Gå til innhold

Er det virkelig så kjipt å bare ha bryllupskake i bryllup?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt KAN du servere bare en kake. Men da ville jeg i hvert fall ha vært sikker på at jeg hadde nok - husk at noen sikkert kan tenke seg både to og tre stykker. De trenger selvsagt ikke mer enn ett, strengt tatt er det jo ingen som trenger kake i det hele tatt. 

Men jeg tror at jeg ville ha brydd meg såpass mye om hva folk forventer at jeg hadde blitt stresset over at kanskje det ble snaut. Jeg er ikke så nøye på alle mulige tradisjoner, men har ikke lyst til å være smålig heller. Og, dessuten - mange av de som tilbyr seg å lage kake synes sikkert det er stas å få gjøre dette til ditt bryllup, så hvorfor ikke gi dem den gleden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vokst opp med at det bare er en bryllupskake. Så jeg hadde ikke reagert.

Så giftet jeg meg med en nordlending. Han og slekten mente jo vi skulle ha skikkelig kakebord. Det var helt ok for meg. Noen tilbød seg å bake en kake og vi bestilte en bryllupskake. Vi mente vi var godt dekket inn. På selve dagen kommer så gjester med enda flere kaker. Mormoren hans hadde med seg tre forskjellige bløtkaker! Og andre kom også med kaker. Noe hjemmelaget, noe fra konditori. Jeg tror vi endte med omtrent en kaker pr person.... :D

I etterkant ga vi bort kakerester til slekt og venner. Det ble ordnet praktisk ved at en person hadde ansvaret for å rydde kakebordet. Han pakket alt i bilen sin og dro hjem og satte det som måtte i kjøleskap i kjøleskapet. Neste dag tok vi et overblikk og så beholdt vi det vi mente vi kunne spise. Frøs noe ned og gav resten bort. Det trenger ikke bli mye matspill av et kakeord. 

Men det er veldig stor forskjell på hvordan folk ønsker et bryllup skal være, så jeg synes dere skal gjøre det slik dere selv ønsker!

Anonymkode: 886f5...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg hadde det uansett vært et hakk opp etter forrige bryllup jeg var i for ikke så lenge siden. Middagen var på restaurant så alle måtte betale sin egen mat, selskapet hadde 1 kake og alle måtte kjøp egen drikke i baren. Gavebordet derimot var som vanlig. Og dette var ikke engang på Vestlandet.

Anonymkode: 73c30...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke sløseri, folk tar med kaker hjem eller så har dere restefest dagen etterpå. Men må ikke bli så mye kaker at ikke alt blir smakt på. Det er trist.

Anonymkode: 4ede8...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hos meg hadde det uansett vært et hakk opp etter forrige bryllup jeg var i for ikke så lenge siden. Middagen var på restaurant så alle måtte betale sin egen mat, selskapet hadde 1 kake og alle måtte kjøp egen drikke i baren. Gavebordet derimot var som vanlig. Og dette var ikke engang på Vestlandet.

Anonymkode: 73c30...fb8

Hvorfor skulle det være på vestlandet?

Anonymkode: 4ede8...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bare husk at "masse rester" ikke betyr at gjestene ikke gjerne villet hatt mer kake. Det betyr at de ikke ville ha mer av den kaka. Selv med forskjellig smak blir det som regel omtrent samme type kake. Om en del var med jordbær og en med ananas er det omtrent det samme. Det blir ikke som å kunne velge mellom brownies, verdens beste, ostekake, fyrstekake, pavlova og kringle.

Anonymkode: cbab0...851

Men det var jo 7 ulike kaker! Bare den så ut som en vanlig bryllups kake. Og som sagt, de fleste var fra Libanon og där er det ikke vanlig med mange kaker. Om vi hadde hatt et bord med masse kaker, så hadde det ikke blitt spist av. (Det har jeg prövd på en annen fest) Og Når vi har värt på andre libanesiske fester så er det så mye mat at man ikke orker noen ting etterpå. Da passer det bedre med frukt. Og i mitt bryllup så sa gjestene at de var så mette.

Og så må man tenke på at det er ulike tradisjoner rundt om. Vi bor i Sverige, i Stockholm. Og her er det heller ikke så vanlig å ha et kakebord med 15-20 kaker. Maten er det viktigste, ikke kaken/kakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Men det var jo 7 ulike kaker! Bare den så ut som en vanlig bryllups kake. Og som sagt, de fleste var fra Libanon og där er det ikke vanlig med mange kaker. Om vi hadde hatt et bord med masse kaker, så hadde det ikke blitt spist av. (Det har jeg prövd på en annen fest) Og Når vi har värt på andre libanesiske fester så er det så mye mat at man ikke orker noen ting etterpå. Da passer det bedre med frukt. Og i mitt bryllup så sa gjestene at de var så mette.

Og så må man tenke på at det er ulike tradisjoner rundt om. Vi bor i Sverige, i Stockholm. Og her er det heller ikke så vanlig å ha et kakebord med 15-20 kaker. Maten er det viktigste, ikke kaken/kakene!

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du melder deg inn i denne diskusjonen i det hele tatt, egentlig. Dette er jo ikke relevant for problemstillingen i det hele tatt. Mulig jeg tar ting for gitt her, men jeg tipper at verken HI eller hennes mann er fra Libanon, og det er ingenting som tyder på at de verken er svenske eller bor i Sverige heller. Så hvorfor tror du at ditt eksempel er relevant for hvordan svært mange nordmenn tenker rundt kakebord i brylluper? 

Anonymkode: 7b7ce...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du melder deg inn i denne diskusjonen i det hele tatt, egentlig. Dette er jo ikke relevant for problemstillingen i det hele tatt. Mulig jeg tar ting for gitt her, men jeg tipper at verken HI eller hennes mann er fra Libanon, og det er ingenting som tyder på at de verken er svenske eller bor i Sverige heller. Så hvorfor tror du at ditt eksempel er relevant for hvordan svært mange nordmenn tenker rundt kakebord i brylluper? 

Anonymkode: 7b7ce...8ce

Fordi om jeg bodde i Norge med Norsk mann så hadde jeg ikke villet ha et stork kakebord. Syns det rekker med en stor og fin bryllupskake. Og ha mye snacks og frukt. Og det er faktisk min mann og min dag, så det er vi som bestemmer hvordan vi vill ha det. Ikke hvordan alle andre vil ha det. Hvorfor skal man alltid ha det likt som naboen? Hvorfor ikke velge det man selv vil! 

Så nå har jeg forklart min mening. Og nå skal jeg gå ut å feire midsommar med min familie! Så dere får disskutere så mye dere vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde blitt skuffet om jeg fikk kun et kakestykke. Vert i endel bryllup, og har alltid vert mange kaker der. Er vel kjøle muligheter der dere skal feire? Eventuelt; send med gjestene kaker hjem! 

Anonymkode: f4aad...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er 3 retters går jeg ut ifra at en av de tre rettene er dessert. Når man så får servert et stykke bryllupskake og kaffe så sent på kveld itillegg til nattmat synes jeg det er helt i orden:) ditt bryllup, din meny!:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det marsipankake dere skal ha? Kan jeg foreslå å ha en kake som sjokolade, en bløtkake og feks en gulrokake? Du kan fint lage de som vanlig med krem og alt, så dekke med marsipan eller fondant. Da får dere i alle fall litt variasjon :)

 

Anonymkode: 120e5...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 40 gjester i vårt bryllup, og hadde 4 etasjers bryllupskake, 2 forskjellig type kaker. Så hadde vi 2 digre epleterter, 2 digre sjokoladekaker og 2 kransekaker og en stor marsipan kake og ellers konfekt. Og mye kake forsvant.

Anonymkode: 16d5b...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne "konditor" kaker er jo ikke gode en gang... 😱 Er jo mye bedre med hjemmelaget kaker! Jeg hadde blitt skuffa over å bare fått et lite konditorkakestykke i et bryllup hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha syntes det var skuffende med bare et slags kake. Jeg ville også ha syntes det var litt skuffende med bare kjøpekake i bryllup, for jeg synes ærlig talt at hjemmebakt er bedre. 

Så synes jeg at argumentasjonen i denne tråden er litt rar. "Brudeparet må få bestemme det selv." -Eh, ja, selvsagt må de det, men når noen spør her inne så svarer jo folk. Og da skriver de gjerne det de mener.

"Ikke rart at folk blir feite." -Virkelig? Selv går jeg i bryllup svært sjelden. Tror det er godt over ti år siden forrige gang. Regner vi med dåp og konfirmasjoner blir det kanskje et stort selskap hvert femte år eller noe. Jeg tror virkelig ikke det mengden kake jeg spise i disse selskapene som gjør noe til eller fra på vekta, altså.

"Det er ikke bra å kaste mat." -Greit nok, men la nå de som vil bake, bake, og be dem om å ta med restene hjem når de drar. Problem solved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke be noen ta med rester hjem, fprdi de må i båt og taxi for å komme hjem. Og søndagen har restauranten stengt, så vi får ikke hentet noe før mandag. Da er vel det neste blitt dårlig selv om det står kaldt.

Og det er ikke marsipankake, om det har noe å si. Det er ostemousse med hvit sjokolade. 

HI

Anonymkode: aa812...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har vært i en slikt bryllup. Kun en kake. Flott var den men det alle snakker om nå flere år etterpå når det er snakk om det bryllupet er at de var så kjipe at de hadde kun eneste kake.  

Anonymkode: 56184...a54

Det var så traumatisk å bare bli servert én kake at gjestene snakker om denne vonde opplevelsen i åresvis etterpå... 😂

Tipper brudeparet gjorde det av pur ondskap. For noen gjester!!!

Anonymkode: 699b5...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes én kake er helt topp. Mye viktigere med nok drikke enn mange ulike kaker. 

Anonymkode: 0b7d8...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var så traumatisk å bare bli servert én kake at gjestene snakker om denne vonde opplevelsen i åresvis etterpå... 😂

Tipper brudeparet gjorde det av pur ondskap. For noen gjester!!!

Anonymkode: 699b5...2e5

Må si meg enig. Jeg er selv av den oppfatningen at det bør være flere kaker når det er fest, men jeg tror jeg hadde kommet over å bli "snytt" for kakefråtsing temmelig fort! Dette sier jo utelukkende noe om gjestene!

Anonymkode: ea236...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha bare en kake men da ville jeg bestilt til flere personer. 

Det er ikke sikkert at konditor målet og stykke samsvarer med de stykkene gjestene tar så da kan du i værste fall ende opp med at de første gjestene tar store stykker og da er det tomt før alle har fått. Skjønner det er vanskelig med logistikken men jeg ville hatt noen andre enkle kaker i tillegg og heller latt være å ta vare på restene faktisk...

Anonymkode: 59599...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke be noen ta med rester hjem, fprdi de må i båt og taxi for å komme hjem. Og søndagen har restauranten stengt, så vi får ikke hentet noe før mandag. Da er vel det neste blitt dårlig selv om det står kaldt.

Og det er ikke marsipankake, om det har noe å si. Det er ostemousse med hvit sjokolade. 

HI

Anonymkode: aa812...56b

Å nei, det er mange som ikke liker sånne kaker altså, du må minst ha noe sjokoladekake i tillegg. 

Anonymkode: 369a5...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde som gjest blitt veldig skuffet. Jeg hadde tidd stille om det på festen, men klaget til mannen min etterpå. Noe av det jeg gleder meg mest til i bryllup er kakebordene. Jeg elsker kaker, men spiser det bare til slike spesielle anledninger. Ville følt meg snytt om vi bare fikk et stykke ostemousse, som jeg ikke liker engang (du vil vel ha ærlige svar?).

Hva med pavlova, sjokoladekake, kransekake, iskake mer bær, panna cotta, karamellpudding, marsipankake, gulrotkake, snickerskake, verdens beste, suksessterte osv? 

Det er jo kanskje bare hvert tredje år jeg får sjansen til å nyte noe slikt. Litt fråtsing ved en slik begivenhet er ok. Det er hvordan man lever i hverdagen som teller. 

Hvorfor takker du ikke ja til dem som har lyst til å bake? Det går fint an å ta med seg kaker på båt og i taxi. Har dere om så bare f.eks. 5 kaker ekstra, så trenger ikke det bli mye svinn (om i det hele tatt noe). 

 

Anonymkode: db44f...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ostemousse...ikke alle sin cup of tea, heller omvendt...

Om det er sååå stress med maten ville jeg heller vurdert et annet lokale. Og folk kan sitte med kake i taxi, altså

Anonymkode: 4ede8...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde som gjest blitt veldig skuffet. Jeg hadde tidd stille om det på festen, men klaget til mannen min etterpå. Noe av det jeg gleder meg mest til i bryllup er kakebordene. Jeg elsker kaker, men spiser det bare til slike spesielle anledninger. Ville følt meg snytt om vi bare fikk et stykke ostemousse, som jeg ikke liker engang (du vil vel ha ærlige svar?).

Hva med pavlova, sjokoladekake, kransekake, iskake mer bær, panna cotta, karamellpudding, marsipankake, gulrotkake, snickerskake, verdens beste, suksessterte osv? 

Det er jo kanskje bare hvert tredje år jeg får sjansen til å nyte noe slikt. Litt fråtsing ved en slik begivenhet er ok. Det er hvordan man lever i hverdagen som teller. 

Hvorfor takker du ikke ja til dem som har lyst til å bake? Det går fint an å ta med seg kaker på båt og i taxi. Har dere om så bare f.eks. 5 kaker ekstra, så trenger ikke det bli mye svinn (om i det hele tatt noe). 

 

Anonymkode: db44f...790

Enig med deg! Eg gler meg som regel mest til kakebordet. Kan gjerne verebetasuppe til middag berre der er skikkeleg kakebord!!

Hi, du kan selfølgeleg ha berre ei kake i bryllaupet, det er ditt bryllaup, men du spurde oss kva vi meiner òg vi svarar 😉. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke be noen ta med rester hjem, fprdi de må i båt og taxi for å komme hjem. Og søndagen har restauranten stengt, så vi får ikke hentet noe før mandag. Da er vel det neste blitt dårlig selv om det står kaldt.

Og det er ikke marsipankake, om det har noe å si. Det er ostemousse med hvit sjokolade. 

HI

Anonymkode: aa812...56b

Så det er ikke kake i det heletatt altså.

Elsker mousse, men det er strengt talt dessert....uansett hvor mange høyder den er på.

Anonymkode: 73c30...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i bryllup med bare en kake før, og det gjør da ingenting! Er jo som regel stappmett før kakene uansett, så kaken er mest symbolsk synes jeg. Tommel opp for nattmat - det er supert utover natten når man har drukket i mange timer. 

Sikkert noen gamle tanter som blir skuffet, men spiller det noen rolle?😉

Ha en super feiring hi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...