Gå til innhold

SFO og ferier

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...🙄 Og når mener du de ansatte skal få ferie? Forstår dere virkelig ikke hvorfor de vil vite hvor mange barn som kommer..?

Anonymkode: c6bf4...9f6

Jeg forstår godt at de gjerne vil vite det, men de kan ikke forvente å gå både i pose og sekk. Når jeg må betale for barnepass de aktuelle ukene forventer jeg å kunne bestemme selv om jeg vil bruke den. Det blir som å kjøpe månedskort på toget. De kan ikke først selge meg et månedsverk og så kreve at jeg gir varsel lang tid i forveien hvilke tog jeg kommer til å ta. Det er klart det hadde vært praktisk for dem, men de han ikke forlange det

Anonymkode: 59c8f...864

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ingen grunn til at tilbudet skal bli dårligere resten av året selv om ikke alle velger å komme hver dag.

Jeg vet ikke hvor mye ferie du har i løpet av ett år, men aml sier man skal ha 4uker og 1 dag. Mange tariffavtaler gir 5 uker. Når tenker du at de ansatte skal ha ferie? 

Jeg for min del ser helst at de gjør det når det er lite barn, heller enn når det er flere. 

Skrevet
Akkurat nå, Lolitalolita skrev:

Jeg vet ikke hvor mye ferie du har i løpet av ett år, men aml sier man skal ha 4uker og 1 dag. Mange tariffavtaler gir 5 uker. Når tenker du at de ansatte skal ha ferie? 

Jeg for min del ser helst at de gjør det når det er lite barn, heller enn når det er flere. 

Det er ikke mitt problem Hvordan de velger å avvikle ferien. De må sørge for å ha mange nok ansatt til at det kan skje på en forsvarlig måte, akkurat som andre bedrifter.

Skrevet

Jeg forstår godt at de gjerne vil vite det, men de kan ikke forvente å gå både i pose og sekk. Når jeg må betale for barnepass de aktuelle ukene forventer jeg å kunne bestemme selv om jeg vil bruke den. Det blir som å kjøpe månedskort på toget. De kan ikke først selge meg et månedsverk og så kreve at jeg gir varsel lang tid i forveien hvilke tog jeg kommer til å ta. Det er klart det hadde vært praktisk for dem, men de han ikke forlange det

Da bryr du deg heller ikke om at barna skal få best mulig tilbud regner jeg med?

Anonymkode: a02df...bc1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mitt problem Hvordan de velger å avvikle ferien. De må sørge for å ha mange nok ansatt til at det kan skje på en forsvarlig måte, akkurat som andre bedrifter.

Du lever virkelig i en drømmeverden

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det blir litt det samme, faktisk.  Hvis det er for få som tar de aktuelle togene så endrer de ruten (setter opp flere der det trengs og kutter ut der det ikke trengs). Det samme man ønsker å gjøre på sfo. Ha færre ansatte når det ikke er barn og flere når det er barn. 

Jeg syns det er rart at mange ikke skjønner hvordan ting fungerer. Her ligger budsjetter i bunn, og er det ikke timer igjen så blir det heller ikke satt inn folk, ergo dårligere tilbud. Derfor er det også i foreldrenes interesse at de sier ifra for å bruke ressursene mest mulig fornuftig og sikre best mulig kvalitet på tilbudet. 

Men som vanlig er det meg og mitt, hva jeg har rett og krav på...

Skrevet

Du har tydelig ikke noe med budsett og timer å gjøre i ditt arbeid.. og det tror jeg arbeidsgiveren din skal være glad for!

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du lever virkelig i en drømmeverden

Sfo finansieres av foreldrebetaling. De kan ikke selge meg et produkt som er barnepass hele juni og så bli sure fordi jeg da forventer at de er klare til å passe barnet mitt hele juni. Om ikke prisen er høy nok til å dekke kostnadene får de sette opp prisen eller redusere kostnadene. Ikke selge et produkt man ikke kan benytte.

Skrevet
7 minutter siden, Lolitalolita skrev:

Du har tydelig ikke noe med budsett og timer å gjøre i ditt arbeid.. og det tror jeg arbeidsgiveren din skal være glad for!

Det har jeg faktisk og det hadde selvfølgelig vært greit å kunne ta betalt for varer vi ikke leverte. 

Min jobb innebærer også å få ferie kabalen til å gå opp. Det er ikke bestandig så enkelt, men det er ikke kundenes problem.

Skrevet

Hi her.

Jeg og mannen jobber slik at vi har lang ferie. Barnet har selvsagt fire ukers ferie til sammen,men utover det synes jeg at når vi betaler for opphold på SFO så bør vi kunne se det an om barnet skal gå noen dager vi jobber på hytta og ikke har tid å følge så godt med, og det er farlig med mange verktøy og rett i vannkanten. Jeg har forståelse for at SFO ønsker beskjed slik at de kan planlegge ferie for sine ansatte, men det er jo ikke slik at vi sier barnet skal være på SFO 7 uker, og så tar vi det ut av og til. Det får sine fire uker med ferie, men trivs godt på SFO og ønsker selv også å være der en del i ferien. 

Anonymkode: 12662...852

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må de det?

I bhg jeg jobber i holder vi stengt om det ikke er minst 4 stk som kommer. Siden så mange er som hi her har vi måttet se oss nødt til å stenge helt 3 uker midt på sommeren. Vi har verken råd til å drive slik hi vil og vi ansatte skal også ha ferie.

Anonymkode: 866a3...703

De fleste steder har planlagt 3 uker stengt, og ja det må være åpnet siste uka feks i juni hvis kun meldes på hvis det ikke er bestemt stengt , for vi betaler for SFO , vi har ikke SFO hvis det er oppe , men for at man kan benytte seg av plassen 

Anonymkode: 47318...0cd

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste steder har planlagt 3 uker stengt, og ja det må være åpnet siste uka feks i juni hvis kun meldes på hvis det ikke er bestemt stengt , for vi betaler for SFO , vi har ikke SFO hvis det er oppe , men for at man kan benytte seg av plassen 

Anonymkode: 47318...0cd

Her er sfo åpen hele året untatt 5 planleggingsdager så ukene ungen skal ha ferie må meldes inn.

Skrevet

Alternativet er at SFO stenger i 3 uker. Barnet skal ha 3 uker sammenhengende ferie i løpet av året, de ansatte har krav på 3 uker sammenhengende ferie. Da er løsningen enkel, å stenge i tre uker.

Mange SFO, blant annet HI sin er ekstra samarbeidsvillige og lar alle bestemme selv når de skal ta ut ferien, men da må de ha beskjed når barna er borte for å løse ansattes kabal. Men det er ikke verre enn å forandre på det når det er så vanskelig.

For HI, du har ikke betalt for 12 hele måneder. Du har betalt for 11, en er betalingsfri. Så du går absolutt tjenesten du betaler for.

Skrevet
29 minutter siden, +++ skrev:

Alternativet er at SFO stenger i 3 uker. Barnet skal ha 3 uker sammenhengende ferie i løpet av året, de ansatte har krav på 3 uker sammenhengende ferie. Da er løsningen enkel, å stenge i tre uker.

Mange SFO, blant annet HI sin er ekstra samarbeidsvillige og lar alle bestemme selv når de skal ta ut ferien, men da må de ha beskjed når barna er borte for å løse ansattes kabal. Men det er ikke verre enn å forandre på det når det er så vanskelig.

For HI, du har ikke betalt for 12 hele måneder. Du har betalt for 11, en er betalingsfri. Så du går absolutt tjenesten du betaler for.

Hvordan det er or organisert varierer fra sted til sted. Noen steder må man betale for 12 mnd, noen steder for 11 og noen steder for 10 mnd. Noen steder ligger betaling for ferie-sfo inne i den vanlige prisen, andre steder må du betale ekstra for alle dager skolen er stengt. Noen steder kan du betale bare for morgen eller bare for ettemidagssfo, andre steder må du betale for hele dager. Vi må for eksempel betale for hele dager og ekstra for alle dager skolen har stengt.

Skrevet

Hos oss er SFO stengt hele juli så da er 4 uker av årets ferie bestemt de neste 4-5 årene! 😢

Anonymkode: 96370...762

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er SFO stengt hele juli så da er 4 uker av årets ferie bestemt de neste 4-5 årene! 😢

Ja slik blir det gjerne når folk er som hi og en del andre i denne tråden.

Og så blir det vannskelig for de som ikke selv får bestemme ferien sin.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og for meg som jobber i bhg som holder stengt 3 uker hvert år får ikke bestemme selv før jeg slutter.

Jeg fikk forresten melding fra vår sfo som så langt har hold åpen hele året at fra neste sommer må de holde stengt 2 uker. Dette også på grunn av slike som en del av de i denne tråden.

Da får vi se om de heller liker det at andre må bestemme over de når de ikke selv kan tenke lenger enn nesetippen sin.

Skrevet

Enda vanskeligere blir det når skole og barnehage ikke samkjører feriestenging. SFO er stengt i fire uker, barnehagen i tre uker, og de overlapper.

Anonymkode: 8874e...8ad

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tar det som en personlig fornærmelse at man blir bedt om å planlegge dette?

Det burde være lett å tenke seg til at de prøver å planlegge bemanningen på SFO om sommeren på en slik måte at de ansatte kan ta ut ferie og avspasering når det er få barn til stede. Det burde være i alle foreldres interesse at SFO kjører med redusert bemanning når det er få barn til stede, heller enn når det er fulle barnegrupper. Men nei, her inne dukker dette temaet opp jevnlig og da av noen som tar det virkelig ille opp. 

Jeg jobbet i barnehage for lenge siden, etter at jeg var ferdig på videregående. I romjulen skulle jeg og en ansatt til jobbe. Det var påmeldt, jeg tror det var seks barn. Ingen av dem dukket opp, og ingen av foreldrene brydde seg med å ringe for å gi beskjed. Da min kollega ringte rundt for å etterlyse barna, fikk hun til og med kjeft av foreldrene. Resultat? Jeg og min kollega ryddet litt i noen hyller og gjorde ellers ingenting. Avspaseringen vi hadde tilgode (som vi kunne ha tatt ut denne dagen), ble i stedet tatt en dag det var fulle barnegrupper og dessverre redusert bemanning.

Her jeg bor kjørte SFO tidligere med åpent hele sommeren. Men på grunn av litt for mange med holdninger som folk viser her i denne tråden ("Jeg betaler for tilbudet og da har de ikke noe med hvordan jeg benytter det!") har de nå valgt å holde feriestengt i hele juli. De ansatte får avviklet ferien sin uten at det går ut over tilbudet ellers i året. De foreldrene som ikke får bestemme ferie selv, men må ta den når det passer arbeidsgiver, får et problem. Men nå er problemet flyttet fra SFO til foreldrene. Og det tenker jeg fort kan bli resultatet andre steder også.

Skrevet

I Oslo er SFO (eller Aks som det heter hos oss) stengt i hele juli, og jeg synes det er helt greit. Da kan de ha et veldig godt tilbud i slutten av juni og i august fram til skolestart med masse turer og aktiviteter, fremfor å ha åpent hele tida med få barn tilstede. Og barna har virkelig godt av et avbrekk uansett. De tilbringer jo nok tid i skolegården resten av året.

Anonymkode: 950ce...d6a

Skrevet

Jeg har førsteklassing til høsten, og her har SFO stengt hele juli, jeg trodde det var vanlig jeg. Vi har likevel fått spørsmål om hvilke dager vi ønsker å benytte oss av i august, og jeg tenkte å sette opp alle for så å ta det som det kommer. Det må vel være greit når de har stengt en hel mnd, eller?

Vi kommer til å ta en dag fri innimellom for å dra på stranda o.l., men vi vet jo ikke nå hvilke dager det blir vær til det. Og ønsker at han skal være flest mulig dager på sfo ellers for å bli kjent før skolen begynner. (Har blitt anbefalt av skolen også å bruke sfo i august selv om vi ikke trenger det.)

Anonymkode: af32c...d00

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har førsteklassing til høsten, og her har SFO stengt hele juli, jeg trodde det var vanlig jeg. Vi har likevel fått spørsmål om hvilke dager vi ønsker å benytte oss av i august, og jeg tenkte å sette opp alle for så å ta det som det kommer. Det må vel være greit når de har stengt en hel mnd, eller?

Vi kommer til å ta en dag fri innimellom for å dra på stranda o.l., men vi vet jo ikke nå hvilke dager det blir vær til det. Og ønsker at han skal være flest mulig dager på sfo ellers for å bli kjent før skolen begynner. (Har blitt anbefalt av skolen også å bruke sfo i august selv om vi ikke trenger det.)

Anonymkode: af32c...d00

De fleste sfo tror jeg anbefaler alle 1.klassinger dette. Slik at de blir kjent før de begynner 😊

Slik du tenker må være helt innafor. 

Skrevet
På 5/29/2017 den 19.57, Anonym bruker skrev:

De tre ukene dere må ha fri må dere uansett si fra om og er låst siden dere ikke betaler for juli mnd. Ungene skal ha minst 4 uker i løped av året fri.

Her er sfo stengt i 4 uker. :)

Anonymkode: 792fc...1eb

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og for meg som jobber i bhg som holder stengt 3 uker hvert år får ikke bestemme selv før jeg slutter.

Jeg fikk forresten melding fra vår sfo som så langt har hold åpen hele året at fra neste sommer må de holde stengt 2 uker. Dette også på grunn av slike som en del av de i denne tråden.

Da får vi se om de heller liker det at andre må bestemme over de når de ikke selv kan tenke lenger enn nesetippen sin.

Jeg jobber i barnehage som holder åpent hele sommeren og med mange familier fra ulike kulturer har vi ganske godt trykk gjennom de fleste ukene og å få 4 sammenhengende ferie i juli er nesten å glemme så får se hvordan vi løser det... Akkurat nå de neste 5 årene med barn på SFO kunne jeg gjerne tenkt meg at arbeidsplassen min holdt stengt 2-3 uker i juli. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i barnehage som holder åpent hele sommeren og med mange familier fra ulike kulturer har vi ganske godt trykk gjennom de fleste ukene og å få 4 sammenhengende ferie i juli er nesten å glemme så får se hvordan vi løser det... Akkurat nå de neste 5 årene med barn på SFO kunne jeg gjerne tenkt meg at arbeidsplassen min holdt stengt 2-3 uker i juli. 

Jeg jobber i barnehage og vi har stengt 4 uker i juli etter flere år med foreldre som ikke vil eller gidder å si i fra når barna skal ha ferie/fri. Ulempen for oss er at 4 uker av vår ferie er helt låst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...