Gå til innhold

Hva tenker dere om denne moren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke spesielt smart. Det beste er breddekunnskap, uansett hva hun skal bli. Var nettopp i middag med noen de den ene nylig hadde ansatt den andre. Han som var sjef sa at mye av grunnen til at vedkommende ble valgt fremfor andre gode kandidater, var ikke bare at han hadde gode skoleresultater, men at han hadde bodd på uvanlige steder og hatt spennende og uvanlige hobbyer og snakket mange språk. Ingen av delene var direkte relevant for jobben han skal utføre, men gjorde at han ble sett på som en interessant, nysgjerrig og kunnskapsrik person som de gjerne ville ha i sin stab.

Anonymkode: 8bdf0...7f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke spesielt smart. Det beste er breddekunnskap, uansett hva hun skal bli. Var nettopp i middag med noen de den ene nylig hadde ansatt den andre. Han som var sjef sa at mye av grunnen til at vedkommende ble valgt fremfor andre gode kandidater, var ikke bare at han hadde gode skoleresultater, men at han hadde bodd på uvanlige steder og hatt spennende og uvanlige hobbyer og snakket mange språk. Ingen av delene var direkte relevant for jobben han skal utføre, men gjorde at han ble sett på som en interessant, nysgjerrig og kunnskapsrik person som de gjerne ville ha i sin stab.

Anonymkode: 8bdf0...7f6

Dette gjelder en stilling som du har hørt om. Det er ikke en trend. Verden blir mer spesialisert. Det er spesialkompetanse som trengs. Så å si av IT outsources til andre siden det ikke er kjernevirksomhet for andre enn IT-bransjen f.eks. Gå på finn.no og sjekk stillingsannonsene og se hvor spesialisert det er. Dette er regelen og det finnes unntak. Enten kan du hoppe på ski eller så kan du gå på ski. Du kan ikke begge deler like godt om du går kombinert. Mener du noe annet, som en anbefaling for de som skal studere, så må du oppgi hvilken bransje som blir mindre spesialisert. 

Det er svært mange jobber som forsvinner som følge av digitalisering. Det er et poeng å få et godt snitt for å komme inn på skole der du ønsker, så det inkluderer gym og krl. Når det er sagt, sjekk finn.no igjen hvor du får bruk for gym og krl når du er ferdig utdannet. Jeg ville nok jobbet mer for en forståelse av matte enn et rent puggefag som krl. Du trenger logisk sans for å ta matte og noen må jobbe hardere enn andre. For å bestå krl vil jeg påstå at du kun må pugge. Skal du forstå krl må du derimot kaste all logikk til siden og satse på tro istedenfor fakta. Gym er greit for å ikke bli dårlig hengsla. Jeg ville ikke satset hardere på det enn matte kjemi og fysikk. Våre barn (avhengig av alder) vokser opp i et ganske annerledes arbeidsmarked enn oss.

Anonymkode: 09f07...5b0

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror hun mener at advokat og lege er to vilt forskjellige yrker. Hadde barnet hatt en brennende interesse ville det sannsynligvis vært innenfor medisin eller jus. Ikke begge deler. Da virker det mer som om det er prestisjejag enn lidenskap som er drivkraften. 

Anonymkode: 4b1ad...585

Men hva så? Hvorfor skulle det være problematisk? Hvem er du til å påstå at den eneste gyldige motivasjonen som finnes er lidenskap?

Noen er av typen som velger med hjertet, noen er av typen som velger  mer ut fra hva de tenker er klokt og fornuftig. De som har allsidige interesser og tilhører siste kategori, kan helt sikkert komme på flere ulike yrker som innebærer mange utfordringer og god lønn som de kunne tenke seg. 

At unge drømmer om prestisje, berømmelse og topplønn i helt ulike yrker tror jeg ikke er uvanlig. Noen har spurt sine foreldre om tips til hva de kan bli hvis de vil tjene masse penger og jobbe med å hjelpe mennesker, og svaret er sikkert ofte da noe slikt som advokat eller lege. 

Og for å ta flere eksempler: Noen drømmer om å bli astronaut eller lege, noen drømmer om å bli forsker eller filmregissør med suksess, noen drømmer om å bli pilot eller advokat. Ikke noe galt i å ha allsidige ambisjoner. 

Anonymkode: 17658...cf3

Skrevet (endret)
På 13.6.2017 den 23.32, Pashla skrev:

Jeg tenker at moren projiserer egne ambisjoner over på barnet, godt kunne ta tak i sine egne psykologiske issues i stedet for å leve livet på nytt med datteren i hennes egen rolle...

Det var da absurd hobbypsykologi  og en overraskende lite saklig kommentar fra deg Pashla?

Endret av Winterlady.
Skrevet (endret)

Er det bare de som har høyt utdannede foreldre i toppjobber selv, som kan jobbe hardt for å nå sine mål uten å møte jantelov og dømmende holdninger?

Leste en gang en artikkel om en intelligent advokat som hadde vokst opp på barnehjem, og hun sa at alle sosionomene avfeide drømmene hennes om karriere og ei foreslo husmorskolen. Det er trist det.

Endret av Winterlady.
Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva så? Hvorfor skulle det være problematisk? Hvem er du til å påstå at den eneste gyldige motivasjonen som finnes er lidenskap?

