Gå til innhold

Er jeg utakknemlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg redd for å sutre litt, men følte plutselig på litt misunnelse her. Jeg og mannen har vært sammen i 19 år. Han tjener mye mer enn meg, og om han har lyst på noe, sko, klær, utstyr til hobbyen sin etc så kjøper han seg det. Stort sett dyre ting.  Han sløser ikke altså og han kjøper ikke så veldig ofte. Han er også så heldig at han får endel gjennom jobben sin, pc, nettbrett, elsykkel. Jeg bruker pengene mine på ungene og kjøper sjeldent noe til meg selv, og om jeg kjøper noe så er det noe billig fra hm.

For et år siden kjøpte han seg en dyr og stilig fleecejakke. Nå til bursdagen min kjøpte han lik fleece til meg. Pluss en handletur med meg. På handleturen rakk jeg bare å få en svindyr bluse som han gjerne ville kjøpe til meg, og han selv kjøpte seg en stilig jakke. Så rakk vi ikke mer den dagen, men jeg vet at vi kan dra en tur til senere når han har tid. Men nå kjenner jegpå litt for mye misunnelse, for nå i ettermiddag/kveld rett etter jobb dro han på handletur for seg selv. Nye klær. Han har også nylig kjøpt seg klær for flere 1000. Jeg sitter med en følelse av at den fleecejakken jeg fikk er noe han bare kan kjøpe seg , og så et år etterpå når jeg ikke synes den er like stilig som for et år siden når han selv kjøpte den, da får jeg den i bursdagsgave. Synes det er litt skjevt? Og klær kan han bare shoppe til seg selv, mens til meg ble det bursdagsgaven min... I tillegg har det seg sånn at han nylig har fått rikelig med bekreftelse fra ei annen dame som nå er ute av bilde, men han fortsetter å kle seg opp. Jeg føler det er min tur nå liksom. Uten at bursdagsgaven min blir det samme som han bare kjøper til seg selv på en vanlig hverdag liksom.

Er jeg utakknemlig eller har jeg lov til å føle dette?

Anonymkode: c4f2e...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan fordeler dere økonomien ellers? Jeg tenker at noe bør justeres om det er slik at han svømmer i penger mens du sliter med å få endene til å møtes. Om det er å skjevdele fellesutgiftene mer eller bo billigere, kommer litt an på hvorfor det er som det er.

Skrevet

Noe er jo helt galt i hvordan dere fordeler økonmien om du ikke har råd til noe, at du bruker alle dine midler på barna mens han flotter seg.

Tenker dere kanskje trenger en tur til familievernkontoret, for jeg har en mistanke om at den dama som nå er ute av bildet er et tegn på andre ting også i forholdet som ikke fungerer. Så kommer alt det andre, som økonomi, og gaver på toppen.

Jeg håper dere i det minste eier likt hus, bil osv.?

Anonymkode: 2e6f4...564

Skrevet

Høres ut som dere har en fordeling av økonomi som ikke er helt bra.

Hvorfor er det du som handler til ungene når du tjener minst, er det ikke hans barn?

Anonymkode: ee1d1...3b3

Skrevet

Hi her

Nå kom han hjem.  Handlet klær for over 4000 kr til seg selv, og øreplugger til 600. Før jul kjøpte han seg øretelefoner til 2000. Han flotter seg, mens jeg egentlug føler at han burde flotte meg nå. Bursdagsgaven min føles jo ikke noe spesiell nå.

Jo, det er våre barn. Han eier hus og biler. Jeg tar alt av hus og unger, mens han gjerne starter på jobb litt sent og jobber ettermiddager for å få full dag. Han styrer dette selv. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Nå kom han hjem.  Handlet klær for over 4000 kr til seg selv, og øreplugger til 600. Før jul kjøpte han seg øretelefoner til 2000. Han flotter seg, mens jeg egentlug føler at han burde flotte meg nå. Bursdagsgaven min føles jo ikke noe spesiell nå.

Jo, det er våre barn. Han eier hus og biler. Jeg tar alt av hus og unger, mens han gjerne starter på jobb litt sent og jobber ettermiddager for å få full dag. Han styrer dette selv. 

Det er jo din egen feil som ikke har orventet og krevd noe v han fra dag 1.

Håper i det minste dere er gifte så du får noe når dere skilles.

Anonymkode: 82573...16c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Så du er ikke medeier i hus og bil heller, du bruker hele din lønn på klær og utstyr til ungene og mat?

Klassiske husmorfellen det her med andre ord, går han fra deg nå står du på bar bakke?

Jeg fatter ikke at du finner deg i det, hvorfor synes du det er greit å leve sånn?

Om han mener at han ikke skal betale større andel av utgiftene enn deg, ja da må dere bo i en billig leilighet og kjøre en gammel bil så du også har lommepenger igjen etter at alt det faste er betalt. Dere kan jo ikke bo etter hans inntekt så du går i minus hver måned...

Han må jo betale mest for barnas utstyd og klær. Om dere skulle gå fra hverandre beregnes bidrag etter inntekt, den som tjener mest skal betale mest for de utgiftene en har på barna. Sånn burde det selvfølgelig være når dere er sammen også.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt familier som ikke har felles økonomi. Det er svært få familier med små barn der begge kan gjøre karriere og sette jobben fremst. Dermed blir det til at den ene må forsake noe for å få det til å gå opp. Det at den ene parter tar mer av barn og hus (henter, leverer, følger opp lekser og fritidsaktiviteter osv) muliggjør også  at den andre parten kan jobbe som før.

Når man gifter seg/blir samboere med barn er man jo en enhet. Man må da fordele arbeidet og pliktene det medfører, og også godene. Hvordan skal barna deres lære å dele når far ikke deler med mor. Når de blir eldre må det være merkelig/vanskelig/konfliktfylt for dem å se på disse skjevhetene innad i familien... 

I ditt tilfelle vil du jo også få et problem om dere går fra hverandre. Da står du jo på bar bakke

Anonymkode: 8ea41...349

Skrevet

Når han har så høy inntekt vil du få et ganske greit barnebidrag....just saying.

Ville aldri ha tilbragt livet med en som ikke vil dele mer.

Anonymkode: 54520...31c

Skrevet

Du er iallefall ikkje utakknemleg. Kva har du å vere takknemleg for? At du får lov å bu i hans hus og køyre hans bil mens du brukar opp alle dine pengar på mat å kle til hans (og dine) ungar? Og ventar på at han skal finne ei anna slik at du i tillegg må få lønna di til å strekket husleige og eigen bil? 

Anonymkode: 0a0a0...e0a

Skrevet

Hadde ikke vært greit for meg. Her er det også skjev fordeling, han tjener 15 ganger mer enn meg. Og jobber mer, naturlig nok. Jeg tar en større del hjemme for at han skal få frigjort tid til sin jobb. Jeg driver også for meg selv, og han stiller selvfølgelig opp og legger tilrette for min karriere også. Vi deler alt, hus, hytte og biler, selv om han betaler mest. Selv om jeg ikke shopper så mye, betaler han nærmest alt. Det går fra felleskontoen.

Og en bursdagsgave skal ikke være en flecee jakke, det er praktisk tøy. I hvert fall ikke når han kjøpte lik til seg selv på en hvilken som helst dag. Hadde krevd terapi, dere spiller jo ikke på samme lag her. Hvor er fellesskapet? 

Anonymkode: bd7a5...ce3

Skrevet

Ja jeg synes du er utakknemmelig! Det er gjerne en grunn til at noen har bedre råd enn andre, de fleste har jobbet godt på skolen, og fått seg en god jobb pga hardt arbeid. Bare rett og rimelig at man da skal få kunne prioritere pengene som man vil! Jeg kjøper da mye mer til meg selv enn jeg gjør til mannen, og det tror jeg de fleste her gjør også...?? 

Anonymkode: ce00e...4d7

Gjest Antarctica
Skrevet

Han bør jo bruke mye mer penger på barna, hvis de ikke er dine private barn..? 

Skrevet

Du har jo gjort deg selv til en dørmatte ved å akseptere denne skjevfordelingen da... Som man reder ligger man. Du kan fortsette å være underkuet eller velge å stå opp for deg selv. 

Anonymkode: ba818...a03

Skrevet

På tide å kvinne deg opp og stå opp for deg selv!

Hvorfor tillater du det? Du gjør deg jo til en martyr. 

Skal han eie hus, bil og tjene gode penger, og du folde henda for ei fleecejakke??? 

Her i huset tjener mannen mye, mye mer enn meg, men vet du, vi eier alt likt. 

Jeg hadde ikke klart å ha et snev av verken respekt eller forkjærlighet for en mann så patetisk som du fremstiller denne tosken!

Skrevet

Du falt for en rik mann og fikk barn med han. Så ble det ikke så mye penger på deg som du trodde. Du tok ikke den lange utdannelsen og jobbet deg ikke opp, men tenkte at det går greit fordi andre som mannen din kunne gjøre det istedenfor deg. Så er du mer opptatt av hva en gave koster han, istedenfor hva den hadde kostet deg. Det høres ut som om dere bor fint og kanskje har finere bil enn det du kunne betalt halvparten av. Ja, du er utakknemlig. Du er opptatt av gaven og prisen og hva han unner seg selv. Det er kun det materialistiske du syter over. Det kan si noe om verdisyn. Tenk hvordan barna dine bor takket være hans økonomi. Det burde glede deg. 

Utenom dette så har du lagt deg opp for fall med konefella. Du kan google hva det kan ende med.

Så har vi kommentarer som dette

"Det er jo din egen feil som ikke har orventet og krevd noe v han fra dag 1. Håper i det minste dere er gifte så du får noe når dere skilles."

Typisk gullgravermentalitet. Ligg på latsiden, fiks deg en mann med penger og dersom han ikke vil dele pengene i hverdagen med deg, gift deg slik at du kan stikke av med det han har jobbet for, spart og investert i boligmarkedet. Jeg blir direkte kvalm av sånne kommentarer. 

Til hi. Dersom han ikke vil være sammen med deg lenger. Hvordan blir livet og bosituasjonen din da? Tenk litt på hvordan livet ditt hadde vært uten han, så tror jeg faktisk du lærer hva du har å være takknemlig for. Fleecejakken er det minste problemet ditt. 

Anonymkode: 1f34b...4dd

Skrevet

Du fikk en fin gave som du likte. Om du etterpå ikke er fornøyd med den er du utakknemlig, men det kan godt hende dere bør ta en prat om hvordan dere deler arbeid og penger i det daglige. Om det er retferdig slik dere gjør det i dag kan vi ikke vite ut fra de opplysningene du gir.

Anonymkode: d58f6...c9d

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du falt for en rik mann og fikk barn med han. Så ble det ikke så mye penger på deg som du trodde. Du tok ikke den lange utdannelsen og jobbet deg ikke opp, men tenkte at det går greit fordi andre som mannen din kunne gjøre det istedenfor deg. Så er du mer opptatt av hva en gave koster han, istedenfor hva den hadde kostet deg. Det høres ut som om dere bor fint og kanskje har finere bil enn det du kunne betalt halvparten av. Ja, du er utakknemlig. Du er opptatt av gaven og prisen og hva han unner seg selv. Det er kun det materialistiske du syter over. Det kan si noe om verdisyn. Tenk hvordan barna dine bor takket være hans økonomi. Det burde glede deg. 

Utenom dette så har du lagt deg opp for fall med konefella. Du kan google hva det kan ende med.

Så har vi kommentarer som dette

"Det er jo din egen feil som ikke har orventet og krevd noe v han fra dag 1. Håper i det minste dere er gifte så du får noe når dere skilles."

Typisk gullgravermentalitet. Ligg på latsiden, fiks deg en mann med penger og dersom han ikke vil dele pengene i hverdagen med deg, gift deg slik at du kan stikke av med det han har jobbet for, spart og investert i boligmarkedet. Jeg blir direkte kvalm av sånne kommentarer. 

Til hi. Dersom han ikke vil være sammen med deg lenger. Hvordan blir livet og bosituasjonen din da? Tenk litt på hvordan livet ditt hadde vært uten han, så tror jeg faktisk du lærer hva du har å være takknemlig for. Fleecejakken er det minste problemet ditt. 

Han ville ha kone ig barn, men ikke ta jobben. Den iverkster gan til konemor som kaster bort pengene sine på løpende utgifter i stedet for verdiøkning og tillater at far og "mann"ikke tar sin 50% av jobben med alt i en familie, men heller jobber og tjener penger til seg selv. 

Jeg blir kvalm av slike menn og deg som mener slikt er greit.   

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo gjort deg selv til en dørmatte ved å akseptere denne skjevfordelingen da... Som man reder ligger man. Du kan fortsette å være underkuet eller velge å stå opp for deg selv. 

Anonymkode: ba818...a03

Yes  !

Anonymkode: fa6a0...964

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han ville ha kone ig barn, men ikke ta jobben. Den iverkster gan til konemor som kaster bort pengene sine på løpende utgifter i stedet for verdiøkning og tillater at far og "mann"ikke tar sin 50% av jobben med alt i en familie, men heller jobber og tjener penger til seg selv. 

Jeg blir kvalm av slike menn og deg som mener slikt er greit.   

Dersom hi skal kreve at mannen tar 50% av arbeidet med barna burde mannen kreve at hun stiller med like stor lønn og egenkapital. Da blir det nok stille. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom hi skal kreve at mannen tar 50% av arbeidet med barna burde mannen kreve at hun stiller med like stor lønn og egenkapital. Da blir det nok stille. 

Tar han sin 50% vil hun kunne jobbet mer og de måttet bo og leve etter inntekten til den med minst om de skulle delt likt. Uansett blir alt man tjener i ekteskapet felles så vil man beholde alt selv kan man ikke gifte seg

Skrevet

Bursdagsgaven er ikke noe problem her, og ja, i forhold til den er du utakknemlig. Gaver er noe man får, ikke som man kan kreve eller sette standard for selv.

Men det er mye annet i dette forholdet som det bør settes spørsmål ved. Gifter man seg med en partner som tjener mye mindre enn en selv, må standarden entes settes i forhold til det, eller man deler på det man har tilsammen. Du høres ut som om du er gift med en mann som lever sitt eget liv med husholderske hjemme som han ikke bare slipper å betale for, men som også tar utgiftene for barna hans. Hvorfor har du funnet deg i dette?

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg synes du er utakknemmelig! Det er gjerne en grunn til at noen har bedre råd enn andre, de fleste har jobbet godt på skolen, og fått seg en god jobb pga hardt arbeid. Bare rett og rimelig at man da skal få kunne prioritere pengene som man vil! Jeg kjøper da mye mer til meg selv enn jeg gjør til mannen, og det tror jeg de fleste her gjør også...?? 

Anonymkode: ce00e...4d7

Så du mener at fordi han har jobbet godt på skolen så skal hun betale alt av klær og utstyr for deres felles barn? 

Anonymkode: d0ba0...964

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at fordi han har jobbet godt på skolen så skal hun betale alt av klær og utstyr for deres felles barn? 

Nei, jeg mente akkurat det jeg skrev, ikke det du skrev. 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå står det jo ingenting om hva han betaler da, så å trekke slike konklusjoner blir litt feil.

Om han betaler alle boligutgifter, bil og regninger så hun i realiteten bor gratis, da er det jo ikke urimelig om hun betaler mat og klær til ungene. Vi vet ingenting om deres budsjett og fordeling ellers...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...