Gå til innhold

Tics eller uvane?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo egentlig ut som en tvangshandling, men samtidig ville jeg ikke bekymret meg veldig. Jeg ville kartlagt i hvilke situasjoner hun gjør det, hva som løser ut atferden før jeg ville gått videre med det. 

Anonymkode: e2977...da9

Denne handlingen eskalerer i forbindelse med skole og den prosessen de er i gang med, med å skifte klasse. Og opplevelsene det medfører. Som når de skal sette seg ved siden av en ny venn i fellesaktiviteten - og ingen setter seg ved siden av henne.. Sånt svir..

HI

Anonymkode: 775f5...022

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå begynner jeg å bli mer engstelig her.

Datteren min har det virkelig ikke bra på skolen, og dette med å slikke på fingrene startet for et par uker siden i forbindelse med en prosess de er gjennom med å splitte klassen og sette sammen nye klasser. Hun sier at hun er redd for å miste vennene sine, og at det ikke vil være noen i den nye klassen som liker henne.

Hun kom hjem fra skolen i dag og var helt rosin på fingrene av at hun har slikket seg så mye på fingrene. Hun har også startet med å vaske hendene for å fukte dem. Hun sier at hun gjør det fordi hun føler at hendene blir nummen og at hun får ilinger i armene hvis hun ikke gjør det.

Er det slik at dette umiddelbart er tvangshandling - vasketvang eller skal det vare over en viss tid før det faller under det?

Jeg kjenner at jeg er helt knust, for hun har det ikke bra akkurat nå..

Spørsmålet er om vi skal se det an, eller om vi skal kople inn hjelpeapparatet med en gang?

HI

Beklager, jeg svarte før jeg så du hadde skrivd dette. Du har altså kartlagt atferden, og du har funnet ut hvorfor hun gjør dette. Datteren din har det ikke bra. Hun lever i omgivelser hun ikke trives i og ikke kan kontrollere. Det er ikke uvanlig at barn (og voksne) da kompenserer med en irrasjonell atferd som blir en tvangshandling. Hun føler at å slikke på fingeren gir henne en trygghet, og hun kommer ikke til å slutte med det før hun finner tryggheten hun ble fratatt ved splitting av klassen. Hjelp henne gjennom disse problemene, og så vil antagelig atferden hennes opphøre. Kanskje hun kam prate med helsesøster på skolen? Dersom hun sliter sosialt på skolen kan også ppt kobles inn, og de kan vurdere om det er grunn for henvisning til bup.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Denne handlingen eskalerer i forbindelse med skole og den prosessen de er i gang med, med å skifte klasse. Og opplevelsene det medfører. Som når de skal sette seg ved siden av en ny venn i fellesaktiviteten - og ingen setter seg ved siden av henne.. Sånt svir..

HI

Det er rett og slett en enorm frykt for å miste vennene sine, og ikke finne nye.

Problemet er jo vis hun vil respondere på stressende hendelser i livet med tvangshandlinger, da vil jo det kunen bli et problem på lang sikt.

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, jeg svarte før jeg så du hadde skrivd dette. Du har altså kartlagt atferden, og du har funnet ut hvorfor hun gjør dette. Datteren din har det ikke bra. Hun lever i omgivelser hun ikke trives i og ikke kan kontrollere. Det er ikke uvanlig at barn (og voksne) da kompenserer med en irrasjonell atferd som blir en tvangshandling. Hun føler at å slikke på fingeren gir henne en trygghet, og hun kommer ikke til å slutte med det før hun finner tryggheten hun ble fratatt ved splitting av klassen. Hjelp henne gjennom disse problemene, og så vil antagelig atferden hennes opphøre. Kanskje hun kam prate med helsesøster på skolen? Dersom hun sliter sosialt på skolen kan også ppt kobles inn, og de kan vurdere om det er grunn for henvisning til bup.

Tusen takk for svar :)

Hun hadde en vanskelig start på skolen, og det tok lang tid før hun fant seg til rette. Det var tydelig at hun var en Ikke-person den første tiden i førsteklasse. Blant annet ved at ingen sa navnet hennes, noe hun var veldig tydelig på - ingen ropte henne med seg..

Så har hun fått en god og trygg hverdag med gode venner. Og nå tror jeg kanskje hun gjennomlever litt den usikkerheten hun hadde i starten av skoletiden.. hun er så redd for at det skal bli slik igjen.

PPT var inne i bildet i forbindelse med oppstartsproblemene, og konkluderte med at det ikke var behov for å gå videre i forhold til henne. men det kan eventuelt være greit å få dem inn igjen nå ved en så stor endring.

Det bare gikk kaldt nedover ryggen på meg når jeg i dag så at hun hadde begynt å vaske hendene - for det er liksom den mest kjente tvangshandlingen, i alle fall for min begrensede kunnskap..

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er rett og slett en enorm frykt for å miste vennene sine, og ikke finne nye.

Problemet er jo vis hun vil respondere på stressende hendelser i livet med tvangshandlinger, da vil jo det kunen bli et problem på lang sikt.

HI

Nei da, ikle nødvendigvis:) hun, som alle andre vokser og endrer tankemønster. Hun vokser også på gode erfaringer, så om hun erfarer at hennes største frykt ikke var rasjonell, vil hun være bedre rustet senere til å takle stressende og vanskelige perioder og hendelser. Støtt henne inder hun gjennomgår, snakk om det, men ikke avis frykten hennes. Be med venner hjem etter skolen, sørg for å opprettholde det sosiale nettverket hennes. Snakk med skolen om dette slik at de også kan ha fokus på hennes sosiale ferdigheter. Kontakt helsesøster.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar :)

Hun hadde en vanskelig start på skolen, og det tok lang tid før hun fant seg til rette. Det var tydelig at hun var en Ikke-person den første tiden i førsteklasse. Blant annet ved at ingen sa navnet hennes, noe hun var veldig tydelig på - ingen ropte henne med seg..

Så har hun fått en god og trygg hverdag med gode venner. Og nå tror jeg kanskje hun gjennomlever litt den usikkerheten hun hadde i starten av skoletiden.. hun er så redd for at det skal bli slik igjen.

PPT var inne i bildet i forbindelse med oppstartsproblemene, og konkluderte med at det ikke var behov for å gå videre i forhold til henne. men det kan eventuelt være greit å få dem inn igjen nå ved en så stor endring.

Det bare gikk kaldt nedover ryggen på meg når jeg i dag så at hun hadde begynt å vaske hendene - for det er liksom den mest kjente tvangshandlingen, i alle fall for min begrensede kunnskap..

HI

Å vaske hendene overdrevent mye er ikke en uvanlig tvangshandling nei. Mtp at ppt allerede har vært inne i bildet pga oppstartsproblemer ville jeg kontaktet de igjen og bedt om en vurdering for henvisning til bup. Ta kontakt nå, før sommeren dersom kommunen ikke har inntaksstopp i juni. Du kan henvise selv selvom det foretrekkes at skolen gjør det. Iom at din datter har sosiale problemer er det viktig at du også involverer skolen indere slik at de kan tilrettelegge i overgangssitiasjoner og annet det det er naturlig at barna "finner" hverandre. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å vaske hendene overdrevent mye er ikke en uvanlig tvangshandling nei. Mtp at ppt allerede har vært inne i bildet pga oppstartsproblemer ville jeg kontaktet de igjen og bedt om en vurdering for henvisning til bup. Ta kontakt nå, før sommeren dersom kommunen ikke har inntaksstopp i juni. Du kan henvise selv selvom det foretrekkes at skolen gjør det. Iom at din datter har sosiale problemer er det viktig at du også involverer skolen indere slik at de kan tilrettelegge i overgangssitiasjoner og annet det det er naturlig at barna "finner" hverandre. 

Takk for tips! Jeg skal snakke med lærer om å få PPT på banen igjen.

Hun har ikke hatt sosiale problemer de siste to årene, men hun er nå livredd for at det skal skje igjen, og at hun ikek skal få nye venner i den nye klassen..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...