Noen er av typen som velger med hjertet, noen er av typen som velger  mer ut fra hva de tenker er klokt og fornuftig. De som har allsidige interesser og tilhører siste kategori, kan helt sikkert komme på flere ulike yrker som innebærer mange utfordringer og god lønn som de kunne tenke seg. 

At unge drømmer om prestisje, berømmelse og topplønn i helt ulike yrker tror jeg ikke er uvanlig. Noen har spurt sine foreldre om tips til hva de kan bli hvis de vil tjene masse penger og jobbe med å hjelpe mennesker, og svaret er sikkert ofte da noe slikt som advokat eller lege. 

Og for å ta flere eksempler: Noen drømmer om å bli astronaut eller lege, noen drømmer om å bli forsker eller filmregissør med suksess, noen drømmer om å bli pilot eller advokat. Ikke noe galt i å ha allsidige ambisjoner. 

Anonymkode: 17658...cf3

Slapp av, damen. Prøvde bare å forklare hva jeg trodde anonym du siterte mente. Jeg gir katten i hvordan andre organiserer livene sine. 

Skrevet

For all det om det fungerer for de. HI skriver jo at hun er veldig god i de fagene de fokuserer på men midt på i de fagene de ikke legger vekt på. Siden det går på snittkarakter for å komme inn på ulike videregående så hva er problemet? Jeg har f.eks. mulighet til å hjelpe min sønn med matte, engelsk, historie og naturfag. Tysk er jeg helt elendig i så der får han ikke noe hjelp fra meg dermed blir jo det på sett og vis prioritert bort. For meg er det viktig at han selv finner ut hva han vil jobbe med senere, men hjelper han gjerne med info om hvordan de ulike yrkene er. 

Anonymkode: b624e...9f8

Skrevet

hva med og begynne og la være og legge seg opp i andres ting ?

Anonymkode: 700a5...8a7

Gjest Antarctica
Skrevet
På 14. juni 2017 den 8.06, Anonym bruker skrev:

Tror hun mener at advokat og lege er to vilt forskjellige yrker. Hadde barnet hatt en brennende interesse ville det sannsynligvis vært innenfor medisin eller jus. Ikke begge deler. Da virker det mer som om det er prestisjejag enn lidenskap som er drivkraften. 

Eller drivkraften er morens manglende suksessopplevelser. Det er hun som innprenter i barnet hvilke titler som er verd å jage etter. 

Gjest Antarctica
Skrevet
På 15. juni 2017 den 0.59, Winterlady. skrev:

Det var da absurd hobbypsykologi  og en overraskende lite saklig kommentar fra deg Pashla?

Å, beklager. Jeg glemte visst å gjøre min plikt som heltidspsykolog, og tok i et svakt øyeblikk fram hobbypsykologen i stedet.

Skrevet
På 6/14/2017 den 0.48, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg ble interessert i medisin på barneskolen og enda mer på ungdomsskolen da vi lærte mer fysiologi. Har alltid vært fascinert over og imponert over hvordan kroppen fungerer. 

Men nå etter mange år i legeyrket må jeg si at "statusen" er veldig oppskrytt. Har aldri følt den har vært der heller, ikke mye prestisje her. Man jobber sinnsykt mye, og får lite fritid. Lønna er heller ikke fantastisk, faktisk ganske dårlig dersom man klarer å unngå vakter. 

Anonymkode: 6ba9b...9b9

Hvor jobber du? 

Anonymkode: 5dbed...94c

Skrevet
På 6/14/2017 den 0.48, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg ble interessert i medisin på barneskolen og enda mer på ungdomsskolen da vi lærte mer fysiologi. Har alltid vært fascinert over og imponert over hvordan kroppen fungerer. 

Men nå etter mange år i legeyrket må jeg si at "statusen" er veldig oppskrytt. Har aldri følt den har vært der heller, ikke mye prestisje her. Man jobber sinnsykt mye, og får lite fritid. Lønna er heller ikke fantastisk, faktisk ganske dårlig dersom man klarer å unngå vakter. 

Det er heilt sikkert mange som er reelt interesserte i både lege og advokatyrka, men når ei  seier at ein skal bli lege eller advokat tyder det på at ein er meir interessert i statusen ja. Sjølv O  denne statusen heilt sikkert er oppskytinga så møter nok verda deg på ein litt annan måte om du seier du er lege enn om du seier du jobbar på Rema. (sjølv om det nok finst ledar i Rema butikken som tener like mykje som du i di legestillingl

Anonymkode: 44e7d...000

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er heilt sikkert mange som er reelt interesserte i både lege og advokatyrka, men når ei  seier at ein skal bli lege eller advokat tyder det på at ein er meir interessert i statusen ja. Sjølv O  denne statusen heilt sikkert er oppskytinga så møter nok verda deg på ein litt annan måte om du seier du er lege enn om du seier du jobbar på Rema. (sjølv om det nok finst ledar i Rema butikken som tener like mykje som du i di legestillingl

Anonymkode: 44e7d...000

Ledere på rema tjener nok langt mer enn meg ;)

Skrevet

Hi her

Begge foreldrene til dette barnet er høyt utdannende med høye stillinger, så mor prøver nok ikke å leve livet sitt gjennom jenta nei... Og ikke er de ALI heller..

Anonymkode: 395ff...fcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...