Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #1 Skrevet 13. juni 2017 Hun har en datter som går på ungdomsskolen. Mor og datter er veldig opptatt av at datter skal gjøre det bra og få seg en godt betalt jobb etterhvert. Mor veileder derfor datteren ift hvor hun skal legge fokuset på læringen hen. Deler av norskundervisningen, matte, naturfag, engelsk er fag det fokuseres mye på. Sidemål, krl, gym blir det ikke fokusert på i det hele tatt. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 395ff...fcb
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 Stramt og lite smart. Skolepress på ungdom kan slå galt ut på mange måter. Fra skoletrøtthet til spiseforstyrrelse til sammenbrudd - for ikke p snakke om at ungen neppe når noen som helst mål ved å droppe "uviktige" fag. Anonymkode: ca642...034
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #3 Skrevet 13. juni 2017 Smart hvis begge er motivert for det! Anonymkode: e50fd...2d9
HvittHus Skrevet 13. juni 2017 #4 Skrevet 13. juni 2017 (endret) Jeg tenker det er lite smart hvis det er så at hun skal videre med allmennfag. Der skal hun ha religion, sidemål og gym, og kommer til å ligge etter hvis hun ikke har noe fokus på disse fagene nå. Skal hun videre med yrkes eller allmennfag? Endret 13. juni 2017 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #5 Skrevet 13. juni 2017 Akkurat nå, HvittHus skrev: Jeg tenker det er lite smart hvis det er så at hun skal videre med allmennfag. Der skal hun ha religion, sidemål og gym, og kommer til å ligge etter hvis hun ikke har noe fokus på disse fagene nå. Skal hun videre med yrkes eller allmennfag? Hun står mellom lege eller advokat, Foreløbig.. Jenta får toppkarakterer der hun fokuserer, middels der hun ikke gjør en videre innsats Anonymkode: 395ff...fcb
HvittHus Skrevet 13. juni 2017 #6 Skrevet 13. juni 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun står mellom lege eller advokat, Foreløbig.. Jenta får toppkarakterer der hun fokuserer, middels der hun ikke gjør en videre innsats Anonymkode: 395ff...fcb I såfall er det jo allmennfag hun skal videre med, og da kommer hun til å trekke med seg lav kunnskap i disse fagene over til VGS. For å komme inn på medisin må hun ha høye karakterer i alle fag. En 3 i feks nynorsk vil kunne skape problemer for henne, så hun burde ikke legge fokus kun på enkelte fag.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #7 Skrevet 13. juni 2017 Helt ærlig? Jeg tenker "hvorfor bry seg". Generelt er jeg overrasket her inne over hvor mye folk legger nesa si i andres saker. Tydelig å se hvor vi finner vår generasjons potteplantemafia. Anonymkode: 4b1ad...585
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #8 Skrevet 13. juni 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun står mellom lege eller advokat, Foreløbig.. Jenta får toppkarakterer der hun fokuserer, middels der hun ikke gjør en videre innsats Anonymkode: 395ff...fcb Altså ikke et ordentlig valg men noe mor har bestemt. Forkastelig. Hun er altfor ung til å vite hva hun skal bli. Typisk ALI uansett om de er norske eller ei. Anonymkode: ca642...034
HvittHus Skrevet 13. juni 2017 #9 Skrevet 13. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Altså ikke et ordentlig valg men noe mor har bestemt. Forkastelig. Hun er altfor ung til å vite hva hun skal bli. Typisk ALI uansett om de er norske eller ei. Anonymkode: ca642...034 Alle ungdommer er ikke like og det er ikke sikkert mor har noe med dette valget. Min ungdom har visst hva hun skulle bli siden hun var 13. I høst begynner hun på dette studiet. Jeg har ikke hatt noe påvirkning på dette valget. Heller tvert i mot.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #10 Skrevet 13. juni 2017 At det er fullkomment idiotisk. Skal barnet komme inn på ptestisjestudier kreves toppkarakterer i alle fag, også gym og sidemål. Anonymkode: d267a...550
Gjest Antarctica Skrevet 13. juni 2017 #11 Skrevet 13. juni 2017 Jeg tenker at moren projiserer egne ambisjoner over på barnet, godt kunne ta tak i sine egne psykologiske issues i stedet for å leve livet på nytt med datteren i hennes egen rolle...
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #12 Skrevet 13. juni 2017 24 minutter siden, HvittHus skrev: Alle ungdommer er ikke like og det er ikke sikkert mor har noe med dette valget. Min ungdom har visst hva hun skulle bli siden hun var 13. I høst begynner hun på dette studiet. Jeg har ikke hatt noe påvirkning på dette valget. Heller tvert i mot. Advokat eller lege - spar meg. Da er det ingen genuin interesse som ligger bak noe av det, annet enn prestisjen. Anonymkode: ca642...034
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #13 Skrevet 13. juni 2017 Tror ikke innsatsen i religion på ungdomskolen vil ha noe å si for veien videre, det er et enkelt fag hvor det er lett å lese seg til gode karakterer. Sidemål er det verre med, her må hun legge grunnlag for videregående. Er også enig i at matte og naturfag er viktige fag, men på videregående vil alle fagene telle like mye så det viktigste man kan lære seg er egentlig gode arbeidsvaner og det å følge med i timene for å lette leksebyrden. Anonymkode: 3a634...1de
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #14 Skrevet 13. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Advokat eller lege - spar meg. Da er det ingen genuin interesse som ligger bak noe av det, annet enn prestisjen. Anonymkode: ca642...034 Vel, jeg ble interessert i medisin på barneskolen og enda mer på ungdomsskolen da vi lærte mer fysiologi. Har alltid vært fascinert over og imponert over hvordan kroppen fungerer. Men nå etter mange år i legeyrket må jeg si at "statusen" er veldig oppskrytt. Har aldri følt den har vært der heller, ikke mye prestisje her. Man jobber sinnsykt mye, og får lite fritid. Lønna er heller ikke fantastisk, faktisk ganske dårlig dersom man klarer å unngå vakter. Anonymkode: 6ba9b...9b9
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #15 Skrevet 13. juni 2017 Det er faktisk noen som ønsker å bli advokater/jurister eller leger. Tro det eller ei. Det er også yrker hvor det er mulig å tjene ganske bra, du blir respektert og vil gjerne møte på mange flinke og kunnskapsrike mennesker. Det gjør du selvfølgelig også i andre yrker:) Anonymkode: 3a634...1de
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #16 Skrevet 14. juni 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun har en datter som går på ungdomsskolen. Mor og datter er veldig opptatt av at datter skal gjøre det bra og få seg en godt betalt jobb etterhvert. Mor veileder derfor datteren ift hvor hun skal legge fokuset på læringen hen. Deler av norskundervisningen, matte, naturfag, engelsk er fag det fokuseres mye på. Sidemål, krl, gym blir det ikke fokusert på i det hele tatt. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 395ff...fcb Jeg tenker at moren støtter og hjelper datteren og hennes ambisjoner, og at du forsøker å fremstille det på en helt annen måte. Jeg er dessuten enig i at sidemål og gym ikke er fag som bør prioriteres. Anonymkode: 17658...cf3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #17 Skrevet 14. juni 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Stramt og lite smart. Skolepress på ungdom kan slå galt ut på mange måter. Fra skoletrøtthet til spiseforstyrrelse til sammenbrudd - for ikke p snakke om at ungen neppe når noen som helst mål ved å droppe "uviktige" fag. Anonymkode: ca642...034 Nei, skoletretthet er som oftest relatert til for lite stimulerende utfordringer. Og spiseforstyrrelsene og sammenbrudd skyldes gjerne de indre ekstreme kravene noen unge har til seg selv, ikke ekstremt press utenfra/ fra foreldre. Å oppmuntre til læring, stille tilpassede krav til de unge og lære bort gode arbeidsvaner er en positiv ting. Litt masete foreldre som stiller krav, har de lykkeligste barna, i følge noen studier. Anonymkode: 17658...cf3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #18 Skrevet 14. juni 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Advokat eller lege - spar meg. Da er det ingen genuin interesse som ligger bak noe av det, annet enn prestisjen. Anonymkode: ca642...034 For noe fordomsfullt tull. Du dreper ambisjoner hos barna med den innstillingen der. Vi var to venninner som da vi var tolv drømte om å bli leger og jobbe utenlands i u-land. Nå ble det aldri slik, men det var et stort ønske. Anonymkode: 17658...cf3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #19 Skrevet 14. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: For noe fordomsfullt tull. Du dreper ambisjoner hos barna med den innstillingen der. Vi var to venninner som da vi var tolv drømte om å bli leger og jobbe utenlands i u-land. Nå ble det aldri slik, men det var et stort ønske. Anonymkode: 17658...cf3 Tror hun mener at advokat og lege er to vilt forskjellige yrker. Hadde barnet hatt en brennende interesse ville det sannsynligvis vært innenfor medisin eller jus. Ikke begge deler. Da virker det mer som om det er prestisjejag enn lidenskap som er drivkraften. Anonymkode: 4b1ad...585
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #20 Skrevet 14. juni 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror hun mener at advokat og lege er to vilt forskjellige yrker. Hadde barnet hatt en brennende interesse ville det sannsynligvis vært innenfor medisin eller jus. Ikke begge deler. Da virker det mer som om det er prestisjejag enn lidenskap som er drivkraften. Anonymkode: 4b1ad...585 Det kan det vel være. Niesen min drømte om medisin men endte med å studere økonomi, hun trives og gjør det bra. Folk som har gode karakterer og store ambisjoner vil også gjerne sikte seg inn på studier hvor konkurransen er hard. Altså attraktive studier. Anonymkode: 3a634...1de
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #21 Skrevet 14. juni 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk noen som ønsker å bli advokater/jurister eller leger. Tro det eller ei. Det er også yrker hvor det er mulig å tjene ganske bra, du blir respektert og vil gjerne møte på mange flinke og kunnskapsrike mennesker. Det gjør du selvfølgelig også i andre yrker:) Anonymkode: 3a634...1de Selvsagt er det noen som ønsker det. Men når valget står mellom de to per det ikke interesse som driver det. Anonymkode: ca642...034
Mamma til 2 søte Skrevet 14. juni 2017 #22 Skrevet 14. juni 2017 Hun lever drømmen sin gjennom datteren. Og det er virkelig ikke vanlig å ville bli advokat og lege, men advokat eller lege. Her er det nok mor som ødelegger for datteren sin dessverre...
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2017 #23 Skrevet 14. juni 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: For noe fordomsfullt tull. Du dreper ambisjoner hos barna med den innstillingen der. Vi var to venninner som da vi var tolv drømte om å bli leger og jobbe utenlands i u-land. Nå ble det aldri slik, men det var et stort ønske. Anonymkode: 17658...cf3 Ingen sier det er umulig å drømme om å bli lege. Eller advokat. Men det er ingenting som forbinder de to. Annet enn sosial status. Ergo ALI. Anonymkode: ca642...034
Nyttårs barn Skrevet 14. juni 2017 #24 Skrevet 14. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen sier det er umulig å drømme om å bli lege. Eller advokat. Men det er ingenting som forbinder de to. Annet enn sosial status. Ergo ALI. Anonymkode: ca642...034 Det er noe som forbinder yrkene jo. Det er begge yrker hvor man må ha et høyt snitt for å komme inn på studiet og må studere hard og målbevisst. Det er også yrker hvor du ender opp i et miljø med mange andre mennesker som også har evnen til å jobbe hard og målbevisst. Det er ingen tilfeldighet at leger ofte har mange barn, de har stor kapasitet. Folk som går ut av vgs med et svært bra snitt vil gjerne ønske å "bruke" karakterene sine.
Catriina27 Skrevet 14. juni 2017 #25 Skrevet 14. juni 2017 Mange som kverulerer på at det må være mors drømmer og at det ikke er noe som forbinder de to yrkene annet enn prestisje. Er dere virkelig så enkle at dere bare har en eneste interesse selv? Jeg er sykepleier OG ingeniør. Kunne gjerne tenkt meg å være arkitekt, veterinær og advokat i tillegg, men kan ikke være evig student. I tillegg liker jeg å tegne og jeg strikker. Den største drømmen må nok være å drive et småbruk, men det blir nok heller aldri aktuelt. Det er da ingen automatikk i at det ene utelukker det andre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå