Gå til innhold

Hvem har rett, meg eller mannen? Hygiene....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det startet med at han ble irritert fordi jeg ville han skulle Skylle champinjong som han skulle steke til biffen. Han blir sur og tverr og skyller to sek på trass 🙈 De har jo ligget oppe i butikken?! Han mener de bare blir seige? Men de skal jo stekes!! Så gikk det over til eple. Han skyller dem ikke før han spiser dem!! Æsj!! Han mener det ikke er poeng for hvis han skulle fjernet alle bakteriene måtte han brukt såpe og sprit. Hallo!! Det går Vertfall litt vekk med vann?? Så sammenligner han det med nøtter og chips. Hjemme hos folk. Jeg er vandt med skje oppi nøttene og man grapper jo ikke over slle chipsene. Pluss de er pakket inn fra butikken.. i dag vasket han også håndklær og gulvmopper sammen på kok, men kun 60 grader? Jeg vasker hver for seg eller om jeg må ha det sammen 90 grader! Han steker også biff og skylder bare fingrene så vidt etter å ha tatt på blodig biff med hendene? Jeg mener man bruker såpe da? Hva tenker dere... vi er så forskjellige på dette området og vi irriterer hverandre grønn...

Anonymkode: f0ac3...a88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oooooog han bruker en firkant(!!) av dopapiret når han tørker seg i ræva😩

Skrevet

Jeg er enig med deg, og min er som din dessverre..

Anonymkode: 29969...563

Skrevet

Du har bakteriefobi. 

Jeg blir alltid like overrasket over folk som er hysterisk redde for bakterier, men gjerne spiser mat full av sprøytemidler, kunstige tilsetningsstoffer, aluminium og annet tungmetall.

Anonymkode: 34339...135

Skrevet

Det med soppen har han faktisk rett i. Soppen skal børstes ikke skylles. Det er fordi soppen er som en svamp og suger til seg væske og mister noen av egenskapene sine.

Ellers virker det som han tar ganske lett på dette med hygiene. Hygiene og matlaging er uhyre viktig. Den kokvasken hans var jo litt spesiell, men tror ikke noen blir syke av at mopper og håndklær vaskes sammen. Kommer anpå hvor moppen har vært, men i et normalt hjem er det nok ikke et problem, men jeg synes heller ikke det hørtes delikat ut.

Dohygienen hans virker veldig spesiell. Kan ikke tenke meg at han blir ren i rattata av et tørk. Har han avføring i rumpa? Er det slik du vet at han kun bruker ett tørk? 

Skrevet

Æsj, det med dopapiret var jo dirkete ekkelt. Lukter han ikke etterpå da?

Anonymkode: 29969...563

Skrevet

Du har rett på det meste, men champignon skal virkelig ikke skylles. Da blir de skikkelig dvaske. Champignon børstes.

Håndkle og gulvlister skal uansett vaskes på 90, så da kan de også blandes.

Anonymkode: c7caa...c0b

Skrevet

Du virker hysterisk.  

Sopp skal bare børstes (få bort jorden) og evt beskjæres i stilken. De bakeriene du er så redd for dør jo uansett under steking. 

60 grader er tilstrekkelig for å drepe bakterier. 

Epler skyller jeg, men det er mest psykisk. Jeg tenker at de blir renere, men VET at jeg ikke får bort sprøytemidler ved bare å skylle dem i kaldt vann (og bakertier for den del) 

Når jeg lager mat på kjøkkenet, tar jeg en grundig håndvask på forhånd. Underveis skyller jeg bare bort det jeg får på fingrene, enten det er sjokoladesaus eller kjøttsaft fra biffen.  

Og jeg hadde blitt KOKO av å ha deg hengende rundt meg å blande deg inn. 

Hvordan i huleste vet du at han kun bruker en firkant toalettpapir? Har ikke mannen noe privat ?

Anonymkode: 1b829...a63

Skrevet

Sopp skal ikke vaskes, bare børstes. Jeg vasker så og si aldri tøy på 90 grader, det skjer kun i helt spesielle situasjoner. Frukt vasker jeg så og si alltid, i alle fall når jeg har vann i nærheten. Men er vi ute og går tur og stikker innom for å kjøpe oss et eple, klarer jeg fint å spise det uten å vaske det - tørker det litt av med hendene eller t-skjortekanten eller noe sånn da. Jeg er ikke så redd for bakterier på frukten, men innbiller meg at jeg får vekk litt sprøytemidler og "støv" og andre ting. Den føles mer behagelig å spise når den er vasket.

Håndvask er viktig, både før og etter man håndterer mat, spesielt etter om maten er rå. Der er jeg supernøye, for disse bakteriene kan være mye farligere enn det man finner på utsiden av en uvasket frukt. 

Skrevet

Jeg er 100% enig med deg Hi 😊 

Soppen bør skylles mest for å få av sand/grus, ettersom steking vil fjerne bakteriene. 

