Anonym bruker Skrevet 28. mai 2017 #1 Skrevet 28. mai 2017 Hei. Vi kjøpte en unghund for et par mnd siden, som ikke er helt som den skal. Eieren ga utrykk for at det var en rolig og snill hund. Men vi har fra starten sett tydelige tegn til aggresjon. Den var nylig hos dyrlege til rutinekontroll og vi fikk en bekymret bemerkning da den flekket tenner og knurret da den skulle håndteres. I hovedsak tror jeg aggresjonen kommer av usikkerhet. Men den smeller ut mot den trygge gode hunden vi har fra før, og viser etter mnd ingen tegn til bedring. Den slutter heller ikke når den andre bikkja ligger på rygg og ikke gjør motstand. Den biter når noen kommer brått mot, og vi kan ikke ha den rundt barna. Den dominerer alt av hundeleker om den for muligheten og kan ikke mates rundt andre. I starten tenkte vi dette var et tilfelle som bare tok litt tid og at vi ville se bedring når den følte seg tryggere. Men da den "angrep" yngste sønnen for å få leken han bar på, ble hunden lagt i bakken og fikk et hardt nei. Etter dette har alt blitt mye værre. (Yngste blødde fra fingrene) Hvor lang tid bør vi la det gå før den bør avlives? Slik ting er nå kan den ikke være en del av familien uten å stress-klikke. Det er ikke godt for verken hunden eller oss. 8mnd gammel forresten. Anonymkode: 5bd06...af1
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2017 #2 Skrevet 28. mai 2017 Hva slags hund er det? Dette høres veldif ut som usikkerhet hos hunden ja. Visse hunderaser blir mer aggressive av "å bli lagt i bakken" - og setter hardt mot hardt. Er hunden redd/nervøs er det heller ikke måten å disiplinere på- Den er veldig ung - og kommer bare til å bli verre siden dere ikke har nok kunnskap til å håndtere slike problemer hos hunden. Hunder som er aggressive kan heller ikke omplasseres. Her må den bare få lov til å slippe - med mindre dere kjenner hundetrener som er villig til å ta den inn. Vi avlivet vår hund pga aggresjon etter at det kom barn i hus - så vi vet hvor trist det er. ( vi prøvde trening + omplassering til hundetrener etc. men mønsteret om aggresjon kunne ikke brytes ) Anonymkode: 79bce...3f0
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2017 #4 Skrevet 28. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva slags hund er det? Dette høres veldif ut som usikkerhet hos hunden ja. Visse hunderaser blir mer aggressive av "å bli lagt i bakken" - og setter hardt mot hardt. Er hunden redd/nervøs er det heller ikke måten å disiplinere på- Den er veldig ung - og kommer bare til å bli verre siden dere ikke har nok kunnskap til å håndtere slike problemer hos hunden. Hunder som er aggressive kan heller ikke omplasseres. Her må den bare få lov til å slippe - med mindre dere kjenner hundetrener som er villig til å ta den inn. Vi avlivet vår hund pga aggresjon etter at det kom barn i hus - så vi vet hvor trist det er. ( vi prøvde trening + omplassering til hundetrener etc. men mønsteret om aggresjon kunne ikke brytes ) Anonymkode: 79bce...3f0 Det er en blandingshund. Veier nå 25 kilo, så ikke rent lite hund. Vi fryktet at det kom til å bli resultatet av at den ble lagt i bakken ja. Du har nok helt rett i at det ikke var riktig valg! Vi har pådratt oss dette annsvaret og jeg syns det er utrolig trist at vi ikke får den til å trives. Kanskje et hjem med litt færre momenter egentlig ville passet bedre. Kanskje jeg skal bestille time hos veterinær for å drøfte problemet. Vi fikk anbefalt å ta den med til adferdskonsultasjon og behandling. Jeg har som du sier, ingen tidligere erfaring fra aggresjon hus hunder. Den vi har fra før har aldri vist tegn til noe lignende. Anonymkode: 5bd06...af1
Isola&Lille+julegave Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Hadde det vært meg, hadde bikkja allerede vært død. Angrep på barn er IKKE noe man kan la gå. 25 kg hund kan drepe neste gang. Avliv!!
beef sister Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 Hadde aldri turt å ha en aggressiv hund rundt barna mine! Avliv.
Evablaum Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Det er klart du avliver en ustabil hund på 25 kg som angriper barnet ditt. Alt annet er uansvarlig.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 10 timer siden, Isola&Lille+julegave skrev: Hadde det vært meg, hadde bikkja allerede vært død. Angrep på barn er IKKE noe man kan la gå. 25 kg hund kan drepe neste gang. Avliv!! 10 timer siden, beef sister skrev: Hadde aldri turt å ha en aggressiv hund rundt barna mine! Avliv. 9 timer siden, Evablaum skrev: Det er klart du avliver en ustabil hund på 25 kg som angriper barnet ditt. Alt annet er uansvarlig. Vi har derfor ikke hunden rundt barna lengre. Snakket med veterinæren og forklarte situasjonen i dag. Det var som jeg fryktet: "vi vil nødig avlive en frisk hund". Veterinæren mente at situasjonen med min sønn, var en uheldig men normal reaksjon hos en unghund, og ikke nok til å kunne forutsi at dette vil kunne bli et fremtidig problem. Kan dyrlegen bestemme om jeg får avlive hunden eller ikke? Har ikke veldig lyst til å ta den med meg på skauen med hagla akkurat. Anonymkode: 5bd06...af1
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 Hadde avlivet den! Vår hund veier 25 kilo og hadde han vært aggresiv og angrepet eller forsøkt seg på å angripe barnet mitt, hadde den blitt avlivd. Ville ikke hatt en aggresiv og ustabil hund rundt barnet mitt! Anonymkode: ec1b5...d75
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 Kan du omplassere den hos noen som har erfaring med den type hund? Anonymkode: 677af...b37
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 Å legge hunden i bakken og skrike nei har ingenting for seg annet enn å skape en enda mer usikker hund. Det med rangordning og at hunder må settes på plass er en gammeldags tenkemåte som har blitt tilbakevist av forskning. Selv svært agrressive hunder som tidligere har vært kamphunder, kan trenes positivt (bare sjekk ut Nando Brown på youtube). Når det er sagt høres det ut som en barnefamilie er for mye bråk og usikre situasjoner for denne hunden. Jeg ville omplassert til noen uten barn, som har erfaring med hund og som er oppdatert på moderne hundetrening og positive metoder. Du burde også lese deg opp på dempende signaler. Det er måten hunden kommuniserer på før den glefser og flekker tenner. Den vil for eksempel se til siden, slikke seg på nesa, snuse i bakken uten at det er noe å snuse på, myse med øynene, gjespe osv. Dette er hundens språk. Det høres ut som en hund som muligens er tatt på den måten dere gjorde av tidligere eier, og som forsøkte å si ifra med dempende signaler, men som aldri ble hørt - og derfor føler den må si ifra sterkere og stekere og tidligere og tidligere ettersom milde signaler ikke funker. Kanskje har den opplevd å bli fratatt mat, ikke fått mat, få kjeft for å ta mat som ligger framme (i stedet for å hindre muligheten til å ta noe), slik at den prøvde å sikre seg mat som et slags undebevist overlevelelsesinstinkt. At en hund biter barn og at hele familien er usikre rundt den er ikke bra. For noen av dere. Vil anbefale å omplassere til noen som har erfaring med usikre og aggressive hunder, og som forstår dempende signaler og hvordan de kan bruke positiv trening til å bygge opp hundens selvtillit og forståelse av menneskene rundt seg. Anonymkode: 15af0...5f0
Admin Skrevet 29. mai 2017 #12 Skrevet 29. mai 2017 Ville heller omplassert hunden til en familie uten barn som har kunnskap om unghunder og problemer!
Lessismore Skrevet 29. mai 2017 #13 Skrevet 29. mai 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Å legge hunden i bakken og skrike nei har ingenting for seg annet enn å skape en enda mer usikker hund. Det med rangordning og at hunder må settes på plass er en gammeldags tenkemåte som har blitt tilbakevist av forskning. Selv svært agrressive hunder som tidligere har vært kamphunder, kan trenes positivt (bare sjekk ut Nando Brown på youtube). Når det er sagt høres det ut som en barnefamilie er for mye bråk og usikre situasjoner for denne hunden. Jeg ville omplassert til noen uten barn, som har erfaring med hund og som er oppdatert på moderne hundetrening og positive metoder. Du burde også lese deg opp på dempende signaler. Det er måten hunden kommuniserer på før den glefser og flekker tenner. Den vil for eksempel se til siden, slikke seg på nesa, snuse i bakken uten at det er noe å snuse på, myse med øynene, gjespe osv. Dette er hundens språk. Det høres ut som en hund som muligens er tatt på den måten dere gjorde av tidligere eier, og som forsøkte å si ifra med dempende signaler, men som aldri ble hørt - og derfor føler den må si ifra sterkere og stekere og tidligere og tidligere ettersom milde signaler ikke funker. Kanskje har den opplevd å bli fratatt mat, ikke fått mat, få kjeft for å ta mat som ligger framme (i stedet for å hindre muligheten til å ta noe), slik at den prøvde å sikre seg mat som et slags undebevist overlevelelsesinstinkt. At en hund biter barn og at hele familien er usikre rundt den er ikke bra. For noen av dere. Vil anbefale å omplassere til noen som har erfaring med usikre og aggressive hunder, og som forstår dempende signaler og hvordan de kan bruke positiv trening til å bygge opp hundens selvtillit og forståelse av menneskene rundt seg. Anonymkode: 15af0...5f0 Dette. Kunne ikke sagt det bedre selv. 👍
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 På 5/29/2017 den 14.52, Anonym bruker skrev: Å legge hunden i bakken og skrike nei har ingenting for seg annet enn å skape en enda mer usikker hund. Det med rangordning og at hunder må settes på plass er en gammeldags tenkemåte som har blitt tilbakevist av forskning. Selv svært agrressive hunder som tidligere har vært kamphunder, kan trenes positivt (bare sjekk ut Nando Brown på youtube). Når det er sagt høres det ut som en barnefamilie er for mye bråk og usikre situasjoner for denne hunden. Jeg ville omplassert til noen uten barn, som har erfaring med hund og som er oppdatert på moderne hundetrening og positive metoder. Du burde også lese deg opp på dempende signaler. Det er måten hunden kommuniserer på før den glefser og flekker tenner. Den vil for eksempel se til siden, slikke seg på nesa, snuse i bakken uten at det er noe å snuse på, myse med øynene, gjespe osv. Dette er hundens språk. Det høres ut som en hund som muligens er tatt på den måten dere gjorde av tidligere eier, og som forsøkte å si ifra med dempende signaler, men som aldri ble hørt - og derfor føler den må si ifra sterkere og stekere og tidligere og tidligere ettersom milde signaler ikke funker. Kanskje har den opplevd å bli fratatt mat, ikke fått mat, få kjeft for å ta mat som ligger framme (i stedet for å hindre muligheten til å ta noe), slik at den prøvde å sikre seg mat som et slags undebevist overlevelelsesinstinkt. At en hund biter barn og at hele familien er usikre rundt den er ikke bra. For noen av dere. Vil anbefale å omplassere til noen som har erfaring med usikre og aggressive hunder, og som forstår dempende signaler og hvordan de kan bruke positiv trening til å bygge opp hundens selvtillit og forståelse av menneskene rundt seg. Anonymkode: 15af0...5f0 Veldig godt innlegg fra deg :-) Jeg vil bare gi litt ekstra info. Som nevnt, skrek vi ikke til hunden, men ga den et hardt og tydelig Nei. Vi har forstått at hunden er av typen som ikke liker denne formen for disiplin, det er derfor ikke blitt gjort siden. Det er vår 4 hund, så vi er ikke ferskinger uten erfaring. Men aldri opplevd hunder som viser aggresjon i usikkre situasjoner. De andre har vi hatt fra uke 12, det er den største forskjellen til nå. Den demper ikke i de situasjonene vi har problemer med. Eksempelvis kan vi klappe på hunden mens den er rolig. Den legger ørene bakover og buken i været, mens den nyter å bli klødd. Plutselig kommer det en høy lyd (som en søppeldunk som velter i vinden) og hunden biter til i hendene i samme sekund. Lager jeg middag med hunden på kjøkkenet, fullstendig uten å gi den noe form for oppmerksomhet, kan den reise bust, sette i gang bjeffing og flekker tenner til meg, selv om jeg står med ryggen til. Dette er vel for å skremme meg bort fra den deilige maten som hunden lukter jeg har på kjøkkenbenken. Leker som er hundens har vi måtte ta bort, da den tygger så nevrotisk at den ødelegger seg selv i munnen. Den kan ikke se forskjell på barnas leker og sine egne. Går derfor rett mot med busten hevet dersom den ser noen som bærer på noe gøy. Den kan ikke være rundt andre hunder, heller ikke den ande hunden vi har, da jeg vet med 100% sikkerhet at den angriper for å drepe. Jeg er redd den kan ha opplevd noe før vi fikk den, som ikke lar seg så lett viske ut/eventuelt født med mentale skader. Dette kommer ikke av at vi presser den opp i situasjoner den har gitt beskjed at den ikke takler (med demping etc). Men normale situasjoner som vekker noe i hunden. Selv om situasjonen i utgangspunktet ikke har med hunden å gjøre. Hunden har jaktrase i seg og trenger mye mosjon, både som tur og mentalt. Den trenger å bli brukt som brukshund for å trives. Den er derfor ikke spesielt enkel å omplassere i utgangspunktet. Som brukshund tegner den ypperlig og virker som en helt normal hund. Da er den hengiven, lydig og viser ønske til å spille på lag. Men vi kan ikke bruke den i områder hvor det kan være fare for at den kan møte på turgåere eller andre mennesker. Det er selvsagt et problem. Vi har hatt familieråd etter beskjeden fra dyrlegen og vi er enstemmig enig i å la det gå litt lengre tid. Vi flytter hunden ut i hundegården så den ikke utgjør noen teussel og selv vil slippe å måtte forholde seg til hele familien på en gang. 4 mnd til, så tar vi avgjørelsen. Takk for innspill :-) Anonymkode: 5bd06...af1
Rivjernet Skrevet 30. mai 2017 #15 Skrevet 30. mai 2017 At en unghund kan bite litt er heller ikke så uvanlig, men må selvfølgelig taes på alvor. Syns det virker litt ekstremt at alle stemmer avliving med en gang.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #16 Skrevet 30. mai 2017 På 29.5.2017 den 3.44, Isola&Lille+julegave skrev: Hadde det vært meg, hadde bikkja allerede vært død. Angrep på barn er IKKE noe man kan la gå. 25 kg hund kan drepe neste gang. Avliv!! En jeg kjenner har latt det gå fordi mannen begynte å grine og sutre over at han ikke ville at hunden skulle omplasseres/avlives. "bare fordi den bet et barn i husstanden". Det er mange som gjør det sånn. Lar hunden bite, så lar de det bare skure og gå i etterkant. Skammelig. Anonymkode: 0b96e...61b
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #17 Skrevet 30. mai 2017 Ville ikke ha omplassert en aggressiv hund. Den er allerede omplassert en gang og om det skulle ha skjedd noe hos ny eier ville jeg ha fått forferdelig dårlig samvittighet og tenkt at det kunne jeg ha stoppet om jeg hadde avlivet den. Anonymkode: 16ea8...514
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #18 Skrevet 30. mai 2017 Herregud hva er det med dere?!?! MAN AVLIVER IKKE EN HUND PÅ 8 MND!!!du finner et stille og rolig hjem på gård F.eks uten barn. Her var det mange korttenkte damer! Anonymkode: 4e0a0...062
Isola&Lille+julegave Skrevet 28. juli 2017 #19 Skrevet 28. juli 2017 På 29.5.2017 den 14.04, Anonym bruker skrev: Vi har derfor ikke hunden rundt barna lengre. Snakket med veterinæren og forklarte situasjonen i dag. Det var som jeg fryktet: "vi vil nødig avlive en frisk hund". Veterinæren mente at situasjonen med min sønn, var en uheldig men normal reaksjon hos en unghund, og ikke nok til å kunne forutsi at dette vil kunne bli et fremtidig problem. Kan dyrlegen bestemme om jeg får avlive hunden eller ikke? Har ikke veldig lyst til å ta den med meg på skauen med hagla akkurat. Anonymkode: 5bd06...af1 Gå til en annen dyrlege. Du finner garantert noen som avliver.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2017 #20 Skrevet 28. juli 2017 Hund med jaktrase ja.. og dere trener den selvfølgelig tilpasset aktivitetsnivået den trenger både fysisk og mentalt? Dette er hovedgrunnen til at blandingshunder er noe stort tull, man vet aldri hva man får. Anonymkode: 8e663...717
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2017 #21 Skrevet 28. juli 2017 Jeg ville fått den vurdert av en ekspert. Det kan være unghundnykker, nervøs, understimulert av dere og tar ut frustrasjon. Verden er ikke så enkel at hunden automatisk er aggressiv. Situasjonen der den tok leka, det var nok voldsom lek som gikk galt. Ville hunden angripe gutten hadde han ikke "bare blødd fra fingeren" Min hund som nå er åtte var en "villmann" som valp. Jeg hadde skrubbsår i huden, fillete klær og vondt både her og der i ett år. Han var en typisk omplasseringshund, de fleste ville nok gitt han opp. Jeg forbannet meg på at denne hunden skulle jeg ikke gi opp. Han er nå verdens snilleste og roligste hund. Han er eliteklassen i lydighetskonkuranser. Løsningen ble ENORME mengder trening. Lydighet, sporspor, feltsøk, løping (flere mil) og generelt svært tett oppfølging. Han fikk aldri leke/hilse på andre hunder og mennesker med mindre jeg kjente de svært godt. Han kunne overfalle alt og alle i pur glede. Nå er han som et lam med ungene. Det er mulig hunden din er en potensielt farlig hund, og det er mulig den trenger mer enn dere kan tilby. INGEN her inne kan vurdere din hund basert på din fortelling. Alle hunder fortjener en sjanse der forholdene ligger til rette for at de kan lykkes. Få hunden vurdert av eksperter, bruk FOD om det vurderes at den kan omplasseres. Ikke bare avliv. Anonymkode: fe196...dbb
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2017 #22 Skrevet 28. juli 2017 Det er slik det går når uerfarne får tak i hunder med utforinger. Omplasser han til noen med erfaring Anonymkode: 1753f...6e2
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2017 #23 Skrevet 28. juli 2017 Om man blander en hunderase med mye jaktinstinkter med en nesten uten kan de forskjellige nedarvede egenskapene "kræsje" i hodet til hunden hele tiden og lage en skikkelig ustabil og forvirret hund Det er ikke bare bare å blande Anonymkode: b8946...f3c
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2017 #24 Skrevet 28. juli 2017 På 30.5.2017 den 21.55, Anonym bruker skrev: Herregud hva er det med dere?!?! MAN AVLIVER IKKE EN HUND PÅ 8 MND!!!du finner et stille og rolig hjem på gård F.eks uten barn. Her var det mange korttenkte damer! Anonymkode: 4e0a0...062 Ja, slike hjem TYTER det jo med! Det er derfor det ikke er NOEN hunder f.eks. på finn.no som er store, har testikler, er unge og trenger nye hjem i "rolige omgivelser og hjem uten barn". Helt ærlig: Om man skal omplassere en hund med denne typen problemer skal man ha bra flaks om man finner noen som er klare for å ta over - med mindre man lyver om hundens faktiske væremåte. Det er ikke vondt å være død, og om man gir en hund som viser slike tendenser videre, har man en del av ansvaret den dagen den dreper en annen hund, biter et barn i ansiktet så det vansires (kanskje de nye eierne kjenner et eller annet barn som kommer på besøk på ett eller annet tidspunkt?). En hund på 8 mnd er ikke voksen, men den er ikke en valp heller, og ja - kanskje har "alt" gått galt for denne hunden, men vet du hva - noen ganger gjør det det. HI har en trygg hund fra før, så det er ikke grunn til å tro de er til å klandres for dette. Etter min mening HI: Dere har prøvd mye forskjellig, dere er ikke første hjem, og jeg synes det ville være ansvarlig av dere å avlive hunden før den gjør større skade. Ikke gjør den til en omplasseringskasteball. Det tjener den ikke noe på. Anonymkode: f2ea3...68e
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2017 #25 Skrevet 28. juli 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er slik det går når uerfarne får tak i hunder med utforinger. Omplasser han til noen med erfaring Anonymkode: 1753f...6e2 Hvis du hadde giddet å lese alt så hadde du fått med deg at de har stor erfaring med hunder. Ikke bare svar i hytt og vær!! Anonymkode: b8ce9...156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå