Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #26 Skrevet 21. mai 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei men nå er det jo den muligheten som presenteres i dillemmaet da. Det er jo heller ikke spesielt realistisk å måtte velge mellom å leve uten armer eller bein, eller å bli tilbudt 20 millioner for å ha sex med en 70-åring. Anonymkode: f2027...86b Nå er jo det to alternativer som finnes da. Det er to muligheter. Det med kreft er jo ikke det. Det må jo være to reele alternativer. Anonymkode: 64071...b80
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #27 Skrevet 21. mai 2017 19 minutter siden, Iiiiik skrev: Det er egentlig det som er poenget - at problemstillingene ikke er realistiske. Ikke realistisk at man får valget kanskje, men bortsett fra kreftsaken så er jo det andre mulig. Anonymkode: 64071...b80
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #28 Skrevet 21. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er jo det to alternativer som finnes da. Det er to muligheter. Det med kreft er jo ikke det. Det må jo være to reele alternativer. Anonymkode: 64071...b80 Må det det? Du fikk med deg at spørsmålet kom fra et barn? Må de leke realistisk også? Anonymkode: f2027...86b
Superdolly Skrevet 21. mai 2017 #29 Skrevet 21. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ikke realistisk at man får valget kanskje, men bortsett fra kreftsaken så er jo det andre mulig. Anonymkode: 64071...b80 Sånn helt egentlig er det vel ikke det? I hvilken virkelighet ville du fått en pistol, tilgang til Trump og beskjed om at nå må du skyte ham eller så vil han drepe (husker ikke tallet i farten) menneskene i India? I hvilken verden ender man opp med en gal kirurg som sier at nå amputerer jeg begge bena dine eller begge armene dine, velg nå? I hvilken virkelighet blir du stilt overfor valget om at nå må du enten drukne dette barnet, eller så drukner jeg ti andre barn? Og det er jo nettopp problemet med slike dilemmaer, de er så urealistiske og valgene er så utrolig langt unna det vi til vanlig definerer som greit og moralsk innafor, at det blir vanskelig å svare på dem.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #30 Skrevet 21. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må det det? Du fikk med deg at spørsmålet kom fra et barn? Må de leke realistisk også? Anonymkode: f2027...86b Ja, kom fra barn, men dere er voksne og burde da greie å skille ut at dette ikke er to alternativer en kan velge mellom. Anonymkode: 64071...b80
Iiiiik Skrevet 21. mai 2017 Forfatter #31 Skrevet 21. mai 2017 Dette er typisk DiB egentlig. Litt morsomt og litt frustrerende, at tråden plutselig handler om hvorvidt det er realistisk eller ikke. Oppfordringen om å ta ham på alvor, og utforske svaralternativene er god. Jeg velger stort sett å si at dette vil jeg ikke svare på, rett og slett fordi jeg synes han spyr ut sære problemstillinger, og jeg ikke vil oppmuntre det. Samtidig er det jo innlysende at etisk bevissthet og resonneringsevne vil øke hvis jeg faktisk går ordentlig inn i problemstillingene.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #32 Skrevet 21. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, kom fra barn, men dere er voksne og burde da greie å skille ut at dette ikke er to alternativer en kan velge mellom. Anonymkode: 64071...b80 ... og derfor kan man ikke snakke om hva man ville valgt hvis man kunne velge? Anonymkode: f2027...86b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #33 Skrevet 21. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, kom fra barn, men dere er voksne og burde da greie å skille ut at dette ikke er to alternativer en kan velge mellom. Anonymkode: 64071...b80 Så man skal alltid snakke om realistiske problemstillinger? Barn skal ikke kunne utforske og spørre med mindre det er strengt logisk? Og voksne må for all del ikke tøyse og tulle og holde på med absurditeter. Radioresepsjonen har et ganske morsomt opplegg som heter "Dilemma", laget av voksne for voksne og hysterisk morsomt for de uten "a stick up their tight arse". Anonymkode: 0fbd9...472
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #35 Skrevet 21. mai 2017 Min spør om type dette: mamma? Vil du ha huset full av babyhaier eller giftige snegler? 😅 Anonymkode: 4787b...9bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå