Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Når man er gravid og enslig at man venter et barn? Kan man legge det ut gledelig på Facebook eller holder man seg til kun de nærmeste? Er vel mange som tenker det ikke er noe å skryte av akkurat... Anonymkode: 9b81c...676
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Hadde ikke lagt det ut på facebook, ikke fordi du ikke skal vise at du er stolt å glad, men fordi mange på face er ikke nære. Det er kun "bygdedyret" som er digitalisert. Da skal det spekuleres i hvem som er faren og folk dømmer... Sånn er det dessverre. Blåser du i hva folk kan slærve om, eller kan finne på å spørre deg på face hvem som er faren fordi folk er nysgjerrige av natur ,så er det bare å gjøre det Siden du spør her, så regner jeg med at du kanskje bryr deg om hva folk vil tenke? Gratulerer med graviditet og snart baby Anonymkode: 28324...7ce
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Jeg tenker at hvordan du legger det frem har mye å si for hvordan folk tar det. Skal du krype rundt i skam eller skal du heve hodet og glede deg over barnet som er ventet... Regner med det ikke var planlagt siden su stiller spørsmålet på denne måten (men husk at det er enslige som reiser til Danmark får å få et planlagt barn også), jeg ville vært ærlig, sagt f.eks: Hopsann! Plutselig bestemte skjebnen seg for å skjenke meg enda et barn. Jeg tar takknemlig imot en liten lillesøster/lillebror og gleder meg til å bli mamma igjen. Anonymkode: 80a30...591
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 Jeg har ei venninne som nettopp gikk gjennom det samme! Hun la det ikke ut på Facebook, men fortalte det til sine nærmeste venner og familie! Hun fikk støtte fra sine vennner og familie, men etterhvert som magen vokste og det kom ut til "alle", ble det myyye spekulasjoner rundt barnefar osv! Jeg ville kanskje ventet med å legge det ut på face, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har hvertfall veldig mange innpå der som jeg ikke har kontakt med i det daglige!🙈 Det bygdetrollet vil stort sett alltid være der, og det er dessverre lite å gjøre med! Men så lenge du gleder deg over den lille, er det det viktigste! Ekte venner er der uansett 😍 gratulere så masse med baby i magen❤️ Anonymkode: 79c3e...8e5
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 Eg hadde tenkt at du hadde vore til Danmark el lik og at barnet var planlagt om du la ut ul-bilde på fb. Folk får jo vite til slutt uansett. No veit eg ikkje kva situasjon du er i. Men om du veit kven som er far til barnet så skal vel han vere far til barnet sjølv om de ikkje bur ilag eller har noko slags forhold? Det beste er uansett å fortelle mest mogleg. Folk har ein lei tendens til å finne på det dei ikkje får vite... Anonymkode: e4d75...4aa
litekreativtbrukernavn Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 Gjør hva du føler er komfortabelt. Selv er jeg godt gift og venter barn nr 2, og legger ikke ut på fb... Ser ikke poenget med den "store fb annonseringen", det er jo ikke en blogg heller 😏 De som er deg nært i livet vil jo få vite det før eller siden, Evt si det til de man vet er der for en enten det går bra eller ikke før det syntes. Resten fikser jo jungeltelegrafen. Det over er min generelle, og litt direkte mening om den saken. Men over til hovedspørsmålet...spør du det fordi du føler skam? Klart, en annonsering på fb vil kunne skape forskjellige meninger-med mindre du har vært utrolig kritisk til hvem du har valgt som fb-venner, så klart. Og da må du være beredt til å stå i det evt. Men hev nå hodet, du har da vel ikke noe å føle skam over?! Du er gravid, og alene...javel. Tenk om ditt avkom blir den som finner opp en kur for Aids da?! Da kan vi alle være takknemlige Tenk over hva du ønsker å oppnå ved å legge det ut på face, og så gjør det som føles best for deg.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 Man legger uansett ikke ut sånt på fb før etter den ordinære ul. Og rundt den tiden eller allefall ikke lenge etter det vises jo magen. Folk vil oppdage det naturlig. Jeg personlig hadde nok syntes det var litt flaut å fortelle "verden" at jeg ikke har en far til barnet mitt. Virker så løst utad. Men til mine nærmeste hadde det selvsagt ikke vært noe å holde igjen på. Regner med de som er glad i en vil forstå hvorfor ting ble som det ble. Anonymkode: 6b860...8a7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #8 Skrevet 4. juni 2017 Du trenger ikke dele alt på nett. Jeg har to barn med han jeg er gift med og jeg har ikke lagt ut noe på nett før etter fødsel for å vise frem barnet til litt fjernere slektninger. ( tanter, onkler, søskenbarn mm) og venner som bor lengre unna. Om du er en som deler alt må du jo selvfølgelig bare gjøre det om du selv føler for det. Gratulerer med graviditeten Anonymkode: a3277...d1d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #9 Skrevet 4. juni 2017 Jeg kan ingenting ut på Facebook. La ut når nurket ble født Anonymkode: 2e92b...98d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #10 Skrevet 4. juni 2017 Jeg synes ikke det at du er alene bør få styre om du annonserer graviditet på fave eller ikke.Hva ville du gjort hvis du bodde sammen med faren? Hvis du hadde lagt det på face da, ville jeg lagt det ut nå også. Hvis dette er noe du normalt ville delt hvis du ikke var flau over det, så vil det å ikke dele føre til mer spekulasjoner. Så, hvis du mener det er riktig å dele, så hev hodet og del.Fortell hvor mye du gleder deg til den lille kommer, og gi litt f i hva andre syns! Hvis du derimot ikke hadde delt om graviditeten hvis du bodde med barnefar ville jeg latt ver å dele nå også. Det er forskjell på hvor mye folk ønsker å legge på face. Vennene dine vet hvor mye du pleier å dele. Anonymkode: e4807...f7b
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #11 Skrevet 4. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at hvordan du legger det frem har mye å si for hvordan folk tar det. Skal du krype rundt i skam eller skal du heve hodet og glede deg over barnet som er ventet... Regner med det ikke var planlagt siden su stiller spørsmålet på denne måten (men husk at det er enslige som reiser til Danmark får å få et planlagt barn også), jeg ville vært ærlig, sagt f.eks: Hopsann! Plutselig bestemte skjebnen seg for å skjenke meg enda et barn. Jeg tar takknemlig imot en liten lillesøster/lillebror og gleder meg til å bli mamma igjen. Anonymkode: 80a30...591 Ikke enig. Med den teksten signaliserer man jo for hele omverden at barnet er et "uhell". Det synes jeg ikke er riktig å legge ut på nettet. Nettvett. Anonymkode: f2ac0...617
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #12 Skrevet 4. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke enig. Med den teksten signaliserer man jo for hele omverden at barnet er et "uhell". Det synes jeg ikke er riktig å legge ut på nettet. Nettvett. Anonymkode: f2ac0...617 Jeg har fire barn og aldri annonsert svangerskap på nett, jeg tenkte mer hva man kan ha som standardfraser når man snakker med folk jeg da. Jeg bruker Facebook veldig lite selv. Siste barnet her var ikke planlagt og jeg ser ingen grunn til å skamme meg over det. Når hun først meldte sin ankomst ble hun tatt imot med åpne øyne og elsket høyere enn høyest Da folk litt sjokkert spurte om jeg var gravid igjen (1,5 år mellom de to yngste, 7,5 år mellom eldste og yngste) svarer jeg med et smil at jammen var jeg det, plutselig var det bare en liten spire der gitt og velkommen skal hun være ☺️e Jeg har som sagt ikke skrevet et ord om svangerskap på nett hverken de planlagte eller hun som kom som er overraskelse til slutt. Men mange gjør jo det, så det må hi få avgjøre selv om hun vil. Og et barn med en tilfeldig annen mann i bygda du ikke et sammen med skjønner de fleste at er et uhell, men et uhell kan være til velsignelse det også 😉 Anonymkode: 80a30...591
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #13 Skrevet 4. juni 2017 Jeg syns det er litt trist om man føler at man må "gjemme" bort graviditeten fordi man er enslig. Altså, jeg mener man bør og kan gjøre akkurat det samme som man føler for om man er enslig, eller er godt gift på tjuende året når det kommer til om man vil "annonsere" det. Anonymkode: 1b42b...d9a
Evablaum Skrevet 4. juni 2017 #14 Skrevet 4. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at hvordan du legger det frem har mye å si for hvordan folk tar det. Skal du krype rundt i skam eller skal du heve hodet og glede deg over barnet som er ventet... Regner med det ikke var planlagt siden su stiller spørsmålet på denne måten (men husk at det er enslige som reiser til Danmark får å få et planlagt barn også), jeg ville vært ærlig, sagt f.eks: Hopsann! Plutselig bestemte skjebnen seg for å skjenke meg enda et barn. Jeg tar takknemlig imot en liten lillesøster/lillebror og gleder meg til å bli mamma igjen. Anonymkode: 80a30...591 Hahaha, høres jo ut som rene Jomfru Maria dette😂 Nei, ikke legg det ut på face.
Gjest Antarctica Skrevet 4. juni 2017 #15 Skrevet 4. juni 2017 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man legger uansett ikke ut sånt på fb før etter den ordinære ul. Og rundt den tiden eller allefall ikke lenge etter det vises jo magen. Folk vil oppdage det naturlig. Jeg personlig hadde nok syntes det var litt flaut å fortelle "verden" at jeg ikke har en far til barnet mitt. Virker så løst utad. Men til mine nærmeste hadde det selvsagt ikke vært noe å holde igjen på. Regner med de som er glad i en vil forstå hvorfor ting ble som det ble. Anonymkode: 6b860...8a7 Vel, hun har en far til barnet. Noe annet er fysisk umulig. Hun er bare ikke kjæreste med ham. Kan ikke se hvor det er "løst" hen.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #16 Skrevet 4. juni 2017 Jøssenavn, det er et barn det er snakk om her - ikke hvorvidt mor har knullet rundt i nabolaget. Selvsagt skal man få lov til å være glad, og glede seg over graviditeten uansett om man er enslig eller gift Anonymkode: 1b42b...d9a
Evablaum Skrevet 4. juni 2017 #17 Skrevet 4. juni 2017 1 minutt siden, Pashla skrev: Vel, hun har en far til barnet. Noe annet er fysisk umulig. Hun er bare ikke kjæreste med ham. Kan ikke se hvor det er "løst" hen. Så de som reiser til Danmark har en far til barnet sitt? Nei, det har de ikke. Barnet er et resultat av en donor, ikke en far.
Gjest Antarctica Skrevet 4. juni 2017 #18 Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, Evablaum skrev: Så de som reiser til Danmark har en far til barnet sitt? Nei, det har de ikke. Barnet er et resultat av en donor, ikke en far. Han er en levende mann, selv om hun ikke har møtt ham og ikke er kjæreste med ham. Så jo, barnet har en far. Det er ikke klonet.
Evablaum Skrevet 4. juni 2017 #19 Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, Pashla skrev: Han er en levende mann, selv om hun ikke har møtt ham og ikke er kjæreste med ham. Så jo, barnet har en far. Det er ikke klonet. Du vil bare være vanskelig du.
Gjest Antarctica Skrevet 4. juni 2017 #20 Skrevet 4. juni 2017 1 minutt siden, Evablaum skrev: Du vil bare være vanskelig du. Nei, jeg påpeker et biologisk faktum.
Evablaum Skrevet 4. juni 2017 #21 Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, Pashla skrev: Nei, jeg påpeker et biologisk faktum. Det var snakk om at hi fremstår som "løs". Hva hat det med et biologisk faktum å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #22 Skrevet 4. juni 2017 Hvis du har blitt gravid med vilje fordi du ønsker deg barn (for eksempel etter å ha blitt befruktet på klinikk i Danmark) er det jo bare å legge det ut som den gledelige nyheten det er. Om du med vilje har lurt noen til å gjøre deg gravid eller faren av andre grunner ikke ønsker barnet ville jeg vært litt mer forsiktig og tatt hensyn til farens ønsker. Anonymkode: f7e16...982
Yellow Brick Road Skrevet 4. juni 2017 #23 Skrevet 4. juni 2017 Har du lyst til å legge det ut på Facebook så gjør du selvfølgelig det, uansett om du er 5 eller 14 eller 38 uker på vei. Og legger du det ut, så velger du selv om du vil dele det med alle eller bare noen. Hvordan du velger å gjøre det, er også opp til deg. Det kan være alt fra "Gledelig nyhet, jeg er gravid / skal bli mamma / får en ny beboer i huset om ca 9 mnd" - helt opp til deg, eller mer henslengt av typen "Vært på tremånederskontroll i dag, alt bra!" Ingenting er galt ingenting er rett. Så lenge det ikke blir av typen "Endelig mine tur..." "Glad i dag.." Enten sier man det eller lar være. Og begge deler er helt ok, helt opp til deg.
Yellow Brick Road Skrevet 4. juni 2017 #24 Skrevet 4. juni 2017 Og der klarte jeg jammen meg å si "helt opp til deg" tre ganger, så da er det jo nettopp det!
Gjest Antarctica Skrevet 4. juni 2017 #25 Skrevet 4. juni 2017 1 time siden, Evablaum skrev: Det var snakk om at hi fremstår som "løs". Hva hat det med et biologisk faktum å gjøre? Les tråden. Anonym mener at det virket "løst" å ikke ha en far. Jeg påpeker det biologiske faktum at barnet garantert har en far, selv om foreldrene ikke er i et forhold. Du kommer trekkende med inseminasjon i Danmark. (Kan man være "løs" om man lar seg befrukte på en klinikk...?) Barnet har også da en far, selv om foreldrene ikke er i et forhold. Selv kan jeg ikke se hva anonym mener er så "løst" med dette. Selvsagt er det vanligere at foreldrene er i et forhold, men man blir ikke syndigere eller dydigere om skilsmissen kommer før eller etter en fødsel. Svangerskapet varer tross alt i 9 måneder, så den "løse" atferden må uansett ha funnet sted lenge før barnet er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå