Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Er i uke 9 og så trøtt og småkvalm at hun ikke klarer å jobbe like mye og må ha fri fra jobb for å hvile....blir vel snart sykmeldt.... Hvor blir det av arbeidsmoralen? Jeg har ingen forståelse for at en ikke klarer å jobbe, sorry. Har selv 4 barn og aldri vært sykmeldt for trøtthet og kvalme i graviditeten. Ja, ble delvis sykmeldt Pga blødninger og for tidlige kynnere/beg rier. Og ja, trøtt som bare det, men likevel. Syns norske gravide blir altfor lett sykemeldte! Og ja, jeg er frustrert kollega som må jobbe ekstra. Anonymkode: cf4e9...7cb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Men hennes graviditet er ikke dine graviditeter. Forøvrig er jo gravide bokstavelig talt folk flest, hvorav noen har høyere arbeidsmoral og noen lavere, noen har flaks med svangerskapet og andre ikke. Anonymkode: 81030...ca5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Jada, det finnes selvfølgelig noen som takler mindre enn andre. Det finnes også ulike grader av arbeidsmoral. Men såsant din kollega ikke har fortalt deg at hun bare er sykemeldt fordi hun ikke gidder jobbe så kan du egentlig ikke dømme henne. Du kan da ikke sammenligne hennes graviditet med dine, Hi, det forstår vel du også. Det blir bare for dumt. Trøtt og sliten er forskjellig fra ekstrem trøtthet. Du kan heller ikke vite med sikkerhet at det ikke er andre faktorer ved din kollegas helse eller svangerskap som gjør at hun ikke kan slite seg helt ut. Det kan være ting hun ikke ønsker at alle (og kanskje spesielt du?) skal vite. Du bør støtte din kollega - og så må du gå til din sjef og forklare at du selv sliter med å jobbe ekstra og at arbeidsgiver må finne en løsning som fungerer mer på sikt slik at du ikke ender med å jobbe for mye. Selv om du tror du vet alt om din kollega så er det ikke sikkert du gjør det. Din frustrasjon nå er en sak mellom deg og din sjef, ikke deg og din kollega! Anonymkode: a7267...0f1
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Dette er en kollega som hvis hun kjenner vondt i halsen blir hjemme i tilfelle hun blir syk- egne ord. Nei, jeg skal ikke sammenligne, men mener uansett at norske gravide altfor lett blir sykemeldte! Anonymkode: cf4e9...7cb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Jeg ble sykemeldt da jeg var gravid. Ikke fordi jeg ønsket, ikke fordi jeg ikke gadd å jobbe, men fordi jeg endte opp med et risikosvangerskap med store blødninger og div. Beskjeden fra legene og spesialistene var den samme overalt, du KAN ikke jobbe om dette skal gå bra! Så jeg ble sykemeldt da, tidlig i svangerskapet.. Kollegaene mine visste ikke stort annet enn at jeg var gravid, og hadde blitt sykemeldt. Fordi jeg ikke ønsket å fortelle folk jeg ikke har noen nære relasjoner til hva som feiler min kropp og mitt svangerskap. Så enkelt. Jeg er nok en person du hadde kommet til å kakklet rundt om at jeg bare sykemeldte meg fordi jeg var trett og kvalm, med dårlig arbeidsmoral. Alt er ikke alltid som du konkluderer med :-) Anonymkode: 2a187...b7d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble sykemeldt da jeg var gravid. Ikke fordi jeg ønsket, ikke fordi jeg ikke gadd å jobbe, men fordi jeg endte opp med et risikosvangerskap med store blødninger og div. Beskjeden fra legene og spesialistene var den samme overalt, du KAN ikke jobbe om dette skal gå bra! Så jeg ble sykemeldt da, tidlig i svangerskapet.. Kollegaene mine visste ikke stort annet enn at jeg var gravid, og hadde blitt sykemeldt. Fordi jeg ikke ønsket å fortelle folk jeg ikke har noen nære relasjoner til hva som feiler min kropp og mitt svangerskap. Så enkelt. Jeg er nok en person du hadde kommet til å kakklet rundt om at jeg bare sykemeldte meg fordi jeg var trett og kvalm, med dårlig arbeidsmoral. Alt er ikke alltid som du konkluderer med :-) Anonymkode: 2a187...b7d Jeg kakler ikke rundt til andre med det. Jeg lufter meg anonymt på et anonymforum. Og vi jobber tett sammen. Hun er ikke sykmeldt foreløpig. Og hun sa idag at hun er heldig som ikke har hatt blødninger eller andre skumle ting i svangerskapet ( så langt). Jeg støtter, men kjenner frustrasjon inni meg. Anonymkode: cf4e9...7cb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 Jaja, noen (meg selv inkludert) griper sjansen til litt ekstra fritid ifb med graviditet. Har egentlig ikke dårlig samvittighet for det om jeg skal være ærlig -er ellers et arbeidsjern med minimalt fravær. Tror det er mange som gjør dette. Anonymkode: ac5a5...134
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 Legger ved denne: http://forskning.no/svangerskap-arbeid/2015/07/mer-sykefravaer-ved-graviditet Anonymkode: cf4e9...7cb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #9 Skrevet 12. juni 2017 Du har jo vært heldig og hatt noen fine svangerskap, HI. Ikke kom med "men jeg var kvalm men kom meg likevel på jobb..." osv, for med en ekstrem svangerskapskvalme så er det helt umulig å komme seg på jobb. Helt umulig! Jeg var sykemeldt i 3 mnd pga hyperemesis. Kom meg på jobb igjen da dette bedret seg. Senere begynte jeg å slite med bekken og magesmerter, men jeg tenkte seg deg at det ikke var noe å sykemelde seg for. Noen ganger etter kveldsvakt var jeg så ødelagt i kroppen at jeg ikke klarte å komme meg hjem selv (men det var jo BARE bekkenet og litt smerter, noe alle gravide må tåle (?). Det hele endte med et prematurt barn. Årsaken kan jeg jo ikke vite helt sikkert, men jeg tror kroppen prøvde å fortelle meg at jeg måtte roe ned, noe jeg ikke gjorde. Har utrolig dårlig samvittighet for at babyen min måtte komme til verden for tidlig pga meg. Anonymkode: da13b...1dd
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #10 Skrevet 12. juni 2017 To av svansgerskapene mine begynte OK, men utviklet seg til risikosvangerskap så jeg ja jeg vet hvordan det kan være. Ja, jeg var kvalm og kastet opp på jobb i perioder, men hadde heldigvis ikke hyperemesis. Det høres grusomt ut. Det er ikke disse svangerskapene jeg snakker om. Det er de som føler at de kan være sykemeldte fordi de er gravide. Det er ikke en grunn til å være sykmeldt, ei heller litt trøtthetog litt kvalme. Anonymkode: cf4e9...7cb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #11 Skrevet 12. juni 2017 Tror vi burde vært flinkere med å tilrettelegge på arbeidsplassen slik at sykefraværet gikk ned, men den gravide likevel føler seg ivaretatt og kan jobbe lengst mulig (gjelder ikke risikosvangerskap og hyperemesis): https://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/11/09/162400/3-av-4-gravide-blir-sykemeldt-i-lopet-av-svangerskapet Anonymkode: cf4e9...7cb
Lolitalolita Skrevet 12. juni 2017 #12 Skrevet 12. juni 2017 Jeg har ikke dårlig samvittighet for å være sjukemeldt, nå er jeg 24uker og vært borte siden uke 5. Arbeidsmoralen min feiler det ingenting, det er få som gjør og gir så mye på jobb som meg. Men jeg vet også at jeg per nå ikke har noe å bidra med, at jeg per time på jobb kanskje ville ytt 20%, maks i seks timer for å måtte ha to dager hvile etterpå. Da er jeg ikke en arbeidstaker noen ønsker, jeg blir seinere friskere og ingen blir fornøyde. Allikevel håper jeg å kunne få til to sekstimersdager i uken om kort tid, hvor arbeidsgiver søker om tilretteleggingstilskudd, slik at den økonomiske belastningen blir minimal (de må uansett ha vikar for meg for å kunne ha en minste sjans til å nå budsjett), og at jeg slipper å ha svart samvittighet når produksjonstempoet er mildt sagt lavt iforhold til normalt. Men bare vent til jeg blir i form, da skal du se da, at jeg produserer 😉
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #13 Skrevet 12. juni 2017 Enig med deg. Hos oss på jobb er det mange av assistentlegene (lis) som har vært gravide. De har ikke blitt sykmeldt og de jobber 18 timersvakter til 6 uker før fødsel, så det har nok mye med arbeidsmoral å gjøre. Det er liksom litt rart at de ikke får komplikasjoner de må sykmeldes fra. Sier ikke at ingen trenger sykmelding i sv skapet, men de fleste burde nok ta seg sammen litt. Anonymkode: 501be...403
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #14 Skrevet 12. juni 2017 For å oppsummere det du har fortalt oss. Din kollega er gravid, hun er ikke sykemeldt, hun har ikke sagt at hun tror hun blir sykemeldt eller at hun ønsker å bli sykemeldt. Men du velger likevel å bli så frustrert over hennes potensielle sykemelding at du må klage over henne på forskudd på et anonymt forum fordi du ikke takler uten stress å ev. måtte jobbe mer hvis om atte hun blir sykemeldt. Igjen, din frustrasjon er din og det er noe som du må ta med din sjef hvis hun blir sykemeldt, for det er tydelig at du ikke takler mer stress enn du allerede har i din hverdag, når bare tanken på en kollegas eventuelle sykemelding får deg så frustrert. Anonymkode: a7267...0f1
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #15 Skrevet 12. juni 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: For å oppsummere det du har fortalt oss. Din kollega er gravid, hun er ikke sykemeldt, hun har ikke sagt at hun tror hun blir sykemeldt eller at hun ønsker å bli sykemeldt. Men du velger likevel å bli så frustrert over hennes potensielle sykemelding at du må klage over henne på forskudd på et anonymt forum fordi du ikke takler uten stress å ev. måtte jobbe mer hvis om atte hun blir sykemeldt. Igjen, din frustrasjon er din og det er noe som du må ta med din sjef hvis hun blir sykemeldt, for det er tydelig at du ikke takler mer stress enn du allerede har i din hverdag, når bare tanken på en kollegas eventuelle sykemelding får deg så frustrert. Anonymkode: a7267...0f1 Jeg kan heller oppsummere: hun har allerede vært borte dager og timer pga trøtthet og litt kvalme. Hun pleier å være hjemme hvis hun tror hun kanskje blir syk. Hun mener det er vanlig å bli sykmeldt pga at en er gravid.....eh, nei, man blir ikke sykmeldt pga av det. Ja, jeg har allerede jobbet ekstra og ja jeg er litt frustrert. Og jeg skal ta det med sjefen hvis det blir for mye for meg. Jeg ønsker å stille opp for kollegaer, men Når vedkommende selv sier at hun ikke har andre plager enn dette så er det ikke mye sympati fra meg. Beklager, men lufte det her anonymt og prøver å være positiv overfor kollega. Anonymkode: cf4e9...7cb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #16 Skrevet 12. juni 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig med deg. Hos oss på jobb er det mange av assistentlegene (lis) som har vært gravide. De har ikke blitt sykmeldt og de jobber 18 timersvakter til 6 uker før fødsel, så det har nok mye med arbeidsmoral å gjøre. Det er liksom litt rart at de ikke får komplikasjoner de må sykmeldes fra. Sier ikke at ingen trenger sykmelding i sv skapet, men de fleste burde nok ta seg sammen litt. Anonymkode: 501be...403 To av mine venninner jobber som fastlege/lege. De var trøtte og kvalme i begynnelsen, men gikk på jobb likevel! Kan ha noe med det økonomiske å gjøre.... Anonymkode: cf4e9...7cb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #17 Skrevet 12. juni 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: To av mine venninner jobber som fastlege/lege. De var trøtte og kvalme i begynnelsen, men gikk på jobb likevel! Kan ha noe med det økonomiske å gjøre.... Anonymkode: cf4e9...7cb Kan ikke begynne å sammenligne seg med legene, de jobber jo som de skulle være overmennesker om de er gravide eller ikke... Vaktbelastningen er helt sjuk... 18-timers vakter er ikke bra for noen. Anonymkode: 6e5e3...135
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #18 Skrevet 12. juni 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke begynne å sammenligne seg med legene, de jobber jo som de skulle være overmennesker om de er gravide eller ikke... Vaktbelastningen er helt sjuk... 18-timers vakter er ikke bra for noen. Anonymkode: 6e5e3...135 Eller som min søster som har 26-timers vakter. Juhu! Legeforeningen tapte nettopp rettssak så dermed er ikke gravide leger fritatt vakt i 3. trimester. Anonymkode: a89d6...92e
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #19 Skrevet 12. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette er en kollega som hvis hun kjenner vondt i halsen blir hjemme i tilfelle hun blir syk- egne ord. Nei, jeg skal ikke sammenligne, men mener uansett at norske gravide altfor lett blir sykemeldte! Anonymkode: cf4e9...7cb Da er det jo ikke graviditeten som setter seg som et virus på arbeidsmoralen. Hun hadde det tydeligvis slik før også. Jeg har vært sykmeldt i perioder av tre svangerskap på grunn av hyperemesis. Vanskelig å jobbe når du er innlagt på sykehus. Er 40 år, og har aldri hatt en sykemelding utover de i svangerskapene. Anonymkode: 91b2f...ba2
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #20 Skrevet 12. juni 2017 Jeg klarte ikke gå mer enn ti meter pga bekkenløsning, og spydde fem mnd i strekk. Jævlig bra på jobb da. Anonymkode: 19be3...bf1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #21 Skrevet 13. juni 2017 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg klarte ikke gå mer enn ti meter pga bekkenløsning, og spydde fem mnd i strekk. Jævlig bra på jobb da. Anonymkode: 19be3...bf1 Men da har du en grunn til å være sykmeldt! Men det å være gravid i seg selv er ikke en grunn til å være sykmeldt, selv om noen tror det! Anonymkode: cf4e9...7cb
Hjertefru Skrevet 13. juni 2017 #22 Skrevet 13. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men da har du en grunn til å være sykmeldt! Men det å være gravid i seg selv er ikke en grunn til å være sykmeldt, selv om noen tror det! Anonymkode: cf4e9...7cb Men det er det da ingen som tror. Du blir ikke sykmeldt pga graviditet, men pga helseplager som følger med. Stor forskjell...
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #23 Skrevet 13. juni 2017 Er farlig å sammenligne, da det kan være grunner som andre ikke vet om ved en sm. Snakket med jm min ved min siste graviditet. Hun fikk ofte spørsmål om hvor mye man som graviditet kunne løfte. Hvor hun ganske uforstående svarte; hvor mye klarer du å løfte da? Og veldig mange unge forventet nesten å sitte i en stol å bli vartet opp av kjæresten i 9 mnd. Dette gjelder jo langt fra alle! Kjenner flere som har vert skikkelig dårlig. Har selv vert kjempe heldig med mine 5 svangerskap. Anonymkode: b982c...9e5
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #24 Skrevet 13. juni 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig med deg. Hos oss på jobb er det mange av assistentlegene (lis) som har vært gravide. De har ikke blitt sykmeldt og de jobber 18 timersvakter til 6 uker før fødsel, så det har nok mye med arbeidsmoral å gjøre. Det er liksom litt rart at de ikke får komplikasjoner de må sykmeldes fra. Sier ikke at ingen trenger sykmelding i sv skapet, men de fleste burde nok ta seg sammen litt. Anonymkode: 501be...403 Det er jo faktisk ikke lov! Er lov med maks 9-timers arbeidsdag som gravid lege (i 3.trimester hvert fall). Disse legene tør nok ikke å bli sykemeldt eller stå på kravene sine. De aller fleste har nemlig bare vikariater og står derfor ekstra på for å øke sjansene til fornyelse av kontrakten. Leger er generelt lite borte fra jobb pga sykdom. Er man borte går det utover kollegaene som får mer å gjøre på jobb. Det hentes ikke inn vikarer/ekstrahjelper som hos sykepleierne. Anonymkode: 45588...6d6
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2017 #25 Skrevet 13. juni 2017 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Er i uke 9 og så trøtt og småkvalm at hun ikke klarer å jobbe like mye og må ha fri fra jobb for å hvile....blir vel snart sykmeldt.... Hvor blir det av arbeidsmoralen? Jeg har ingen forståelse for at en ikke klarer å jobbe, sorry. Har selv 4 barn og aldri vært sykmeldt for trøtthet og kvalme i graviditeten. Ja, ble delvis sykmeldt Pga blødninger og for tidlige kynnere/beg rier. Og ja, trøtt som bare det, men likevel. Syns norske gravide blir altfor lett sykemeldte! Og ja, jeg er frustrert kollega som må jobbe ekstra. Anonymkode: cf4e9...7cb helt enig med deg Anonymkode: 52f7c...468
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå