*Miss Marple* Skrevet 24. mai 2017 #26 Skrevet 24. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kall meg smålig istedet da! Anonymkode: e7278...8e1 Men det gjør vi jo.
Nyttårs barn Skrevet 24. mai 2017 #27 Skrevet 24. mai 2017 Et par og tjueåringer er ikke alltid så modne. Da jeg var på samme alder fikk min samboer en liten niese som hadde bursdag rundt jul. Husker vi kjøpte julegave til henne året etter uten å reflektere over at hun jo egentlig skulle ha to gaver, en til jul og en til bursdagen. Da vi gav pakken til svigerinnen min sa hun, er det jule eller bursdagsgave? Vel, vi slo den sammen det året.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #28 Skrevet 24. mai 2017 Det er jo veldig tydelig at dette egentlig ikke handler om gaven til konfirmanten... Ja, det er normalt til dåp, konfirmasjon og bryllup å lage seg en oversikt over hvem som har gitt hva slik at man kan takke høflig og ordentlig for gavene etterpå. Nei, det er ikke normalt å sjekke om hvem som har betalt hva når flere står som giver på en gave. Det er noe man faktisk ikke har noe med å gjøre. Da blir spørsmålet, hvordan fant du ut at 23-åringen ikke hadde betalt foreldrene noe? Hva mener foreldrene om dette? Dette er jo bare en sak mellom foreldrene og 23-åringen, enten har foreldrene godtatt det, eller så må de be 23-åringen om betaling. Dette er ikke en sak mellom flere. Men det er jo ikke denne konfirmasjonsgaven dette egentlig handler om. Dette handler om at Hi mener søsteren eller svigerinnen har fått mer enn seg selv eller sin mann, at hun får muligheter til å spare opp til egenkapital, kanskje? Det handler om at HI og/eller mannen hennes mener at det er urimelig at 23-åringen skal få så mye av foreldrene som hun/han selv ikke fikk. De teller kroner og øre og synes det er urettferdig at de ikke får noe tilsvarende samme verdi selv. Alternativt er de irriterte fordi foreldrene ikke er ærlige med 23-åringen, egentlig ønsker henne ut, men tør ikke si fra. Så får 23-åringen skylden fordi hun bor hjemme selv om hun trolig tror det er ok. At hun bor der er igjen - som med gaven - bare en sak mellom foreldrene og 23-åringen, ingen andre. Håper du ikke overfører småligheten til konfirmanten din, at du ikke har påpekt dette til ham eller hun. Ditt ansvar er å lære konfirmanten å takke oppriktig for gaven, helt uavhengig av hvem som har betalt for hva! Dette er virkelig et I-landsproblem! Vær ærlig med deg selv, Hi. Anonymkode: ec6da...e48
Luksusdyret Skrevet 24. mai 2017 #29 Skrevet 24. mai 2017 26 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Men det gjør vi jo. Haha, Mrs belæring på ferde igjen som dømmer, tolker folk i hjel og forsvarer folk som oppfører seg dumt. Man ser jo tydelig hvem som er snyltere selv - folk som i flere tråder på samme dag som omhandler frekkaser, som "slenger seg" på gaver til andre uten å kjøpe gave selv, forsvarer frekkasene og mener at de fortjener spesialbehandling. Det er så tydelig at man har ikke ord... Vel, FYI: de fleste liker ikke snyltere. Så selv om dere står opp for hverandre, tenker de fleste sitt, de bare sier ikke det til dere som snylter.
Luksusdyret Skrevet 24. mai 2017 #30 Skrevet 24. mai 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo veldig tydelig at dette egentlig ikke handler om gaven til konfirmanten... Ja, det er normalt til dåp, konfirmasjon og bryllup å lage seg en oversikt over hvem som har gitt hva slik at man kan takke høflig og ordentlig for gavene etterpå. Nei, det er ikke normalt å sjekke om hvem som har betalt hva når flere står som giver på en gave. Det er noe man faktisk ikke har noe med å gjøre. Da blir spørsmålet, hvordan fant du ut at 23-åringen ikke hadde betalt foreldrene noe? Hva mener foreldrene om dette? Dette er jo bare en sak mellom foreldrene og 23-åringen, enten har foreldrene godtatt det, eller så må de be 23-åringen om betaling. Dette er ikke en sak mellom flere. Men det er jo ikke denne konfirmasjonsgaven dette egentlig handler om. Dette handler om at Hi mener søsteren eller svigerinnen har fått mer enn seg selv eller sin mann, at hun får muligheter til å spare opp til egenkapital, kanskje? Det handler om at HI og/eller mannen hennes mener at det er urimelig at 23-åringen skal få så mye av foreldrene som hun/han selv ikke fikk. De teller kroner og øre og synes det er urettferdig at de ikke får noe tilsvarende samme verdi selv. Alternativt er de irriterte fordi foreldrene ikke er ærlige med 23-åringen, egentlig ønsker henne ut, men tør ikke si fra. Så får 23-åringen skylden fordi hun bor hjemme selv om hun trolig tror det er ok. At hun bor der er igjen - som med gaven - bare en sak mellom foreldrene og 23-åringen, ingen andre. Håper du ikke overfører småligheten til konfirmanten din, at du ikke har påpekt dette til ham eller hun. Ditt ansvar er å lære konfirmanten å takke oppriktig for gaven, helt uavhengig av hvem som har betalt for hva! Dette er virkelig et I-landsproblem! Vær ærlig med deg selv, Hi. Anonymkode: ec6da...e48 Haha, og her kommer en som tolker HI ut av proporsjoner. Plutselig handler det ikke om konfirmasjonen, men om helt andre issues som har med arv å gjøre. Fantastisk!
*Miss Marple* Skrevet 24. mai 2017 #31 Skrevet 24. mai 2017 Akkurat nå, MrsRiddick skrev: Haha, Mrs belæring på ferde igjen som dømmer, tolker folk i hjel og forsvarer folk som oppfører seg dumt. Man ser jo tydelig hvem som er snyltere selv - folk som i flere tråder på samme dag som omhandler frekkaser, som "slenger seg" på gaver til andre uten å kjøpe gave selv, forsvarer frekkasene og mener at de fortjener spesialbehandling. Det er så tydelig at man har ikke ord... Vel, FYI: de fleste liker ikke snyltere. Så selv om dere står opp for hverandre, tenker de fleste sitt, de bare sier ikke det til dere som snylter. Og der var du igjen, ja. Med antagelser og slutninger laaaangt forbi trådens tema. Det er faktisk første gang jeg opplever at raushet blir sidestilt med snylting og smålighet, men så har jo du din egen måte å tolke det meste på. Men underholdende, det er du.
Luksusdyret Skrevet 24. mai 2017 #32 Skrevet 24. mai 2017 (endret) 4 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Og der var du igjen, ja. Med antagelser og slutninger laaaangt forbi trådens tema. Det er faktisk første gang jeg opplever at raushet blir sidestilt med snylting og smålighet, men så har jo du din egen måte å tolke det meste på. Men underholdende, det er du. Dere kommer jo med like mange antagelser om HI forbi trådens tema som jeg antar om deg. Nei, jeg sidestiller ikke raushet med snylting. Men når man flere ganger på en dag forsvarer folk som ikke gidder å kjøpe gave til familieselskaper, men skriver navnet sitt på andres gaver og mener at disse folkene er helt OK og bør behandles raust, tyder det på at de selv er slik. Når man så iherdig forsvarer en viss gruppe folk, tilhører man vanligvis denne gruppen selv. Jada, "jeg har min måte å tolke det meste på". Sikkert fordi jeg har vokst opp i virkelig verden og ikke idyll full av pusekatter, sukkerspinn der alle er gjennomsnille og rause med hverandre dagen lang. Du er for øvrig også underholdende i din evige trang til å belære og dømme alt og alle. Skulle tro at du var 60 år gammel lærer - vi har ei sånn ei på ungenes skole. Som mente at jeg som stod i over 1 time i oppvasken på 17. mai-arrangementet ikke gjorde det riktig (mens hun satt og gomla kake). Det er litt patetisk med folk som absolutt skal belære andre folk om alt, uten at de noen gang ble bedt om det. Endret 24. mai 2017 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #33 Skrevet 24. mai 2017 4 minutter siden, MrsRiddick skrev: Dere kommer jo med like mange antagelser om HI forbi trådens tema som jeg antar om deg. Nei, jeg sidestiller ikke raushet med snylting. Men når man flere ganger på en dag forsvarer folk som ikke gidder å kjøpe gave til familieselskaper, men skriver navnet sitt på andres gaver og mener at disse folkene er helt OK og bør behandles raust, tyder det på at de selv er slik. Når man så iherdig forsvarer en viss gruppe folk, tilhører man vanligvis denne gruppen selv. Jada, "jeg har min måte å tolke det meste på". Sikkert fordi jeg har vokst opp i virkelig verden og ikke idyll full av pusekatter, sukkerspinn der alle er gjennomsnille og rause med hverandre dagen lang. Du er for øvrig også underholdende i din evige trang til å belære og dømme alt og alle. Skulle tro at du var 60 år gammel lærer - vi har ei sånn ei på ungenes skole. Som mente at jeg som stod i over 1 time i oppvasken på 17. mai-arrangementet ikke gjorde det riktig (mens hun satt og gomla kake). Det er litt patetisk med folk som absolutt skal belære andre folk om alt, uten at de noen gang ble bedt om det. Singler det ikke i glasshuset ditt nå? Anonymkode: bf65e...c52
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #34 Skrevet 24. mai 2017 19 minutter siden, MrsRiddick skrev: Haha, og her kommer en som tolker HI ut av proporsjoner. Plutselig handler det ikke om konfirmasjonen, men om helt andre issues som har med arv å gjøre. Fantastisk! Ja, jeg tror det. Fordi jeg mener det ikke er helt normalt av en ellers oppegående person å bli så snurt over det Hi skriver. Det må ligge noe bak, hvis ikke så mener jeg Hi er ekstremt smålig av seg. Uansett er gavevalget en sak mellom foreldrene og 23-åringen, ikke noe andre skal blande seg inn i. Anonymkode: ec6da...e48
Luksusdyret Skrevet 24. mai 2017 #35 Skrevet 24. mai 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Singler det ikke i glasshuset ditt nå? Anonymkode: bf65e...c52 Jeg bruker å kjøpe egne gaver og skrive navnet mitt på dem, så... neisj.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #36 Skrevet 25. mai 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ganske vanlig å føre regnskap over konfirmasjonsgaver ja...og jeg vet at de ikke spleiset selvsagt. Jeg personlig synes det er lite voksent av et menneske på 23-24 år som er I full jobb.. men det er nå meg da.. HI Anonymkode: e7278...8e1 Du er grisk. Anonymkode: 57292...9d6
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #37 Skrevet 25. mai 2017 2 timer siden, MrsRiddick skrev: Dere kommer jo med like mange antagelser om HI forbi trådens tema som jeg antar om deg. Nei, jeg sidestiller ikke raushet med snylting. Men når man flere ganger på en dag forsvarer folk som ikke gidder å kjøpe gave til familieselskaper, men skriver navnet sitt på andres gaver og mener at disse folkene er helt OK og bør behandles raust, tyder det på at de selv er slik. Når man så iherdig forsvarer en viss gruppe folk, tilhører man vanligvis denne gruppen selv. Jada, "jeg har min måte å tolke det meste på". Sikkert fordi jeg har vokst opp i virkelig verden og ikke idyll full av pusekatter, sukkerspinn der alle er gjennomsnille og rause med hverandre dagen lang. Du er for øvrig også underholdende i din evige trang til å belære og dømme alt og alle. Skulle tro at du var 60 år gammel lærer - vi har ei sånn ei på ungenes skole. Som mente at jeg som stod i over 1 time i oppvasken på 17. mai-arrangementet ikke gjorde det riktig (mens hun satt og gomla kake). Det er litt patetisk med folk som absolutt skal belære andre folk om alt, uten at de noen gang ble bedt om det. Hvis du sikter til han ufine bryllupsgjesten i en annen tråd, så må jeg dessverre si at det ikke er et relevant eksempel. Han skrev seg på der og da, på en eksisterende presang med et kort som lå klart, signert av de egentlige giverne. Det betyr at han tok cred for en gave noen andre hadde kjøpt. At en hjemmeboende ungdom i utdanning er med på gaven fra familien er noe helt annet. "Hilsen mormor, morfar og tante Gry" er i min bok aldeles normalt på en gave når unge folk bor hjemme og egentlig ikke har inntekt. Anonymkode: 57292...9d6
sug lut Skrevet 25. mai 2017 #38 Skrevet 25. mai 2017 8 timer siden, *Miss Marple* skrev: Men det gjør vi jo. Jepp, fortløpende og inderlig.
sug lut Skrevet 25. mai 2017 #39 Skrevet 25. mai 2017 7 timer siden, MrsRiddick skrev: Dere kommer jo med like mange antagelser om HI forbi trådens tema som jeg antar om deg. Nei, jeg sidestiller ikke raushet med snylting. Men når man flere ganger på en dag forsvarer folk som ikke gidder å kjøpe gave til familieselskaper, men skriver navnet sitt på andres gaver og mener at disse folkene er helt OK og bør behandles raust, tyder det på at de selv er slik. Når man så iherdig forsvarer en viss gruppe folk, tilhører man vanligvis denne gruppen selv. Jada, "jeg har min måte å tolke det meste på". Sikkert fordi jeg har vokst opp i virkelig verden og ikke idyll full av pusekatter, sukkerspinn der alle er gjennomsnille og rause med hverandre dagen lang. “It is winter in my world,” said Mrs. Riddick, “and has been for ever so long…. always winter, but never Christmas.”
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #40 Skrevet 25. mai 2017 8 timer siden, Nyttårs barn skrev: Et par og tjueåringer er ikke alltid så modne. Da jeg var på samme alder fikk min samboer en liten niese som hadde bursdag rundt jul. Husker vi kjøpte julegave til henne året etter uten å reflektere over at hun jo egentlig skulle ha to gaver, en til jul og en til bursdagen. Da vi gav pakken til svigerinnen min sa hun, er det jule eller bursdagsgave? Vel, vi slo den sammen det året. Jeg synes man ikke skal "glemme" gaver til de minste. Det er dårlig gjort. Min svigerinne "glemte" gaven hun hadde lovet til vår eldste. De var bortreist når bursdagen var. Så hadde yngste bursdag og da kom tante med gave til henne. Eldste var så lei seg etter bursdagen. Hun gråt fordi tante ikke kom i bursdagen hennes og ikke hadde gitt henne gaven hun over, ergo var nok tante bare glad i lillesøster. Synes man som voksen må anstrenge seg litt når det kommer til de minste. Å spleise på gave synes jeg er ok. Anonymkode: 73632...74a
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #41 Skrevet 25. mai 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei igjen, Å spleise på gaver er selvsagt helt ok. Ønsker man å slenge seg på en gave og betale sin del- hvorfor ikke! Det jeg reagerer på er at et så godt som voksent menneske I full jobb slenger seg på gaven til sine foreldre som hun IKKE har lagt I! Hun bor også hjemme og betaler ikke noe for å bo der, altså god råd! Da synes jeg der er litt drøyt å ikke spandere en gave på sitt tantebarn når hun kommer I konfirmasjonen HI Anonymkode: e7278...8e1 Med andre ord: Det med gaven er bare en liten del av det du har imot henne og du er egentlig forarget over henne uansett. Vet du, jeg synes det er deg som er den smålige her. Du har ingen rett i verden til å være forarget eller dømme henne for det med den gaven. Ingen er forpliktet til å gi egen gave av en bestemt størrelse. Når du forventer at andre skal gjøre ting på en bestemt måte og så blir fornærmet om de ikke gjør det er det du som har problemet. Jeg har selv et par slike i familien og det er kjempeslitsomt! La det ligge. Vær taknemmelig for de gaver som ble gitt. Og nei, det er ikke vanlig å føre gaveregnskap på den måten. Anonymkode: 8c4d7...4df
*Miss Marple* Skrevet 25. mai 2017 #42 Skrevet 25. mai 2017 8 timer siden, MrsRiddick skrev: Dere kommer jo med like mange antagelser om HI forbi trådens tema som jeg antar om deg. Nei, jeg sidestiller ikke raushet med snylting. Men når man flere ganger på en dag forsvarer folk som ikke gidder å kjøpe gave til familieselskaper, men skriver navnet sitt på andres gaver og mener at disse folkene er helt OK og bør behandles raust, tyder det på at de selv er slik. Når man så iherdig forsvarer en viss gruppe folk, tilhører man vanligvis denne gruppen selv. Jada, "jeg har min måte å tolke det meste på". Sikkert fordi jeg har vokst opp i virkelig verden og ikke idyll full av pusekatter, sukkerspinn der alle er gjennomsnille og rause med hverandre dagen lang. Du er for øvrig også underholdende i din evige trang til å belære og dømme alt og alle. Skulle tro at du var 60 år gammel lærer - vi har ei sånn ei på ungenes skole. Som mente at jeg som stod i over 1 time i oppvasken på 17. mai-arrangementet ikke gjorde det riktig (mens hun satt og gomla kake). Det er litt patetisk med folk som absolutt skal belære andre folk om alt, uten at de noen gang ble bedt om det. Ja, jeg skjønner at du har hatt en hard oppvekst og at det preger holdningene dine. Men det er nok ikke slik at vi som har et mer positivt syn på livet og våre medmennesker nødvendigvis lever i en rosa sukkerspinnverden. Det er noe med ordtaket om at det ikke er hvordan man har det, men hvordan man tar det. Man kan velge å fokusere på det negative og ruge over all urett som er begått mot en, eller så kan man tenke at de fleste mennesker er ganske ok og faktisk vil en vel. Men du store verden som du maser om den 17 mai feiringen din! Du er ikke den eneste i Norges land som jobber dugnad da.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #43 Skrevet 25. mai 2017 Du høres ut som hun med svogeren som skal gifte seg. Du/dere høres ut som forurettede egosentriske små unger. Jeg fikk ikke av deg, da får ikke du av meg. Skjønner ikke 23 årngen at KONFIRMASJON er stort? Du har jo sikkert stresset i vei i flere år, og alle andre tantene (på din side av familien) har hjulpet til? Det er da urettferdig at hun får være TANTE hun som ikke bryr seg. Anonymkode: be84e...383
februarprins2013 Skrevet 25. mai 2017 #44 Skrevet 25. mai 2017 er det virkelig noe og henge seg opp i? jeg hadde ikke reagert sånn i hele tatt, selvom du tror han har god råd er det jo ikke sikkert at hun har det akkurat nå
Nyttårs barn Skrevet 25. mai 2017 #45 Skrevet 25. mai 2017 Det er forskjell på en 23-åring som bor hjemme hos mor og far og en som er etablert med mann og egne unger. Sistnevnte er nok mer opptatt av dette med barn, gaver, feiringer osv fordi hun selv er inne i den gata. En ung voksen som bor hjemme er enda et "barn" for foreldrene og jeg tror det er ganske så vanlig at de slenger seg gaver til familien på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #46 Skrevet 25. mai 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal vi se... JO, det er veldig vanlig I forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup for eksempel å holde et "gaveregnskap" som du kaller det. Du er kankskje ikke vant til å gjøre det slik (så får en spørre seg hva som er mest harry) men jeg tror nok de fleste her inne kan bekrefte til deg at det er vanlig HI Anonymkode: e7278...8e1 Ja, vanleg å halde orden på kven ein har fått gåver av for å kunne sende takkekort. Men n vi spør vanlegvis ikkje gåvegjevarane kor mykje kvar av dei som står på kortet betaler! Kunne ikkje falt meg inn å spørje mamma om broren min verkeleg hadde betalt for den gåva dei gav ungen min. Anonymkode: 78086...b66
Gjest Antarctica Skrevet 25. mai 2017 #47 Skrevet 25. mai 2017 15 timer siden, *Miss Marple* skrev: Men det gjør vi jo. Enig.
Gjest Antarctica Skrevet 25. mai 2017 #48 Skrevet 25. mai 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal vi se... JO, det er veldig vanlig I forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup for eksempel å holde et "gaveregnskap" som du kaller det. Du er kankskje ikke vant til å gjøre det slik (så får en spørre seg hva som er mest harry) men jeg tror nok de fleste her inne kan bekrefte til deg at det er vanlig HI Anonymkode: e7278...8e1 Å føre regnskap er bare vulgært. Å spare på kort/gavelapper for å sende riktige takkekort, ja, det er vanlig. Men da er det jo ikke verre enn at de tre personene som har spleiset på gaven får et felles takkekort. De bor jo også sammen, så de trenger neppe hvert sitt.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #49 Skrevet 25. mai 2017 En 23-åring i full jobb burde kunne greie å ordne med konfirmasjonsgave til nevøen selv! Det er min mening... Anonymkode: 9c161...1e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå