Gå til innhold

Pussig samtale om bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke din feil. Har selv opplevd det denne mora ble sur for, men drømte ikke om å pushe ansvaret over på de som inviterte.

Skrev det på kontoen for sløve barn og foreldre (vi sjøl altså).

Hun roer seg nok når hun får tenkt seg om. Noen er kronisk ute etter en syndebukk når det er de selv som har gjort en feil.

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Slutter meg til de andre som sier skrulle her. Du har ikke ansvar for å prakke innbydelser på folk og hale et svar ut av dem. 

(I ungenes klasser har vi som praksis å legge en føler på klassens FB-gruppe med dato og tid, og så kommer lappen i sekken litt senere. Da kan folk melde avbud der også.) 

Skrevet

Barn blir idag fratatt alt ansvar...-det kan umulig være bra.

Anonymkode: fcfff...312

Skrevet

Neida, du gjorde ikke noe galt, men nok en gang er jeg glad for måten vi gjør de i minstes klasse: her legges det ut en "advarsel" om kommende invitasjonslapper på klassens Facebook-side. I det siste har forresten invitasjonene blitt gjort der også. Siden alle foreldrene er på FB så er det en utrolig grei måte å unngå slike situasjoner. For det er jo først og fremst leit gir barnet som ikke fikk komme i bursdag. 

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det beste her er jo at du fikk stilt spørsmålet om hun pleide å skjelle ut folk. Fader ass, sånt kommer jeg alltid på, akkurat litt for seint. 

Kos deg med den, og gi blaffen i gva skrulla måtte komme ut med av slarv. Hun greier ikke det uten selv å miste ansikt. 1-0 til deg! 👍

Skrevet

Enten er hun ikke riktig vel bevart, eller så lå det veldig mye mer bak dette og trigget en masse følelser hos henne. Ingen av delene er din feil.

Anonymkode: 7181c...670

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde bursdag i helga.  En av guttene dukket ikke opp, uten at vi fikk beskjed. Ingen ting vi tok på vei for, her var 14 gutter som storkoste seg.

Nå ringte moren til gutten. Hun hadde pakket sekken til skolen i dag og funnet invitasjonen. Sånt skjer, sa jeg, og hun tente på alle plugger. Hun kunne ikke forstå hvordan jeg kunne ta så lett på å ekskludere henbes barn ved å ikke ta hensyn til at en del batn er distre og glemsk. Sønnen hennes var visst lei seg over å ha glemt og gått glipp av bursdag, og det var min feil. Fra der ble samtalen opphetet og for min del svært spesiell. Jeg burde visst bruke tida mi til SMS til alle foreldre og forsikre meg om at alle husket å levere invitasjoner. Det gidder jeg virkelig ikke. Jeg kontret med at hun som mor til en gutt som tydelig har problemer med slikt burde ha sjekka sekken for lengst (invitasjonene gikk ut mandag) og spurte om hun hadde for vane å skjelle ut andre når hun kom til kort. Hun brøt samtalen.

Ok, jeg var lite diplomatisk. Men jeg mener absolutt hun har mest grunn til å skamme seg. Hva gjør jeg nå? Tenkte å la det ligge. Men hun er ei slarvekjerring og hennes versjon av samtalen kommer nok til å spre seg blant mødrene. Bør jeg kanskje forklare meg?

Anonymkode: 97e29...eae

Jeg syns du skulle ha sendt invitasjonen på sms, da hadde dette vært unngått. I verstefall, skrevet på invitasjonen : Si ifra om du kan eller ei innen torsdag.. Hører du ikke noe før fredag kan du sende sms for å høre om invitasjonen har kommet frem. En liten innsats fra deg, og alle barna  er happy.  Det er det vel verdt ?

Anonymkode: fafe1...331

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns du skulle ha sendt invitasjonen på sms, da hadde dette vært unngått. I verstefall, skrevet på invitasjonen : Si ifra om du kan eller ei innen torsdag.. Hører du ikke noe før fredag kan du sende sms for å høre om invitasjonen har kommet frem. En liten innsats fra deg, og alle barna  er happy.  Det er det vel verdt ?

Ja, hi kunne sikkert både trippel- og dobbeltsjekka at alle hadde mottatt invitasjoner. Noen her har tydeligvis ikke andre ting å gjøre....

Nå er vel heller spørsmålet om morens reaksjon var adekvat. Hvis du ringer og skjeller ut noen på det grunnlaget der, fremstår du psykisk ustabil. 

Og å snakke om utestenging i den sammenhengen der er jo bare helt feil.

Skrevet

Synes du gjorde helt rett. Kan ikke ettergå alle unger for å sjekke at de har levert bursdagsinvitasjon. Det er uaktuelt. Har hverken lyst, tid eller kapasitet.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har for eksempel ikke telefoner til alle foreldre på skolen og i barnehagen. Ikke har jeg dem på Facebook eller e-post heller (så kan man også skylde på at e-posten havnet i spamfilteret og ikke ble lest). Skole og barnehage gir ikke ut kontaktinfo om andre foreldre. Så jeg vet ikke hvordan jeg hadde klart å sende alle invitasjoner på sms eller e-post/Facebook.

Skrevet
9 timer siden, Pashla skrev:

Slutter meg til de andre som sier skrulle her. Du har ikke ansvar for å prakke innbydelser på folk og hale et svar ut av dem. 

(I ungenes klasser har vi som praksis å legge en føler på klassens FB-gruppe med dato og tid, og så kommer lappen i sekken litt senere. Da kan folk melde avbud der også.) 

Vi har også Facebook-gruppe, men ikke alle foreldre har Facebook eller bruker den noe særlig. Da er det veldig OK å levere som ranselpost.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser at de fleste synes det er greit å la det ligge, det gjør jeg også. Så da bryr jeg meg ikke med noen forsvarstale om denne moren skulle begynne å spre grums.

Og nei, jeg kommer ikke til å styre med facebook, mail eller SMS i fremtiden heller, sånn som enkelte mener heg skal. Dette er skolebarn, de må greie å få invitasjonen opp av sekken om de ønsker å komme i bursdag. 

HI

Jeg synes, i tillegg til invitasjon på papir, burde sendt på mail, sms og Facebook. I tillegg er det på sin plass at du kjører rundt til alle de inviterte for å sjekke at de kommer😂😂😂😂😂

Skrevet
På 19.6.2017 den 8.23, Anonym bruker skrev:

Vi hadde bursdag i helga.  En av guttene dukket ikke opp, uten at vi fikk beskjed. Ingen ting vi tok på vei for, her var 14 gutter som storkoste seg.

Nå ringte moren til gutten. Hun hadde pakket sekken til skolen i dag og funnet invitasjonen. Sånt skjer, sa jeg, og hun tente på alle plugger. Hun kunne ikke forstå hvordan jeg kunne ta så lett på å ekskludere henbes barn ved å ikke ta hensyn til at en del batn er distre og glemsk. Sønnen hennes var visst lei seg over å ha glemt og gått glipp av bursdag, og det var min feil. Fra der ble samtalen opphetet og for min del svært spesiell. Jeg burde visst bruke tida mi til SMS til alle foreldre og forsikre meg om at alle husket å levere invitasjoner. Det gidder jeg virkelig ikke. Jeg kontret med at hun som mor til en gutt som tydelig har problemer med slikt burde ha sjekka sekken for lengst (invitasjonene gikk ut mandag) og spurte om hun hadde for vane å skjelle ut andre når hun kom til kort. Hun brøt samtalen.

Ok, jeg var lite diplomatisk. Men jeg mener absolutt hun har mest grunn til å skamme seg. Hva gjør jeg nå? Tenkte å la det ligge. Men hun er ei slarvekjerring og hennes versjon av samtalen kommer nok til å spre seg blant mødrene. Bør jeg kanskje forklare meg?

Det vanlige er jo å sende SMS i tillegg eller istedenfor da. Å følge litt opp. Jeg sender altid en sms til de som ikke har svart for sikkerhetsskyld. Veldig lett det altså, og da forsikrer en seg mot at slikt skjer.

Anonymkode: 7e676...0b1

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ei i klassen her gjorde det. Problemet var bare at det var faktisk flere som ikke fikk sms, deriblant vi. Var bare flaks at vi tilfeldigvis hørte om denne bursdagen og syntes det var rart vår ikke var invitert siden jentene er gode venner..   

Jeg var frekk nok til å spørre og det viste seg at det var 3 jenter som aldri fikk noen sms. 

Anonymkode: 3dee6...423

Skrevet
2 timer siden, Hjertefru skrev:

Ja, hi kunne sikkert både trippel- og dobbeltsjekka at alle hadde mottatt invitasjoner. Noen her har tydeligvis ikke andre ting å gjøre....

Nå er vel heller spørsmålet om morens reaksjon var adekvat. Hvis du ringer og skjeller ut noen på det grunnlaget der, fremstår du psykisk ustabil. 

Og å snakke om utestenging i den sammenhengen der er jo bare helt feil.

Jeg tenker bare på barnet jeg. 😉jeg driter i om dama er skrullete og invitereren er fornærmet

Skrevet

Haha. Overse..

Eller! Overdriv skikkelig og send SMS til henne hver eneste gang ungene har noe med i sekken. Alt fra lapp om SFO-avslutninger til foreldremøter 😂 😜 Neidaaa.. 😁

Anonymkode: 35e5d...6fb

Skrevet
5 timer siden, MrsRiddick skrev:

Jeg har for eksempel ikke telefoner til alle foreldre på skolen og i barnehagen. Ikke har jeg dem på Facebook eller e-post heller (så kan man også skylde på at e-posten havnet i spamfilteret og ikke ble lest). Skole og barnehage gir ikke ut kontaktinfo om andre foreldre. Så jeg vet ikke hvordan jeg hadde klart å sende alle invitasjoner på sms eller e-post/Facebook.

Her sendes det ut en klasseliste på mail hvert år med adresse,tlf nr og mailadr til alle foreldrene. Kanskje noe dere Bør vurdere?

Anonymkode: 7632c...0eb

Skrevet

Den store feilen oppi dette var jo moren som skjelte deg ut. Budskapet var jo det samme men hun la det frem helt feil. Hadde hun ringt deg å Beklaget seg at hun ikke hadde fått det med seg og fortalt at barnet ble veldig lei seg fordi han glemte det. Hadde du kanskje tenkt at du vil dobbeltsjekke neste gang? 

Hadde du ikke blitt angrepet så hadde situasjonen nok vært helt annerledes også utfallet av hva du velger å gjøre neste gang. 

Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 10ead...8f7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her sendes det ut en klasseliste på mail hvert år med adresse,tlf nr og mailadr til alle foreldrene. Kanskje noe dere Bør vurdere?

Men hvem sørger for det da? For vi har fått beskjed om at skolen ikke har anledning til å levere ut slik kontaktinfo. På foreldremøte en gang ble det sendt rundt et blankt ark hvor vi (foreldregruppa) skulle skrive oss opp med telefonnummer og epostadresse, men de understreket at det var frivillig. Og det var noen som valgte å ikke skrive seg på. Så jeg har heller ikke telefonnummer og epostadresse til alle de andre foreldrene. 

Vi har en lukket facebookgruppe, men ikke alle foreldrene er på facebook. 

Jeg tenker at denne diskusjonen i utgangspunktet handlet om denne moren, som etter min mening oppførte seg som en klin gæærn Tårnfrid. Og nå sklir den over til å handle om hva man "bør" gjøre for å passe på og følge opp og sikre seg at ungene slipper å ta ansvar for noe som helst, som f.eks. å ta med en invitasjon og levere den hjemme. Jeg mener at såpass bør et barn i skolealder klare, og hvis foreldrene vet at barnet er vimsete og glemsom så får de sjekke sekken litt grundigere. Hver eneste dag. Det har jeg gjort med et av mine barn, og det er faktisk ikke en stor og slitsom jobb.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Superdolly skrev:

Men hvem sørger for det da? For vi har fått beskjed om at skolen ikke har anledning til å levere ut slik kontaktinfo. På foreldremøte en gang ble det sendt rundt et blankt ark hvor vi (foreldregruppa) skulle skrive oss opp med telefonnummer og epostadresse, men de understreket at det var frivillig. Og det var noen som valgte å ikke skrive seg på. Så jeg har heller ikke telefonnummer og epostadresse til alle de andre foreldrene. 

Jeg tenker at denne diskusjonen i utgangspunktet handlet om denne moren, som etter min mening oppførte seg som en klin gæærn Tårnfrid. Og nå sklir den over til å handle om hva man "bør" gjøre for å passe på og følge opp og sikre seg at ungene slipper å ta ansvar for noe som helst, som f.eks. å ta med en invitasjon og levere den hjemme. Jeg mener at såpass bør et barn i skolealder klare, og hvis foreldrene vet at barnet er vimsete og glemsom så får de sjekke sekken litt grundigere. Hver eneste dag. Det har jeg gjort med et av mine barn, og det er faktisk ikke en stor og slitsom jobb.

Eller å bare lære barnet opp i at de  tingene mamma får vite om for sent, de går man glipp av.

Får jeg ikke se innbydelsen, blir det ingen bursdag (og da er det VI som ber om unnskyldning, ikke vertskapet!) 

Står det på ukeplanen at ungene kan ta med grillmat til en skoletur, da må jeg få se det før butikkene stenger. Ellers blir det kun et ostesmørbrød i sølvpapir å ha på grillen herfra...

Skrevet

Det er vanlig å informere på e-post om at invitasjoner blir sendt med i sekk samt tidspunkt og annen relevant info i tilfelle invitasjonen forsvinner.

Anonymkode: 59087...19f

Skrevet
2 timer siden, Superdolly skrev:

Samme har vi hatt på foreldremøte,  skolen kan ikke gi ut kontaktinformasjon.  Om man da får laget en liste avhenger jo av at folk er på foreldremøte... Og der finner du sjelden alle. ( og hvertfall ikke de som klager mest)

Skrevet
1 minutt siden, amandine skrev:

Samme har vi hatt på foreldremøte,  skolen kan ikke gi ut kontaktinformasjon.  Om man da får laget en liste avhenger jo av at folk er på foreldremøte... Og der finner du sjelden alle. ( og hvertfall ikke de som klager mest)

Godt poeng, ja. Tror aldri jeg har vært på et foreldremøte der alle har møtt.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanlig å informere på e-post om at invitasjoner blir sendt med i sekk samt tidspunkt og annen relevant info i tilfelle invitasjonen forsvinner.

Anonymkode: 59087...19f

Nei, det er ikke vanlig. 

Anonymkode: 5756f...e9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...