Gå til innhold

Skal skolen/SFO smøre barna 1.kl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt blir bare mer å mer solbrent når det kommer hjem fra skole og SFO. Blir smurt før det drar på skolen, og det ligger en solfaktor på hylla. Vi har pratet om at det må smøre seg selv, men det er ikke alltid det er like lett å huske på. Så da er spørsmålet, skal de voksne følge litt med på at barna smører seg/eventuelt smøre dem?

Sendte melding til skolen for en stund siden om de kunne følge med/minne barnet på å smøre seg ila skoledagen også og at det lå solfaktor på hylla. Det sier at de voksne ikke har nevnt det, eller hjulpet med det.

Anonymkode: 1efa5...594

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har aldri vært noe de har gjort her. Ungene har ikke blitt solbrente heller. Vi smurte dem om morgenen og det var det.

Anonymkode: 7f0a7...fb1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det har aldri vært noe de har gjort her. Ungene har ikke blitt solbrente heller. Vi smurte dem om morgenen og det var det.

Anonymkode: 7f0a7...fb1

Det er for lite. Det er anbefalt å smøre flere ganger om dagen om man er ute i sola, faktisk anbefalt annenhver time. 

Kunne ikke falt meg inn å smøre kun en gang om dagen, og skolen har krevd at alle barna skal ha solkrem på hylla. Problemet er at mitt barn husker det ikke, og ingen minner på det heller. :)

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er for lite. Det er anbefalt å smøre flere ganger om dagen om man er ute i sola, faktisk anbefalt annenhver time. 

Kunne ikke falt meg inn å smøre kun en gang om dagen, og skolen har krevd at alle barna skal ha solkrem på hylla. Problemet er at mitt barn husker det ikke, og ingen minner på det heller. :)

Jeg er enig i at man skal smøre oftere når man faktisk er i solen, men i løpet av en skoledag er det ikke så frytelig mye de er ute. 

Du kan gjerne ønske at de skal bli flinkere til å minne på, men det er jo også opp til ditt barn. Kanskje du kan hjelpe det til å huske, henge opp en sol på hylla, eller skohylla, så det blir påminnet det selv? 

Mine barn blir neglisjert med solkrembruk på skoledager, men de blir heller ikke solbrent, så vi har ikke samme utfordring. 

Lyse og lettbrente barn må klart være mer forsiktige. 

Skrevet

Skolebarn må smøre seg selv. Ikke noe lærerne eller de ansatte på sfo skal gjøre.

Du får bare minne ungen din på det hver dag til det kjedsommelige eller som ei over her foreslo. Skriv lapp på ungens plass.

Anonymkode: 8e6f7...066

Skrevet

Jeg tror ikke de smører på skole/sfo hos oss heller. Har sett at noen barn tar frem solkrem og smører selv. Vårt barn ville neppe husket på å gjøre det, så hun har ikke hatt solkrem med seg annet enn på dagstur på stranda og da regner jeg med at de fikk litt hjelp. Har heldigvis ikke blitt brent, hun er ganske mørk og tåler sola godt, smøring om morgenen har holdt gjennom dagen (bruker Cliniderm, den virker lenge). Hvis barnet ditt blir lett brent bør du ta det opp med skole/SFO og spørre om de kan hjelpe til og minne barnet på å smøre seg, det må de kunne bidra med synes jeg for det er viktig å beskytte huden mtp hudkreft. 

Skrevet
1 time siden, ❤lille stjerne❤ skrev:

Jeg tror ikke de smører på skole/sfo hos oss heller. Har sett at noen barn tar frem solkrem og smører selv. Vårt barn ville neppe husket på å gjøre det, så hun har ikke hatt solkrem med seg annet enn på dagstur på stranda og da regner jeg med at de fikk litt hjelp. Har heldigvis ikke blitt brent, hun er ganske mørk og tåler sola godt, smøring om morgenen har holdt gjennom dagen (bruker Cliniderm, den virker lenge). Hvis barnet ditt blir lett brent bør du ta det opp med skole/SFO og spørre om de kan hjelpe til og minne barnet på å smøre seg, det må de kunne bidra med synes jeg for det er viktig å beskytte huden mtp hudkreft. 

Enig. Skjønner at de ikke kan smøre alle, men de med veldig lys hud må de kunne være litt obs på. Min erfaring er at 1.klassinger ikke helt mestrer dette selv.

Været kan også endre seg brått i løpet av dagen. En annen ting er at barn ikke er flinke til å kle av seg når det blir varmt. Glemmer aldri når jeg fikk hjem min eldste med begynnende heteslag etter en utedag i 1. Klasse. Det var en kald morgen, så hadde hatt på henne strømpebukse.

Måtte hive henne i dusjen og dusje med kuldslått vann. Hun gråt og var rød som en pion ..

Skrevet

På Aks (som sfo heter i Oslo) her er det ca 240 barn. Som foreldre kan man ikke gå ut fra at de voksne går rundt og smører hver og en med solkrem. 

Barna må ordne det selv, og også være i stand til selv å finne ut når de må kle av eller på seg etter temperaturen. 

Anonymkode: 4cfff...869

Skrevet

Takk for svar folkens :)

Dette er en liten skole (70 elever til sammen 1-7 trinn) og 10 elever i 1. klasse, litt over halvparten av disse går på SFO. 

Og til kommentaren om at de ikke er så mye ute, så har de både uteskole en dag i uka i tillegg til å være ute på SFO fra 1330-1630. Veldig lurt med tips om å henge opp bilde av ei sol etc på plassen, det kan nok funke! :)

Barnet er under utredning for ADD/ADHD og har problemer med å huske beskjeder. Det nytter ikke at jeg gir beskjeden tjue ganger hjemme, for når det kommer på skolen er det andre ting i fokus. 

Jeg sendte melding til skolen å sa at jeg smører før det drar på skolen, men at jeg nok regnet med det trenger en påminnelse på skolen også. Fikk ikke svar, og barnet er blitt enda mer solbrent siden. 

Skrevet

Dette kan ikke skomen passe på.

Hvis barnet slitet med å huske det selv kan du jo legge en liten tube solkrem sammen med matboksen. Da ser han det i lunsjen og kan smøre seg når han er ferdig å spise.

Anonymkode: 36375...e5d

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar folkens :)

Dette er en liten skole (70 elever til sammen 1-7 trinn) og 10 elever i 1. klasse, litt over halvparten av disse går på SFO. 

Og til kommentaren om at de ikke er så mye ute, så har de både uteskole en dag i uka i tillegg til å være ute på SFO fra 1330-1630. Veldig lurt med tips om å henge opp bilde av ei sol etc på plassen, det kan nok funke! :)

Barnet er under utredning for ADD/ADHD og har problemer med å huske beskjeder. Det nytter ikke at jeg gir beskjeden tjue ganger hjemme, for når det kommer på skolen er det andre ting i fokus. 

Jeg sendte melding til skolen å sa at jeg smører før det drar på skolen, men at jeg nok regnet med det trenger en påminnelse på skolen også. Fikk ikke svar, og barnet er blitt enda mer solbrent siden. 

Om det er en liten skole/Sfo er det også bemanning der etter. Jeg jobber på skole, kunne aldri falt meg inn å skulle smøre elever med solkrem. Seriøst, det er nok annet vi må ta tak i. (Hadde jo tatt seg ut at "3c får ikke lekseplan denne uken fordi elever måtte smøres med solkrem). Lær barnet opp til dette selv, møt opp på skolen for å smøre barnet ditt i løpet av skoledagen selv, eller ta på klær som beskytter bedre. 

Anonymkode: fdfe8...b37

Skrevet

Forskjell på å være på stranda og på skolen. De har ikke så mange og lange friminutt på en dag at man må smøre annenhver time altså🙄.

Gå opp til faktor 50 eller høyere på morgenen og smør godt. Lær eventuelt barnet å smøre selv når det kommer på SFO. Lærerne har nok å gjøre, og det har SFO-personalet også. 

Anonymkode: 36d7d...b89

Skrevet

Greit nok at ansatte ikke smører. Men en 1.klassing som er 5-6 år kan ikke regne med å klare dette helt alene. 

Skulle jo hatt bare en fellessmøring. Altså at lærerene sier før de skal ut. Nå skal vi smøre oss..det er jo viktig med beskyttelse for solen for alle. 

Anonymkode: 4e977...b8d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Greit nok at ansatte ikke smører. Men en 1.klassing som er 5-6 år kan ikke regne med å klare dette helt alene. 

Skulle jo hatt bare en fellessmøring. Altså at lærerene sier før de skal ut. Nå skal vi smøre oss..det er jo viktig med beskyttelse for solen for alle. 

Jeg er veldig enig med i dette i prinsippet, men realiteten er en helt annen desverre. Og det er ikke alltid det hjelper å si i fra til barna heller, det er jo ikke dermed sagt at de gidder å smøre seg, eller smøre seg skikkelig. Men man kan alikevel ikke forvente at læreren skal smøre en haug med unger med solkrem, det tar tid.

Anonymkode: 00f3b...286

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjell på å være på stranda og på skolen. De har ikke så mange og lange friminutt på en dag at man må smøre annenhver time altså🙄.

Gå opp til faktor 50 eller høyere på morgenen og smør godt. Lær eventuelt barnet å smøre selv når det kommer på SFO. Lærerne har nok å gjøre, og det har SFO-personalet også. 

De har som sagt også uteskole, så det gjør at de er mye ute iløpet av en dag i tillegg til friminutt. Det samme gjelder på SFO, da er de ute i 3 timer og fire timer på fredager. Det er egentlig relevant, det som er relevant er at barnet er solbrent. Da nytter det ikke om vi smører med solfaktor 50 kl 07.00, selv solfaktor 50 må smøres like mange ganger som solfaktor 20. :)

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig enig med i dette i prinsippet, men realiteten er en helt annen desverre. Og det er ikke alltid det hjelper å si i fra til barna heller, det er jo ikke dermed sagt at de gidder å smøre seg, eller smøre seg skikkelig. Men man kan alikevel ikke forvente at læreren skal smøre en haug med unger med solkrem, det tar tid.

Det tar tid er greit nok, men hvis hele klassen gjør dette samtidig så vil det ta litt tid i begynnelsen og lærer hjelper der det må eller elevene kan bistå hverandre og så vil jo det gå seg til etterhvert. 

Å bli solbrent skader huden og det blir vel sagt at de som blir ofte solbrent er mer mottagelige for hudkreft. Foreldre kan jo ikke troppe opp på skolen for å smøre barna sine. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tar tid er greit nok, men hvis hele klassen gjør dette samtidig så vil det ta litt tid i begynnelsen og lærer hjelper der det må eller elevene kan bistå hverandre og så vil jo det gå seg til etterhvert. 

Å bli solbrent skader huden og det blir vel sagt at de som blir ofte solbrent er mer mottagelige for hudkreft. Foreldre kan jo ikke troppe opp på skolen for å smøre barna sine. 

Og det har jeg full forståelse for, men man må og ha forståelse for at ikke alle lærere heller har et hav av tid

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke foreldre det hvis smøringen er så viktig?Foreldre kommer på skolen midt i skoletiden med matpakke, støvler og regnbukse hvis det er glemt.,. Gymtøy osv, 

Skrevet

Jeg sørger for at hun er smurt med solfaktor 50 på morgenen. Det ville ikke falle meg inn å spørre skolen om hjelp til å huske det. 

Anonymkode: 5573c...dc1

Skrevet

Skolen her gjør ikke det, men i langfri går lærer ut i gangen og roper at alle skal smøre seg. Hvem som gjør det eller ikke anes ikke. Mine barn tåler ikke solkrem, så de har aldri gjort det på skolen. Men hver gang de har ropt at de må smøre seg med solkrem har de kommet på at de kan smøre seg med annen krem de har. 

I barnehagen her så har ungene på storbarnsavd smørt seg selv. Den øvelsen har de gjort i takt med at de har ordnet alt med av og påkledning selv. Hjelp har de alltid fått, men ungene skal prøve og feile frem til de får det til. Nytter ikke å komme d og si "jeg klarer ikke" Om ungen sier jeg klarer ikke, så kan gjerne en voksen sitte en time og øve med barnt, for det er ikke lov å si jeg klarer ikke. Be om hjelp når det ikke får det til er greit og de hjelper gjerne. 

Anonymkode: 35e22...efb

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke foreldre det hvis smøringen er så viktig?Foreldre kommer på skolen midt i skoletiden med matpakke, støvler og regnbukse hvis det er glemt.,. Gymtøy osv, 

Man skjønner jo hvorfor vi er mest utsatt for hudkreft med den holdningen der.

Skrevet

Joda, foreldre skal lære barna sine både det ene og andre før skolestart, men skolen må også være bevisst på at overgangen fra barnehage til 1. Klasse er stor og at ikke alle barn har samme modenhetsnivå. Min eldste var 5 da hun begynte på skolen.

Og det tror jeg de er flinke med også , stort sett i alle fall. Er jo bare å ta en prat og gjøre dem oppmerksom på problemet hi.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De har som sagt også uteskole, så det gjør at de er mye ute iløpet av en dag i tillegg til friminutt. Det samme gjelder på SFO, da er de ute i 3 timer og fire timer på fredager. Det er egentlig relevant, det som er relevant er at barnet er solbrent. Da nytter det ikke om vi smører med solfaktor 50 kl 07.00, selv solfaktor 50 må smøres like mange ganger som solfaktor 20. :)

Solfaktor betegner hvor mye lengre du kan være i sola, sammenlignet med ubeskyttet hud.

Du kan selvsagt utsette huden for sol i en lengre periode etter å ha smurt med faktor 50 enn du kan etter bruk av faktor 20. Så at du må smøre like ofte uavhengig av faktor stemmer jo ikke. 

Skrevet

Her syns jeg du fikk mye negative svar. Jeg er også lærer, og i 1. kl handler mye om å få inn gode rutiner. De må (kollektivt) minnes på å gå på do, ta på regnbukse, ta på lue, legge matboksen i sekken og å smøre seg med solkrem. Sfo kan ikke smøre alle, men de kan selvsagt minne alle på det. 

Om det er få eller mange barn på Sfo er irrelevant, bemanningen skal jo stå til elevtallet. 

Anonymkode: 7ddd4...1eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...