Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Jeg har vært gift tidligere, ble økonomisk ruinert etter dette. Nå har jeg vært i et nytt forhold i 3 år, to barn hver. Derfor har jeg vært tydelig på at jeg ikke ønsker å gifte meg igjen. Jeg skal nå flytte inn i han sitt hus. Dette er et helt nytt hus, så det vil nok bli minimalt med verdistigning. Jeg har kun 200 000 jeg kan spytte inn, så det blir ikke 5% av verdien på huset en gang. Jeg ville derfor at vi skulle ordne livsforsikring på hverandre. Da forteller han at han har det med sin ekskone, og ønsker å fortsette med det, pga barna!? Barna er mindreårige, og han vil derfor at hun skal være økonomisk sterk hvis det skulle skje han noe??! Han er også tydelig på at barna kommer til å arve det de har krav på, resten får ekskona, for å sikre at overformynderiet ikke får kontroll over pengene Hva gjør jeg? Jeg føler at jeg vil stå på bar bakke igjen, hvis det skjer noe med ham eller at det blir slutt mellom oss. Hva er vanlig? Beklager rotete innlegg, men er enormt fortvilet over alt dette. Og skuffet Anonymkode: eaa69...5d1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Jeg ville ikke flyttet inn og brukt penger på det huset. Anonymkode: 818df...b3e
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 Jeg hadde blitt skuffa om han ikke sikret ungene sine. Og det innebærer å sikre ekskona. Det hjelper ikke barna at overformynderiet forvalter store summer hvis de lever med en fattig mor Anonymkode: b9c18...d67
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg ville ikke flyttet inn og brukt penger på det huset. Anonymkode: 818df...b3e Hva er alternativet da? Vil at vi skal bli samboere. Alt i forholdet er fint. Har jo hatt delt økonomi til nå.. Han vil selvfølgelig ikke flytte fra sitt flotte hus og inn i en kjip leilighet, som er det jeg har råd til... Anonymkode: eaa69...5d1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #5 Skrevet 25. juni 2017 Ei din egen leilighet, lei den ut. Den er din sparing til deg seg selv og egne barn. At han begunstiger sin ekskone fremfor ny samboer i livsforsikringen hadde vært grunn for meg til å avslutte forholdet. Anonymkode: 5a774...e8b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #6 Skrevet 25. juni 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ei din egen leilighet, lei den ut. Den er din sparing til deg seg selv og egne barn. At han begunstiger sin ekskone fremfor ny samboer i livsforsikringen hadde vært grunn for meg til å avslutte forholdet. Anonymkode: 5a774...e8b Får jo ikke kjøpt noen leilighet her vi bor, med 200 000 i egenkapital.. Alt ser så svart ut akkurat nå. (Har leid etter at jeg ble skilt, det har jo ligget i kortene i et par år nå at min kjæreste og jeg skulle bli samboere etterhvert..) Anonymkode: eaa69...5d1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #7 Skrevet 25. juni 2017 Klart ungene hans skal arve han. Du vil ikke overta hans eiendom selv om dere blir samboere. Og du må sikre dine barn. Jeg ville heller gått får å fortsette å være særboere og så får du kjøpe deg noe eget etter hvert. Og om du enda ikke har livsforsikring bør du virkelig ordne dette når du har barn så de vil klare seg om det skjer noe med deg. Anonymkode: d5020...5f1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #8 Skrevet 25. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Klart ungene hans skal arve han. Du vil ikke overta hans eiendom selv om dere blir samboere. Og du må sikre dine barn. Jeg ville heller gått får å fortsette å være særboere og så får du kjøpe deg noe eget etter hvert. Og om du enda ikke har livsforsikring bør du virkelig ordne dette når du har barn så de vil klare seg om det skjer noe med deg. Anonymkode: d5020...5f1 Så selv om vi blir samboere, så må jeg bare finne meg i at han har sin livsforsikring på sin ekskone? Høres utrolig rart ut. Føler at jeg han ikke bryr seg om hva som evt ville skjedd med meg og mine barn hvis noe hadde skjedd ham. Anonymkode: eaa69...5d1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #9 Skrevet 25. juni 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så selv om vi blir samboere, så må jeg bare finne meg i at han har sin livsforsikring på sin ekskone? Høres utrolig rart ut. Føler at jeg han ikke bryr seg om hva som evt ville skjedd med meg og mine barn hvis noe hadde skjedd ham. Anonymkode: eaa69...5d1 Han har ikke annsvar for dine barn. Det er det du og faren til ungene som har. Klart han sikrer egne barn. Igjen du får ha livsforsikring på deg selv som sikkrer dine barn. Har du ikke allerede forsikring vil jeg si du er uansvarlig. Trodde du at du skulle tjene økonomisk på det ved å bli samboer med han? Anonymkode: d5020...5f1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #10 Skrevet 25. juni 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så selv om vi blir samboere, så må jeg bare finne meg i at han har sin livsforsikring på sin ekskone? Høres utrolig rart ut. Føler at jeg han ikke bryr seg om hva som evt ville skjedd med meg og mine barn hvis noe hadde skjedd ham. Anonymkode: eaa69...5d1 Forskjellen er jo enkel og grei. Barna hans er barn, og han ønsker å forsørge dem. Du er en voksen som burde greie å forsørge deg selv, og dine barn skal forsørges av deg og deres far. Anonymkode: b9c18...d67
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #11 Skrevet 25. juni 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så selv om vi blir samboere, så må jeg bare finne meg i at han har sin livsforsikring på sin ekskone? Høres utrolig rart ut. Føler at jeg han ikke bryr seg om hva som evt ville skjedd med meg og mine barn hvis noe hadde skjedd ham. Anonymkode: eaa69...5d1 Hadde du sørget for hans barn fremfor dine egne? Kjøp deg inn med de 200000,- du har og tegn livsforsikring som begunstiger dine egne barn. Anonymkode: 31b50...743
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #12 Skrevet 25. juni 2017 Han gjør jo helt rett. Jeg hadde gjort det samme, og stusset dersom ny mann ikke hadde tenkt på sine egen barn før meg og mine. Dere kan ha en livsforsikring til som begunstiger deg, hvis han ønsker det. Men han har ikke noe ansvar ovenfor deg, ikke sikkert han øsnker å betale dobbelt. Får dere felles barn derimot, bør dere forsikre hverandre. Anonymkode: 42371...26e
sug lut Skrevet 25. juni 2017 #13 Skrevet 25. juni 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så selv om vi blir samboere, så må jeg bare finne meg i at han har sin livsforsikring på sin ekskone? Høres utrolig rart ut. Føler at jeg han ikke bryr seg om hva som evt ville skjedd med meg og mine barn hvis noe hadde skjedd ham. Anonymkode: eaa69...5d1 Hvorfor skulle han det? Dere er forbipasserende i livet hans i forhold til hans egne barn. Og sine barn sikrer han gjennom å begunstige ekskona.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #14 Skrevet 25. juni 2017 Tror ikke jeg hadde blitt samboer med den mannen. Ikke hvis han ikke ønsket å ha en livsforsikring som også begunstiger deg hvis han skulle falle fra. Dine barn flytter inn, om han skulle falle fra så må du bryte opp, har ingen rettigheter. Jeg tenker at du enten må kjøpe deg inn i huset og fortsette å kjøpe deg inn i huset ved at du betaler deler av lånet månedlig, det må i så fall være en god kontrakt på det. Eller så bør du kjøpe en leilighet som du kan leie ut og på den måten sikre deg selv. Jeg vil anta at ekskona er singel. I så fall er det greit at han vil sikre henne på den måten, fordi det vil sikre ungene hans om han skulle falle fra. Men likevel er det da merkelig hvis han mener det ikke er nødvendig å sikre deg når du skal være hans samboer. Næh... den mannen ville jeg vært skeptisk til. Anonymkode: d397a...660
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #15 Skrevet 25. juni 2017 Om du får bo billigere hos han enn du gjør når du leier så kan du jo sette til side de pengene slik at du har en solid buffer om du må ordne deg ny leilighet seinere. Anonymkode: 0c9b4...153
Syngensang Skrevet 25. juni 2017 #16 Skrevet 25. juni 2017 Eg syns han gjer heilt rett. Korleis er det med deg og barnefaren, har de tenkt på korleis den andre skal klare å forsørgje barna om de skulle skje dykk noko? Det er vel faktisk slik at ekskona er ein "viktigare" person enn deg all den tid ho jo deler ansvaret for barna hans med han. Skjønnar og at du er skuffa, men sånn er det med desse nye familiane, det er mange å ta hensyn til. Veit ikkje korleis ein best skulle løyse ein slik situasjon, kjedeleg om noko skulle skje og de må flytte ut i tillegg til å ha mista sambuaren, men samstundes forstår eg valet hans.
Nyttårs barn Skrevet 25. juni 2017 #17 Skrevet 25. juni 2017 (endret) Dette er jo en ganske vanlig situasjon og prisen du betaler for å starte opp i nytt forhold med barn på hver sin kant. Jeg forstår i grunn begge dere. Han vil sikre ungene sine om han faller fra og du føler at dine interesser ikke blir ivaretatt. Det er det som er genialt i en familie med felles barn. Det faller alles interesser mye likere ut og på et eller annet tidspunkt ender alt opp hos felles barn. Men i ditt tilfelle ville jeg forsøkt å investere mest mulig i huset ev kjøpt en leilighet som du kan leie ut slik at du ivaretar dine økonomiske interesser. Endret 25. juni 2017 av Nyttårs barn
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #18 Skrevet 25. juni 2017 Jeg ville vært skeptisk til å inngå noen slags økonomiske ordninger med den mannen. Han viser klart hvor han føler hans ansvar ligger og hvem han vil sikre - og det er ikke deg. Jeg ville derfor definitivt IKKE investert en krone i huset, men heller begynt å spare til en leilighet du kan leie ut og få verdiøkning på. Jeg ville også passet på at jeg betalte en edruelig "husleie" hos kommende samboer, altså ikke dekket inn 50% av alle utgifter på lån, kommunale avgifter etc. For å være ærlig ville jeg vært forsiktig i dette forholdet, og fortsatt å være særboer. Han virker ikke klar for å satse på familie med deg. Anonymkode: a4a95...53b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #19 Skrevet 25. juni 2017 Om han dør: Barna/eksen, uten forsikring: Hans eks og barna ville fremdeles hatt sin egen bolig. Hun ville fått barne pensjon fra NAV for å kompensere for manglende bidrag (praktisk/økonomisk) Barna hadde fått arven når myndig. Temmelig uendret livssituasjon. Din situasjon uten forsikring: Tvunget til å ta med deg barna ut av deres hjem, skolekrets og nærmiljø. Ser ikke helt hva eksen skal med disse pengene, såfremt hun ikke er lut fattig. Hvorfor ikke ha en polise som tilgodeser barna, som de kan få med resten av arven. Anonymkode: b278d...ce2
Luksusdyret Skrevet 25. juni 2017 #20 Skrevet 25. juni 2017 13 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Dette er jo en ganske vanlig situasjon og prisen du betaler for å starte opp i nytt forhold med barn på hver sin kant. Jeg forstår i grunn begge dere. Han vil sikre ungene sine om han faller fra og du føler at dine interesser ikke blir ivaretatt. Det er det som er genialt i en familie med felles barn. Det faller alles interesser mye likere ut og på et eller annet tidspunkt ender alt opp hos felles barn. Men i ditt tilfelle ville jeg forsøkt å investere mest mulig i huset ev kjøpt en leilighet som du kan leie ut slik at du ivaretar dine økonomiske interesser. Nå vil jeg tro at ekskona bor i eget hus? Slik at hun ikke trenger å hives ut av huset der hun bor samme dagen som eksen dør, noe HI blir nødt til hvis samboeren hennes dør, de har hus sammen og hun bare har skutt inn 200 000 i egenkapital. Da står hun på bar bakke, huset har muligens sunket i verdi osv. Ja, han har barn fra før, men nei, han trenger ikke sikre ekskona økonomisk for å sikre barna. Barna har krav på arv, blant annet hus som han eier og andre eiendeler. Barna har også krav på barnepensjon fra NAV, noe som erstatter barnebidraget. Så argumentet om at barna skal leve med fattig mor og ha det fælt slår ikke til her - mors økonomiske situasjon forblir uendret hvis far dør, da pensjonen erstatter bidraget. Mor verken mister jobb, går ned i lønn eller må selge huset. Mener dere virkelig at alle som har barn fra før sikrer eksene sine? Hva hvis eksen blir gift på nytt med en mann som tjener svært bra og har mange eiendommer, skal mannen fortsette å sikre eksen sin? Har i så fall aldri vært bort i noe sånt, og jeg kjenner mange som er skilt/gått fra hverandre og har felles barn. Har selv blitt skilt fra far til mine eldste, men aldri opplevd å få en krone i sikkerhet fra ham. For mange av oss, sug lut, er ny partner ikke "forbigående stadie", men en partner som vi kommer til å leve i svært mange år, om ikke livet ut. Bare fordi man var der først betyr ikke at man har krav på eksen sin i all fremtid. Jeg vet at du hater nye partnere til folk med barn, men vi er ikke så onde alle sammen altså Nå er jeg gift på nytt med stefar til mine barn, og ja, vi har livsforsikring på hverandre. Noe de fleste i vår omgangskrets også har - barn fra før eller ikke. Mine barn arver far og meg. Det er nok.
Luksusdyret Skrevet 25. juni 2017 #21 Skrevet 25. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om han dør: Barna/eksen, uten forsikring: Hans eks og barna ville fremdeles hatt sin egen bolig. Hun ville fått barne pensjon fra NAV for å kompensere for manglende bidrag (praktisk/økonomisk) Barna hadde fått arven når myndig. Temmelig uendret livssituasjon. Din situasjon uten forsikring: Tvunget til å ta med deg barna ut av deres hjem, skolekrets og nærmiljø. Ser ikke helt hva eksen skal med disse pengene, såfremt hun ikke er lut fattig. Hvorfor ikke ha en polise som tilgodeser barna, som de kan få med resten av arven. Anonymkode: b278d...ce2 Nettopp det jeg også mener - hvorfor skal man berike eksen? Det er ingen garanti at eksen skal bruke disse pengene på barna, og ikke ny mann/egne utgifter til silikon, ny bil, dyr ferie osv. Arven til barn/forsikringspolise på barn sikrer at BARNA får pengene når de er myndige, ikke mor som kan surre penger bort. Mor til barna blir ikke fattigere av at far går bort, og man har da virkelig ikke forsørgerplikt overfor eksen sin! Det er ikke USA!
Nyttårs barn Skrevet 25. juni 2017 #22 Skrevet 25. juni 2017 (endret) 28 minutter siden, MrsRiddick skrev: Nå vil jeg tro at ekskona bor i eget hus? Slik at hun ikke trenger å hives ut av huset der hun bor samme dagen som eksen dør, noe HI blir nødt til hvis samboeren hennes dør, de har hus sammen og hun bare har skutt inn 200 000 i egenkapital. Da står hun på bar bakke, huset har muligens sunket i verdi osv. Ja, han har barn fra før, men nei, han trenger ikke sikre ekskona økonomisk for å sikre barna. Barna har krav på arv, blant annet hus som han eier og andre eiendeler. Barna har også krav på barnepensjon fra NAV, noe som erstatter barnebidraget. Så argumentet om at barna skal leve med fattig mor og ha det fælt slår ikke til her - mors økonomiske situasjon forblir uendret hvis far dør, da pensjonen erstatter bidraget. Mor verken mister jobb, går ned i lønn eller må selge huset. Mener dere virkelig at alle som har barn fra før sikrer eksene sine? Hva hvis eksen blir gift på nytt med en mann som tjener svært bra og har mange eiendommer, skal mannen fortsette å sikre eksen sin? Har i så fall aldri vært bort i noe sånt, og jeg kjenner mange som er skilt/gått fra hverandre og har felles barn. Har selv blitt skilt fra far til mine eldste, men aldri opplevd å få en krone i sikkerhet fra ham. For mange av oss, sug lut, er ny partner ikke "forbigående stadie", men en partner som vi kommer til å leve i svært mange år, om ikke livet ut. Bare fordi man var der først betyr ikke at man har krav på eksen sin i all fremtid. Jeg vet at du hater nye partnere til folk med barn, men vi er ikke så onde alle sammen altså Nå er jeg gift på nytt med stefar til mine barn, og ja, vi har livsforsikring på hverandre. Noe de fleste i vår omgangskrets også har - barn fra før eller ikke. Mine barn arver far og meg. Det er nok. Vet ikke om svaret ditt var myntet på meg. Er forsåvidt enig i mye av det du sier. Klart barna får arven sin uansett og i slike tilfeller er det nok naturlig å begunstige nåværende samboer. Samtidig kan jeg forstå begge sider her, mannen eier et nytt hus og HI kommer inn i bildet uten særlig med midler. Endret 25. juni 2017 av Nyttårs barn
Nyttårs barn Skrevet 25. juni 2017 #23 Skrevet 25. juni 2017 Det kan også tenkes at denne mannen bidrar betydelig økonomisk til sine barn. Han har kanskje god økonomi og betaler mye ferier/dyre aktiviteter, sykler og utstyr er bare eksempler. Barnepensjonen fra Nav er ikke så veldig sjenerøs altså.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #24 Skrevet 25. juni 2017 7 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Det kan også tenkes at denne mannen bidrar betydelig økonomisk til sine barn. Han har kanskje god økonomi og betaler mye ferier/dyre aktiviteter, sykler og utstyr er bare eksempler. Barnepensjonen fra Nav er ikke så veldig sjenerøs altså. https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/barnepensjon#chapter-2 Er ikke maks bidrag 9.000,-? Anonymkode: b278d...ce2
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #25 Skrevet 25. juni 2017 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg sier hurra for menn som sørger for barna sine også etter brudd med moren.. Min mann har livsforsikring der jeg og ekskona begge står som mottakere - vi deler altså summen (han har barn med både henne og meg.). Og det syns jeg er fint! Hun er avhengig av barnebidrag fra han (han betaler mer enn han må), for å forsørge deres mindreårige datter OG for å beholde huset - som også er hjem i ferier for de to voksne barna som er studenter. Skjer det noe med han, ønsker han at hun skal fortsatt kunne beholde huset. Takk og lov for det. Hadde han ikke tenkt på det og ønsket å gi alt til meg og vårt felles barn, hadde jeg tenkt han var skikkelig drittsekk. Anonymkode: 0aa4b...151
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå