Himmel og hav Skrevet 20. juni 2017 #26 Skrevet 20. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tre, de andre to sier ikke slikt. Men jeg skjønner jo ut fra svarene her at det ikke er uvanlig å si slike frekke ting, nesten alle svar her kommer fra samme type frekke personlighet. Folk eier jo hverken respekt for andre eller omtanke mer. Tragisk! Anonymkode: 57bfb...54a Du stilte et spørsmål og du fikk svar. At folk ikke er enige med deg betyr ikke at de er frekke eller mangler respekt. Det kunne jo for eksempel hende at det var dine reaksjoner som er litt utenfor skalaen. Til en annen gang så er det lurt å la være å stille spørsmål om du ikke vil vite andres mening.
Luksusdyret Skrevet 20. juni 2017 #27 Skrevet 20. juni 2017 16 timer siden, Mostly Harmless skrev: Selv om barnet skulle være lite og bare sier hva det ser, er nå dette en gyllen anledning til å forklare at andre kan bli lei seg over å bli kalt "rar" på den ene eller andre måten. Jeg blir ikke lei meg når femåringen sier jeg har dissende, rar rompe, men jeg vil jo helst ikke at han går rundt og sier sånt til andre. Det var ganske flaut å ta praten (igjen), da femåringen kalte en venn av oss tykk, selv om han for så vidt bare sa sannheten. Heldigvis tok denne vennen det pent, også neste gang, da femåringen sa høyt og tydelig til meg "Ikke sant det ikke er morsomt at han er tykk?". Så TS, det er bare å begynne å trene de sosiale antennene til barnet ditt. Min erfaring er at det ikke er gjort i en håndvending... (Håret kan jeg ikke hjelpe deg med. Jeg har rart hår selv...) Enig der. Det blir sånn som med eiere av små hunder som er sååå søte der de gneller, biter og angriper - de er jo små må vite. Ja, barn på 3-4 år sier det første som faller i hodet på dem. Og da er det vår oppgave som foreldre å forklare dem at man ikke kommenterer utseendet til folk. Hvis man bare lar det gå og synes at små barn bør si alt mulig, sitter man snart der med en uspiselig skoleunge som ikke har venner, fordi han/hun kommenterer utseendet til folk på ikke-flatterende måte.
Luksusdyret Skrevet 20. juni 2017 #28 Skrevet 20. juni 2017 (endret) 2 timer siden, skinnfilla skrev: Haha, nei hadde ikke tatt meg nær av det. Fått høre mange sannheter av barna , noen mer sanne en andre😅 Å ! Du har så myk moshomoshi mage! ( jepp har det og det er blant annet din feil😉) du har brune tenner du! ( eh, nei, de er ikke brune, ikke kritthvite, men langt fra brune) du er den vakreste, fineste og beste Mamman i verden! ( nei, nei og nei😆) men takk 😍 Oi😳 Du har lange pupper altså! (Sto bøyd og tørket meg etter en dusj😂) du er sånn fillete på håret idag! (What?!😳) Forklarer du ikke barna at det ikke er OK å kommentere utseendet til folk hele tiden? Gled deg til de begynner på skolen og du får telefoner fra lærere og foreldre om hvordan barnet oppfører seg. Ja, reaksjonen til HI var litt i overkant, altså å bli såret over kommentaren. Jeg har selv flere ganger opplevd barn i svømmegarderober som kommenterer kropper til totalt ukjente damer som dusjer - se hvor tykk mage hun har, hun der har hår på tissen og så videre. Og det ser ikke ut som det er flaut for mødrene, selv om ungene er over skolealder. De fleste av oss har barn som snakker dritt om utseendet vårt når de er 3-4 år fordi de ikke vet bedre enn å kommentere alt de ser. Det er da desto viktigere å lære dem på en myk måte at slike ting ikke er OK. Men når man ser folk kommentere "herregud" og "let it go", ser man at enkelte ikke har utviklet sine sosiale antenner noe særlig fra de var 4 år... Endret 20. juni 2017 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #29 Skrevet 20. juni 2017 En får høre en del kommentarer av barn. Og det slutter vel aldri helt. Min 13-åring sa her en dag "så du på sånne filmer som dette da du var liten? For denne er jo skikkelig gammel! Nei, jeg mener.... Du er jo født for kjempelenge siden!" Så han tok seg i det, men klarte ikke akkurat å rette det opp Ellers er det feks "Mamma, du trenger ikke å synge du". "Oj, du har grått hår!". Er i grunn bare å le av det. Eller, si at "ja, det stemmer". Anonymkode: 6cb7b...bf5
Luksusdyret Skrevet 20. juni 2017 #30 Skrevet 20. juni 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: En får høre en del kommentarer av barn. Og det slutter vel aldri helt. Min 13-åring sa her en dag "så du på sånne filmer som dette da du var liten? For denne er jo skikkelig gammel! Nei, jeg mener.... Du er jo født for kjempelenge siden!" Så han tok seg i det, men klarte ikke akkurat å rette det opp Ellers er det feks "Mamma, du trenger ikke å synge du". "Oj, du har grått hår!". Er i grunn bare å le av det. Eller, si at "ja, det stemmer". Anonymkode: 6cb7b...bf5 Du ler av at 13-åringen kommenterer utseendet og talenter til folk? Javel...
Gjest Antarctica Skrevet 20. juni 2017 #31 Skrevet 20. juni 2017 6 timer siden, MrsRiddick skrev: Forklarer du ikke barna at det ikke er OK å kommentere utseendet til folk hele tiden? Gled deg til de begynner på skolen og du får telefoner fra lærere og foreldre om hvordan barnet oppfører seg. Ja, reaksjonen til HI var litt i overkant, altså å bli såret over kommentaren. Jeg har selv flere ganger opplevd barn i svømmegarderober som kommenterer kropper til totalt ukjente damer som dusjer - se hvor tykk mage hun har, hun der har hår på tissen og så videre. Og det ser ikke ut som det er flaut for mødrene, selv om ungene er over skolealder. De fleste av oss har barn som snakker dritt om utseendet vårt når de er 3-4 år fordi de ikke vet bedre enn å kommentere alt de ser. Det er da desto viktigere å lære dem på en myk måte at slike ting ikke er OK. Men når man ser folk kommentere "herregud" og "let it go", ser man at enkelte ikke har utviklet sine sosiale antenner noe særlig fra de var 4 år... Bruker du seriøst uttrykket "snakker dritt om utseendet vårt" når du skal beskrive en 4-årings undring over verden og menneskekroppen...? Egentlig må det være utrolig slitsomt å gi andre (også tildels små barn) SÅ mye makt over en selv. For dersom man skal ta til seg hver eneste mening, om hver eneste bagatell, sagt av hver eneste person, og alle skal være like viktige og ha like stor påvirkningskraft - da er man jo bare et sivstrå i vinden, som kan feies hit og dit ved hvert minste og uviktigste pust.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #32 Skrevet 20. juni 2017 Nja. Av og til... men så vet jeg at barn sier ting rett ut.. men jeg vet også at barn ofte ser på ting som er fine, stygge, rare Osv-litt annerledes enn oss voksne.. barn synes feks knall rosa eller spygrønt hår er fint. Mens en gøyal frisyre med høy dult feks kan være rar. De kan også beskrive noe de syns er kjedelig som stygt. Man vet aldri..prøv å glemme det og gjør det aller beste du kan med det håret du har 😉 Anonymkode: c187f...184
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2017 #33 Skrevet 21. juni 2017 20 timer siden, Himmel og hav skrev: Du stilte et spørsmål og du fikk svar. At folk ikke er enige med deg betyr ikke at de er frekke eller mangler respekt. Det kunne jo for eksempel hende at det var dine reaksjoner som er litt utenfor skalaen. Til en annen gang så er det lurt å la være å stille spørsmål om du ikke vil vite andres mening. Det er ikke svaret eller uenighet jeg reagerer på, men måten ting sies på. Man trenger ikke være ufin når man svarer. Anonymkode: 57bfb...54a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2017 #34 Skrevet 21. juni 2017 13 timer siden, Pashla skrev: Bruker du seriøst uttrykket "snakker dritt om utseendet vårt" når du skal beskrive en 4-årings undring over verden og menneskekroppen...? Egentlig må det være utrolig slitsomt å gi andre (også tildels små barn) SÅ mye makt over en selv. For dersom man skal ta til seg hver eneste mening, om hver eneste bagatell, sagt av hver eneste person, og alle skal være like viktige og ha like stor påvirkningskraft - da er man jo bare et sivstrå i vinden, som kan feies hit og dit ved hvert minste og uviktigste pust. Joda, men ikke alle molblåser på en da, enkelte voksne har lært seg folkeskikk og puster forsiktig. Du kan ikke noe annet enn å blåse tydeligvis. Anonymkode: 57bfb...54a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2017 #35 Skrevet 21. juni 2017 Siden du spør: nei, jeg ville ikke blitt såret, men som flere andre sier er dette en anledning hvor det er helt nødvendig å korrigere barnets oppførsel. Tror også det er lurt å jobbe med din egen krenkbarhet😊 Anonymkode: 35495...b34
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2017 #36 Skrevet 21. juni 2017 Jeg ville nok kjent det stikket før, da jeg var mer sårbar og hadde kjempedårlig selvtillit. Men som flere sier - du lar deg krenke av de minste ting, noe du viser her i tråden også. Så selv om det er veldig viktig å jobbe med barna mht hva man sier og hva man bare tenker inni seg, ligger også mye av jobben her hos deg selv. Man er en veldig slitsom person når man vakler selv av småting. Hvis folk må gå på nåler rundt deg, er det faktisk du som eier problemet. Hvordan kan du jobbe for å få bedre selvtillit? Hvordan kan du jobbe for å la være å bli krenket av nokså ubetydelige kommentarer? Anonymkode: 148e3...601
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2017 #37 Skrevet 21. juni 2017 Jeg lar meg ikke såre av kommentarer ungene gir meg, selv om de ikke alltid er av det hyggelige slaget. Jeg er trygg på meg selv, jeg vet at jeg har grå hår, at jeg har stor mage og stor rumpe, og at jeg er et utmerket menneske likevel. Så jeg sier at magen min er ganske stor, og at det var god plass til dere der inne. At jeg har grå hår, fordi jeg har levd en stund og at det er noe de fleste opplever før eller senere. Jeg forklarer også at det ikke er greit å kommentere kroppene til folk fordi det ikke er høflig, og noen ksn bli lei seg hvis de hører at de blir snakket om på den måten. Anonymkode: 2b870...8b9
Mostly Harmless Skrevet 21. juni 2017 #38 Skrevet 21. juni 2017 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Nja. Av og til... men så vet jeg at barn sier ting rett ut.. men jeg vet også at barn ofte ser på ting som er fine, stygge, rare Osv-litt annerledes enn oss voksne... Anonymkode: c187f...184 Ja, stol ikke på smaken til en som liker syltetøy på makrell i tomat, haha!
Gjest Antarctica Skrevet 22. juni 2017 #39 Skrevet 22. juni 2017 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda, men ikke alle molblåser på en da, enkelte voksne har lært seg folkeskikk og puster forsiktig. Du kan ikke noe annet enn å blåse tydeligvis. Anonymkode: 57bfb...54a Det er du selv som gir meg alt for mye makt over deg. Du bestemmer helt selv hva andres mening skal få lov å bety. Og når du har grodd deg en litt sterkere stamme, vil stormene rundt deg ikke bety så mye. Men her og nå tillater du visst absolutt alle (selv et lite barn, eller en komplett fremmed som ikke kjenner deg) å bestemme hvordan du skal føle deg. Det må være slitsomt - og husk nå bare at det er et valg du selv tar. Det er ikke "verden utenfor" som er så stygg og slem.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #40 Skrevet 22. juni 2017 4 timer siden, Pashla skrev: Det er du selv som gir meg alt for mye makt over deg. Du bestemmer helt selv hva andres mening skal få lov å bety. Og når du har grodd deg en litt sterkere stamme, vil stormene rundt deg ikke bety så mye. Men her og nå tillater du visst absolutt alle (selv et lite barn, eller en komplett fremmed som ikke kjenner deg) å bestemme hvordan du skal føle deg. Det må være slitsomt - og husk nå bare at det er et valg du selv tar. Det er ikke "verden utenfor" som er så stygg og slem. Hun sier ikke at hun blir krenket/såret av deg/andre i tråden, hun sier bare at hun oppfatter dere som ufine. Anonymkode: e8780...f0a
sug lut Skrevet 22. juni 2017 #41 Skrevet 22. juni 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun sier ikke at hun blir krenket/såret av deg/andre i tråden, hun sier bare at hun oppfatter dere som ufine. Anonymkode: e8780...f0a Er det på noe vis bedre? Uttrykket hennes er uansett pur lettkrenket slitsomhet. Så kan det jo diskuteres om det er mest slitsomt for henne eller omverdenen.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #42 Skrevet 22. juni 2017 På 20.6.2017 den 13.26, MrsRiddick skrev: Du ler av at 13-åringen kommenterer utseendet og talenter til folk? Javel... Oj, nei. Godt du spurte. Jeg rettet innlegget litt frem og tilbake, så det ble visst seende litt feil ut. Kommentaren med sangen er fra da de var små. 13-åringen prøvde å overbevise meg her en dag om at jeg ikke måtte ha så liten tro på egen sangstemme. Men både det med gammel og det med grått hår er fra nylig. Og så lenge jeg merker at barna ikke mener noe stygt med det, og de er veldig empatiske og hyggelige ellers, så synes jeg bare det er komisk når det innimellom kommer slike blemmer. Og kanskje kommer de mest fordi jeg selv ikke snakker om utseende, verken til meg eller andre. Å si "oj, du har mye grått hår" eller egentlig bare en konstatering på lik linje med "oj, du har jammen mye skjegg". Jeg har aldri snakket med dem om at det skal være noe negativt å ha grått hår fremfor blondt feks. Men siden det grå kommer gradvis så ble vel det barnet/ungdommen litt overrasket da vi var i et lys det syntes tydelig. Det er jo stort sett hva man legger i det selv. Men i og for seg, hadde jeg hatt barn som gikk inn for å såre, da hadde det vel ikke vært morsomt akkurat. Svaret mitt tok utgangspunkt i at barnet ønsker moren godt, men trådde litt feil iblant. Eller bare syntes håret er fascinerende. "Rart" kan være så mangt når barn (eller jeg, kanskje andre voksne) sier det. Det trenger ikke å bety stygt-rart. Jeg kan si om et stilig insekt at det er rart, eller at en tøff bok er rar. I og for deg litt mer forklarende enn bare rar, men alt i alt henger vel tolkning ganske enkelt sammen med erfaring. Min erfaring er å omgåes mennesker som ikke ønsker å såre andre. Anonymkode: 6cb7b...bf5
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #43 Skrevet 22. juni 2017 6 timer siden, Pashla skrev: Det er du selv som gir meg alt for mye makt over deg. Du bestemmer helt selv hva andres mening skal få lov å bety. Og når du har grodd deg en litt sterkere stamme, vil stormene rundt deg ikke bety så mye. Men her og nå tillater du visst absolutt alle (selv et lite barn, eller en komplett fremmed som ikke kjenner deg) å bestemme hvordan du skal føle deg. Det må være slitsomt - og husk nå bare at det er et valg du selv tar. Det er ikke "verden utenfor" som er så stygg og slem. Hehe, du overlater altså ansvaret til alle andre? Du kan være så motbydelig du vil mot andre for det er deres feil at de blir såret?? Ja, forstår jo at DU lever etter dette. Jeg mener nå uansett at man skal være grei med andre jeg da, normal folkeskikk som et minimum. Anonymkode: 57bfb...54a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #44 Skrevet 22. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun sier ikke at hun blir krenket/såret av deg/andre i tråden, hun sier bare at hun oppfatter dere som ufine. Anonymkode: e8780...f0a Nettopp! Anonymkode: 57bfb...54a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #45 Skrevet 22. juni 2017 1 time siden, sug lut skrev: Er det på noe vis bedre? Uttrykket hennes er uansett pur lettkrenket slitsomhet. Så kan det jo diskuteres om det er mest slitsomt for henne eller omverdenen. Hvorfor er det så slitsomt for deg å utvise normal folkeskikk ovenfor andre? Jeg tenker det må være mer slitsomt å være nær slike som deg som er ufine og frekke i væremåte. Problemet er jo at folk som er det ikke selv ser det. Anonymkode: 57bfb...54a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #46 Skrevet 22. juni 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oj, nei. Godt du spurte. Jeg rettet innlegget litt frem og tilbake, så det ble visst seende litt feil ut. Kommentaren med sangen er fra da de var små. 13-åringen prøvde å overbevise meg her en dag om at jeg ikke måtte ha så liten tro på egen sangstemme. Men både det med gammel og det med grått hår er fra nylig. Og så lenge jeg merker at barna ikke mener noe stygt med det, og de er veldig empatiske og hyggelige ellers, så synes jeg bare det er komisk når det innimellom kommer slike blemmer. Og kanskje kommer de mest fordi jeg selv ikke snakker om utseende, verken til meg eller andre. Å si "oj, du har mye grått hår" eller egentlig bare en konstatering på lik linje med "oj, du har jammen mye skjegg". Jeg har aldri snakket med dem om at det skal være noe negativt å ha grått hår fremfor blondt feks. Men siden det grå kommer gradvis så ble vel det barnet/ungdommen litt overrasket da vi var i et lys det syntes tydelig. Det er jo stort sett hva man legger i det selv. Men i og for seg, hadde jeg hatt barn som gikk inn for å såre, da hadde det vel ikke vært morsomt akkurat. Svaret mitt tok utgangspunkt i at barnet ønsker moren godt, men trådde litt feil iblant. Eller bare syntes håret er fascinerende. "Rart" kan være så mangt når barn (eller jeg, kanskje andre voksne) sier det. Det trenger ikke å bety stygt-rart. Jeg kan si om et stilig insekt at det er rart, eller at en tøff bok er rar. I og for deg litt mer forklarende enn bare rar, men alt i alt henger vel tolkning ganske enkelt sammen med erfaring. Min erfaring er å omgåes mennesker som ikke ønsker å såre andre. Anonymkode: 6cb7b...bf5 Hi her. I mitt eksempel sa barnet at han ikke ville se på meg fordi håret mitt var rart. Det var negativt ladet da. Anonymkode: 57bfb...54a
sug lut Skrevet 22. juni 2017 #47 Skrevet 22. juni 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det så slitsomt for deg å utvise normal folkeskikk ovenfor andre? Jeg tenker det må være mer slitsomt å være nær slike som deg som er ufine og frekke i væremåte. Problemet er jo at folk som er det ikke selv ser det. Anonymkode: 57bfb...54a Og likevel svømmer jeg i venner og mennesker som ønsker å omgås meg. Rart, det der.
Luksusdyret Skrevet 22. juni 2017 #48 Skrevet 22. juni 2017 9 minutter siden, sug lut skrev: Og likevel svømmer jeg i venner og mennesker som ønsker å omgås meg. Rart, det der. 9 minutter siden, sug lut skrev: Og likevel svømmer jeg i venner og mennesker som ønsker å omgås meg. Rart, det der. Folk som svømmer i venner og har det veldig bra har ikke behov for å slenge dritt, ydmyke ukjente mennesker og drive navnekalling hver dag på et anonymt forum. For øvrig er det typisk mobbeoppførsel å legge ansvaret for mottakerens reaksjon utelukkende på mottakeren - den som sier noe har altså intet ansvar for å tenke før han/hun snakker, ta hensyn eller vurdere om utsagnet kan såre - den som mottar utsagnet kan velge å ikke bli såret/fornærmet. Typisk mobberholdning - jeg har intet ansvar, det er DU som mottaker av dritten min som har ansvar for hvordan du reagerer. Koselig vennekrets du må ha der alle slenger dritt til hverandre og slipper å tenke før de snakker. Jeg "svømmer" ikke i venner, men har noen få gode venner som ikke driver på sånt.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #49 Skrevet 22. juni 2017 1 time siden, sug lut skrev: Og likevel svømmer jeg i venner og mennesker som ønsker å omgås meg. Rart, det der. Tja, ikke sikkert du er like motbydelig når du ikke kan gjemme deg her inne da kanskje? Eller så er du en av de som brauter seg fram og har mye venner, men som folk egentlig ikke liker. Mange av dem. De tror selv de er godt likt og lever slik, men folk irriterer seg mest over dem. Anonymkode: 57bfb...54a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #50 Skrevet 22. juni 2017 1 time siden, MrsRiddick skrev: Folk som svømmer i venner og har det veldig bra har ikke behov for å slenge dritt, ydmyke ukjente mennesker og drive navnekalling hver dag på et anonymt forum. For øvrig er det typisk mobbeoppførsel å legge ansvaret for mottakerens reaksjon utelukkende på mottakeren - den som sier noe har altså intet ansvar for å tenke før han/hun snakker, ta hensyn eller vurdere om utsagnet kan såre - den som mottar utsagnet kan velge å ikke bli såret/fornærmet. Typisk mobberholdning - jeg har intet ansvar, det er DU som mottaker av dritten min som har ansvar for hvordan du reagerer. Koselig vennekrets du må ha der alle slenger dritt til hverandre og slipper å tenke før de snakker. Jeg "svømmer" ikke i venner, men har noen få gode venner som ikke driver på sånt. Støtter dette. Ganske sykt å legge alt ansvar på mottaker. Anonymkode: 57bfb...54a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå