Gå til innhold

Holde avstand til uvaksinerte barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en niese som det viser seg har nedsatt immunforsvar. Hun bor 2 hus unna oss.

I mitt ene barns klasse går det et barn som har foreldre som er aktivt vaksinemotstandere. Vi vet derfor at barna er uvaksinerte.

Jeg har gitt mitt barn beskjed om å holde størst mulig avstand til klassekameraten på skolen og at de ikke får være sammen på fritiden. Det vil jeg også gi beskjed om til foreldrene.

Bør jeg også gi beskjed til skolen om at mitt barn og dette barnet skal holdes frahverandre. Da kan vi unngå at de deler pulten, må gjøre gruppearbeid sammen osv. Min niese kan dø om hun får meslinger.

Anonymkode: 5aa18...939

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff nei, hadde aldri gjort det du nå gjør. 

Jeg har også en nevø med immunsvikt, men det har aldri falt meg inn å begrense barna mine sosialt. Det gjør forøvrig heller ikke søsteren min ned gutten som har immunsvikt, han får være med hvem han vil. 

Anonymkode: 05b23...01a

Skrevet

Din niese har vel fått vaksiner? 

Skrevet

Hadde jeg gjort, også for å påpeke at de som ikke vaksinerer er en fare for denne babyen

Skrevet
Akkurat nå, Frulakris skrev:

Meslingvaksine får de ikke før de er 15 mnd

Skrevet

Det synes jeg er på sin plass. Mange skoler og barnehager i USA tar ikke inn barn som er uvaksinerte grunnet foreldres forsømmelse, for å beskytte de som av ulike grunner ikke KAN vaksineres.

Anonymkode: 58d56...fc8

Skrevet
1 minutt siden, Frulakris skrev:

Nei, for det første er hun for ung til å kunne vaksineres mot meslinger og for det andre er de foreløpig ikke sikkre på om hun tåler vaksiner.

Skrevet

Alle kan dø om de får meslinger. Det er liksom derfor det er viktig med vaksine for ALLE. 

Jeg hadde derimot ikke sagt til barna at de ikke skulle leke med xxx, men heller tstt eb telefon til foreldrene deres og bedt dem forklare sine barn hvem de må være forsiktige rundt. Det er deres valg og deres barn som dessverre må ta konsekvensen. 

Anonymkode: 09bbf...80b

Skrevet

Jeg er ikke vaksinemotstander, men synes det kanskje blir litt drøyt? Tenker da i forhold til at du aktivt går inn for å utestenge et barn og få med andre til å gjøre det samme.

Regner med at din niese vil få vaksiner innen rimelig tid og derfor gå til det steget å utestenge er ganske ufyselig ovenfor dette uvaksinerte barnet. For regner ikke med at denne utestengelsen ville opphørt så snart din niese er vaksinert? Barn kan være "slemme" på den måten og når det da er godkjent av voksne å være mobbere... Fysj...

Nå er ikke jeg lege eller har peiling på smitte... Men kan ikke alle være bærere av meslinger(de uvaksinerte også) og da uansett kunne smitte videre? Du kan vel da bli smittet på bussen, men ikke bli syk selv- for så å bære viruset videre?

Anonymkode: 3efca...ba6

Skrevet

Dine barn er vel vaksineret? 

Om dere da vasker dere og skifter klær før dere besøker niesen kan dere vel ikke smitte henne? Hvis da det uvaksinerte barn faktisk skulle være smittebærer, noe som heldigvis ikke er voldsomt sansynlig i utgangspunktet.

Ta heller aktivt ansvar for dere selv enn å utestenge det andre barnet.

Og for en ordens skyld. Mine barn følger vaksinasjonsprogrammet.

Anonymkode: 6ef4c...9ac

Skrevet

Ville hvertfall tatt en telefon til foreldrene, sånne folk er som å snakke til en vegg men kanskje kanskje ser de konsekvensene av sine egoistiske valg. 

Deres barn blir stigmatisert og andre barn kan dø.

Anonymkode: 4a394...cbe

Skrevet

Nei det ville jeg ikke gjort. Ikke bland barna inn i dette. Dette er voksnes ansvar. 

Først tar du kontakt med foreldrene til din niese og spør dem om råd for hvordan de ønsker at du skal håndtere situasjonen. 

Dersom de vil at du skal avgrense kontakten tar du dette med skolen og barnets foreldre. 

Anonymkode: 494de...ea6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei det ville jeg ikke gjort. Ikke bland barna inn i dette. Dette er voksnes ansvar. 

Først tar du kontakt med foreldrene til din niese og spør dem om råd for hvordan de ønsker at du skal håndtere situasjonen. 

Dersom de vil at du skal avgrense kontakten tar du dette med skolen og barnets foreldre. 

Anonymkode: 494de...ea6

Barnet mitt vet jo om hvor nøye vi må være når det gjelder smitte. De er 11 år gamle og styrer normalt sett selv hvem de er sammen med. Selvfølgelig må jeg fortelle hvorfor det ikke kan omgås det uvaksinerte barnet nå.

Skrevet (endret)

At dere ikke tar ut barnet fra skolen, og har hjemmeundervisning. Det kan nok tenkes at det er flere uvaksinerte barn i klassen/ skolen uten at du vet om det..! Skal du først beskytte niesen din, så får du gjøre det SKIKKELIG! 

Endret av Evablaum
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått en niese som det viser seg har nedsatt immunforsvar. Hun bor 2 hus unna oss.

I mitt ene barns klasse går det et barn som har foreldre som er aktivt vaksinemotstandere. Vi vet derfor at barna er uvaksinerte.

Jeg har gitt mitt barn beskjed om å holde størst mulig avstand til klassekameraten på skolen og at de ikke får være sammen på fritiden. Det vil jeg også gi beskjed om til foreldrene.

Bør jeg også gi beskjed til skolen om at mitt barn og dette barnet skal holdes frahverandre. Da kan vi unngå at de deler pulten, må gjøre gruppearbeid sammen osv. Min niese kan dø om hun får meslinger.

Du kan jo ikke forlange det av skolen

Anonymkode: d0965...a3f

Skrevet

Så lenge ditt barn er vaksinert, så vil jo ikke ditt barn bli sykt og spre smitte videre. Men ja, jeg ville ha satt restriksjoner når det gjelder å ha det andre barnet på besøk når niesen skal komme.

Skrevet

Jeg ville ringt helsestasjonen og skolen og bedt om råd først. Men etter min mening burde ikke uvaksinerte barn få lov til å gå i barnehage eller på skole. Slik er det i mange land i verden. Ja, det er leit at det går ut over barna, som ikke har valgt dette selv. Men alternativet er at det går ut over mange barn.

Anonymkode: 3104e...431

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ringt helsestasjonen og skolen og bedt om råd først. Men etter min mening burde ikke uvaksinerte barn få lov til å gå i barnehage eller på skole. Slik er det i mange land i verden. Ja, det er leit at det går ut over barna, som ikke har valgt dette selv. Men alternativet er at det går ut over mange barn.

Anonymkode: 3104e...431

👍

Skrevet

Stakkars ungene dine. 

Anonymkode: 35963...5cd

Skrevet

Jeg har fosterbarn med diverse plager,  blant annet nedsatt immunsvikt og som ikke tåler vaksiner. Jeg er hjemme med barnet da barnet ikke skal i barnehage.  Håpet er at det blir sterkere til skolestart,  og at vaksiner skal kunne klares gjennomføre til den tid.  Når barnet kom hit,  fikk også foreldrene til et barn i mitt barn sin klasse beskjed om at deres barn heretter er utestengt fra vårt hjem. Vi opplevde mye bråk rundt dette,  men det bryr vi oss fint lite om. Lite sted så vet de andre vennene er vaksinert,  men skulle nye tilfeller komme frem gjelder samme regel.  

Vi kan såklart aldri gardere oss,  men når vi vet om tilfeller som kan føre til kritiske tilstander for barnet vårt,  gjør vi selvsagt det vi kan for å skjerme. 

Anonymkode: d5ce7...44a

Skrevet

Så har du de som ikke skal ha vaksine. Holdes de utenfor også?

Anonymkode: 08d02...856

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fosterbarn med diverse plager,  blant annet nedsatt immunsvikt og som ikke tåler vaksiner. Jeg er hjemme med barnet da barnet ikke skal i barnehage.  Håpet er at det blir sterkere til skolestart,  og at vaksiner skal kunne klares gjennomføre til den tid.  Når barnet kom hit,  fikk også foreldrene til et barn i mitt barn sin klasse beskjed om at deres barn heretter er utestengt fra vårt hjem. Vi opplevde mye bråk rundt dette,  men det bryr vi oss fint lite om. Lite sted så vet de andre vennene er vaksinert,  men skulle nye tilfeller komme frem gjelder samme regel.  

Vi kan såklart aldri gardere oss,  men når vi vet om tilfeller som kan føre til kritiske tilstander for barnet vårt,  gjør vi selvsagt det vi kan for å skjerme. 

Hva med andre barn som ikke tåler vaksine da, ville de og blitt utestengt?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med andre barn som ikke tåler vaksine da, ville de og blitt utestengt?

Ja,  desverre.  Vårt fosterbarn og HI sin niese kunne ikke hengt sammen for å si det sånn.  Dette er grep vi både ville tatt for eget barn,  og også grep vi er pålagt å ta med bvtj i ryggen. Det handler ikke om utestengelse av andre barn,  men om å ivareta helsen- og faktisk livet- til det syke barnet.  

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja,  desverre.  Vårt fosterbarn og HI sin niese kunne ikke hengt sammen for å si det sånn.  Dette er grep vi både ville tatt for eget barn,  og også grep vi er pålagt å ta med bvtj i ryggen. Det handler ikke om utestengelse av andre barn,  men om å ivareta helsen- og faktisk livet- til det syke barnet.  

Hmm

Hbordan blir det da ift til å bevege seg ute? Hvor mange meter unna fremmede må dette stakkars fosterbarnet ditt holde avstand? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du brukte ordet utestengelse, derfor brukte jeg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...