Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Har et barn med cøliaki som går på barneskole, det er vel to elever ved skolen som har cøliaki. Tidligere har de hatt glutenfritt tilbud ved arrangement i regi av skolen, men nå fikk vi mld av FAU at vi som har barn med allergier må ta med f.eks egne pølsebrød og at det er helst vi som baker kaken som trengs. Jeg har alltid bakt kake, for da vet jeg at det er tilbud til de barna, men skolen har alltid hatt glutenfritt pølsebrød/hamburgerbrød. Synes dette er et skritt i feil retning. De skal handle inn så mye til dette arrangementet så ser ikke problemet med å kjøpe inn en pakke med glutenfritt? En så liten ting som sikkert er en filleting for noen blir ganske merkbart for den det gjelder. Skolen er vel også egentlig pliktet til å ha samme tilbud til elevene ifølge forskriftene. Hva mener dere? Anonymkode: a234b...d49
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 Jeg vet ikke hva de er pliktig til, men jeg synes det er naturlig at de har et alternativ til alle barn Anonymkode: 3d397...b0a
litekreativtbrukernavn Skrevet 8. juni 2017 #3 Skrevet 8. juni 2017 Jeg vet heller ikke hva de er pliktige til, men enig i at feks pølsebrød (eller annet de kan kjøpe inn ferdig) burde de stått for. Siden man er inne på det så er dette med kakebaking litt vanskelig. Feks på 17.mai så blir det fordelt oppgaver, og en av de er å bake glutenfri eller eggefri eller melkefri osv kake. Helt ærlig så burde det gå til de foreldrene som har barn som er allergikere, mener jeg. Ikke fordi jeg selv ikke gidder å gjøre jobben, men fordi 1) Alergikere vet hva som kan/ikke kan lages. 2) Alergikere har antagelig ingrediensene som behøves allerede. Og 3) Vet hvor viktig det er å unngå krysskontaminering feks. Jeg syntes det er et kjempe ansvar, tenk om jeg ikke er nøye nok, og gjør et barn alvorlig sykt 😕
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #4 Skrevet 8. juni 2017 Synes ikke det er greit. Sitter i fau selv, dog i bhg, men på arrangementer sørger vi alltid for at alle får noe. Allergier, tro eller hva det måtte være. Skulle bare mangle. Anonymkode: 3a893...10e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #5 Skrevet 8. juni 2017 Hvis f.eks. foreldrene på 6. trinn har ansvar for å organisere og arrangere 17. mai for hele skolen med foreldre, så forstår jeg godt at de ikke kan ta på seg ansvaret for å ha alternativer for alle allergier (gluten, egg, nøtter, laktose, melkeprotein, citrus osv...) Da er det bedre at du tar opp to kakestykker fra fryseren og putter i veska, i tilfelle ingen av kakene er merket med glutenfri. (Men jeg synes ofte det bakes allergivennlige kaker...) Inviterer jeg klassen i bursdagsselskap hjemme hos oss har jeg selvsagt oversikt over allergier, og planlegger menyen ut fra det Skole, barnehage og SFO er, så vidt jeg vet, pliktige å ha et alternativ til allergikere. Men arrangementer i regi av FAU/foreldre trenger ikke tilpasse. Anonymkode: a8926...2ee
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #6 Skrevet 8. juni 2017 Dette har ikke skolen lov til. Allergikere skal ha tilbud som tilsvarer det de andre får. Har selv en med cøliaki og tok dette opp da det gjentok seg med kantinedager uten noe glutenfritt. Og kommer virkelig til å følge med når de begynner med skolekjøkken om et år. Anonymkode: a5c06...3ad
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #7 Skrevet 8. juni 2017 Jeg tenker at det må være helt greit at dere tar med selv, da det er blitt en helt umulig oppgave å innfri alles behov for spesialkost dessverre. Anonymkode: cd676...989
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2017 #8 Skrevet 8. juni 2017 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det må være helt greit at dere tar med selv, da det er blitt en helt umulig oppgave å innfri alles behov for spesialkost dessverre. Anonymkode: cd676...989 Det er langt ifra umulig, heller ganske greit. Og som skole har man heller ikke noe valg. Anonymkode: a5c06...3ad
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 Cøliaki og glutenallergi blir bare mer og mer vanlig, og når de har tilrettelagt frem til nå synes jeg det er rart de skal ta bort tilbudet. Kaker baker jeg hver gang i skolesammenheng, men akkurat det som kan kjøpes ferdig i pakke og bare tines kan vel FAU kjøpe inn? De har jo gjort det tidligere uten problem. Anonymkode: a234b...d49
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 Jeg lurer veldig på hvorfor ingen hadde glutenallergi før... Anonymkode: 5e68f...688
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #11 Skrevet 9. juni 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer veldig på hvorfor ingen hadde glutenallergi før... Anonymkode: 5e68f...688 Når tid er før? En i klassen min på barneskolen hadde cøliaki. Vi er 41 år i år... Anonymkode: f0a28...98a
It's all about me Skrevet 9. juni 2017 #12 Skrevet 9. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer veldig på hvorfor ingen hadde glutenallergi før... Anonymkode: 5e68f...688 Like mange hadde det før, men de har blitt mye flinkere til å stikke diagnose nå. Har bedre tester og mer kunnskap. Cøliaki har mange symptomer og går godtok en heller plagene en hadde framfor å finne ut hvorfor. Men å spise glutenfritt er ekstremt viktig da glutenholdig mat, hos en med cøliaki, øker sjansen for tarmkreft, benskjørhet og underernæring.
litekreativtbrukernavn Skrevet 9. juni 2017 #13 Skrevet 9. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer veldig på hvorfor ingen hadde glutenallergi før... Anonymkode: 5e68f...688 Det var like ofte før, men ikke like ofte diagnosert, så da nådde du bare leve med kronisk diaré og hodepine men forsto fort selv at noen matvarer gjorde deg syk. Bare de sykeste syke fikk diagnose på sykehus. Det er ikke så mange år siden man fikk nye diagnoseverktøy som gjorde at feks fastlegen kan få indikasjon til videre utredning bare gjennom en blodprøve.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #14 Skrevet 9. juni 2017 Kommer ann på hvordan de får tak i varene. om de går fysisk i butikken eller handler gjennom asko. Er det det siste må man bestille en hel ekse med glutenfritt og det blir både fryktelig dyrt og det holder ikke så lenge selv i en verfylt fryser. Da er det bedre at foreldrene har med enn at en av de i fau må gå i butikken og handle. Anonymkode: 8abac...045
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #15 Skrevet 9. juni 2017 Ditt barn, ditt problem. Anonymkode: 76417...c6d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #16 Skrevet 9. juni 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ditt barn, ditt problem. Anonymkode: 76417...c6d Naut. Anonymkode: 92daa...fd9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #17 Skrevet 9. juni 2017 Jeg har alltid sendt med egen mat, både i barnehagen, på skolen og i bursdag. Det var helt naturlig, synes jeg... Hadde egen melk stående i kjøleskapet, og brød, kaker, pølser og boller i frysen. Anonymkode: a437f...c00
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #18 Skrevet 9. juni 2017 Er det så stort problem for deg å ta med pølsebrød selv? De som sitter i FAU gjør en kjempe jobb for ungene våre. De bruker mye fritid på arrangementer og at ungene våre skal ha det bra. Jeg skjønner at det kan være litt sårt for de med allergier, men hvorfor gidde å lage en sak ut av det? Realiteten er at barnet ditt må leve med forbehold knyttet til denne diagnosen resten av livet. Jeg tror ikke et pølsebrød på en sommerfest er en så veldig big deal. Anonymkode: 5e68f...688
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #19 Skrevet 9. juni 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ditt barn, ditt problem. Anonymkode: 76417...c6d Eh nei, faktisk ikke. Skolen skal være lik for alle, også når det kommer til dette. Ingen blir dårlige fra dag én, de færreste blir det første leveår, de fleste får det etter flere år. Så det kan plutselige gjelde deg og dine også. Da ser du hvor mye dette betyr. Anonymkode: a5c06...3ad
It's all about me Skrevet 9. juni 2017 #20 Skrevet 9. juni 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det så stort problem for deg å ta med pølsebrød selv? De som sitter i FAU gjør en kjempe jobb for ungene våre. De bruker mye fritid på arrangementer og at ungene våre skal ha det bra. Jeg skjønner at det kan være litt sårt for de med allergier, men hvorfor gidde å lage en sak ut av det? Realiteten er at barnet ditt må leve med forbehold knyttet til denne diagnosen resten av livet. Jeg tror ikke et pølsebrød på en sommerfest er en så veldig big deal. Anonymkode: 5e68f...688 For et barn går det på det å være som andre, være inkludert og kunne føle seg vanlig. Du skulle bare vist hvor mye glede det skaper å kunne bestille som alle andre. Å se at det er et alternativ for de også. De forventer ikke et hav av kaker, men blir så glad for den ene. Små gleder som betyr mye.....dette er en av dem. En annen ting er at et pølsebrød i lomma sjeldent holder seg lenge. En siste ting er at økt fokus på dette skaper kunnskap. Og de som har tilrettelagt en gang gjør det automatisk igjen da det faktisk ikke er noe særlig styr. Jeg var selv kakebakst til årets 17.mai og hadde alternativ uten både gluten, melk og nøtter. Er bare gluten vi må holde oss unna, men kostet meg ingenting å passe på de to andre også.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #21 Skrevet 9. juni 2017 2 minutter siden, +++ skrev: For et barn går det på det å være som andre, være inkludert og kunne føle seg vanlig. Du skulle bare vist hvor mye glede det skaper å kunne bestille som alle andre. Å se at det er et alternativ for de også. De forventer ikke et hav av kaker, men blir så glad for den ene. Små gleder som betyr mye.....dette er en av dem. En annen ting er at et pølsebrød i lomma sjeldent holder seg lenge. En siste ting er at økt fokus på dette skaper kunnskap. Og de som har tilrettelagt en gang gjør det automatisk igjen da det faktisk ikke er noe særlig styr. Jeg var selv kakebakst til årets 17.mai og hadde alternativ uten både gluten, melk og nøtter. Er bare gluten vi må holde oss unna, men kostet meg ingenting å passe på de to andre også. Har du en ikke altfor avansert oppskrift å dele kanskje? Litt avsporing, men jeg skal bake til sommerfest i barnehagen. Anonymkode: 08a2b...79d
Luksusdyret Skrevet 9. juni 2017 #22 Skrevet 9. juni 2017 Jeg er enig i at pølsebrød og lignende bør skolen stå for. Når det gjelder glutenfrie kaker, blir det straks mye mer vanskelig. Veldig mange får ikke til å bake glutenfritt - det er en øvingssak og vanskelig å få til i begynnelsen. I tillegg er noen hyperallergiske og tåler ikke spør/støv fra gluten. Det vil si at man må vaske hele kjøkkenet, alle redskaper, gulvene osv for å ikke risikere at glutenstøv havner i kaka. DET gidder jeg rett og slett ikke. Når så mange her på forumet er imot Toro-kaker (som er glutenfrie), må de tåle at flere av dem som ikke har barn med allergi vil slite med å kunne bake en god glutenfri kake fra bunn.
It's all about me Skrevet 9. juni 2017 #23 Skrevet 9. juni 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har du en ikke altfor avansert oppskrift å dele kanskje? Litt avsporing, men jeg skal bake til sommerfest i barnehagen. Anonymkode: 08a2b...79d Hvis du vil ha den enkleste av de enkle: Toro langpannesjokoladekake. Den er naturlig uten nøtter og gluten, og bruker du olje blir den også melkefri. Den baker alle foreldrene til bursdagene i klassen til min med cøliaki.
Luksusdyret Skrevet 9. juni 2017 #24 Skrevet 9. juni 2017 5 minutter siden, +++ skrev: Hvis du vil ha den enkleste av de enkle: Toro langpannesjokoladekake. Den er naturlig uten nøtter og gluten, og bruker du olje blir den også melkefri. Den baker alle foreldrene til bursdagene i klassen til min med cøliaki. Men Toro er jo ikke godkjent til 17. mai og lignende tilstelninger - da skal det være flotte hjemmelagede festkaker må vite
It's all about me Skrevet 9. juni 2017 #25 Skrevet 9. juni 2017 1 minutt siden, MrsRiddick skrev: Jeg er enig i at pølsebrød og lignende bør skolen stå for. Når det gjelder glutenfrie kaker, blir det straks mye mer vanskelig. Veldig mange får ikke til å bake glutenfritt - det er en øvingssak og vanskelig å få til i begynnelsen. I tillegg er noen hyperallergiske og tåler ikke spør/støv fra gluten. Det vil si at man må vaske hele kjøkkenet, alle redskaper, gulvene osv for å ikke risikere at glutenstøv havner i kaka. DET gidder jeg rett og slett ikke. Når så mange her på forumet er imot Toro-kaker (som er glutenfrie), må de tåle at flere av dem som ikke har barn med allergi vil slite med å kunne bake en god glutenfri kake fra bunn. Toro-kake er mer en bra nok. Det er det å ha ETT alternativ som er saken, ikke at det skal være så avansert. Ingen forventer heller at hele huset vaskes ned på forhånd, kun at de redskaper som brukes direkte på maten er rene, noe jeg forsåvidt forventer ellers uansett selv om jeg ikke trenger glutenfritt. Ang. hyperalergikkere så er det igjen det å ha et alternativ. Det er alltid en sjanse å ta for de, men da har det selv valget og alle vet selv best hvor alvorlig konsekvensene er og tar beslutningen utifra det. Mitt barn reagerte enormt lett i startet, var vel det noen vil kalle hyperallergisk for gluten. Alikevel ble han aldri dårlig av de glutenfrie kakene han fikk i bursdagene. Foreldrene var bare normalt renslige og og brukte sunn fornuft, det holdt i massevis. Og hadde du sett barnet som kom hjem, strålte og fortalte at det ble servert sjørøverkake som også ham kunne spise, da hadde du skjønt hvor mye dette betyr for et barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå