Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 Jeg er bare nysgjerrig. Hva er grunnen til at dere er så redde for sola? Er det fordi dere er redde barna får kreft av å få for mye sol på seg, og vil stenge den ute, eller fordi dere er redde barnet skal bli litt brent fordi det kjennes ubehagelig å være solbrent? Jeg prøver bare å få en forståelse her, og jeg spør egentlig de som sier ting som "vil ikke risikere...." osv. Hva føler dere at derre risikerer, hva frykter dere? Jeg vil helst unngå at barnet mitt blir solbrent, men det er helt ærlig ikke krise om han blir litt rød på skuldrene. Jeg vil ikke dekke han for mye til heller, eller ha for sterk solkrem, for jeg vil jo han skal få sol på kroppen. Sola er kjempeviktig. Anonymkode: 30ca6...d6f
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #2 Skrevet 2. juli 2017 Aller først; det er ikke slik at man ikke får sol på kroppen dersom man bruker solkrem. Man får de D-vitaminene man trenger likevel. Det er også slik at solbrenthet klassifiseres førstegrads forbrenning, ikke akkurat noe jeg gidder å bevisst påføre min datter når det er helt unødvendig. Og sist, men ikke minst, faren for føflekkreft øker med minst 60 % hvis man blir solbrent. Og føflekkreft er en krefttype som øker kraftig i Norge. http://www.lommelegen.no/artikkel/så-farlig-er-det-å-bli-solbrent Ellers er jeg selv opptatt ab dette fordi jeg selv i alle år har vært ekstremt plaget av soleksem. Det er noe helt annet enn "å bli litt solbrent". Min mor har hatt det samme og hudtype er noe som til dels er arvelig. Anonymkode: 1bf30...af1
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #3 Skrevet 2. juli 2017 Er redd for at soling uten solkrem kan føre til hudkreft i det lange løp. Smører med "lav" faktor siden det er så viktig å ikke blokkere sola ute pga d-vitamin. Smører med faktor 20-30. Hadde barna vært mindre ute enn de er ville jeg kanskje latt de få litt sol før vi smører også, men de er jo ute hele dagen i barnehagen og mye ute når de er hjemme også, så da tregner nok sol igjennom til at vitaminbehovet blir dekket Anonymkode: 6a2c3...1f3
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #4 Skrevet 2. juli 2017 Mine 6, 8 og 10 år er ute i ca 20 min før vi smører med solkrem. Deretter smøres det med faktor 30-50 alt etter temperatur og planer for dagen. Skal vi på stranden er det 50 som gjelder. Jeg ble skikkelig solbrent som 11-åring, og den opplevelsen er det ingen av mine barn som skal ha, hvis jeg kan unngå det!! Anonymkode: 3e88d...53a
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #5 Skrevet 2. juli 2017 Jeg er nøye med solkrem på stranden, sjøen og påskefjellet. Lar barna løpe litt uten i hagen. I følge min hudlege er det gunstig å gå litt uten solkrem rundt 12-tiden, fordi det er da strålingen som er gunstigst for produksjon av vit D er sterkest. Alt med måte, selvfølgelig. Anonymkode: 7e8fa...da6
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #6 Skrevet 2. juli 2017 Her hjemme i Norge smører vi svært lite. Mine unger tåler sol. I «syden» smøres skuldre og nese hele tida, på ungene, og helsmøring på meg. Anonymkode: 37f9b...11a
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #7 Skrevet 2. juli 2017 Jeg er egentlig avslappet til krem. På stranden og dager vi skal være ute med bar hud når solen er sterkest smører jeg godt. Smører sjelden om de flyr ut og inn døra hjemme og er til og fra i sola. Om de sitter lenge rolig i bare trusa tar jeg enten på skjorte eller smører. Mine har aldri vært solbrente, og minste har ganske lys sensitiv hud. Lov å bruke hodet tenker jeg, å unnlate å smøre når man er på stranda fra ti til fire er jo dumskap. Og ja, jeg smører først og fremst fordi det er vondt å være solbrent, selvom jeg også vet at man skal gjøre det for å forebygge hudkreft. Anonymkode: 235c5...6d3
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #8 Skrevet 2. juli 2017 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er bare nysgjerrig. Hva er grunnen til at dere er så redde for sola? Er det fordi dere er redde barna får kreft av å få for mye sol på seg, og vil stenge den ute, eller fordi dere er redde barnet skal bli litt brent fordi det kjennes ubehagelig å være solbrent? Jeg prøver bare å få en forståelse her, og jeg spør egentlig de som sier ting som "vil ikke risikere...." osv. Hva føler dere at derre risikerer, hva frykter dere? Jeg vil helst unngå at barnet mitt blir solbrent, men det er helt ærlig ikke krise om han blir litt rød på skuldrene. Jeg vil ikke dekke han for mye til heller, eller ha for sterk solkrem, for jeg vil jo han skal få sol på kroppen. Sola er kjempeviktig. Anonymkode: 30ca6...d6f Er du en av dem som tror at vi må eksponeres for mye sol for å holde oss friske? Det er nemlig en myte. Sola er både livsviktig og dødelig. Det finnes ingen god grunn til å sole seg, eller eksponere seg for sterk sol. Solkrem, skygge og tildekking er det eneste fornuftige. Men så finnes det raringer som har fått det for seg at å være brun er viktig, og som derfor driter i all fornuft. Anonymkode: 4673d...3dc
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #9 Skrevet 2. juli 2017 Jeg er nøye pga kreftfaren. Jeg har selv veldig lyst hud og kan ikke bli brun. Jeg var solbrent mange gange i oppveksten. På grunn av det har jeg ganske høy risiko for hudkreft. Mine barn har samme hudtype. Jeg er nøye med å smøre og følger litt med i løpet av dagen. Det dreier seg ikke om å blokkere solen helt ute, så jeg smør ikke mer enn jeg mener må til for å unngå å bli brent. Jeg vil ikke at mine barn skal havne i hudkreftstatistikken. Anonymkode: 4bd00...3fe
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #10 Skrevet 2. juli 2017 Gidder ikke påføre barna solbrenthet når jeg på enkelt vis kan unngå det Anonymkode: 7f05b...9bb
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #11 Skrevet 2. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er bare nysgjerrig. Hva er grunnen til at dere er så redde for sola? Er det fordi dere er redde barna får kreft av å få for mye sol på seg, og vil stenge den ute, eller fordi dere er redde barnet skal bli litt brent fordi det kjennes ubehagelig å være solbrent? Jeg prøver bare å få en forståelse her, og jeg spør egentlig de som sier ting som "vil ikke risikere...." osv. Hva føler dere at derre risikerer, hva frykter dere? Jeg vil helst unngå at barnet mitt blir solbrent, men det er helt ærlig ikke krise om han blir litt rød på skuldrene. Jeg vil ikke dekke han for mye til heller, eller ha for sterk solkrem, for jeg vil jo han skal få sol på kroppen. Sola er kjempeviktig. Anonymkode: 30ca6...d6f Du er ikke seriøs????? Anonymkode: f0a2a...e77
*Miss Marple* Skrevet 2. juli 2017 #12 Skrevet 2. juli 2017 Både og, selvsagt! Korttidseffekten av solkrem er jo å slippe å bli solbrent, som er kjempevondt og langtidseffekten er å forminske sjansen for hudkreft. Det er jo ikke snakk om å stenge solen ute, men at man kan være x ganger lenger i solen med enn uten. Jeg skjønner egentlig ikke hensikten med spørsmålet ditt? Mener du at solfaktor er tull?
MerraSomGår Skrevet 2. juli 2017 #13 Skrevet 2. juli 2017 Jeg gjør det av to grunner: faren for kreft i senere alder og fordi det gjør veldig vondt å være solbrent! Jeg husker jeg ble solbrent hver sommer, hver gang det var sol ute. Ble aldri smurt som barn. Dritvondt! Hvorfor i huleste skulle jeg utsette ungene mine for det når jeg på enkleste vis kan unngå det. De blir smurt med 20 eller 30 i varme strøk ellers 15-20 i starten av sommeren i Norge når de er ute hele dagen.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #14 Skrevet 2. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er bare nysgjerrig. Hva er grunnen til at dere er så redde for sola? Er det fordi dere er redde barna får kreft av å få for mye sol på seg, og vil stenge den ute, eller fordi dere er redde barnet skal bli litt brent fordi det kjennes ubehagelig å være solbrent? Jeg prøver bare å få en forståelse her, og jeg spør egentlig de som sier ting som "vil ikke risikere...." osv. Hva føler dere at derre risikerer, hva frykter dere? Jeg vil helst unngå at barnet mitt blir solbrent, men det er helt ærlig ikke krise om han blir litt rød på skuldrene. Jeg vil ikke dekke han for mye til heller, eller ha for sterk solkrem, for jeg vil jo han skal få sol på kroppen. Sola er kjempeviktig. Anonymkode: 30ca6...d6f Jeg er ikke redd for sola, men både solbrenthet og kreft er kjipe greier. Hele familien smører seg med faktor 30 hvis vi skal være lenge ute i sola. Jeg insisterer på sikkerhetsbelte i bil også. Og sykkelhjelm. Så er kanskje litt trygghetsnarkoman. Anonymkode: dca14...968
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #15 Skrevet 2. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er bare nysgjerrig. Hva er grunnen til at dere er så redde for sola? Er det fordi dere er redde barna får kreft av å få for mye sol på seg, og vil stenge den ute, eller fordi dere er redde barnet skal bli litt brent fordi det kjennes ubehagelig å være solbrent? Jeg prøver bare å få en forståelse her, og jeg spør egentlig de som sier ting som "vil ikke risikere...." osv. Hva føler dere at derre risikerer, hva frykter dere? Jeg vil helst unngå at barnet mitt blir solbrent, men det er helt ærlig ikke krise om han blir litt rød på skuldrene. Jeg vil ikke dekke han for mye til heller, eller ha for sterk solkrem, for jeg vil jo han skal få sol på kroppen. Sola er kjempeviktig. Anonymkode: 30ca6...d6f Jo flere ganger et barn har vært solbrent i løpet av oppveksten, desto større risiko for kreft, ja. Det er dokumenterbart. I tillegg er det vondt og unødvendig å bli brent. Selv vokste jeg opp på det bevisstløse 70-tallet, og husker fortsatt med skrekk den sommerkvelden da mamma dro av med t-skjorta, og huden på skuldrene fulgte med... Broren min hadde synlige arr på skuldrene i over et år etter den selvsamme sommeren. Vi var brente begge to... Anonymkode: 8b8a5...4f7
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #16 Skrevet 2. juli 2017 Mine barn blir smurt med solfaktor 30 eller 20. 50 må jeg gni av huden ved bading. Men har til gode å bli solbrent. Har alltid solkrem stående fra påske til september i bhg så kan de ansatte smøre på ettermiddag hvis det er behov. Jobber i bhg der alle må ha med egen solkrem. Dessverre så er ikke alle foreldre like flink å ta med. Da låner vi av andre barn, barna skal slippe å lide foreldrene ikke følger opp. Ingen barn skal bli solbrent så lenge jeg har ansvaret. Anonymkode: 13a50...41e
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 2. juli 2017 #17 Skrevet 2. juli 2017 Datteren min har veldig lys hud og blir veldig fort brent.
Mamma til 2 søte Skrevet 2. juli 2017 #18 Skrevet 2. juli 2017 Er du virkelig seriøs? Alt det du ramser opp er viktig! I Norge er uv-indeksen på max 6 på sommeren. Men man bør absolutt bruke solkrem, men man trenger ikke smøre 7 ganger om dagen. I Syden er uv-indeksen 12-15!!! Selvfølgelig smører man seg med solkrem! Og man er nøye. Kjøttsår på unger som ikke blir smurt, er helt forferdelig! Hudkreft er heller ikke gøy...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #19 Skrevet 2. juli 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Her hjemme i Norge smører vi svært lite. Mine unger tåler sol. I «syden» smøres skuldre og nese hele tida, på ungene, og helsmøring på meg. Anonymkode: 37f9b...11a Beste jeg hørt på lenge‼️ Du smører inn hele deg men kun nese og skuldre på barnen i syden, fordi de tåler solen. Du må jo være mindre intelligent🤣🤣🤣 Anonymkode: 88ad3...453
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #20 Skrevet 2. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beste jeg hørt på lenge‼️ Du smører inn hele deg men kun nese og skuldre på barnen i syden, fordi de tåler solen. Du må jo være mindre intelligent🤣🤣🤣 Anonymkode: 88ad3...453 Jepp, skuldre og nese, fordi mine unger bader stort sett hele tiden, mens jeg ikke bader. Intelligensen min er det ingenting i veien med, ellers takk. Anonymkode: 37f9b...11a
*Miss Marple* Skrevet 2. juli 2017 #21 Skrevet 2. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jepp, skuldre og nese, fordi mine unger bader stort sett hele tiden, mens jeg ikke bader. Intelligensen min er det ingenting i veien med, ellers takk. Anonymkode: 37f9b...11a Hva er teorien din om hvorfor ungene trenger mindre beskyttelse enn deg? Selv om man ikke blir solbrent er det jo selvsagt viktig å beskytte mot uv-strålene.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #22 Skrevet 2. juli 2017 De er mye ute og får mye sol. Jeg er ikke hysterisk, de leker mye i sola, men jeg smører dem med faktor 20-30. Den ene er veldig lys og ville nok blitt veldig brent uten solkrem. Den andre blir fort brun, men jeg smører begge. Anonymkode: 9abf1...12c
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #23 Skrevet 2. juli 2017 Vi smører oss for å unngå kreft. Litt solbrenthet i seg selv er jeg ikke bekymret for selv om det er vondt å bli skikkelig solbrent. Anonymkode: 935ce...e96
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2017 #24 Skrevet 2. juli 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jepp, skuldre og nese, fordi mine unger bader stort sett hele tiden, mens jeg ikke bader. Intelligensen min er det ingenting i veien med, ellers takk. Anonymkode: 37f9b...11a Det må det jo være! Man blir jo mest brent når man dupper i vannskorpa! Egoistisk!!! Anonymkode: f0a2a...e77
Mamma til 2 søte Skrevet 2. juli 2017 #25 Skrevet 2. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jepp, skuldre og nese, fordi mine unger bader stort sett hele tiden, mens jeg ikke bader. Intelligensen min er det ingenting i veien med, ellers takk. Anonymkode: 37f9b...11a Solstrålene trenger gjennom vann. Itillegg blir de reflektert så uv-strålene øker eksponeringen. Jeg tror rett og slett du tuller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå