Gå til innhold

Trenger motivasjonstips for å slanke meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var veldig overvektig for 10 år siden, nå idag er jeg 174cm og veier 67 kg kan være litt opp til 72 av og til, men stor forskjell på det og 160 kg, tok ikke slanke oprasjon. tok ca 4-5 år får jeg var fornøyd, gi aldri opp og spis deg heller slank enn og begynne og operere deg, da kan du få sykiske plager

Anonymkode: 8ec5b...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt tips er å begynne med det du skal spise mer av. Mer grønnsaker(av alle regnbuens farger, viktig med variasjon), mer sunt fett ( helmelk, fløte, rømme, fett fra kjøttkraft, avokado, olivenolje, litt nøtter, egg) mer gode proteinkilder (fisk, kjøtt, kylling) drikk mer vann, grønn te, og litt kaffe, spis grove brød, litt brød masse pålegg, mer bønner og linser, mer urter,  . 

Så skal du ha mer søvn, mer bevegelse og aktivitet, mer familietid, mer kroppskontakt og mer sex(evt med deg selv). 

Øv deg opp til å tåle litt lenger mellomrom mellom måltidene, fordøyelsessystemet trenger pause, og da hjelper det ikke at maten er sunn hvis du spiser konstant (balanserte måltider hjelper deg med det, husk fett!!) 

Vær snill med deg selv! Legg bort skulle ha, burde ha! De hjelper deg ingenting. 

Mediter og finn roen. 

Det er absolutt mulig, og viljestyrke blir mindre viktig når du spiser balansert, fordi du ikke har lyst på godteri! 

Dette blir en livsstil! Og det er deilig med overskudd av energi, mer tid sammen med andre og ikke minst, spise seg mett på masse deilig mat!! 

Anonymkode: 32684...7a3

Dette!!!

Fantastisk innlegg! Som jeg skulle skrevet det selv. Såå enig i dette. 

Anonymkode: f38ea...eab

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

http://forskning.no/bakterier-overvekt/2017/06/fedmekirurgi-endret-tarmbakteriene

Her kan du leste om endringer i tarmbakterier som påvirker sult/metthetsfølelsen. Det er nemlig sånn at sultfølelsen reguleres av andre mekanismer enn hjernen. Jeg har selv hatt 20 kg overvekt og slitt med overspising. Nå lenge etter operasjon er det ikke et problem i det hele tatt. Dette problemet er totalt borte og viser veldig konkret at det ble styrt av andre mekanismer enn at "det satt i hodet".  Jeg har slanket meg fra mine 83-85 kg mange ganger og kommet ned i en normalvekt på 63-65 kg, men så fort jeg slakker opp på regimet som har tatt meg dit har jeg vært tilbake på startvekten. Uformelle tester basert på vekt, høyde, treningsvaner, hvilepuls etc viser at jeg tidligere hadde en "kroppslig alder" på 68 år, nå viser de samme testene en alder på 33 år. (Jeg er 45 år). Jeg har samtidig blitt kvitt høyt kolesterol, rygg/kneplager, plantar facitt (vet ikke om det skrives sånn😄), mye av søvnproblemer, mindre migrene og inkontinens. Dette er ting som blir bedre hos mange som er plaget med det før operasjon. I tillegg er det mange som også blir friske av diabetes veden slik operasjon. 

Jeg mener ikke at dette passet for alle med overvekt men man må se på realiteten i hva man driver med og den viser at kun ca 3 prosent klarer å gå ned i vekt og bli der over tid når man har en kraftig overvekt (over 10-15 kg). De 97% resterende ender som regel opp med FLERE kilo en før de startet. Da blir det fort en ond spiral med flere forsøk og mer overvekt og andre plager i tillegg til at man føler seg mislykket og lett blir deprimert og får enda lavere selvfølelse. 

Anonymkode: 49ee6...1ae

Regnet med at det var deg som er så opphengt i de 97 %.

Som jeg har påpekt gang på gang - mange av de studiene som viser de tallene du alltid henviser til er for dårlige fordi de ikke har tatt tak i de ulike årsakene til at noen er overvektige. Gjør man ikke noe med årsakene til overvekten, da blir en slik operasjon som du hele tiden glorifiserer (uten at du nevner bivirkningene - som kan være både alvorlige og mange - at ca. 90 % får bivirkninger.) bare en midlertidig symptomlindring.

Jeg har påpekt det i tidligere tråder hvor du har vært like bastant og unyanser, og jeg er enig med den over som sier at du virker å være usunt opptatt av dette.

Flott at det har virket for deg å operere deg, men det betyr ikke at det fungerer på alle. Det betyr ikke at alle bør opereres. Og det betyr definitivt IKKE at alle vil mislykkes med en varig livsstilsendring som føre til vektnedgang.

Du bør virkelig gå i deg selv og ta et oppgjør med hvorfor det er så viktig å overbevise alle om at slankeoperasjon er så rett for alle. Og ikke minst bør du gå i deg selv hvorfor det er så viktig for deg å overbevise alle andre om at de vil mislykkes om de forsøker tradisjonell vektnedgang. For måten du argumenterer på i disse trådene er med på å skade andre, og det blir veldig feil når du påstår at du mener godt. Du mener kanskje godt, men du gjør ikke noe godt i disse trådene der du gang på gang prøver å overbevise andre om at de vil mislykkes. Jeg anbefaler deg å ikke svare i disse trådene før du har funnet ut årsaken til at du har et så stort behov for å fortelle andre at de vil mislykkes.

Og ang. artikkelen du linket til - om du leser nederst så står det at forskerne håper kunnskapen om tarmbakterieendringer kan føre til helt andre behandlinger enn operasjon av overvektige. Dette fordi det er operasjoner med tildels høy risiko for komplikasjoner og ikke minst det at så mange får bivirkninger som på sikt også kan gi andre helseproblemer.

Anonymkode: 2e13e...5e7

Skrevet
På 18.6.2017 den 21.43, Anonym bruker skrev:

Dette!!!

Fantastisk innlegg! Som jeg skulle skrevet det selv. Såå enig i dette. 

Anonymkode: f38ea...eab

Livet blir så mye enklere når du ikke tenker på neste måltid hele tiden. Det må planlegges så du har råvarer i hus, og den handleturen tar du ikke på vei hjem fra jobb! 

Vi handler en gang i uken, planlegger alle måltider, og supplerer hvis det blir tomt for noe. Når jeg kommer hjem fra jobb, er det lett å lage bakt laks med grønnsaker i sitronsaus og fullkornsris, fordi alt er klart! 

Og så kjøper vi ikke godteri.... Ksn ikke spise det som ikke er i hus. Ungene plukker 10 smågodt hver på lørdagen, og spiser det stort sett opp. Da er det ikke mer igjen. 

Anonymkode: 32684...7a3

Skrevet

Takker så mye for god respons. Vil bare si at jeg er i gang. Har begynt å bruke Lifesum . I går klarte jeg å stå over både sjokolade og kake på jobb. Har trua, men vet at jeg må jobbe for det. 

Har også gått eller syklet en liten tur. Kan ikke starte for brått, da kan jeg fort gå lei. Men alle monner drar.

Anonymkode: e3799...1aa

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker så mye for god respons. Vil bare si at jeg er i gang. Har begynt å bruke Lifesum . I går klarte jeg å stå over både sjokolade og kake på jobb. Har trua, men vet at jeg må jobbe for det. 

Har også gått eller syklet en liten tur. Kan ikke starte for brått, da kan jeg fort gå lei. Men alle monner drar.

Anonymkode: e3799...1aa

Så bra - da er du i gang. Ha det som et prosjekt, en livsstil som du velger fordi du har lyst til det.

Lykke til videre :)

Anonymkode: 2e13e...5e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...