Gå til innhold

Kan jeg ende opp med å sitte uten sønnen min på flyet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja som sagt så trodde jeg at vi ikke trengte å reservere seter for å sitte sammen ettersom vi bestilte billettene sammen.Det Norwegian reklamerer for at jo at om du vil ha favorittplassen din på flyet,eller om du vil sitte der du får litt ekstra beinplass,så kan velge  reservere det setet.De reklamerer ikke for trusler om at en 5 åring må sitte uten mammaen sin eller andre han kjenner fra før. Men som sagt så har Norwegian sagt på telefon at barn under 12 vil ikke bli plassert med fremmende,han får sitte med meg eller med oldemoren sin.Å begge deler går helt fint for vår del.

Anonymkode: 5ee76...1c8

Ok men det er bra 👍 man lærer noe nytt hver dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, natti_ skrev:

Nei jeg gidder virkelig ikke å lese hele tråden. Hvor har jeg kjeftet? Og du er ikke h.i engang så hvorfor så fintfølende. Da burde du holde deg unna diskusjoner. 

300 kr ekstra ja. Det var jo ikke all verden. Men godt å høre at de får sitte sammen 👍

For deg er kanskje ikke 300 kr så mye nei,men for en alenemamma som studerer så er faktisk 300 kr en del.De pengene trenger jeg til viktigere ting.

Anonymkode: 5ee76...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For deg er kanskje ikke 300 kr så mye nei,men for en alenemamma som studerer så er faktisk 300 kr en del.De pengene trenger jeg til viktigere ting.

Anonymkode: 5ee76...1c8

Det vet jeg alt om da jeg selv har vært en studerende alenemor for noen år siden. Men flyreiser og ferier ble ikke prioritert foran mat og andre grunnleggende ting. Jeg forstod det slik at du valgte å ikke kjøpe seter sammen for å spare penger og det var det jeg reagerte på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvis det er sånn at de som ikke reserverer setet risikerer at barnet på 5 år må sitte uten foreldrene,så burde dette kommet mye tydligere frem.Når jeg bestillte billettene så tenkte jeg ikke tanken engang på at hvis jeg sa nei til reservere setet så kunne jeg risikere å ikke få sitte med barnet mitt! Dette bør Norwegian endre på sånn at alle hvertfall vet hva de går til med  ikke reservere setet.

Anonymkode: 5ee76...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å hvis det er sånn at de som ikke reserverer setet risikerer at barnet på 5 år må sitte uten foreldrene,så burde dette kommet mye tydligere frem.Når jeg bestillte billettene så tenkte jeg ikke tanken engang på at hvis jeg sa nei til reservere setet så kunne jeg risikere å ikke få sitte med barnet mitt! Dette bør Norwegian endre på sånn at alle hvertfall vet hva de går til med  ikke reservere setet.

Anonymkode: 5ee76...1c8

Hva tror du reservasjon betyr?

Anonymkode: d23a9...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva tror du reservasjon betyr?

Anonymkode: d23a9...775

At hvis du har spesielle ønsker om hvor du vil sitte i flyet så kan du få den plassen mot litt ekstra penger.

Anonymkode: 5ee76...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd at flyvertinnene har bedt folk flytte seg så de jeg reiste med fikk sitte sammen. Men da var det snakk om en toåring.

Anonymkode: c26c6...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så sendt Norwegian en mail der jeg ber de oppklare forvirringen de har skapet her.Sa hva kundeservice hadde fortalt meg før i dag,men at jeg hadde hørt fra andre kunder at barnet måtte sitte uten foreldrene. Greit å vite hva jeg har å forholde meg til.

Anonymkode: 5ee76...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et fly er det kabinpersonalet som bestemmer. I siste instans betyr det kapteinen, men de fleste trivielle avgjørelser er delegert til de som jobber med passasjerene i kabinen.

at du har betalt for et sete betyr slett ikke at du har krav på akkurat DET setet i alle tilfeller. Kabinpersonalet kan fint bestemme seg for å flytte på deg hvis de finner det nødvendig - også selv om du har forhåndsbooke OG betalt for setet!

I de alle fleste tilfeller vil barn under 12 få sitte sammen med foreldrene. Hvis de er plassert på forskjellige rader, kan dette gjøres om ved innsjekking eller ved gaten på forespørsel. Selv om det okker er lovpålagt at barn skal sitte med foreldre, vil d aller fleste flyselskap forsøke etter beste evne å finansminister på dette. Det handler blant annet om sikkerhet og komfort for de andre passasjerene. For hvem vil vel ta seg av et fremmed barn på en lang reise eller måtte underholde en 3-åring? Hvem skal passe på at barnet har på seg setebelte? Hvem skal følge barnet på do? hvem skal passe på barnet ved turbulens eller ved en evt evakuering osv.

forhåndsbetaling av seter er en tåpelig praksis funnet på av flyselskapene for å tjene ekstra penger. Det har egentlig ingen hensikt i den forstand at på et fly er alle garantert et sete, men ingen er garantert et bestemt sete uansett om det er forhåndsbooket aldri så mye!

 

Anonymkode: 62c15...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian svarte:

"Jeg forstår forvirringen.I utgangspunktet skal ikke barn sitte alene om bord i flyet av sikkerthetsmessige grunner og for at det ikke barnet skal føle seg utrygg.Likevel skjer det av og til i systemet når dere sjekker inn at dere blir avskilt.Da vil jeg anbefale deg å høre med check-in personale ved skranken å høre om de eventuelt kan hjelpe så dere får sitte sammen"

Var vel ikke helt dette svaret jeg håpet på :P

Anonymkode: 5ee76...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyr med ungene ca 5 ganger i året. Aldri bestilt sete, aldri blitt smittet. 

Anonymkode: bea71...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Norwegian svarte:

"Jeg forstår forvirringen.I utgangspunktet skal ikke barn sitte alene om bord i flyet av sikkerthetsmessige grunner og for at det ikke barnet skal føle seg utrygg.Likevel skjer det av og til i systemet når dere sjekker inn at dere blir avskilt.Da vil jeg anbefale deg å høre med check-in personale ved skranken å høre om de eventuelt kan hjelpe så dere får sitte sammen"

Var vel ikke helt dette svaret jeg håpet på :P

Anonymkode: 5ee76...1c8

Nei, og det er vel egentlig bare akkurat det svaret noen av oss har prøvd å gi deg nå i en evighet:  Man vil forsøke å gi dere seter ved siden av hverandre, om det ikke går, vil man prøve å ordne det likevel, men om det ikke går, så blir dere adskilt.

Jeg haaaaater parkeringsavgifter, men jeg skjønner jo at om jeg ikke betaler for å parkere, så nytter det ikke å klage på boten... det er mye man ikke liker her i livet, men som man må forholde seg til likevel. Jeg synes også at det med seteavgifter er en uting, men flere og flere selskaper begynner med det, og det hjelper lite å si til flyselskapet at man ikke finner seg i det. Man kan protestere med å ikke bestille sete, men da må man være beredt på å ta konsekvensene. Vi bestiller aldri seter på korte flyvninger, men på lange er det viktigere for oss å sitte sammen og gjerne sitte på spesielle seter også. 

Endret av Yellow Brick Road
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/25/2017 den 6.31, Anonym bruker skrev:

Da får du bytte setet da smarting. KLarer utmerket godt å underholde sønnen min på flyet men da må jeg sitte ved siden av han.

Anonymkode: 5ee76...1c8

Men du kan da ikke kreve at noen som betalte ekstra for å velge det setet, bare skal sprette opp og ville bytte sete? De BETALTE for setet de sitter i fordi de vil sitte akkurat der. Da kan du jo tilby å betale dem det samme de betalte for å reservere det setet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lest alt her...men ser ut til at det er en hel del grinebitere her som har stått opp på feil fot. Rullan for noen svar! 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om man sparer penger på ikke betale for seter på en kort flytur innenlands med et barn som kan klare seg selv, syns jeg faktisk at det er en lur prioritering. Det kan da ikke være slik at de med dårlig råd ikke skal ha ferie fordi de kanskje, muligens kan komme til å irritere noen? 

Anonymkode: d9623...685

Har man ikke råd til det mest nødvendige så reiser man ikke på ferie. Det er galskap. 

Jeg og mannen hadde ikke råd til ferie i 3 år, og da holdt vi oss hjemme. Sånn er livet noen ganger. Nå reiser vi på ferie fordi vi faktisk har råd til det. 

Anonymkode: 25ab2...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Det er jo sikkert flere som ikke har betalt for sete som dermed ikke har problem med å bytte sete med noen. 

Men å forvente at noen som har betalt skal bytte blir veldig feil. 

Å, nå ble det faltisk veldig feil ja... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er rart at man må betale for å få sitte sammen om man bestiller 3 billetter. At man ikke får velge om man vil sitte langt fremme,  langt bak eller midt i flyet er en ting. Det burde egentlig ikke koste noe i det hele tatt å velge sete. Det er ikke dyrere for SAS eller Norwegian å frakte deg fra A-B uansett hvor du sitter.

På samme måte når jeg bestiller bord til 5 på en restaurant, så forventer jeg at vi får sitte sammen selv om vi ikke har betalt setereservasjon. De kunne jo tross alt fordelt oss 5 på bord hvor det er ledige plasser slik at de totalt får plass til flere på restauranten. 

Du må heller ikke betale setereservasjon på kino.

Anonymkode: a39c5...b7f

Når du bestiller 5 flybilletter, uten reservasjon, så skjønner du vel at 5 bestemte seter ikke er reservert til deg ved bestilling. Disse blir først reservert når du sjekker inn. Er det slik at alle andre på flyet har reservert sine seter, så må jo dere 5 nøye dere med de setene som er igjen. Men, ved innsjekk, så må du gjerne bruke restaurant- sammenlikningen din og se hvor langt du kommer :) 

(På kino så reserveres setene fortløpende ettersom de bestilles. Er det kun et ledig sete her og der, så kan ikke du kreve at du skal få 5 seter ved siden av hverandre... Du gjør sikkert det da... :forvirret:)

Endret av Evablaum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Evablaum skrev:

Når du bestiller 5 flybilletter, uten reservasjon, så skjønner du vel at 5 bestemte seter ikke er reservert til deg ved bestilling. Disse blir først reservert når du sjekker inn. Er det slik at alle andre på flyet har reservert sine seter, så må jo dere 5 nøye dere med de setene som er igjen. Men, ved innsjekk, så må du gjerne bruke restaurant- sammenlikningen din og se hvor langt du kommer :) 

(På kino så reserveres setene fortløpende ettersom de bestilles. Er det kun et ledig sete her og der, så kan ikke du kreve at du skal få 5 seter ved siden av hverandre... Du gjør sikkert det da... :forvirret:)

Det gjør jeg ikke, men man betaler ikke for å få reservere setene på kino. Du velger seter gratis når du betaler. Slik burde det være med fly og. 

Anonymkode: a39c5...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør jeg ikke, men man betaler ikke for å få reservere setene på kino. Du velger seter gratis når du betaler. Slik burde det være med fly og. 

Anonymkode: a39c5...b7f

Det er ikke gratis. Det er der inkludert i prisen.

Samme som hos sas.

Norwegian har valgt å trekke ut denne prisen og lar det være frivillig å velge fast sete eller la det være opp til selskapet å plassere der der det fortsatt er ledige seter.

Anonymkode: 5669b...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke gratis. Det er der inkludert i prisen.

Samme som hos sas.

Norwegian har valgt å trekke ut denne prisen og lar det være frivillig å velge fast sete eller la det være opp til selskapet å plassere der der det fortsatt er ledige seter.

Anonymkode: 5669b...36d

 

Inkludert i prisen? Dette med baggasje. Det var tidligere INKLUDERT i prisen. Flyselskapenene hadde/har en faktisk utgift på det tilbudet. De må ha ansatte til å ta i mot baggasje, og levere den ut. Det er også økte utgifter til drivstoff med baggasje.

Da snakker vi en utgift for selger, som er inkludert i prisen til kjøper. 

Dette med setereservasjon er en ren inntekt, ingen tilhørende utgift. Forsåvidt greit nok det, det er billig å fly. Eller kan være billig å fly om man ikke kjøper alt som er ekstra. 

Om jeg skulle tatt alt som tidligere var inkludert i prisen, baggasje og mat, og i tillegg betalt for sete valg på familien når vi skal til London i sommer. Da hadde jeg betalt dobbelt. 

Anonymkode: bea71...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Norwegian svarte:

"Jeg forstår forvirringen.I utgangspunktet skal ikke barn sitte alene om bord i flyet av sikkerthetsmessige grunner og for at det ikke barnet skal føle seg utrygg.Likevel skjer det av og til i systemet når dere sjekker inn at dere blir avskilt.Da vil jeg anbefale deg å høre med check-in personale ved skranken å høre om de eventuelt kan hjelpe så dere får sitte sammen"

Var vel ikke helt dette svaret jeg håpet på :P

Anonymkode: 5ee76...1c8

Det er vel omtrent dette folk har forsøkt å få deg til å forstå. Over fem sider. At hvis svært mange andre har betalt for å reservere seter, er det ikke sikkert at det er en mulighet for at du og din sønn (eller oldemor og din sønn) kan få seter sammen. 

Sannsynligvis går det fint, særlig hvis dere sjekker inn tidlig, men det er en mulighet for at det ikke går. Det er også en mulighet for at alle andre har reservert seter fordi de vil sitte sammen med sine barn/ sin familie, og da kan du ikke regne med at de er villige til å splitte seg opp fordi du ikke vil betale for å sitte sammen med ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

På et fly er det kabinpersonalet som bestemmer. I siste instans betyr det kapteinen, men de fleste trivielle avgjørelser er delegert til de som jobber med passasjerene i kabinen.

at du har betalt for et sete betyr slett ikke at du har krav på akkurat DET setet i alle tilfeller. Kabinpersonalet kan fint bestemme seg for å flytte på deg hvis de finner det nødvendig - også selv om du har forhåndsbooke OG betalt for setet!

I de alle fleste tilfeller vil barn under 12 få sitte sammen med foreldrene. Hvis de er plassert på forskjellige rader, kan dette gjøres om ved innsjekking eller ved gaten på forespørsel. Selv om det okker er lovpålagt at barn skal sitte med foreldre, vil d aller fleste flyselskap forsøke etter beste evne å finansminister på dette. Det handler blant annet om sikkerhet og komfort for de andre passasjerene. For hvem vil vel ta seg av et fremmed barn på en lang reise eller måtte underholde en 3-åring? Hvem skal passe på at barnet har på seg setebelte? Hvem skal følge barnet på do? hvem skal passe på barnet ved turbulens eller ved en evt evakuering osv.

forhåndsbetaling av seter er en tåpelig praksis funnet på av flyselskapene for å tjene ekstra penger. Det har egentlig ingen hensikt i den forstand at på et fly er alle garantert et sete, men ingen er garantert et bestemt sete uansett om det er forhåndsbooket aldri så mye!

 

Anonymkode: 62c15...12c

Nettopp. Hvis man får panikkanfall i lufta (noe jeg har opplevd mer enn en gang - voksne mennesker det er snakk om), så har det faktisk vært folk som var nødt til å flytte og bytte setet, så den med panikkanfall fikk sitte sammen med reisefølget sitt for å roe seg ned. Da får man heller søke refusjon for de 300 kronene hos Norwegian hvis du måtte flytte fra setet som du har reservert. Har du reservert et sete du overhode ikke kan ha (som gravid ved nødutgang for eksempel), så får du heller ikke sitte der, uansett hvor mye du har betalt. Man kan faktisk bli flyttet av sikkerhetsmessige årsaker. Man kan egentlig aldri regne med 100 % at man får kommet med flyet i det hele tatt. Det har vært tilfeller av overbooking og annet som medførte at man måtte vente til neste fly. Selvfølgelig får man erstatning i ettertid, men man kommer ikke fortere frem av den grunn.

Anonymkode: f4089...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har man ikke råd til det mest nødvendige så reiser man ikke på ferie. Det er galskap. 

Jeg og mannen hadde ikke råd til ferie i 3 år, og da holdt vi oss hjemme. Sånn er livet noen ganger. Nå reiser vi på ferie fordi vi faktisk har råd til det. 

Anonymkode: 25ab2...e7a

Som sagt så skal bi gratis der vi skal på ferie så er ikke de utgiftene på ferien,jo det har vi råd til! 

Anonymkode: 5ee76...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...