Epler (og jordbær, andre bær/frukt uten skall) legges i bløt i eddikvann (1:9) i 10min, og skylles. Det fjerner 99% av bakterier, gjødsel, sprøytestoffer etc. -Og tenk på alle som har tafset på de fra produksjon til salg 😅🙈 Etter at jeg leste om funn av Ecoli på samtlige jordbær i butikk (pga gjødsel) begynte jeg med dette. Bær og frukt holder seg lenger i kjøleskapet/fruktkurven også før de overmodnes 😊👍

Det med blodig biff (og kjøttdeig, fugl osv) er jo elementær kjøkkenhygiene han burde kunne 😏 

Skrevet
2 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Sopp skal ikke vaskes, bare børstes. Jeg vasker så og si aldri tøy på 90 grader, det skjer kun i helt spesielle situasjoner. Frukt vasker jeg så og si alltid, i alle fall når jeg har vann i nærheten. Men er vi ute og går tur og stikker innom for å kjøpe oss et eple, klarer jeg fint å spise det uten å vaske det - tørker det litt av med hendene eller t-skjortekanten eller noe sånn da. Jeg er ikke så redd for bakterier på frukten, men innbiller meg at jeg får vekk litt sprøytemidler og "støv" og andre ting. Den føles mer behagelig å spise når den er vasket.

Håndvask er viktig, både før og etter man håndterer mat, spesielt etter om maten er rå. Der er jeg supernøye, for disse bakteriene kan være mye farligere enn det man finner på utsiden av en uvasket frukt. 

Har dere tenkt på at det da finnes flere som Hi sin mann, som ikke vasker hendene etter blodig biff (og da sikkert også andre ting) er blant de som har tatt på denne frukten -Enten som ansatt i butikken, hos produsent , eller som kunde som skal "kjenne på frukten", før du tar den med og kjøper til dere selv...?! 🤔😅😜

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det startet med at han ble irritert fordi jeg ville han skulle Skylle champinjong som han skulle steke til biffen. Han blir sur og tverr og skyller to sek på trass 🙈 De har jo ligget oppe i butikken?! Han mener de bare blir seige? Men de skal jo stekes!! Så gikk det over til eple. Han skyller dem ikke før han spiser dem!! Æsj!! Han mener det ikke er poeng for hvis han skulle fjernet alle bakteriene måtte han brukt såpe og sprit. Hallo!! Det går Vertfall litt vekk med vann?? Så sammenligner han det med nøtter og chips. Hjemme hos folk. Jeg er vandt med skje oppi nøttene og man grapper jo ikke over slle chipsene. Pluss de er pakket inn fra butikken.. i dag vasket han også håndklær og gulvmopper sammen på kok, men kun 60 grader? Jeg vasker hver for seg eller om jeg må ha det sammen 90 grader! Han steker også biff og skylder bare fingrene så vidt etter å ha tatt på blodig biff med hendene? Jeg mener man bruker såpe da? Hva tenker dere... vi er så forskjellige på dette området og vi irriterer hverandre grønn...

Høres ut som oss 😅 Man børster sopp, men jeg skyller de av. Det går fint. Bedre å vaske en gang for mye enn for lite tenker jeg hehe.

Anonymkode: 6487e...f5c

Skrevet

Her er det så mye du reagerer på at du bør velge dine kamper hvis du skal ha noen sjanse til å komme noen vei. Det med soppen er ikke noe å bry seg om når den uansett skal stekes. Om han skyller eple før han spiser det selv(?) går jo ikke ut over deg, så det ville jeg latt ligge. Klesvasken ville jeg bare tatt selv (noe jeg gjør også) for å være sikker på at det blir gjort slik som jeg vil. :P

Det med den blodige biffen er det jeg ville prioritert å få ham til å forstå først og fremst. Det høres litt skummelt ut.

Anonymkode: 418c3...ea2

Skrevet
14 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Har dere tenkt på at det da finnes flere som Hi sin mann, som ikke vasker hendene etter blodig biff (og da sikkert også andre ting) er blant de som har tatt på denne frukten -Enten som ansatt i butikken, hos produsent , eller som kunde som skal "kjenne på frukten", før du tar den med og kjøper til dere selv...?! 🤔😅😜

Egentlig gidder jeg ikke å tenke på det, jeg satser bare på at denne mannen og hans like ikke jobber i kjøttdisken i butikken eller at han bor så pass langt unna at de verste bakteriene har dødd på veien. I og med at jeg ikke orker å gå rundt og være redd for alt, velger jeg å stole på at de som jobber i butikken har lært å vaske seg i alle fall. Det er så mye tenk om, tenk om, tenk om. Og jeg tenker at heldigvis er det ganske få menneskeoverførte bakterier her i landet som er fryktelig farlige, så det går nok bra, det er mye farligere og mer ødeleggende å gå rundt å være redd for alt.  

Skrevet

Kjenner jeg hadde blitt litt stressa av å bo i hus med deg. Og nei, sopp skal ikke skylles.....

Anonymkode: ff43d...631

Skrevet
31 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Ja for på hendene er det ikke mye dritt når en er ute. Eplet var antagelig renere før du tørket det av.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja for på hendene er det ikke mye dritt når en er ute. Eplet var antagelig renere før du tørket det av.

Det kan godt hende, men mesteparten av den dritten jeg får på hendene når jeg er ute, tåler jeg nok helt fint å få i meg.

Skrevet

Jeg vasker aldri frukt/bær jeg skal spise selv. Kun når jeg serverer til andre. Ser ikke noe problem med noe av det mannen din gjør, jeg. :P Bortsett fra kanskje det med dopapiret, der jeg nok er i motsatt ende av skalaen - men jeg også lurer på hvordan du vet det? (du har heller ikke noe med det. Jeg og mannen lever meget fint ilag, uten å ha peiling på hvor mye dopapir den andre bruker etter å ha bæsjet.). 

Anonymkode: 0090e...ada

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vasker aldri frukt/bær jeg skal spise selv. Kun når jeg serverer til andre. Ser ikke noe problem med noe av det mannen din gjør, jeg. :P Bortsett fra kanskje det med dopapiret, der jeg nok er i motsatt ende av skalaen - men jeg også lurer på hvordan du vet det? (du har heller ikke noe med det. Jeg og mannen lever meget fint ilag, uten å ha peiling på hvor mye dopapir den andre bruker etter å ha bæsjet.). 

Forresten, jeg har aldri vasket noe på 90 grader før. Vet ikke hvordan jeg setter maskinen på 90 engang! :P gulvkluter og håndklær som har vært i normal bruk er mer enn rene nok likevel... 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett på det meste, men champignon skal virkelig ikke skylles. Da blir de skikkelig dvaske. Champignon børstes.

Håndkle og gulvlister skal uansett vaskes på 90, så da kan de også blandes.

Syns alltid det er så vanskeleg å få golvlistene inn i  vaskemaskina eg...

Skrevet

Sopp skal ikke skylles, da forringes kvaliteten for de trekker væske.... Enig med mannen din. 

Jeg skyller også all frukt jeg spiser skallet på, men det er mest pga plantevernmidler. Er reddere for det enn bakterier.

Hådklær og gulvmopper på 60 gjør jeg og.... Det bli rent uansett.

Det verste var vel det med ett(!) tørk etter nr 2 på do. Den var drøy 😂

Skrevet

Jeg har aldri skylt en sopp eller et jordbær, langt mindre lagt dem i bløt i eddikvann. Det er sikkert et under at jeg er frisk og i live...

Anonymkode: bab46...cd6

Skrevet

Hvorfor er det så ille med ett tørk? Jeg får sjelden avføring på papiret etter nummer to. Hvorfor bruke flere ark bare for å gjøre det? 

Anonymkode: 1ebba...ba8

Skrevet
3 timer siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Jeg er 100% enig med deg Hi 😊 

Soppen bør skylles mest for å få av sand/grus, ettersom steking vil fjerne bakteriene. 

Epler (og jordbær, andre bær/frukt uten skall) legges i bløt i eddikvann (1:9) i 10min, og skylles. Det fjerner 99% av bakterier, gjødsel, sprøytestoffer etc. -Og tenk på alle som har tafset på de fra produksjon til salg 😅🙈 Etter at jeg leste om funn av Ecoli på samtlige jordbær i butikk (pga gjødsel) begynte jeg med dette. Bær og frukt holder seg lenger i kjøleskapet/fruktkurven også før de overmodnes 😊👍

Det med blodig biff (og kjøttdeig, fugl osv) er jo elementær kjøkkenhygiene han burde kunne 😏 

Blir ikke jordbær og bringebær bløte av å ligge i vann i 10 min? Og hvorfor så lenge som 10 min, det hadde vel vært det samme å skylt de kjapt i eddikvannet?

Anonymkode: 037d6...bfe

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjampinjong skal ikke skylles. Epler skyller jeg, men hvis ikke andre vil skylle eplet de selv skal spise, så bryr det meg fint lite. Bakterier går uansett ikke vekk med vann, så der har han rett. Skje oppi nøtter har jeg aldri sett noen steder, er det vanlig? Jeg vasker ikke håndklær og mopper sammen, men det er egentlig mest fordi jeg synes mopper støver/bøsser litt. Men det blir ikke renere på 90 grader enn på 60 grader, så du er ikke noe bedre enn han, hvis du og vasker det sammen. Jeg vasker meg alltid med såpe hvis jeg har håndert blodig rått kjøtt. Og det med dopapiret synes jeg var litt ekkelt.

Anonymkode: 037d6...bfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...