Gå til innhold

Er dette vanlig oppførsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på middagsbesøk her om dagen og dattera til verten er 13 år. Jeg og verten tok av bordet mens jenta satt i sofaen på iPad. Vanlig?

I mitt hode burde hun ha hjulpet til men nei.

Anonymkode: 6a493...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen hjem har det sånn, andre slik. Det kommer jo an på hvordan verten vil ha det. Hvis verten hadde et ønske om at datter skulle bidra, ville vel verten sagt fra om det. Kanskje datter har utfordringer du ikke vet noe om? Jeg skal ikke spekulere videre i hva som er årsaken til at datter ikke bidro, men ha i bakhodet at du ikke vet alt.

Anonymkode: 7a750...9c4

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Noen hjem har det sånn, andre slik. Det kommer jo an på hvordan verten vil ha det. Hvis verten hadde et ønske om at datter skulle bidra, ville vel verten sagt fra om det. Kanskje datter har utfordringer du ikke vet noe om? Jeg skal ikke spekulere videre i hva som er årsaken til at datter ikke bidro, men ha i bakhodet at du ikke vet alt.

Eh?...latskap kanskje 🙄🤔

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eh?...latskap kanskje 🙄🤔

Latskap fra verten da. Som ikke har klare forventninger til datter. Som ikke klarer å kommunisere forventningene sine. Det er ikke en selvfølge for alle 13 åringer å hjelpe til. 

Skrevet

Mine barn har faste oppgaver, ta av bordet er ikke en av de. 

Eldste er ansvarlig for å støvsuge første etg to ganger i uka samt sette på maskin med klær og henge opp to ganger i uka. 

Yngste skal kaste søppel annenhver dag og hjelpe storesøster med å rydde klart til støvsuging og henge opp klær. 

Du dømmer raskt basert på svært liten info.

Anonymkode: 0bf36...d03

Skrevet

Relax. Jeg hadde også backa unna hvis mamma hadde besøk. Jeg er alltid pliktoppfyllende og grei.La ungdom få være ungdom litt a.

Anonymkode: e1402...948

Skrevet

Jeg ser ikke  noe galt i at jenta satte seg om ikke annet er avtalt. 

Hun er 13 år fremdeles et barn og har mye å lære. 

Skrevet

Var på et forum her om dagen og en person hadde vært på middagsbesøk. Hun stilte spørsmålstegn ved at datteren ikke ryddet av bordet. Vanlig?

I mitt hode burde hun ikke bry seg om andres rutiner og oppdragelse men nei.

Anonymkode: 5091d...851

Skrevet

I går ryddet 16-åringen min av helt alene etter middag, mens dagen før gikk han rett på rommet sitt etter middag mens jeg og mannen ryddet av i sammen. Det er vel ikke akkurat sånn at hele familien trengs for å rydde av bordet hver dag?

Anonymkode: 4bee1...a79

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn har faste oppgaver, ta av bordet er ikke en av de. 

Eldste er ansvarlig for å støvsuge første etg to ganger i uka samt sette på maskin med klær og henge opp to ganger i uka. 

Yngste skal kaste søppel annenhver dag og hjelpe storesøster med å rydde klart til støvsuging og henge opp klær. 

Du dømmer raskt basert på svært liten info.

Mine barn har også faste oppgaver I TILLEGG til å rydde etter seg selv. Så her spørs det på hvordan middagen var arrangert - hvis datter var med og spiste, bør hun rydde etter seg selv og sette sin kopp/fat/bestikk i oppvaskmaskinen. Hvis hun ikke var med på middag, har hun vel ikke noen oppgaver med mindre rydding av bord er hennes faste oppgave. Jeg hadde aldri i verden giddet å rydde etter morens venninner da jeg var tenåring. Så her er det jo HI som kommer med liten info.

For øvrig hadde jeg ikke blandet meg i andres rutiner, noe HI heller ikke gjorde overfor venninner, men spurte her på forumet om det var vanlig. Helt greit å lure på ting synes nå jeg. Og ja, jeg hadde reagert hvis en trettenåring ikke gadd å sette fat og bestikk som hun har brukt under middagen, i oppvaskmaskinen, men forventet at mor skulle gjøre det.

Skrevet

Jeg tenker at uansett hvordan det henger sammen, så er det ikke din oppgave som gjest å mene noe som helst om det. 

Anonymkode: 77b61...34a

Skrevet
6 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Mine barn har også faste oppgaver I TILLEGG til å rydde etter seg selv. Så her spørs det på hvordan middagen var arrangert - hvis datter var med og spiste, bør hun rydde etter seg selv og sette sin kopp/fat/bestikk i oppvaskmaskinen. Hvis hun ikke var med på middag, har hun vel ikke noen oppgaver med mindre rydding av bord er hennes faste oppgave. Jeg hadde aldri i verden giddet å rydde etter morens venninner da jeg var tenåring. Så her er det jo HI som kommer med liten info.

For øvrig hadde jeg ikke blandet meg i andres rutiner, noe HI heller ikke gjorde overfor venninner, men spurte her på forumet om det var vanlig. Helt greit å lure på ting synes nå jeg. Og ja, jeg hadde reagert hvis en trettenåring ikke gadd å sette fat og bestikk som hun har brukt under middagen, i oppvaskmaskinen, men forventet at mor skulle gjøre det.

Hvor vil du med dette?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor vil du med dette?

OMG, hvis du har så stort problem med meg at du stiller spørsmål ved alle mine kommentarer, kan du ikke heller ta det på PM? Begynner å bli rimelig slitsomt.

Skrevet
34 minutter siden, MrsRiddick skrev:

OMG, hvis du har så stort problem med meg at du stiller spørsmål ved alle mine kommentarer, kan du ikke heller ta det på PM? Begynner å bli rimelig slitsomt.

Stått opp med feil fot?

Jeg har ALDRI svart på dine kommentarer tidligere, som oftest har jeg også vært enig med deg, denne gangen lurte jeg på hva du egentlig mente og du hugger hodet av meg omtrent?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stått opp med feil fot?

Jeg har ALDRI svart på dine kommentarer tidligere, som oftest har jeg også vært enig med deg, denne gangen lurte jeg på hva du egentlig mente og du hugger hodet av meg omtrent?

Var det virkelig vanskelig å forstå innlegget...? 

Anonymkode: 0410b...b1e

Skrevet
10 timer siden, MrsRiddick skrev:

Hvis du så ofte at det blir slitsomt, får spørsmål angående dine komentarer, så er det vel heller kanskje dine kommentarer det er noe galt med?

Anonymkode: a00cf...e3d

Skrevet
12 timer siden, MrsRiddick skrev:

Må bare si en ting om det å oppdra barna til å rydde eget fat, bestikk og glass inn i oppvaskmaskinen. Jeg ser det er mange som driver slik "oppdragelse", både her, hører andre snakke, og ser det på barn som er på besøk. 

Må sies så takker jeg barna som gjør sånn, jeg roser de for å være veloppdragne. Egentlig synes jeg det er dårlig oppdragelse, på kanten til FREKT! 

Jeg skal ikke ha unger som tar sitt, og ferdig med det! De er del av fellesskapet, de er del av familien. Jeg rydder som oftes etter de, de kan av og til rydde etter meg! Samme med resten av familiemedlemmene. Skal ikke skape egoister. 

Grrrrr, jeg blir irritert på den tankegangen. Dessuten er det trangt og lite effektivt om hver enkelt skal inn til vasken og maskinen og rydde kun etter seg srlv! Det er ulogisk og irriterende. 

Min eldste er 11,5. Vi voksne rydder som oftes av. Det koster oss ingenting å ta med et ekstra fat. Av og til derimot er det fint å slippe unna hele ryddingen! Mesteparten av jobben er jo alt det andre. 

Det er faktisk å oppdra til hånlig ego oppførsel. "Her står du mamma med hele greia, men det er OK, for jeg har tatt mitt!"

Blæ!

Anonymkode: a2286...603

Skrevet

Vanlig eller uvanlig, det må vel være opp til hver enkelt familie. Om noen tror at de vet noe om mine døtre ved å se på om de rydder av bordet etter seg eller ikke, tar de helt feil. Og nei, de rydder ikke av bordet etter seg, ingen rydder etter seg her hos oss, bortsett fra den som har ansvaret for kjøkkenet den dagen. 

Skrevet

Her rydder 5-åringen etter seg selv, og andre, enten vi har gjester eller ei. Og det er noe jeg kommer til å forvente av han om 10år også. (Dette går i arv fra min oppvekst og)

Så jo, jeg hadde reagert om jeg var Hi. -Men inni meg. Ville ikke sagt noe til verten, for om de ønsker det sånn i sitt hjem så dem om det :) 

Anonymkode: 6417c...e79

Gjest Antarctica
Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var på middagsbesøk her om dagen og dattera til verten er 13 år. Jeg og verten tok av bordet mens jenta satt i sofaen på iPad. Vanlig?

I mitt hode burde hun ha hjulpet til men nei.

Hvilke plikter og oppgaver ungene i huset har er ikke din sak å mene noe om. Hvis hun var høflig ved måltidet og hyggelig mot gjestene har hun gjort sin plikt. Trettenåringen er ikke ditt vertskap. 

Skrevet

Ja - dette er vanlig oppførsel. Noen ganger hjelper man til, andre ganger ikke.

Dessverre er din oppførsel også vanlig - å (for)dømme andre basert på èn liten hendelse som ikke samsvarer med ditt syn på hva som er adekvat oppførsel.

Anonymkode: a1cf3...e80

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må bare si en ting om det å oppdra barna til å rydde eget fat, bestikk og glass inn i oppvaskmaskinen. Jeg ser det er mange som driver slik "oppdragelse", både her, hører andre snakke, og ser det på barn som er på besøk. 

Må sies så takker jeg barna som gjør sånn, jeg roser de for å være veloppdragne. Egentlig synes jeg det er dårlig oppdragelse, på kanten til FREKT! 

Jeg skal ikke ha unger som tar sitt, og ferdig med det! De er del av fellesskapet, de er del av familien. Jeg rydder som oftes etter de, de kan av og til rydde etter meg! Samme med resten av familiemedlemmene. Skal ikke skape egoister. 

Grrrrr, jeg blir irritert på den tankegangen. Dessuten er det trangt og lite effektivt om hver enkelt skal inn til vasken og maskinen og rydde kun etter seg srlv! Det er ulogisk og irriterende. 

Min eldste er 11,5. Vi voksne rydder som oftes av. Det koster oss ingenting å ta med et ekstra fat. Av og til derimot er det fint å slippe unna hele ryddingen! Mesteparten av jobben er jo alt det andre. 

Det er faktisk å oppdra til hånlig ego oppførsel. "Her står du mamma med hele greia, men det er OK, for jeg har tatt mitt!"

Blæ!

Anonymkode: a2286...603

Mine rydder sitt eget. De har også andre oppgaver. Noen ganger tar de største hele oppvasken og/eller lager maten. 13-åringen har ansvar for å holde badet ryddig (både sine og de andre barnas ting) og rent. 111-åringen holder lekestua ryddig og støvsuger. 6-åringen rydder og tørker støv i biblioteket. Fireåringen og toåringen hjelper til med sortering av klesvask. Det at de tar sine egne tallerkner fritar dem da på ingen måte for kollektivt ansvar. Skjønner ikke hvor du tar dét fra. 

Anonymkode: fd774...7af

Skrevet

Ingenting skaper mer kaos på kjøkkenet enn når hver person skal "rydde sitt eget", dvs stable på kryss og tvers i hauger på kjøkkenet/sette uskylt inn i oppvaskmaskinen. Det finnes også noen usiviliserte folk der ute som legger fat med matrester i vasken og skrur på vannet (WTF!) så det er kliss umulig å ordne opp etter dem uten å få matrester til albuene. Men det er forsåvidt en avsporing.

Jeg foretrekker med andre ord at mesteparten heller setter seg i sofaen mens noen få rydder av bordet, og det gjelder uansett om kandidaten er voksen eller tretten. Mine barn blir dermed oppdratt til å rydde helt innimellom i stedet for litt hver gang. Kanskje trettenåringen rydder i morgen?

Skrevet

Jeg dømmer ingen og de får ha det som de vil. Husker bare når jeg var på hennes alder, da gjorde jeg mye mer enn hun gjør idag. Det eneste hun gjør er å le hele tiden( for ingenting) og sitte på tlf/ipad.

Men det er vel sånn de fleste er. Mobil og iPad hele tiden, det er livet.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg dømmer ingen og de får ha det som de vil. Husker bare når jeg var på hennes alder, da gjorde jeg mye mer enn hun gjør idag. Det eneste hun gjør er å le hele tiden( for ingenting) og sitte på tlf/ipad.

Men det er vel sånn de fleste er. Mobil og iPad hele tiden, det er livet.

Ja, sånn er vel de fleste... Eller kanskje ikke.

Jeg kjenner ingen 13-åringer som slipper unna plikter hjemme, og jeg kjenner mange siden jeg har to gutter på ungdomsskolen selv.

Anonymkode: 4bee1...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...