Gå til innhold

Allergi og ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er veldig allergisk mot dyr, spesielt hund.

Så ille at han på skolen ikke kan sitte ved siden av noen med hund.

Det vi har fått vite er at om fire stk i klasserommet har hund, så er det som om det fysisk går en hund rundt.

Vi har tatt mye offentlig transport rundt, og har aldri opplevd dyr, med mindre de sitter i vogner hvor det er tillat.

Det er ikke Noahs ark og svært sjeldent jeg ser noen som har med seg dyrene sine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser det dere skriver, men tror dere ikke dette handler om stress og forventninger? At dere forventer å reagere på melk, parfyme osv., og så gjør dere det. Hvis det var ordentlig allergi, ville det ikke slått ut på tester? Synes det høres rart ut. Jeg kjenner flere med "melkeallergi", og de spiser fløteis, har rømme på tacoen osv. Så de er visst ikke så allergiske likevel.

Anonymkode: 90a01...215

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leser det dere skriver, men tror dere ikke dette handler om stress og forventninger? At dere forventer å reagere på melk, parfyme osv., og så gjør dere det. Hvis det var ordentlig allergi, ville det ikke slått ut på tester? Synes det høres rart ut. Jeg kjenner flere med "melkeallergi", og de spiser fløteis, har rømme på tacoen osv. Så de er visst ikke så allergiske likevel.

Jeg lagde lasagne med vanlig melk en gang jeg. Barnet visste ikke noe om det, tenkte vel at mora husket at hun ble sittende på do hvis hun fikk i seg melk. Vel, det tok ikke lang tid før hun måtte løpe på do. 

Anonymkode: 61419...330

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en av de svært allergiske, som har svart i denne tråden. Allergi kommer i mange varianter. Noen har veldig lett allergi, kan ta en tablett, så går alt bra. Andre kan dø, av å være i samme rom som det de er allergisk mot. Allergitester er ikke 100%. Jeg får ekstremt kraftig utslag på det meste. For 10 år siden fikk jeg kraftig utslag på hvetemel, noe jeg vet jeg er allergisk mot. Nå har jeg tatt 3 forskjellige tester på hvetemel, og det kommer ut, at jeg er ikke allergisk mot hvetemel. Så jeg måtte jo teste, ved å spise hvetemel, og jeg ble syk med en gang. Så har man intoleranser, det får man ikke påvist. Og noen blir svært syke, andre reagerer bare litt.

Jeg er utredet av flere spesialister, på 2 sykehus. Og de fatter ikke hvordan jeg omtrent kan leve. Og de skjønner ikke hvordan jeg klarer å ta meg av barna mine, kjøre buss, gå på butikken osv. Fordi jeg er så ekstremt allergisk, at jeg burde helst leve i en luftboble, med bare ren luft. Og helst bare leve på vann. Og tro meg, det å leve med dette, er ekstremt vanskelig, og hemmer livet mitt i stor grad.

Anonymkode: d978b...41c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Folk reagerer på forskjellige ting i melk, så noen kan spise noen typer melkeprodukter men ikke andre. Hvis du lurer så snakk med dem i stedet for å irritere deg!

Jeg får astmaanfall av parfyme og jeg kan love deg at det ikke er noe jeg gjør for min fornøyelses skyld! Jeg hater oppmerksomheten! Folk som trekker seg unna med tydelig vemmelse fordi de ikke skjønner hva det er osv . Pinlige sosiale situasjoner. Dager hvor det er vanskelig å få handlet mat osv. Mine nærmeste kolleger vet om det og tar hensyn uten at jeg har bedt om det. Ut over det er det ikke et tema. Jeg trekker meg heller unna om det er grupper/situasjoner som blir vanskelig for meg. Nettopp fordi man så lett blir stemplet som hysterisk selvom det er et reelt fysisk problem.

Anonymkode: 6d81f...cc6

Skrevet

Har middels allergi mot melk, dyr og pollen og lett (heldigvis) allergi mot nøtter, tåler spor av nøtter. Tåler at sidemannen spiser nøtter osv. Tåler støy dårlig på grunn av migrene og blir tett og får hodepine av parfyme. Har aldri forventet at noen skulle ta hesyn til dette. Melk og nøtter unngår jeg, tåler små mengder av melk, men føles som om halsen snøres igjen av nøtter. Spør gjerne om hva som er i mat vi får servert på forhånd slik at jeg kan unngå, men forventer ikke særbehandling. Spiser det jeg tåler og er fornøyd. Dyr og pollen tar jeg medisin for. Støy unngår jeg, men kan fint være på konsert. Øreplugger er en kjekk ting. Da er det værst med de som bader i parfyme. Må sette meg langt bort og krysser fingrene. Helt ærlig syns jeg at det er noe de som jobber i forskjellige serviceyrker eller i helsevesenet. Var på sykehus og måtte ha hjelp. Hun som kom hadde badet i parfyme og jeg hadde ikke sjanse til å komme unna. Grusmt. Moren min jobber i en resepsjonen der hun håndterer mye folk og en del brukere (psykisk- og fysiskutviklingshemmede). Hun bruker ikke parfyme på jobb, da i tilfelle en av dem ikke tåler parfyme. 

Folk må kunne leve livene sine uten å være redd for at sidemannen er allergisk, men ingen dør av bruke vanlig menge parfyme.

Anonymkode: 6492d...e13

Skrevet

Bare veldig, veldig hensynsløse mennesker (som liker å leke Gud) gir folk feil mat med vilje, når de har fått høre hva personen selv sier han/hun ikke tåler. Les denne og bli klokere.

https://m.imgur.com/t/food/MwLdV

Anonymkode: 79580...68d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...