Anonym bruker Skrevet 26. mai 2017 #1 Skrevet 26. mai 2017 Har akkurat flyttet fra Finmark til Østfold og lurer på dette med flått. Det finnes ikke flått der vi kommer fra, så dette er en problemstilling jeg ikke kjenner til i det hele tatt. Jeg får helt angst bare ved tanken på flått og boreliorse. Hva gjør dere for å unngå dette? Har hørt om folk som har kommet inn og har hatt 20 flått på seg, som da må dras ut.! Barna mine og vi er vant til å være mye ute hver dag, men nå er vi ikke det pga frykt for flått. Hvordan gjør dere det????? Anonymkode: f3aa1...8cc
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2017 #2 Skrevet 26. mai 2017 Du kjøper en flåttpinsett på apoteket eller dyrebutikken også er du ute akkurat som vanlig. De sitter ikke inne i Australia selv om det er giftige edderkopper der, og man sitter ikke inne i Afrika selv om det er giftige slanger der. Man kan rett og slett ikke la frukten styre seg. Jeg bor i Arendal, altså skikkelig flåttland, men det går helt fint. En og annen flått har jeg plukket av ungene, men uke mengder. Blir det en rød ring rundt bittstedet går du til legen og får en antibiotikakur Anonymkode: b6833...95b
Mordi Skrevet 26. mai 2017 #3 Skrevet 26. mai 2017 Har bodd på Østlandet hele livet og aldri sett en flått bortsett fra på katt og hund. Så vil ikke si det er en problemstilling sånn sett. Greit å sjekke barna om du er engstelig, men som sagt, aldri sett. Og er oppvokst på landet.
Himmel og hav Skrevet 26. mai 2017 #4 Skrevet 26. mai 2017 Det er bare å være ute som vanlig, sjekke ungene og deg selv litt før sengetid, f.eks ved kveldsvasken. Er det en flått der, og det ser du (svart prikk i rødt "myggestikk"), så plukker du den ut (Ta tak i den med pinsett, dra litt ut og hold til den slipper av seg selv. Det kan ta ett minutt eller to), vasker med klorhexidin, tar på sårsalve og smekker på et lite plaster. Så holder du bare øye med stedet den satt i noen uker framover om det skulle bli rødt utslett rundt. Flåttbitt klør etter kort tid, så du merker det om det sitter en på deg. Jeg plukker av meg selv 5-6 flått hvert år, for jeg liker å plukke sopp og krabber mye rundt i busk og kratt. Mannen og ungene bor på samme sted som meg og er mye ute. De har hatt flått på seg bare én gang hver på 20 år. Det er ikke så skummelt som forsidene av Dagbladet skal ha det til.
Gjest Antarctica Skrevet 27. mai 2017 #5 Skrevet 27. mai 2017 Det er altså kun 10-15% av flåtten som er bærer av borreliabakterien. Og selv om man får en av dem på seg, så vil de ikke kunne smitte hvis du får plukket dem av innenfor de første 24 timene. Jeg sjekket disse detaljene nettopp, fordi jeg måtte fjerne en flått på meg selv i dag. Husk å sjekke ungene om kvelden, se gjerne i lysken, i nakken, bak ører og i armhulen, for de har tendens til å bite seg fast i varme sprekker og krinkelkroker. Man skal plukke den løs uten at hodet knekker av i prosessen, for da blir det sittende fast på bittstedet. Og så selvsagt følge med såret, om der er noe mer rødfarge dagen etter.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #6 Skrevet 27. mai 2017 6 minutter siden, Pashla skrev: Det er altså kun 10-15% av flåtten som er bærer av borreliabakterien. Og selv om man får en av dem på seg, så vil de ikke kunne smitte hvis du får plukket dem av innenfor de første 24 timene. Jeg sjekket disse detaljene nettopp, fordi jeg måtte fjerne en flått på meg selv i dag. Husk å sjekke ungene om kvelden, se gjerne i lysken, i nakken, bak ører og i armhulen, for de har tendens til å bite seg fast i varme sprekker og krinkelkroker. Man skal plukke den løs uten at hodet knekker av i prosessen, for da blir det sittende fast på bittstedet. Og så selvsagt følge