Gå til innhold

Allergi og ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt inspirert av den tråden om nøtteallergi. Joda jeg vet at det kan være ekstremt farlig og har opplevd at man f.eks. i fly ikke har solgt nøtter siden de finnes noen med allergi ombord og alt det er helt ok. 

Saken er den at vi av og til reiser med dyr. Også var det så vidt vi fikk være med flybussen en gang for han sa vi måtte gi beskjed på forhånd, noe jeg ikke var klar over. Katten er i buret hele tiden, så ingen får komme å ta på den under turen. Dette var regler de satte for å hjelpe folk med allergi, så det jeg lurer på da: Om jeg sitter ved siden av noen som er plagsomt allergisk på bussen hvor klærne mine er dekket av kattepels, vil ikke det være like ille? Eller hva om jeg har badet i parfyme den morgenen?   

Anonymkode: 2b4e3...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

True dat. Jeg har inntrykk av at matallergi og dyreallergi har forrang, de er liksom Porchen av allergier og kan kreve at alle tar hensyn til det.

Men så er det tusen andre ting som også burde hensyntas, eller? For eksempel et barn som er veldig vàr på lyd, det har jeg opplevd på en skole. Når da den kulturelle skolesekken kom med fullt rockeband, skal man da be dem skru ned lyden pga dette barnet? Det er jo like ekskluderende for dette barnet, selv om han ikke blir direkte syk av det. Eller er det bare fysiske plager som skal hensyntas?

Det er faktisk ganske vrient, og jeg tror at folk i hovedsak gjør så godt de kan, men det vil alltid være én eller flere som føler seg ekskludert.

Anonymkode: 32a13...04d

Skrevet

Og jo, parfyme. Man kan ikke forvente at folk på offentlig transport ikke skal bruke parfyme. Så da kan man egentlig ikke ta bussen om man er så plaget av slik allergi. Mener jeg.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

True dat. Jeg har inntrykk av at matallergi og dyreallergi har forrang, de er liksom Porchen av allergier og kan kreve at alle tar hensyn til det.

Men så er det tusen andre ting som også burde hensyntas, eller? For eksempel et barn som er veldig vàr på lyd, det har jeg opplevd på en skole. Når da den kulturelle skolesekken kom med fullt rockeband, skal man da be dem skru ned lyden pga dette barnet? Det er jo like ekskluderende for dette barnet, selv om han ikke blir direkte syk av det. Eller er det bare fysiske plager som skal hensyntas?

Det er faktisk ganske vrient, og jeg tror at folk i hovedsak gjør så godt de kan, men det vil alltid være én eller flere som føler seg ekskludert.

Det er en LITEN forskjell på et barn som er "var for lyd" og en person som har nøtteallergi og kan DØ av nøttestøv, liksom. Bare en liten forskjell, da.

Skrevet

Det var heller ikke poenget, jeg snakket om argumentene som går på dette med ekskludering/inkludering. Skal man hensynta kun fysiske hyperallergikere, eller bør flere inn i hensyngruppen? Hvor går grensen?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble litt inspirert av den tråden om nøtteallergi. Joda jeg vet at det kan være ekstremt farlig og har opplevd at man f.eks. i fly ikke har solgt nøtter siden de finnes noen med allergi ombord og alt det er helt ok. 

Saken er den at vi av og til reiser med dyr. Også var det så vidt vi fikk være med flybussen en gang for han sa vi måtte gi beskjed på forhånd, noe jeg ikke var klar over. Katten er i buret hele tiden, så ingen får komme å ta på den under turen. Dette var regler de satte for å hjelpe folk med allergi, så det jeg lurer på da: Om jeg sitter ved siden av noen som er plagsomt allergisk på bussen hvor klærne mine er dekket av kattepels, vil ikke det være like ille? Eller hva om jeg har badet i parfyme den morgenen?   

Anonymkode: 2b4e3...8da

Jo det er like ille, men reiser du med offentlig transport regner jeg med du tar hennsyn eller kjører egen bil.

Og det gjelder også parfyme.

Anonymkode: 70304...6f7

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var heller ikke poenget, jeg snakket om argumentene som går på dette med ekskludering/inkludering. Skal man hensynta kun fysiske hyperallergikere, eller bør flere inn i hensyngruppen? Hvor går grensen?

Grensen går ved sykdom. Når man blir syk av noe du gjør, f.eks spiser nøtter på et fly som er vanskelig å bare hoppe ut av. En buss kan man hoppe ut av. Et tog også. 

Skrevet

Nå er jeg ekstremt allergisk det meste. Skal jeg ta bussen langt, så må jeg ringe på forhånd å gi beskjed om min allergi, og at dyr ikke kan være med. Og gjør jeg dette, så synes ikke jeg synd på de som ikke får ta med dyret. Dere burde ringe på forhånd å høre om dette er greit.

På tog, så er det ofte dyrefrie vogner.

Siden jeg er så allergisk, så er jeg så syk, at jeg går på laveste sats AAP. Jeg har derfor ikke råd til bil. Så jeg er helt avhengig av å ta buss og tog. Og dere som må bade i parfyme, hvor egoistiske er dere? Det er mange som reagerer på det. Jeg må da gå av bussen. Men har du tatt en lett sprut, og ikke sitter inntil meg, så går det greit. Jeg kan få en lett reaksjon. Samme de som har pelsdyr og er fulle av pels, jeg reagerer på dere, men ikke kraftig.

Og jeg ønsker ikke å nekte verken de med parfyme, eller dyr å ta buss. Men det går an å ta hensyn. Skal du ta buss, gå på kino eller lignende, ikke bad i parfyme.

Anonymkode: d978b...41c

Skrevet
2 timer siden, Tøystykke skrev:

Det er en LITEN forskjell på et barn som er "var for lyd" og en person som har nøtteallergi og kan DØ av nøttestøv, liksom. Bare en liten forskjell, da.

Datteren min har migrene som ofte slår ut på grunn av lyd. Hun blir såpass dårlig at hun kaster opp og miserable stevnene. Hun kan ikke gå hjem hvis hun får et anfall på skolen. Hun kan faktisk ikke gå.

Vi har bestandig ordnet det ved at hun ikke er med på støyende aktiviteter, men det har ikke falt oss inn å kreve at skolen skal droppe konserter ol. Vi kan heller ikke kreve at det er rolig i timene eller friminuttene, men vi kan oppfordre elevene til å forsøke å ikke bråke for mye. Uansett er det ikke deres skyld om hun blir syk.

Anonymkode: b1ac5...9cf

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min har migrene som ofte slår ut på grunn av lyd. Hun blir såpass dårlig at hun kaster opp og miserable stevnene. Hun kan ikke gå hjem hvis hun får et anfall på skolen. Hun kan faktisk ikke gå.

Vi har bestandig ordnet det ved at hun ikke er med på støyende aktiviteter, men det har ikke falt oss inn å kreve at skolen skal droppe konserter ol. Vi kan heller ikke kreve at det er rolig i timene eller friminuttene, men vi kan oppfordre elevene til å forsøke å ikke bråke for mye. Uansett er det ikke deres skyld om hun blir syk.

Du sammenligner migrene med anafylaktisk sjokk? Spesielt.

Skrevet
Akkurat nå, Tøystykke skrev:

Du sammenligner migrene med anafylaktisk sjokk? Spesielt.

Ja, det gjør jeg. Hvor mange tror du har dødd av matvarealergi i Norge de siste årene og hvor mange har dødd av migrene?

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun får ikke anafylaktisk sjokk av det. Allergi kan man faktisk dø av. 

Anonymkode: 79580...68d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun får ikke anafylaktisk sjokk av det. Allergi kan man faktisk dø av. 

Anonymkode: 79580...68d

Nei, hun dør ikke, men hun blir skikkelig syk. Det har heller ikke dødd noen av matvarealergi i Norge de siste 50 årene.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun dør ikke, men hun blir skikkelig syk. Det har heller ikke dødd noen av matvarealergi i Norge de siste 50 årene.

Oi, hvor har du statistikken din fra? 

Jeg er ambulansearbeider, og bare de siste 5årene har jeg hatt (må tenke) pluss/minus 10stk anafylaktiske sjokk (vi har rykket ut på) hvorav to døde/hadde hjertestans når vi kom. -De var begge nøttealergikere. Flere (i alle fall tre stk) var på kino, og opplevde sikkert da at noen i salen spiste noe de ikke tålte. E* fikk "feil" mat på restaurant, husker jeg...(slurv fra kokken). 

Nå jobber jeg i en relativt stor by i Norge, og vi har mange ansatte bare på min stasjon. Om vi drar opp statistikken så finner vi nok noen i året som dør av matallergi...

-Men det er jo ikke som om vi ringer deg og rapporterer til deg om det, eller at det er noe for offentligheten å vite om.

Så litt ydmykhet og faktaorientering før du kaster ut påstander er kanskje for mye å be deg om?!

Anonymkode: 75064...6bb

Skrevet
43 minutes ago, Anonym bruker said:

Oi, hvor har du statistikken din fra? 

Jeg er ambulansearbeider, og bare de siste 5årene har jeg hatt (må tenke) pluss/minus 10stk anafylaktiske sjokk (vi har rykket ut på) hvorav to døde/hadde hjertestans når vi kom. -De var begge nøttealergikere. Flere (i alle fall tre stk) var på kino, og opplevde sikkert da at noen i salen spiste noe de ikke tålte. E* fikk "feil" mat på restaurant, husker jeg...(slurv fra kokken). 

Nå jobber jeg i en relativt stor by i Norge, og vi har mange ansatte bare på min stasjon. Om vi drar opp statistikken så finner vi nok noen i året som dør av matallergi...

-Men det er jo ikke som om vi ringer deg og rapporterer til deg om det, eller at det er noe for offentligheten å vite om.

Så litt ydmykhet og faktaorientering før du kaster ut påstander er kanskje for mye å be deg om?!

Så sinna da! Hvis vi holder de alvorlige allergikerne utenfor, så er det fortsatt en haug melkeallergikere eller intolerante som får 'tilrettelegging' i form av melkefrie kaker osv. (Skulle bare mangle, sier noen, og kanskje det) Men for veldig mange vil inntak av melk føre til ubehag og vondt i magen, det er slett ikke alle som blir kjempesyke av det, fordi det finnes ulike grader av alt.

Så - er det rimeligere at denne (litt) melkeintolerante ungen alltid skal bli inkludert og få ting tilrettelagt, mens den anonyme ungen med alvorlig migrene _aldri_ får noen form for spesialbehandling? Hun blir jo mye dårligere enn melkeungen, men igjen - matallergier og intoleransen har tydeligvis forrang.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så sinna da! Hvis vi holder de alvorlige allergikerne utenfor, så er det fortsatt en haug melkeallergikere eller intolerante som får 'tilrettelegging' i form av melkefrie kaker osv. (Skulle bare mangle, sier noen, og kanskje det) Men for veldig mange vil inntak av melk føre til ubehag og vondt i magen, det er slett ikke alle som blir kjempesyke av det, fordi det finnes ulike grader av alt.

Så - er det rimeligere at denne (litt) melkeintolerante ungen alltid skal bli inkludert og få ting tilrettelagt, mens den anonyme ungen med alvorlig migrene _aldri_ får noen form for spesialbehandling? Hun blir jo mye dårligere enn melkeungen, men igjen - matallergier og intoleransen har tydeligvis forrang.

Sinna?! Absolutt ikke. Men tydelig, ja. Nå endrer du også din uttalelse fra "ingen har dødd av matallergi de siste 50år" til "de aller fleste har ikke..." -Og det er mer korrekt. 

De over her også reagerte på at du sammenlignet migrene med anafylaksi. Og ja matvareintoleranse, matvareallergier og anafylaksi (som konsekvens av allergi) er helt forskjellige begrep, som det kan være en ide å lære seg forskjellene på. 

Skrevet
43 minutes ago, Anonym bruker said:

Sinna?! Absolutt ikke. Men tydelig, ja. Nå endrer du også din uttalelse fra "ingen har dødd av matallergi de siste 50år" til "de aller fleste har ikke..." -Og det er mer korrekt. 

De over her også reagerte på at du sammenlignet migrene med anafylaksi. Og ja matvareintoleranse, matvareallergier og anafylaksi (som konsekvens av allergi) er helt forskjellige begrep, som det kan være en ide å lære seg forskjellene på. 

Du blander meg med anonym med migreneungen, men jeg er enig med henne i sak.

Skrevet

Jeg har vært ombord i fly der kabinpersonalet har informert om at det er en nøtteallergiker ombord. Ofte sier de det ganske fort, og bare én gang. De er heller ikke spesielt tydelige på om det faktisk er alvorlig. Derfor blir jeg usikker – er det en person med alvorlig nøtteallergi, av typen vil få anafylaktisk sjokk? Kan jeg spise nøttene jeg har i veska? Hvis jeg fikk anafylaktisk sjokk hvis noen ombord spiste nøtter tror jeg faktisk ikke jeg ville turt å fly. :( 

Anafylaktisk sjokk, cøliaki, migrene, dette er ordentlige sykdommer. De mener jeg må hensyntas. Gluten-"intoleranse" (ikke påvisbar), "melkeallergi" (ikke påvisbar), "var for lyd", "høysensitiv", "var for parfyme" (?!), dette kan man godt forsøke å hensynta, men jeg tror personlig at i de fleste tilfeller er dette bare en variant av å være kresen og bortskjemt. De jeg kjenner som har slike "ting" er i alle fall glad i oppmerksomhet, vil være center of attention, liker litt "drama" rundt seg og sin person, vil at det skal være noe "spesielt" med dem. Det blir litt slitsomt i lengden.

Anonymkode: 90a01...215

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært ombord i fly der kabinpersonalet har informert om at det er en nøtteallergiker ombord. Ofte sier de det ganske fort, og bare én gang. De er heller ikke spesielt tydelige på om det faktisk er alvorlig. Derfor blir jeg usikker – er det en person med alvorlig nøtteallergi, av typen vil få anafylaktisk sjokk? Kan jeg spise nøttene jeg har i veska? Hvis jeg fikk anafylaktisk sjokk hvis noen ombord spiste nøtter tror jeg faktisk ikke jeg ville turt å fly. :( 

Anafylaktisk sjokk, cøliaki, migrene, dette er ordentlige sykdommer. De mener jeg må hensyntas. Gluten-"intoleranse" (ikke påvisbar), "melkeallergi" (ikke påvisbar), "var for lyd", "høysensitiv", "var for parfyme" (?!), dette kan man godt forsøke å hensynta, men jeg tror personlig at i de fleste tilfeller er dette bare en variant av å være kresen og bortskjemt. De jeg kjenner som har slike "ting" er i alle fall glad i oppmerksomhet, vil være center of attention, liker litt "drama" rundt seg og sin person, vil at det skal være noe "spesielt" med dem. Det blir litt slitsomt i lengden.

Mennen min får rennende,røde og hovne øyne,tett pust og migrenen blusser opp av div parfymer og kremer.

Jeg har ei på jobb med mange allergier. Blant annet mot parfyme og div.kremer. Hun får utslett på rugg og hals, hovner opp i øynene og tung pust.

Jeg har pollen allergier og kryssallergi. Jeg også reagerer på parfyme og div kremer, men får "bare" svie i øynene og kløe i nesa.

Anonymkode: 70304...6f7

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får astmaanfall når folk rundt meg har mye parfyme på seg. Men grunnet slike holdninger som du viser her holder jeg ekstremt lav profil på det. Jeg har gitt opp å synge i kor, for selvom dirigenten ber folk droppe parfymen når vi skal stå tett og synge er det alltid noen som ikke tar det alvorlig eller ikke tror det angår dem. Jeg har måttet sette handlekurven fra meg og springe ut i frisk luft fra butikken når jeg har havnet i kø bak en med mye parfyme osv. For meg er det reelt men veldig mange later til å tro at det bare er hysteri. Jeg forventer ikke at alverdens skal innrette seg etter meg men jeg vil ikke kalles hysterisk. 

Anonymkode: 6d81f...cc6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg et sted med sterk parfymelukt, så får jeg astma anfall, kommer ikke jeg meg vekk da, så kan jeg dø av det. Jeg går på 4 dobbel allergimedisin og dobbel astma medisin hele tiden. Bare for at jeg skal kunne gå ut blant mennesker. Men jeg må fortsatt holde meg langt unna de med sterk parfyme. Og spiser jeg noe jeg ikke tåler, reagerer jeg fortsatt kraftig. Men jeg får ikke anafylaktisk sjokk. Jeg får kraftig eksem utslett, som svir og klør noe forferdelig, tett hals, kløe i øyne og bare veldig dårlig form. Og har jeg hatt en kraftig reaksjon er jeg syk i flere dager.

Anonymkode: d978b...41c

Skrevet

Min "melkeallergi" er ikke påvisbar på prøver hos legen, men jeg får like herlig sprutdiare hver gang jeg drikker et glass melk, får saus med melk i O.lign. Og selv ved "blindtest" (når jeg ikke vet om, eller har trodd det er uten) tar det 5-10min og da må jeg finne et toalett. 

Selv syntes jeg det er drit flaut (no pun intended), og skulle mye heller hatt oppmerksomhet for andre ting en at jeg plutselig kan bæsje på meg. Den type "drama", og følelse av å være "spesiell" kunne jeg gjort nær sagt alt for å kunne vært foruten. -Og jeg er ikke alene om det. 😏 Nå er jeg gammel nok til å gi litt mer faen, men det var veldig hemmende i en periode å aldri tørre å spise ute med venner feks. 

Og møte på sånne som deg da, som tenker "ja særlig", og da feks har i den fløteskvetten istedenfor ris/havremelk er selvfølgelig frustrerende når en kjenner boblingen i magen begynner. 

At noen lyver på seg ting skjer helt sikkert, men intill det motsatte er bevist så forsøk å tro på de som sier at de reagerer på visse matvarer også. 

Skrevet

Mitt første barn fikk melkeallergi som baby. Hun var en skikkelig krevende baby som likte å Være midtpunktet. Allerede i 8 mnd alderen var hun en skikkelig dramaqueen som ville ha all oppmerksomhet. Hun skravlet alltid om seg selv og forventet at alle tok hensyn til hennes allergi. Vis vi ikke gjorde det så straffet hun oss med rennende diare herfra til månen. 

Heldigvis hadde ikke nr 2 noen slike nykker 👍

Anonymkode: 55aaa...d08

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Man kan bli veldig syk av matintoleranser. I dagesvis. 

Anonymkode: 43fbe...5af

Skrevet

Prøv å sitt i samme buss med en som spiser appelsin/ klementin når du er allergisk  😣 

Anonymkode: c58df...8fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...