Gå til innhold

Ta det opp med FAU/rektor eller la det gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, MrsRiddick skrev:

Men Toro er jo ikke godkjent til 17. mai og lignende tilstelninger - da skal det være flotte hjemmelagede festkaker må vite :)

Jeg håper du tuller og velger å tro det.

Eller er det bare en ting å si: min elsker Toro, de som ikke liker den kan bare drite og dra og velge seg en av de andre hundre-og-ørten glutenholdige kakene på bordet  :fy_fy:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Men Toro er jo ikke godkjent til 17. mai og lignende tilstelninger - da skal det være flotte hjemmelagede festkaker må vite :)

Å, du er så slitsom! 

Hvem i huleste bryr seg om hva folk her inne mener? Jeg tipper at de som har barn med allergier er sjeleglad for kake uansett hvem og hvordan. 

Det er ikke rart du sliter med det sosiale om du gnåler i vei på alle bagateller i det virkelige liv også! Gi slipp av og til!! 

Anonymkode: 92daa...fd9

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å, du er så slitsom! 

Hvem i huleste bryr seg om hva folk her inne mener? Jeg tipper at de som har barn med allergier er sjeleglad for kake uansett hvem og hvordan. 

Det er ikke rart du sliter med det sosiale om du gnåler i vei på alle bagateller i det virkelige liv også! Gi slipp av og til!! 

Hvis du mener at du kjenner meg og mine omgivelser, og ønsker å gi meg råd i mitt private liv, kan ikke du skrive PM til meg? Jeg siktet humoristisk til tråder opp og ned i mente før 17. mai, der de aller fleste mente at TORO-kaker ikke var OK. Og tro meg, det finnes nok mødre og FAU-ledere som vil himle med øyne av TORO-kakene i bursdager, avslutninger, 17. mai og lignende. Det er ikke bare her på DiB snobber eksisterer.

Skrevet

Jeg så ironien, MrsRiddick. Har lest de trådene du siktet til 😂 

Men det er ikke så lett å lese ironi i tekst, spesiel ikke inne på et forum hvor det du skrev faktisk kunne vært skrevet i ramme alvor av noen. (Ref tidligere tråder om temaet) 🙈😅 

-Men jeg mener fortsatt, kaker etc bør bakes av allergikere selv for å være sikker på at det blir gjort rett (pluss at det koster skjorta for oss som må handle inn div erstatninger vi ikke har i skapet, og heller ikke kommer til å bruke mer). Litt mer spennende for barna å få noe annet en Toro sjokoladekake hver gang også da 😏 

Men typ "ferdig innkjøp" som pølse/hamburger brød, kjeks osv bør skolen stå for selv. 

Skrevet
7 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Jeg så ironien, MrsRiddick. Har lest de trådene du siktet til 😂 

Men det er ikke så lett å lese ironi i tekst, spesiel ikke inne på et forum hvor det du skrev faktisk kunne vært skrevet i ramme alvor av noen. (Ref tidligere tråder om temaet) 🙈😅 

-Men jeg mener fortsatt, kaker etc bør bakes av allergikere selv for å være sikker på at det blir gjort rett (pluss at det koster skjorta for oss som må handle inn div erstatninger vi ikke har i skapet, og heller ikke kommer til å bruke mer). Litt mer spennende for barna å få noe annet en Toro sjokoladekake hver gang også da 😏 

Men typ "ferdig innkjøp" som pølse/hamburger brød, kjeks osv bør skolen stå for selv. 

Det var også et godt poeng - at man ikke alltid vet hva som inneholder forskjellige ting, hva er greit og ikke greit. Ta for eksempel vegetarianere (nå er ikke de allergikere, men kan bli kjempedårlig av kjøtt) - noen av dem har lavt stoffskifte og tåler ikke soya, da må de ha noe annet. Det samme gjelder melkeallergikere - flere av dem tåler ikke soyamelk på grunn av stoffskiftesykdommer, så da må de ha rismelk eller havremelk. Og så videre.

Skrevet
49 minutter siden, +++ skrev:

Jeg håper du tuller og velger å tro det.

Eller er det bare en ting å si: min elsker Toro, de som ikke liker den kan bare drite og dra og velge seg en av de andre hundre-og-ørten glutenholdige kakene på bordet  :fy_fy:

Jeg tuller selvfølgelig, men det finnes mange her som ikke gjør det og mener at Toro er uakseptabelt ved diverse tilstelninger.

Skrevet
14 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Hvis du mener at du kjenner meg og mine omgivelser, og ønsker å gi meg råd i mitt private liv, kan ikke du skrive PM til meg? Jeg siktet humoristisk til tråder opp og ned i mente før 17. mai, der de aller fleste mente at TORO-kaker ikke var OK. Og tro meg, det finnes nok mødre og FAU-ledere som vil himle med øyne av TORO-kakene i bursdager, avslutninger, 17. mai og lignende. Det er ikke bare her på DiB snobber eksisterer.

Så la de himle. Jeg opplever aldri å møte så strikse mennesker irl som her inne. 

De fleste vil en vel, og de andre kan vi blåse i. Livet er for kort til å bekymre seg over hva andre mener om alt. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så la de himle. Jeg opplever aldri å møte så strikse mennesker irl som her inne. 

De fleste vil en vel, og de andre kan vi blåse i. Livet er for kort til å bekymre seg over hva andre mener om alt. 

Den er grei, men jeg er fortsatt spent å høre om hvordan jeg sliter sosialt og hvilke råd du ønsker å gi meg for å få det bedre, gjerne på PM :) 

Som sagt, det finnes slike mennesker IRL også (søk opp tråden til ei som skrev at FAU forlangte "festkake", altså verken langpannekake eller Toro var godkjent til 17. mai). I denne tråden mente svært mange at Toro var avleggs for late folk og ikke hørte hjemme på et kakebord på skolen, og flere hadde samme opplegg på deres egen skole. Ja, man kan la folk himle med øyne og la være å bekymre seg. Men så lenge man ikke bor alene i skogen, men faktisk er en del av samfunnet, spiller andres reaksjon på dine handlinger en viss rolle.

Skrevet

Har ikke lest tråden dere refererer til, men her jeg bor er det nøyaktig sånn! Nåde den som kommer med en kjip torokake, altså. Jeg så hva som ble levert inn til 17. mai i år, og det var ikke måte på fancy kaker, også butikk-kjøpte, så noen hadde tydeligvis fått prestasjonsangt og kjøpt bakerikaker framfor å klaske sammen en torokake..

For øvrig er jeg enig i at allergikaker helst bør bakes av folk som vet hva de holder på med.

Anonymkode: 10f44...884

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Naut. 

Du mener at det at du har et barn som ikke fungerer normalt er mitt problem? Sorry, sånn er det altså ikke.

Anonymkode: 76417...c6d

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at det at du har et barn som ikke fungerer normalt er mitt problem? Sorry, sånn er det altså ikke.

Å så søt når du prøver å være tøff 😘😘😘

Skrevet
38 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Den er grei, men jeg er fortsatt spent å høre om hvordan jeg sliter sosialt og hvilke råd du ønsker å gi meg for å få det bedre, gjerne på PM :) 

Som sagt, det finnes slike mennesker IRL også (søk opp tråden til ei som skrev at FAU forlangte "festkake", altså verken langpannekake eller Toro var godkjent til 17. mai). I denne tråden mente svært mange at Toro var avleggs for late folk og ikke hørte hjemme på et kakebord på skolen, og flere hadde samme opplegg på deres egen skole. Ja, man kan la folk himle med øyne og la være å bekymre seg. Men så lenge man ikke bor alene i skogen, men faktisk er en del av samfunnet, spiller andres reaksjon på dine handlinger en viss rolle.

Faktisk så betyr ikke andres reaksjon på mine kaker noen som helst rolle så lenge ungene spiser og koser seg. 

Skrevet

Om det er et arrangement i regi av FAU, så er ikke skolen pliktig til noe som helst. Men er enig i at de burde ha glutenfrie pølsebrød. Kake kan foreldrene ordne selv da de mest antakelig har de rette ingrediensene og erfaring med glutenfri bakst. 

Anonymkode: 6c823...dc8

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det er et arrangement i regi av FAU, så er ikke skolen pliktig til noe som helst. Men er enig i at de burde ha glutenfrie pølsebrød. Kake kan foreldrene ordne selv da de mest antakelig har de rette ingrediensene og erfaring med glutenfri bakst. 

Erfaring kan alle skaffe seg, og bør skaffe seg. Allergimat burde vært et eget kapittel på skolekjøkkenet.

Er ikke så veldig gøy å være barn og leke rundt med en matboks på innerlomma alltid. 

Anonymkode: a5c06...3ad

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å så søt når du prøver å være tøff 😘😘😘

Ingenting tøft med det jeg sier, det er bare sånn det er; det du har av spesielle behov er det du som får sørge for å dekke, ikke alle andre.

Det er ellers ingenting tøft over det patetiske forsøket ditt på å være nedlatende heller, det er en genre du ikke behersker.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Erfaring kan alle skaffe seg, og bør skaffe seg. Allergimat burde vært et eget kapittel på skolekjøkkenet.

Er ikke så veldig gøy å være barn og leke rundt med en matboks på innerlomma alltid. 

Så nå skal alt presset på utearbeidende mødre til å lage kjernesunn mat fra bunn også innebære at man skal ha tipp topp kunnskaper om å lage mat tilpasset alle mulige allergier?

Skrevet
12 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Så nå skal alt presset på utearbeidende mødre til å lage kjernesunn mat fra bunn også innebære at man skal ha tipp topp kunnskaper om å lage mat tilpasset alle mulige allergier?

Ja. Det er akkurat det hun sier. 

Eller kanskje ikke? Hvor finner du alt dette presset du snakker om hele tiden? Hvem er det som presser og hvem er det som lar seg presses? 

Skrevet

Håper dine evt barn er mer oppegående enn deg... 

Anonymkode: 3a893...10e

Skrevet
1 time siden, MrsRiddick skrev:

Det er ikke snakk om hverken kjernesunn mat eller avanserte festkaker. Det er kun snakk om å inkludere.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer veldig på hvorfor ingen hadde glutenallergi før...

Anonymkode: 5e68f...688

Eksempelvis...Bare én – tre prosent av de som blir utredet har en "ekte" IgE-mediert matallergi. Det er nok altfor mye selvdiagnostisering ute å går.. dessverre. Men det er jo "in" det nå. Man er jo nesten unormal om man tåler og spiser alt.. 

Anonymkode: 160bc...9e4

Skrevet
7 minutter siden, +++ skrev:

Det er ikke snakk om hverken kjernesunn mat eller avanserte festkaker. Det er kun snakk om å inkludere.

Ja, det er viktig å inkludere. Men det blir urimelig å kreve at alle skal tilegne seg kunnskaper om tilberedning av mat som er tilpasset alle mulige allergier. Som flere påpeker, ikke alle TØR å lage noe i frykt av å utløse allergianfall hos et barn fordi de ikke har like gode kunnskaper som foreldrene om hva barnet tåler og ikke tåler.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eksempelvis...Bare én – tre prosent av de som blir utredet har en "ekte" IgE-mediert matallergi. Det er nok altfor mye selvdiagnostisering ute å går.. dessverre. Men det er jo "in" det nå. Man er jo nesten unormal om man tåler og spiser alt.. 

Anonymkode: 160bc...9e4

Jeg tviler ikke på at det finnes mange mennesker med "ekte" allergi eller intoleranse. Men det er faktisk poppis med glutenfri diett for å være SUNNERE - det har vært en rekke artikler der ekspertene forklarer at glutenfritt kosthold IKKE er slankemat - nettopp fordi en del mennesker tror det og kutter ut gluten uten å ha helsemessig behov for det. Dette er også med på å skape skepsis til folk som faktisk er allergiske/intolerante. Når "alle" plutselig har det.

Skrevet
Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Ja, det er viktig å inkludere. Men det blir urimelig å kreve at alle skal tilegne seg kunnskaper om tilberedning av mat som er tilpasset alle mulige allergier. Som flere påpeker, ikke alle TØR å lage noe i frykt av å utløse allergianfall hos et barn fordi de ikke har like gode kunnskaper som foreldrene om hva barnet tåler og ikke tåler.

Men det er vel heller aldri bare en som baker, og alt skal ikke være allergivennlig. At ikke en kan slenge sammen en Toro-kaka er rart, eller kanskje heller litt mer sært. Som regel så ordner det seg heldigvis, er sjelden at ingen gidder.

Skrevet

Nå var det vel snakk om at foreldrene til glutenallergikere (og eventuelt andre allergikere) som spiser mat som krever ingredienser som ikke er vanlig i ikke-allergikeres husholdning kan bake egen kake og ta med til tilstelningen. Det er ikke snakk om noe matboks, men en kake som serveres/selges på lik linje som alle andre kaker som bakes.

Man bør strekke seg litt ekstra for å inkludere barn. Men innenfor rimelighetens grenser. Inkludering er viktig, men det er også integrering. Samfunnet skal tilpasse seg, men vi som individer må også tilpasse oss samfunnet. Inkludering skal ikke være for en hver pris. Det er en hårfin balansegang.

Jeg vet ikke hva som læres på "skolekjøkkenet" i dag. Man kan sikkert sjekke kompetansemålene for mat og helse på nett, men jeg lar være. En del allergier krever matvarer som koster mer enn hva man vanligvis ville brukt. Det er en grunn til at enkelte allergier utløser stønad fra nav. Er det da riktig at man skal bruke store deler av budsjettposten for mat og helse til allergivennlig mat, dersom det ikke er behov i klassen? Skal man kutte ned på bredden av kunnskap og erfaring for flertallet fordi alle må lære seg å lage allergivennlig mat? Budsjettene rekker ofte knapt nok til å lage "vanlig" mat. Noen ganger må man se at dersom man skal tilpasse ting, skal det være innenfor rimelighetens grenser. Når tilpasning for enkeltindivider vil ramme flertallet må man kunne se det store bildet og ta en vurdering av hva som er best, for alle parter.

De som trenger å lære seg å lage allergivennlig mat, greier ofte det av egen vilje og interesse. Selv gjør jeg det hver gang vi har familieselskaper hjemme hos oss. Men det kan bli litt av et styr dersom hele storfamilien kommer. Men da skal det sies at jeg tilpasser religion og "valgfrie" dietter som vegetar og vegan også. Med gluten- og laktoseintoleranse, en veganer hvor da alt fra honning til egg er utelukket i tillegg til kjøtt, gelatin og enkelte konditorfarger og da en som har en type kryssallergi som gjør at frukt og grønnsaker ikke kan spises så er det ikke lett å please alle. Det krever tid, planlegging og en del ekstra penger enn hva det ville kostet uten alle tilpasningene. Vi har god råd, så det går bra. Det verste er alt det krever av meg, men to ganger i året går det bra så lenge det er lagt til en helg og jeg kan avspasere noen timer fredagen før. Enkelte av disse allergivennlige produktene oppfører seg ikke likt som det de er ment å erstatte. Oppskrifter, heving, bruk av former som kompenserer for heving og slikt er mye å be om for en om kanskje ikke er så flink til å bake i utgangspunktet, selv om hun kanskje møtte opp til alle timene på "skolekjøkkenet".

Skrevet

Men det fins mye anbet enn glutenallergi! Da må de også ha et tilbud for de med melkeallergi, melkeintoleranse, nøtteallergi, eggallergi and the list goes on.... i tilleg har du de som ikke skal ha svin, så har du de som ikke skal ha svin OG at kyllingen skal være halal! På en skole finnes antagelig slle dissr forskjellige variantene. Så da syns jeg faktisk foreldrene kan filse dette selv. Eller vil det være utrolig mye ekstraarbeid og organisering for skolen

Anonymkode: 9aee7...830

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...