med såret, om der er noe mer rødfarge dagen etter. Det at man ikke kan bli smittet hvis flåtten blir fjernet innen 24 timer etter bitt, det er dessverre ikke sant! Det er dessverre en myte som er svært utbredt, og noe også mange leger fremdeles tror på. "... infeksjonsspesialist og overlege Per H. Bjark har noen nyttige kommentarer: Det angis ofte at B. burgdorferi først overføres etter ca. 24 timers kontakttid og mer. Nymfestadiet av I. ricinus er viktigste vektor, er liten, antydningsvis 1,5–3 mm, sitter ofte på mindre tydelige steder som knehase, setefure o.a. og kan overføre bakterien etter en kontakttid ned til 3–4 timer, samtidig som den ofte forlater bittstedet usett. Således er opplysninger om flåttbitt upålitelig og kontakttid lite å fokusere på (Indremedisineren 2011)." http://www.lyme.no/lyme-borreliose/forebygging Man kan også få flåttbårne infeksjoner uten at man får det typiske røde utslettet. Anonymkode: 9083b...1ad
Gjest Antarctica Skrevet 27. mai 2017 #7 Skrevet 27. mai 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det at man ikke kan bli smittet hvis flåtten blir fjernet innen 24 timer etter bitt, det er dessverre ikke sant! Det er dessverre en myte som er svært utbredt, og noe også mange leger fremdeles tror på. "... infeksjonsspesialist og overlege Per H. Bjark har noen nyttige kommentarer: Det angis ofte at B. burgdorferi først overføres etter ca. 24 timers kontakttid og mer. Nymfestadiet av I. ricinus er viktigste vektor, er liten, antydningsvis 1,5–3 mm, sitter ofte på mindre tydelige steder som knehase, setefure o.a. og kan overføre bakterien etter en kontakttid ned til 3–4 timer, samtidig som den ofte forlater bittstedet usett. Således er opplysninger om flåttbitt upålitelig og kontakttid lite å fokusere på (Indremedisineren 2011)." http://www.lyme.no/lyme-borreliose/forebygging Man kan også få flåttbårne infeksjoner uten at man får det typiske røde utslettet. Anonymkode: 9083b...1ad Oj! Ja, da har jeg fått feil info. Skal holde øye med bittstedet.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #8 Skrevet 27. mai 2017 Jeg er oppvokst på svenskegrensa i Østfold, og der er det en del flått. Enkelte år er det veldig mye. Har stort sett minst en som sitter fast hver sommer. Kjenner tre eller fire som har blitt syke av flåttebitt, en av hjernehinnebetennelse og to eller tre av borreliose. Med tanke på hvor mange jeg kjenner som garantert har flått på seg jevnlig, er dette ikke mange. Nytter bare ikke å gå rundt og være redd for dette, det er litt som å ikke spise skalldyr eller skjell fordi man er redd for forgiftning. Men jeg tar noen forholdsregler: Når jeg går i skogen, i alle fall hvis det innebærer lave grener og høyt gress, så tar jeg på meg langbukser og langermet. Skal jeg på sopptur knyter jeg et tørkle om hodet. Opplevde faktisk en gang at sytten flått krøp utenpå buksa mi etter en skogstur. Hver kveld sjekker jeg ungene og meg selv. Gjøres ved å se (svart prikk kan være flått - de kan være helt mikroskopiske før de fester seg) og føle over huden (kjennes som liten forhøyning. Som sagt alltid noen som går gjennom radaren, og da er det frem med flåttpinsetten. Anbesfaler forresten de små plastdingsene de selger på apoteket der du bare hekter flåtten fast og vrir - enklere enn pinsett, og mindre sjanse for å ødelegge flåtten. Sånn for kuriositetens skyld kan jeg legge til en liten historie om venninna mi: De har katt. Katter får flått. Når de er store, detter de av. En dag så hun at datteren på ett år satt på gulvet og tygde på noe. Hun sjekket hva det var, og jada - en druestor flått som hadde falt av katta. Det var jo ikke farlig, da, bare utrolig ekkelt. Anonymkode: 927cb...eb0
amandine Skrevet 27. mai 2017 #9 Skrevet 27. mai 2017 Vi sjekker alle hver kveld, mellom tær, i lysken, inni navlen etc. Hvis noen har flått som sitter fast noterer jeg alltid sted og dato sånn at vi kan følge med videre.( og ikke minst huske hvor når og hvilken unge.)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #10 Skrevet 27. mai 2017 2 minutter siden, amandine skrev: Vi sjekker alle hver kveld, mellom tær, i lysken, inni navlen etc. Hvis noen har flått som sitter fast noterer jeg alltid sted og dato sånn at vi kan følge med videre.( og ikke minst huske hvor når og hvilken unge.) Gjør det samme. Har forresten notert meg at mange flått fester seg i nakken og hodet, faktisk oftere enn på varme og klamme plasser. Muligens fordi de faller ned fra greiner og synes hodet er bra nok, og derfor ikke legger ut på lange kravleturer? Anonymkode: 927cb...eb0
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #11 Skrevet 27. mai 2017 Mine foreldre bor i et flåttområde. Der er anbefalingen å dra sokkene uten på buksene om du går i skog og mark. Når du kommer inn etter tur tar du av klærne og hopper i dusjen. Da får du mest sannsynlig skyllet eventuelle flått av før de får sats seg fast for de kravler litt rundt før de finner et godt sted, og når de ikke kan komme seg inn i buksebeinet tar det tid før de finner hud. Anonymkode: b6f5c...b56
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #13 Skrevet 27. mai 2017 Det er ingen motgift nødvendigvis mot borreliose fordi den antibiotikakuren som gis i Norge ikke er god nok. Det finnes egne borreliose sider på fb, bruk de! Det er helt innenfor å være ekstra forsiktig! Flått skal heller ikke dras ut med hverken pinsett eller peppermyntedråper etc da de kan spy og gjøre vondt verre. Lær av de sykeste er mitt råd Anonymkode: ef8dc...251
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #14 Skrevet 27. mai 2017 4 timer siden, Ileus skrev: Husk å vaksinere mot TBE. TBE? Anonymkode: 6c34a...ff9
Ileus Skrevet 27. mai 2017 #15 Skrevet 27. mai 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: TBE? Anonymkode: 6c34a...ff9 https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skogflattencefalitt-tbe-virusinfeks/ Les særlig under symptomer og forløp
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #16 Skrevet 27. mai 2017 3 timer siden, Ileus skrev: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skogflattencefalitt-tbe-virusinfeks/ Les særlig under symptomer og forløp Er det vanlig å vaksinere? Jeg vet ikke om en eneste en som er vaksinert, har aldri hørt noen snakke om det engang Anonymkode: 6c34a...ff9
Gjest Antarctica Skrevet 28. mai 2017 #17 Skrevet 28. mai 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ingen motgift nødvendigvis mot borreliose fordi den antibiotikakuren som gis i Norge ikke er god nok. Det finnes egne borreliose sider på fb, bruk de! Det er helt innenfor å være ekstra forsiktig! Flått skal heller ikke dras ut med hverken pinsett eller peppermyntedråper etc da de kan spy og gjøre vondt verre. Lær av de sykeste er mitt råd Anonymkode: ef8dc...251 Lær av de lærde er mitt. Borreliosesidene på FB er garantert en oppsamlingsstasjon for folk med diffuse lidelser som de velger å tillegge flåtten...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2017 #18 Skrevet 28. mai 2017 Jeg har bodd i Østfold i 33 år. Aldri sett en flått. Jeg vet om én som har hatt en, den fikk ho da ho var i Danmark 😘 Anonymkode: e19fe...566
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2017 #19 Skrevet 28. mai 2017 2 timer siden, Pashla skrev: Lær av de lærde er mitt. Borreliosesidene på FB er garantert en oppsamlingsstasjon for folk med diffuse lidelser som de velger å tillegge flåtten... Ikke meg du kommenterte til, men... Du sier lær av de lærde. Det er nettopp det som er en av de store problemene i Norge. De som burde kunne, de kan ikke nok om temaet! Det "offisielle" fagmiljøet i Norge hevder fremdeles at et par uker med antibiotika er nok for alle. Problemet med borrelia og andre infeksjoner som har samme livssyklus er at bakteriene har forskjellige livsfaser, så det at man ikke kan påvise smitten i vanlige blodprøver lenger, det betyr ikke at man er kvitt smitten eller er frisk. Bakteriene kan gå intracellulært, også i immunceller, og dermed skjule seg for immunsystemet slik at man ikke slår ut på antistoffer. De kan også cyste seg inn og ligge i dvale der uten at de avdekkes. Det hjelper ikke å ta antibiotika som kun tar knekken på en av livsfasene når man har to andre livsfaser hvor bakteriene godgjør seg. Har man gått med en kronisk infeksjon over tid så vil immunsystemet etterhvert bli så svekket at det heller ikke greier å danne antistoffene, og dermed kan man være alvorlig syk av borreliose eller lignende infeksjoner og likevel ikke slå ut på noen av de prøvene som brukes her til lands eller bedre tester også. Det at det "offisielle" fagmiljøet velger å mer eller mindre se helt bort fra disse bakterienes livsfaser, det er egentlig en skandale av dimmensjoner fordi så altfor mange går syke og ikke får riktig behandling. Det er en skandale at man behandler altfor kort tid og også at man behandler bare ene livsfasen til bakteriene. At det sikkert også er noen i slike fb-grupper som egentlig feiler noe annet enn vektorbårne infeksjoner, det er det sikkert, og man skal ha en sunn skepsis hvem man hører på i slike grupper. Men det finnes personer i noen av disse gruppene som har enorm kunnskap, langt mer enn hva de "lærde" her tillands generelt har, og langt mer oppdatert enn de såkalt "lærde". Anonymkode: 9083b...1ad
Gjest Antarctica Skrevet 28. mai 2017 #20 Skrevet 28. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du kommenterte til, men... Du sier lær av de lærde. Det er nettopp det som er en av de store problemene i Norge. De som burde kunne, de kan ikke nok om temaet! Det "offisielle" fagmiljøet i Norge hevder fremdeles at et par uker med antibiotika er nok for alle. Problemet med borrelia og andre infeksjoner som har samme livssyklus er at bakteriene har forskjellige livsfaser, så det at man ikke kan påvise smitten i vanlige blodprøver lenger, det betyr ikke at man er kvitt smitten eller er frisk. Bakteriene kan gå intracellulært, også i immunceller, og dermed skjule seg for immunsystemet slik at man ikke slår ut på antistoffer. De kan også cyste seg inn og ligge i dvale der uten at de avdekkes. Det hjelper ikke å ta antibiotika som kun tar knekken på en av livsfasene når man har to andre livsfaser hvor bakteriene godgjør seg. Har man gått med en kronisk infeksjon over tid så vil immunsystemet etterhvert bli så svekket at det heller ikke greier å danne antistoffene, og dermed kan man være alvorlig syk av borreliose eller lignende infeksjoner og likevel ikke slå ut på noen av de prøvene som brukes her til lands eller bedre tester også. Det at det "offisielle" fagmiljøet velger å mer eller mindre se helt bort fra disse bakterienes livsfaser, det er egentlig en skandale av dimmensjoner fordi så altfor mange går syke og ikke får riktig behandling. Det er en skandale at man behandler altfor kort tid og også at man behandler bare ene livsfasen til bakteriene. At det sikkert også er noen i slike fb-grupper som egentlig feiler noe annet enn vektorbårne infeksjoner, det er det sikkert, og man skal ha en sunn skepsis hvem man hører på i slike grupper. Men det finnes personer i noen av disse gruppene som har enorm kunnskap, langt mer enn hva de "lærde" her tillands generelt har, og langt mer oppdatert enn de såkalt "lærde". Anonymkode: 9083b...1ad Og hvor har du lært dette, da? Bakterienes livsfaser - seriøst?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2017 #21 Skrevet 28. mai 2017 4 minutter siden, Pashla skrev: Og hvor har du lært dette, da? Bakterienes livsfaser - seriøst? Jeg har tydeligvis lest langt mer medisinsk forskning på temaet enn det du har. Kunne kalt det borreliosebakterienes overlevelsesstrategier, og da er det langt mer enn tre. Det at du spør på måten du gjør avslører at du kan lite eller ingenting om temaet - noe du forsåvidt har innrømmet over her iom. at du bare hadde googlet litt i går... Anbefaler deg å faktisk lese seriøse forskningsartikler på hvordan borrelia lever og overlever i mennesker. Noen av strategiene er å endre egen overflateproteiner for å ikke bli angrepet av vårt immunsystem, gå intracellulært, cyste seg inn, forflytte seg til kroppsvev hvor de ikke er tilgjengelig eller dårlig tilgjengelig for kroppens antistoffer (f.eks. i ledd), den går gjennom blod-hjernebarrieren, den danner biofilm for å beskytte seg både mot miljøpåvirkninger/immunforsvaret og mot behandling. Enda gjenstår mye forskning før vi fullt ut forstår hvordan ulike borreliaarter unngår immunforsvaret. Anonymkode: 9083b...1ad
Gjest Antarctica Skrevet 28. mai 2017 #22 Skrevet 28. mai 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tydeligvis lest langt mer medisinsk forskning på temaet enn det du har. Kunne kalt det borreliosebakterienes overlevelsesstrategier, og da er det langt mer enn tre. Det at du spør på måten du gjør avslører at du kan lite eller ingenting om temaet - noe du forsåvidt har innrømmet over her iom. at du bare hadde googlet litt i går... Anbefaler deg å faktisk lese seriøse forskningsartikler på hvordan borrelia lever og overlever i mennesker. Noen av strategiene er å endre egen overflateproteiner for å ikke bli angrepet av vårt immunsystem, gå intracellulært, cyste seg inn, forflytte seg til kroppsvev hvor de ikke er tilgjengelig eller dårlig tilgjengelig for kroppens antistoffer (f.eks. i ledd), den går gjennom blod-hjernebarrieren, den danner biofilm for å beskytte seg både mot miljøpåvirkninger/immunforsvaret og mot behandling. Enda gjenstår mye forskning før vi fullt ut forstår hvordan ulike borreliaarter unngår immunforsvaret. Anonymkode: 9083b...1ad Det har du sikkert - og det er den forskningen jeg er nysgjerrig på. Hvor, av hvem, belagt hvordan?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2017 #23 Skrevet 28. mai 2017 40 minutter siden, Pashla skrev: Det har du sikkert - og det er den forskningen jeg er nysgjerrig på. Hvor, av hvem, belagt hvordan? Du får bruke de anerkjente medisinske databasene og søke etter vitenskapelige artikler fra andre seriøse kilder. Pubmed har jeg brukt mye, men også internasjonale tidsskrifter i infeksjonsmedisin og annet. Anonymkode: 9083b...1ad
Gjest Antarctica Skrevet 28. mai 2017 #24 Skrevet 28. mai 2017 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får bruke de anerkjente medisinske databasene og søke etter vitenskapelige artikler fra andre seriøse kilder. Pubmed har jeg brukt mye, men også internasjonale tidsskrifter i infeksjonsmedisin og annet. Anonymkode: 9083b...1ad Titler, årgang?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2017 #25 Skrevet 28. mai 2017 3 minutter siden, Pashla skrev: Titler, årgang? Du får søke på engelsk på noe av det jeg har skrevet over. Jeg gidder ikke gjøre jobben for deg når du er så skeptisk i utgangspunktet. Er du interessert nok så tar du deg tiden. Anonymkode: 9083b...1ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå