Gå til innhold

Gjester klaget på helgematen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk tilfeldigvis gjester i helgen som var. Det var ikke planlagt og vi lagde det vi hadde tenkt til middag. Gjestene er voksne, ingen barn.

Fredag åt vi fiskekaker i brun saus, potet og grønnsaker

Lørdag: breiflabb med sellerirotpuré, spinat og anissaus

Søndag: Ovnsbakt laks med mango- og avocadosalat og ris

Gjestene klaget over at det var fisk til middag hele helgen og ville lage seg noe annet til middag på søndagen. Våre barn er veldig glade i fisk og vi spiser det gjerne 4-5 dager på rad. 

Nå snakker de fremdeles om at vi hadde alt for mye fisk (med en litt sur mine), er det virkelig unormalt?

Anonymkode: 9716a...09a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er unormalt er voksne, uanmeldte helgegjester som klager. Makan. Maten høres kjempegod ut!

Anonymkode: 6367b...0a9

Skrevet

Tror kanskje ikke det er normalt med fisk hele helga. Men for noen uhøflige gjester som klaget! Spesielt når det ikke var planlagt besøk. Breiflabb er jo skikkelig festmat, så DEN burde de i hvert fall ikke klaget over:)

Anonymkode: 109ef...459

Skrevet

Tror ikke det er så veldig vanlig med fisk tre dager på rad, men det gjestenes oppførsel er jo mye mer unormal. Også voksne folk...

Anonymkode: e45b1...9f1

Skrevet

Fisk tre dager på rad er nok ikke så uvanlig, men de fleste norske familier har nok andre tradisjoner i helgene. Gjestene dine ventet nok på taco, pizza, biff og pommes frites o.l. ;)

Veldig rart å klage på maten man får servert selv om den er annerledes enn den man pleier lage selv da, det er direkte uhøflig. Ingen tar vel skade av å spise fisk hver dag en helg selv om man ikke pleier gjøre det selv.

Anonymkode: afa72...5a6

Skrevet

De uanmeldte gjestene som inviterte seg selv skulle selvsagt tilbudt seg å stå for middagen minst en dag.  Jeg er ikke veldig begeistret for fiskekaker i brun saus, men hvis jeg inviterer meg selv hjem til noen spiser jeg det jeg får og takker pent for maten. 

Fisk tre dager på rad er jo bare supert! 

Anonymkode: 31fa1...c88

Skrevet

Er ikke spesielt begeistret for fiskekaker i brunsaus, anis eller laks. Men hadde ikke klaget nei. Og er vi borte på helgebesøk tilbyr vi oss og stå for en middag. Om vi lager eller går ut å spiser varierer. 

Om gjestene ba seg selv, så er det faktisk lov å si nei og at det ikke passer. Det er også lov å spørre om ideer til middag og si at da lager vi det sammen , slik at alle får noe de liker. 

Jeg liker å servere mat som alle rundt bordet liker, så hvis jeg har gjester jeg ikke kjenner godt nok til å vite det selv så spør jeg. 

Anonymkode: 58be7...ba3

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Deres vaner. Deres middag.

Fisk 3 dager på rad er ikke vanlig hos oss, men det er ikke noe vi bevisst har gått inn for å ikke ha. 

Uanmeldte gjester har da vitterlig ikke noe med hva dere spiser! Hadde forstått det om det var snakk om grandis hele dagen 3 dager i strekk, men uansett egentligså har ikke noen noe med hva dere eter hjemme hos dere!

Skrevet

Fiskekaker i brunsaus har jeg aldri spist, og det fristet ikke. 

Men fisk 3 dager ,er jo helt greit. 

Og ubedte gjester bør bare takke for mat og opphold.

Skrevet

Nei, gjestene var hjertelig velkommen, det ble bare en ting i siste liten og derfor hadde vi allerede handlet inn pga langhelg med stengte butikker. Her finnes ingen alternativer som var åpent etter kl 14 på lørdag.

En av grunnene til at vi spiser mye fisk, er vel at vi bor ved sjøen, har egen båt og er selvforsynt. Billig og sunn mat :)

Det er snakk om mine foreldre og jeg vet jo at de liker det som ble servert, derfor ble jeg (og mannen) litt irritert over surmulingen. 

Kjekt å vite at det ikke bare var oss som reagerte :)

Anonymkode: 9716a...09a

Skrevet

Når det kommer fram at det var dine foreldre, så er det jo litt annerledes synes jeg. Da kjenner de dere jo såpass godt, at et slikt spørsmål burde tolereres. Hadde det vært snakk om venner eller andre perifere familiemedlemmer, så ville jeg synes det var frekt ja.

Skrevet

Frekke gjester. Men seriøst - brun saus til fiskekaker? Æsj!

Anonymkode: e83eb...5aa

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nå helt vanlig og godt er det også

Anonymkode: c4600...e0b

Skrevet

Jeg hadde hatet å spise fisk flere dager på rad. Hadde ALDRI klaget til verten da. Å få middag tre dager på rad er generøst. 

Jeg hadde nok sagt til mannen min at middagen var kjip, men ikke til dere. Da hadde jeg spist og takket høflig. 

Anonymkode: 7b14a...92b

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt vanlig i min krets. Brun saus med løk. 

Anonymkode: 7b14a...92b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Brun saus til fiskekaker er helt vanlig. Det er for øvrig skikkelig uhøflig å si æsj til mat. Det er slikt man slutter med når man er 7 år... 

Anonymkode: 60788...44e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Brun saus til fiskekaker er helt vanlig. Det er for øvrig skikkelig uhøflig å si æsj til mat. Det er slikt man slutter med når man er 7 år... 

Anonymkode: 60788...44e

Jeg har heller aldri hørt om brun saus til fiskekaker. Men gjestene er utrolig uhøflige

Anonymkode: 73a04...981

Skrevet

For noen uhøflige gjester dere hadde. Maten høres veldig god ut, synes jeg. Og fiskekaker i brun saus er jeg vokst opp med. Det er veldig godt.

Skrevet

Syns saken får litt annet lys når det er dine foreldre da. Det kunne du skrevet i hi. Jeg er hvert fall mer overbærende med mine foreldre , de er hjertelig velkommen når det måtte være og om de hadde hatt en og annen kommentar på maten så hadde jeg ikke brukt energi på det. 

Forskjellen blir at mine foreldre hadde bidratt , handlet ,bedt oss ut etc. 

Neste gang får du si at siden de ikke var så fornøyde med menyen sist kan de jo handle med seg noe på veien. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Syns saken får litt annet lys når det er dine foreldre da. Det kunne du skrevet i hi. Jeg er hvert fall mer overbærende med mine foreldre , de er hjertelig velkommen når det måtte være og om de hadde hatt en og annen kommentar på maten så hadde jeg ikke brukt energi på det. 

Forskjellen blir at mine foreldre hadde bidratt , handlet ,bedt oss ut etc. 

Neste gang får du si at siden de ikke var så fornøyde med menyen sist kan de jo handle med seg noe på veien. 

Akkurat! Jeg hadde fint tålt det om foreldrene mine, svigers, søsken eller bestevenninna mi hadde kommentert at de syntes at det var litt vel mye fisk. Hadde sett på det som en klage heller, bare en ærlig kommentar. Jeg kunne fint ha sagt noe sånn til mine nærmeste i alle fall. Med litt mer perifere venner / familie er det litt annerledes, tenker jeg også.  

Skrevet

Hadde vært frekt hvis det var venner fex, men av egne foreldre blir det en annen sak. Hadde jeg hatt fisk hele helga hadde jeg tålt at mine foreldre hadde kommentert det uten å bli fornærma. 

Irriterende av hi å utelate en så vesentlig opplysning. 😑

Skrevet

Hæ?! Jeg synes ikke det endrer noe at det er foreldrene dine. Fortsatt utrolig frekt!

Anonymkode: f36a9...2b8

Skrevet

"Verst for dokke om de ikkje er fornøgde med maten når de kjem som uanmeldte gjester" hadde eg sagt. Foreldre eller ikkje. Men eg hadde vore fornærma på ordentleg om nokre andre kom og sa sånt. Men med foreldra mine hadde eg nok berre vore ekstra spydig tilbake og ikkje tenkt meir på det før neste gong dei kom uanmeldt og skulle ha middag. Då hadde dei fått fisk😎😎

Skrevet

Hvis mine foreldre skulle begynt å klage over maten jeg serverte, skulle de fått seg et realt gjensyn med oppdragelsen de innprentet meg, haha! For mye fisk? Hvor var den holdningen i 1980?

Gjest Antarctica
Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke det er så veldig vanlig med fisk tre dager på rad, men det gjestenes oppførsel er jo mye mer unormal. Også voksne folk...

Anonymkode: e45b1...9f1

Men hvis man leser DiB jevnlig, vil man se at der om 10-12 år er tjukt av sånne voksne. For mange av mødrene her syns det er mye verre at ungene deres skal måtte smake på noe de ikke liker, enn at de skal ende opp som uoppdragne og kresne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...