Gå til innhold

Er det virkelig så kjipt å bare ha bryllupskake i bryllup?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I bryllup skal det være MASSE kaker. Jeg bor på nordvestlandet, og sånn skal det være her i alle fall. Var i et bryllup på Østlandet for noen år siden, og der var det bryllupskaken + en eller to til, jeg var veldig overrasket, visste ikke at det gikk an!! :fnise::fnise::fnise:

Anonymkode: d2e00...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nattmat er SÅ mye bedre enn bøttevis med kaker. Spørs litt på type bryllup. Var i ett for noen uker siden med "kun" en kake. Vi satt Tilbords og spiste i timesvis. Masse unge mennesker, fri bar og herlig stemming! Kaffe og ett kakestykke etter 3 retter er perfekt. Men igjen-forskjell på type bryllup og type mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt topp ut. En god kopp kaffe og et godt kakestykke holder lenge så sent på kvelden. Jeg ville blitt superfornøyd med bare en kake. Dere kan jo ev. serverer noen boller med noen sjokoladebiter ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjipt at folk ikke får servere og gjøre akkurat som de vin i sitt eget bryllup. Vi hadde masse kaker i vårt, men jeg er ikke spesielt glad i kake, så jeg gjorde det kun for å glede gjestene og det er jo ikke gjestene som dag! De fikk komme og feire venner/familie, fikk gratis mat, kaffe, kaker og alkohol og i tillegg nattmat, overnatting og frokost og lunsj dagen etter og da bør jeg bestemme de forbanna kakene jeg vil ha i mitt bryllup!

Anonymkode: 13ca4...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde blitt overrasket om det bare hadde vært bryllupskaken i et bryllup. Samme hvor god den er og hvor mange etasjer - det er fortsatt bare en kake. Jeg og mannen min kommer fra kakeglade slekter der det nesten går mer kake enn det går mat ved sånne anledninger og en kake til 60 på 50 personer hadde vært for lite. Det hadde jo betydd at bare 10 av gjestene kan forsyne seg to ganger eller ta et litt stort stykke (greit å sjekke med bakeren hvor store stykker de beregner pr. pers. Det er ikke sikkert det er store greiene i folkelig målestokk). Det er forskjell på familier, da, så om både din og din kommende ektemann sin familie er sånne som tar ei flis med kake for syns skyld, så er det sikkert greit med bare bryllupskake. Om dere begge har noen onkel Arner som spiser kake som om det sto om liv, så kan det bli leit når de tre siste skal forsyne seg og det er tomt. Undervurder ikke folks evne og lyst til å spise kake selv om de fikk middag for noen få timer siden. Jeg tror jeg ville lent meg på mors og svigermors erfaringer. De har tross alt hatt mange av gjestene deres i både barnedåper, konfirmasjoner og runde dager opp gjennom årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er bra at du tenker på å ikke kaste masse mat. Forstår ikke hvorfor man alltid skal fråtse i overflod, bare fordi vi kan?! Syntes det er ekkelt. "1/2 kake pr person"?! Omg. Ikke rart vi i vesten er feite og ekle... (forstår at de ikke nødvendigvis spiser alt, men det er jo makabert)

nei, hadde ikke reagert på at det "bare" var en, stor, fin bryllupskake :) 

Anonymkode: 01ad4...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på kakebordet opplever jeg kulturelt betinget. Hos min nordnorske slekt skal det være maaange kaker. 

Selv har jeg vokst opp i Oslo. Har vært i bryllup med fancy konditorkake. Og det var like fint, jeg savnet i alle fall ikke 20 kaker til. 

Anonymkode: ca067...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg er fra så hadde det blitt kamp om den ene kaken i så fall 😲

Anonymkode: 18098...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Syntes det er bra at du tenker på å ikke kaste masse mat. Forstår ikke hvorfor man alltid skal fråtse i overflod, bare fordi vi kan?! Syntes det er ekkelt. "1/2 kake pr person"?! Omg. Ikke rart vi i vesten er feite og ekle... (forstår at de ikke nødvendigvis spiser alt, men det er jo makabert)

nei, hadde ikke reagert på at det "bare" var en, stor, fin bryllupskake :) 

Anonymkode: 01ad4...526

Problemet er jo at ikke alle liker bløtkake. Ikke alle liker sjokoladekake. Og så videre. Ja, det er brudeparet sin dag, men når man er vert og inviterer gjester, bør man gi gjestene litt valgfrihet. De aller fleste designerkaker med masse pynt fra bakeri smaker kunstig - og hvis det bare EN kake med samme smak, blir det for lite utvalg etter min mening. Det er bedre å ha for mye mat/kaker enn for lite - så det med å ikke kaste mat blir en rar tanke. Bor selv i Nord-Norge, og her baker slekta (slik at det blir mye billigere enn bestille fra bakeri), og folk tar med kakerester hjem av det som ikke blir spist. No problemo.

Og hvis dere skal ha barn i bryllup, er det stor sjanse for at barna blir sittende uten dessert - det er svært få barn som liker marsipankake/bløtkake.

Anonymkode: c0c09...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Størrelsen på kakebordet opplever jeg kulturelt betinget. Hos min nordnorske slekt skal det være maaange kaker. 

Selv har jeg vokst opp i Oslo. Har vært i bryllup med fancy konditorkake. Og det var like fint, jeg savnet i alle fall ikke 20 kaker til. 

Anonymkode: ca067...476

Det er helt sikkert kulturelt betinget, men i et bryllup må du regne med at ikke alle kommer fra samme "kultur". Selv er jeg askerbøring. Jeg ville helt klart savnet skikkelige kaker. Bryllupskaker ser ofte fine ut, men jeg har aldri fått noen jeg synes er særlig god. Det er en kake jeg spiser litt av og skryter av av plikt, før jeg nyter resten av kakebord et.

Jeg tror nok du må regne med at en god del gjester kommer til å savne kulene om du dropper dem, selv om det sikkert er noen gjester som synes det er helt ok også.

Anonymkode: cbab0...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes det er litt lite, så jeg ville ikke valgt det sånn. 

Men så er det deres bryllup da, og jeg skjønner ikke at alle andre skal ha rett til å legge seg opp i hvilke valg dere gjør. Ikke skjønner jeg hvorfor dere deler alle planene deres med alle gjestene heller. Velg det dere selv synes er best, men tenk på at da må dere også heve dere over alle dem som mener dere burde valgt annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en slikt bryllup. Kun en kake. Flott var den men det alle snakker om nå flere år etterpå når det er snakk om det bryllupet er at de var så kjipe at de hadde kun eneste kake.  

Anonymkode: 56184...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke noen kakespiser, men synes det høres kjipt ut likevel. Mange gleder seg til kakebordet, og rimelig kjedelig h is den ene kaka ikke faller i smak. Be folk ta med seg hjem eller drit nå i at kakerester blir kasta.

Anonymkode: 9bfb1...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller en stor, fin bryllupskake en 40 hjemmelagde 😊🙋🏻 

Sleng på litt konfekt , et ostefat og noe frukt også så hadde det vært perfekt, spør du meg 😋 Og selv er jeg hverken kakemenneske eller kulturbunden, jeg er bare tilhenger av "det enkle er også det beste" og lite tilhenger av fråtsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk skal la være å ha så innmari forutinntatte holdninger om hvordan ting skal være og la folk ha bryllupet sitt på den måten de ønsker. De trenger ikke ha en grunn en gang! Ingen dør om de får mindre kake enn på et annet bryllup de har vært på. Og folk burde virkelig holde seg for god til å "baksnakke" et bryllup fordi det var lite kake der. Voksne folk... 

Trådstarter; jeg hadde sikkert likt kaka, og hadde jeg ikke synes noe særlig om den, så hadde jeg bare latt være å spise kake. Og jeg hadde ikke giddet å sladre om kakemangel i ettertid. Men jeg skjønner at jeg er i et mindretall på dette. 

Anonymkode: 3de84...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her på nordvestlandet har vi no vanlegvis ca ei halv kake pr gjest, så hadde syns det var skikkeleg nedtur med berre ei kake på kake bordet ja!! 

Anonymkode: 4c1b2...439

Samme her. Ville hatt minst ti kaker på femti gjester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes folk skal la være å ha så innmari forutinntatte holdninger om hvordan ting skal være og la folk ha bryllupet sitt på den måten de ønsker. De trenger ikke ha en grunn en gang! Ingen dør om de får mindre kake enn på et annet bryllup de har vært på. Og folk burde virkelig holde seg for god til å "baksnakke" et bryllup fordi det var lite kake der. Voksne folk... 

Trådstarter; jeg hadde sikkert likt kaka, og hadde jeg ikke synes noe særlig om den, så hadde jeg bare latt være å spise kake. Og jeg hadde ikke giddet å sladre om kakemangel i ettertid. Men jeg skjønner at jeg er i et mindretall på dette. 

Anonymkode: 3de84...8b4

Altså, bryllup er generelt en langtrukken pliktøvelse som potensielt kan reddes noe av maten og kanskje ta seg opp utover sen kveld. Selvsagt snakker man om hva man fikk eller ikke fikk, om brudeøgla som virkelig ikke burde gifta seg inn i familien og svinger pisken over dagen, om den nydelige vinen eller mangelen på kake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes folk skal la være å ha så innmari forutinntatte holdninger om hvordan ting skal være og la folk ha bryllupet sitt på den måten de ønsker. De trenger ikke ha en grunn en gang! Ingen dør om de får mindre kake enn på et annet bryllup de har vært på. Og folk burde virkelig holde seg for god til å "baksnakke" et bryllup fordi det var lite kake der. Voksne folk... 

Trådstarter; jeg hadde sikkert likt kaka, og hadde jeg ikke synes noe særlig om den, så hadde jeg bare latt være å spise kake. Og jeg hadde ikke giddet å sladre om kakemangel i ettertid. Men jeg skjønner at jeg er i et mindretall på dette. 

Anonymkode: 3de84...8b4

Støttes 🙋🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal gifte oss, og har bare bestilt én bryllupskake. En sånn klassisk i 4 etasjer. Vi blir 50 gjester, og har bestilt kake til 60. Jeg har fått utrolig mye kommentarer på at vi burde jo ha massevis av kaker, og folk tilbyr seg å bake og betale for kjøpekaker. Vi skal ha det på en fancy restaurant og har bestilt kaken via dem (fra et anerkjent konditori).  

Er vi så kjipe altså? Vi skal nok ikke spise kake før 23-23.30, så jeg tenker at det er mer som en ekstra dessert. Vi skal ha treretters middag +nattmat kl 01. 

Anonymkode: aa812...56b

Hadde virkelig forventet et forholdsvis stort lass med kaker ja. Noe annet virker litt smålig. Hadde nok tenkt dere feiret over evne, og burde redusert andre steder for å kunne servere det man bør servere i et bryllup.

Anonymkode: 4ab15...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Altså, bryllup er generelt en langtrukken pliktøvelse som potensielt kan reddes noe av maten og kanskje ta seg opp utover sen kveld. Selvsagt snakker man om hva man fikk eller ikke fikk, om brudeøgla som virkelig ikke burde gifta seg inn i familien og svinger pisken over dagen, om den nydelige vinen eller mangelen på kake. 

Det med brudeøgla har jeg opplevd - ble baksnakket av mannens søster i mitt eget bryllup til halvparten av gjestene. Trodde ikke det fantes to av henne, men det viser seg at det gjør det! Hahaha!

Anonymkode: c0c09...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en 7 etage kake. Pluss en dåps kake. (Våres sönn ble döpt samtidigt ) Og det var mere enn nok. Hadde ulike smaker i kakene. Vi hadde masse rester. Gjestene var mette etter middagen. Og vi hadde snacks og frukt også. 

Min mann kommer fra Libanon, og der er det vanlig med bare bryllups kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Vi hadde en 7 etage kake. Pluss en dåps kake. (Våres sönn ble döpt samtidigt ) Og det var mere enn nok. Hadde ulike smaker i kakene. Vi hadde masse rester. Gjestene var mette etter middagen. Og vi hadde snacks og frukt også. 

Min mann kommer fra Libanon, og der er det vanlig med bare bryllups kake.

Bare husk at "masse rester" ikke betyr at gjestene ikke gjerne villet hatt mer kake. Det betyr at de ikke ville ha mer av den kaka. Selv med forskjellig smak blir det som regel omtrent samme type kake. Om en del var med jordbær og en med ananas er det omtrent det samme. Det blir ikke som å kunne velge mellom brownies, verdens beste, ostekake, fyrstekake, pavlova og kringle.

Anonymkode: cbab0...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Størrelsen på kakebordet opplever jeg kulturelt betinget. Hos min nordnorske slekt skal det være maaange kaker. 

Selv har jeg vokst opp i Oslo. Har vært i bryllup med fancy konditorkake. Og det var like fint, jeg savnet i alle fall ikke 20 kaker til. 

Anonymkode: ca067...476

Jeg har samme opplevelse. Hos slekta på Vestlandet, er størrelsen på kakebordet kjempeviktig, mens de bryllupene jeg har vært på her jeg bor i Oslo, har det bare vært en stor kake. Jeg personlig synes det er helt topp. Kaken "sprettes" ofte ikke før langt på natt, etter en tre-retters med dessert, og da er liksom ikke 20 kaker det man har mest lyst på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sikkert kulturelt betinget, men i et bryllup må du regne med at ikke alle kommer fra samme "kultur". Selv er jeg askerbøring. Jeg ville helt klart savnet skikkelige kaker. Bryllupskaker ser ofte fine ut, men jeg har aldri fått noen jeg synes er særlig god. Det er en kake jeg spiser litt av og skryter av av plikt, før jeg nyter resten av kakebord et.

Jeg tror nok du må regne med at en god del gjester kommer til å savne kulene om du dropper dem, selv om det sikkert er noen gjester som synes det er helt ok også.

Anonymkode: cbab0...851

Ja, og nettopp det at ikke alle kommer fra samme kultur, betyr at ikke alle kommer til å få sin kultur "innvilget" og som voksne veloppdragne gjester må man forholde seg til det. Gjør man ikke det, sier det mer om gjesten enn om verten.

Ingen har vondt av (heller tvert i mot) av å få bare et kakestykke. Når det gjelder mat og drikke (ikke alkohol), blir det noe annet, synes jeg. Skal folk være i timevis i bryllup, må vertene sørge for at man får nok mat, og serverer man noe veldig "sært" eller veldig lite, må gjestene få beskjed på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...