Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har en tante på 23 år. Når min sønn konfirmerte seg sist helg fikk han ingen gave av sin tante- hun hadde rett og slett bare slengt seg på gaven fra foreldrene.. skal sies at hun er I jobb  og ikke noen fattig student....

Er ikke dette litt smålig?

Anonymkode: e7278...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at hun ikke spleiset med foreldrene? 

Uansett er det mest smålig av deg å gruble over dette. Ta imot gaver med takknemlighet. 

Skrevet

Er det småelig å spleise?????

Her er det du som er småelig!

Anonymkode: ae3bb...0bd

Skrevet

Hvorfor vet du i det hele tatt dette? Fører du gaveregnskap? Går du rundt og tenker på sånt i stedet for å glede deg over å ha hatt konfirmant som ble feiret med gaver av familien sin? DET er smålig. Grøss.

Skrevet

Hyggelig å høre. Har gjort det mange ganger vi. Slengt oss på gaver som mamma/svigermor har ordet og overført penger til dem. Bedre med mindre sum og flere kort da eller?

Anonymkode: afaa6...113

Skrevet

Ville ikke reagert så mye på dette..som 23-åring er ikke konfirmasjoner så veldig viktige.. Hun vil nok tenke annerledes når hun vokser til.

Anonymkode: 67b29...618

Skrevet

Jeg nærmer meg femti og det hender fortsatt at jeg og min mann (gisp!) spleiser med mine eller hans foreldre på gaver. Jeg skjønner jo nå at det gjør oss fryktelig smålige. Huff!

Seriøst: Hvordan vet du at hun ikke har betalt sin del og spleiset på gaven? Slik du skriver det, høres det nærmest ut som om hun bare snek seg til å skrive på navnet sitt på kortet i siste liten.

Skrevet

Det er ganske vanlig å føre regnskap over konfirmasjonsgaver ja...og jeg vet at de ikke spleiset selvsagt.

Jeg personlig synes det er lite voksent av et menneske på 23-24 år som er I full jobb.. men det er nå meg da..

HI

Skrevet

Jeg hadde vært takknemlig uansett. Men! Jeg hater at folk i familien vil spleise på gave samme med meg! Det syns jeg er slitsomt 😁 Det skal sies at jeg kliner til når jeg handler gaver, og jeg orker ikke velge noe ræl og billig sammen med noen. Svoger vil alltid spleise på feks gave til svigers,  jeg sier alltid nei 🙈 

Anonymkode: 8b16d...ff4

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske vanlig å føre regnskap over konfirmasjonsgaver ja...og jeg vet at de ikke spleiset selvsagt.

Jeg personlig synes det er lite voksent av et menneske på 23-24 år som er I full jobb.. men det er nå meg da..

HI

Det er lite voksent fordi hun er lite voksen..

Det kommer en dag hvor hun må ta ansvar selv. 

Anonymkode: 67b29...618

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Anonymkode: e7278...8e

Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør her inne. Du har bestemt deg for at hun er smålig og at du har rett til å være fornærmet. Hva tenkte du å oppnå med å skrive her inne? Massiv støtte på at din søster er barnslig og smålig og idetheletatt? Jeg står fortsatt på mitt, det er helt greit å gi gave sammen med foreldrene sine (eller andre for den del).

Skrevet

Hei igjen,

Å spleise på gaver er selvsagt helt ok. Ønsker man å slenge seg på en gave og betale sin del- hvorfor ikke! Det jeg reagerer på er at et så godt som voksent menneske I full jobb slenger seg på gaven til sine foreldre som hun IKKE har lagt I! Hun bor også hjemme og betaler ikke noe for å bo der, altså god råd! Da synes jeg der er litt drøyt å ikke spandere en gave på sitt tantebarn når hun kommer I konfirmasjonen

HI

Skrevet
2 minutter siden, Superdolly skrev:

Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør her inne. Du har bestemt deg for at hun er smålig og at du har rett til å være fornærmet. Hva tenkte du å oppnå med å skrive her inne? Massiv støtte på at din søster er barnslig og smålig og idetheletatt? Jeg står fortsatt på mitt, det er helt greit å gi gave sammen med foreldrene sine (eller andre for den del).

Du skjønner ikke det nei... men alikevel antar du at jeg har bestemt meg for at hun er smålig? Merkelig resonnement...

Er det ikke et ok diskusjonstema da? Jeg synes det er interessant å se hva andre mener om dette også, jeg VET hva jeg mener om det...

HI

Skrevet

Nei, gaveregnskap er ikke vanlig - ikke når det innbefatter hvem som betalte hva. Det er utrolig harry.

Skrevet

Får seie til deg som eg seier til eldste når ho meinar ho er forfordelt i forhold til minste: Slutt med denne tellinga!

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner ikke det nei... men alikevel antar du at jeg har bestemt meg for at hun er smålig? Merkelig resonnement...

Er det ikke et ok diskusjonstema da? Jeg synes det er interessant å se hva andre mener om dette også, jeg VET hva jeg mener om det...

HI

Du stiller et spørsmål og blir snurt av svarene? Det er sjelden man ser en slik enighet her på dib, så jeg tror trygt at du kan konkludere med at det er du som er smålig i denne situasjonen. 

Anonymkode: bf65e...c52

Skrevet
49 minutter siden, sug lut skrev:

Nei, gaveregnskap er ikke vanlig - ikke når det innbefatter hvem som betalte hva. Det er utrolig harry.

Skal vi se...

JO, det er veldig vanlig I forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup for eksempel å holde et "gaveregnskap" som du kaller det. Du er kankskje ikke vant til å gjøre det slik (så får en spørre seg hva som er mest harry) men jeg tror nok de fleste her inne kan bekrefte til deg at det er vanlig

HI

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal vi se...

JO, det er veldig vanlig I forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup for eksempel å holde et "gaveregnskap" som du kaller det. Du er kankskje ikke vant til å gjøre det slik (så får en spørre seg hva som er mest harry) men jeg tror nok de fleste her inne kan bekrefte til deg at det er vanlig

HI

Vi hadde regnskap i den forstand at vi skrev opp hva og hvem for å vite i etterkant (veldig greit å sjekke om man er uskikket på hvem man skal gi til senere osv), men å holde oversikt over hvor mye hver enkelt gir for å vurdere om det er nok er ganske så smakløst, ja. 

Skrevet

Det er HELT greit at en jente på 23 slenger seg på gaven fra foreldrene. Tenker denne brat'en din får nok som det er jeg, med slik en helikoptermamma.

Anonymkode: 7c244...515

Skrevet

Du har jo bare bestemt deg for at dette er smakløst og smålig av meg I utgangspunktet du..

Det er helt vanlig å skrive sum på pengegaver på en gaveliste I forbindelse med konfirmasjon, dåp og bryllup. sånn er det bare..

Ellers har du jo sporet helt av I diskusjonen også, ettersom spørsmålet mitt var om det var smålig av en voksen tante å ikke gi noe fra seg selv, men slenge seg på en gave fra foreldrene...

Og hvorfor førte dere regnskap over de dere fikk fra da? greit å vite hvem du skal gi til senere? er det ikke smakløst å la være å gi til noen du bør gi til bare for at du ikke fikk noe av dem?

Skrevet

Jeg synes det er litt umodent, jeg. Men så syns jeg heller ikke det gjør noe. Man er ikke nødvendigvis så moden og reflektert når man er etparogtjue. Helt ok.

Ser flere bemerker at dette er søsteren til HI, men jeg tenker dette er svigerinnen det dreier seg om og at dette stikker dypere enn denne konfgaven.

Anonymkode: c7ed9...6aa

Skrevet

Hadde ikkje hengt meg opp i det der, og synes du høyres litt "smålig" ut som lagar ei sak av det.  Vert uvel av heile pengemaset med konfirmasjon.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo bare bestemt deg for at dette er smakløst og smålig av meg I utgangspunktet du..

Det er helt vanlig å skrive sum på pengegaver på en gaveliste I forbindelse med konfirmasjon, dåp og bryllup. sånn er det bare..

Ellers har du jo sporet helt av I diskusjonen også, ettersom spørsmålet mitt var om det var smålig av en voksen tante å ikke gi noe fra seg selv, men slenge seg på en gave fra foreldrene...

Og hvorfor førte dere regnskap over de dere fikk fra da? greit å vite hvem du skal gi til senere? er det ikke smakløst å la være å gi til noen du bør gi til bare for at du ikke fikk noe av dem?

Er det meg du henvender deg til?

Det er litt morsomt å se hvor snurt du blir når ingen er enig med deg. Om du ikke skjønner forskjellen på å skrive liste for å ha oversikt eller for å sjekke om man får nok av de forskjellige, så tror jeg at jeg bare gir opp. 

Det er vel uansett lite du får gjort med dette i ettertid, annet enn å gremme deg. 

Skrevet
1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Er det meg du henvender deg til?

Det er litt morsomt å se hvor snurt du blir når ingen er enig med deg. Om du ikke skjønner forskjellen på å skrive liste for å ha oversikt eller for å sjekke om man får nok av de forskjellige, så tror jeg at jeg bare gir opp. 

Det er vel uansett lite du får gjort med dette i ettertid, annet enn å gremme deg. 

Ok, du lager dine egne antakelser igjen ser jeg.. Som en sier over her- det er til å bli uvel av pengemaset, og det gis alt for mye penger I forbindelse med konfirmasjon etc.

Jeg mener ikke at det skal gis flere hundre kroner her, men at en oppmerksomhet fra tanten hadde vært på sin plass I forbindelse med nevøens konfirmasjon. Hadde vedkommende studert og levd på studielån hadde jeg selvsagt forstått det, men vi snakker her om et menneske I full jobb og null økonomiske forpliktelser- OG jeg finner det merkelig at foreldrene tydeligvis også synes dette er helt ok. og JA- jeg er uenig med dere andre. Kall meg smålig istedet da!

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Hvorfor vet du i det hele tatt dette? Fører du gaveregnskap? Går du rundt og tenker på sånt i stedet for å glede deg over å ha hatt konfirmant som ble feiret med gaver av familien sin? DET er smålig. Grøss.

Haha :)

Nå er det ikke slik at dette overskygge hele gleden av selve konfirmasjonen nei, det var lit vel dramatisk. Kun en observasjon fra min side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...