Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #26 Skrevet 20. mai 2017 Nei. Jeg er dog ekstremt skeptisk til vaksineskeptikere flest. Anonymkode: 2664d...161
amandine Skrevet 20. mai 2017 #27 Skrevet 20. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Jeg er dog ekstremt skeptisk til vaksineskeptikere flest. Anonymkode: 2664d...161 Det var akkurat det jeg skulle si.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #28 Skrevet 20. mai 2017 Jo mer jeg leser om vaksiner jo tryggere blir jeg på at vaksinering er et riktig valg for meg og mine barn. Svineinfluensavaksinen blir fortsatt dratt fram som et eksempel på noe som gikk galt, men det gjorde det jo egentlig ikke. Det viste seg jo at det var viruset selv som ga økt risiko for narkolepsi. Virker til at ganske mange vaksineskeptikere ikke har skjønt det. Anonymkode: a98c9...de9
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #29 Skrevet 20. mai 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Så JA til velutprøvde vaksiner, NEI til utprøving her. Anonymkode: 51726...603 Med andre ord: JA til at noen barn i fattige land skal være prøvekaniner, NEI til at mine skal være det! Anonymkode: e2758...ea7
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #30 Skrevet 20. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Med andre ord: JA til at noen barn i fattige land skal være prøvekaniner, NEI til at mine skal være det! Anonymkode: e2758...ea7 DU må gjerne la dine barn være forsøkskanin for den pengegriske medisinindustrien. Jeg lar ikke mine barn være det. Og det betyr ikke automatisk at det er ok å utsette andre barn for det heller. Du har en merkelig måte å konkludere på. Anonymkode: 473fd...77c
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #31 Skrevet 20. mai 2017 Jeg er ikke skeptisk til barnevaksinasjonsprogrammet, men da mannen kom hjem og sa at babyen hadde fått hepatitt B vaksine, så tenkte jeg: er det virkelig nødvendig? Vil han være utsatt for slik smitte? Den vaksinen tok jeg i voksen alder før jeg skulle jobbe innen et helsefag med mye blod. Anonymkode: 08abf...646
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #32 Skrevet 20. mai 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: DU må gjerne la dine barn være forsøkskanin for den pengegriske medisinindustrien. Jeg lar ikke mine barn være det. Og det betyr ikke automatisk at det er ok å utsette andre barn for det heller. Du har en merkelig måte å konkludere på. Anonymkode: 473fd...77c Nei, det er den logiske følgen av anonym 603 sin avslutningsreplikk: nei til utprøving, men ja til ferdig utprøvd medisin... Anonymkode: e2758...ea7
Pobie Skrevet 21. mai 2017 #33 Skrevet 21. mai 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke skeptisk til barnevaksinasjonsprogrammet, men da mannen kom hjem og sa at babyen hadde fått hepatitt B vaksine, så tenkte jeg: er det virkelig nødvendig? Vil han være utsatt for slik smitte? Den vaksinen tok jeg i voksen alder før jeg skulle jobbe innen et helsefag med mye blod. Anonymkode: 08abf...646 Hep B kan babyen få fra mor, siden mor kan være bærer uten symptomer. I mange land gies denne vaksinen dagen babyen blir født for å beskytte mot smitte fra mor. Den beskytter også barnet hvis det skulle bli bitt eller klort av andre barn.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #34 Skrevet 21. mai 2017 På 20.5.2017 den 8.28, Anonym bruker skrev: Jeg jobber med livmorhalskreft. Jeg har lest mye om HPV-vaksinen. Mine døtre SKAL ha HPV-vaksinen. Anonymkode: e3110...53f 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Så lenge de vektlegger kostnader mest i valg av vaksine er jeg skeptisk. Selvsagt er en HPV vaksine positivt. Jeg synes derimot ikke pris på vaksinen bør være det mest avgjørende. Siden du jobber med dette er jeg forundret over at du ikke har et nyansert syn på dette. Kreftforeningen har jo ytret at valg av vaksine IKKE bør skje på grunnlag av kostnad. Anonymkode: 473fd...77c "Nyansert syn", hva legger du i det 77c? 53f skriver at hun jobber med livmorhalskreft, at hun har lest mye om vaksinen, og at hun har bestemt at døtrene skal få den. Hun har tenkt gjennom dette, reflektert, funnet informasjon – og bestemt seg. Hvorfor mener du hun ikke er nyansert? Anonymkode: f3893...233
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #35 Skrevet 21. mai 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke skeptisk til barnevaksinasjonsprogrammet, men da mannen kom hjem og sa at babyen hadde fått hepatitt B vaksine, så tenkte jeg: er det virkelig nødvendig? Vil han være utsatt for slik smitte? Den vaksinen tok jeg i voksen alder før jeg skulle jobbe innen et helsefag med mye blod. Anonymkode: 08abf...646 Hep B-vaksinen gis ikke rutinemessig til alle barn i Norge. Den er ikke en del av grunnvaksinasjonsprogrammet. Hvis barnet deres har fått den, så er det fordi det er en spesiell grunn til det. Barnet vårt fikk den fordi besteforeldrene er fra et land med mye Hep B. Jeg synes det er flott at helsevesenet bruker skjønn, vurderer hvert enkelt barn og gir de vaksinene de mener vil beskytte mitt barn best mulig. Anonymkode: f3893...233
Superdolly Skrevet 21. mai 2017 #36 Skrevet 21. mai 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Nyansert syn", hva legger du i det 77c? 53f skriver at hun jobber med livmorhalskreft, at hun har lest mye om vaksinen, og at hun har bestemt at døtrene skal få den. Hun har tenkt gjennom dette, reflektert, funnet informasjon – og bestemt seg. Hvorfor mener du hun ikke er nyansert? Anonymkode: f3893...233 Jeg tenkte på det samme, og fant ut at anonym ...77c sannsynligvis mener at kun de som sier nei til vaksiner har et "nyansert" syn. Det går jo ofte igjen hos antivaccere, de mener at vi som velger å vaksinere ikke tenker selv, bare "følger saueflokken" og gjør som vi får beskjed om fra "den pengegriske medisinindustrien".
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #37 Skrevet 21. mai 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hep B-vaksinen gis ikke rutinemessig til alle barn i Norge. Den er ikke en del av grunnvaksinasjonsprogrammet. Hvis barnet deres har fått den, så er det fordi det er en spesiell grunn til det. Barnet vårt fikk den fordi besteforeldrene er fra et land med mye Hep B. Jeg synes det er flott at helsevesenet bruker skjønn, vurderer hvert enkelt barn og gir de vaksinene de mener vil beskytte mitt barn best mulig. Anonymkode: f3893...233 Hepatitt-B vaksinen er blitt en del av barnevaksinasjonsprogrammet nå. https://www.fhi.no/nyheter/2016/hepatitt/ Anonymkode: dc593...bc4
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #38 Skrevet 21. mai 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Svineinfluensavaksinen blir fortsatt dratt fram som et eksempel på noe som gikk galt, men det gjorde det jo egentlig ikke. Det viste seg jo at det var viruset selv som ga økt risiko for narkolepsi. Virker til at ganske mange vaksineskeptikere ikke har skjønt det. Anonymkode: a98c9...de9 Dette stemmer ikke, det er påvist klar sammenheng mellom vaksine og narkolepsi, selv om det også var tilfeller blant uvaksinerte. Og jeg mener fortsatt at utprøving på spedbarn var uetisk, det gis ingen andre vaksiner til barn under 3 måneder. https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2017/03/22/195288858/norsk-studie-svineinfluensavaksine-ga-okt-risiko-narkolepsi Anonymkode: 51726...603
aanonym Skrevet 21. mai 2017 #39 Skrevet 21. mai 2017 (endret) 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke skeptisk til barnevaksinasjonsprogrammet, men vi takket nei til å delta i en vaksinasjonsstudie av svineinfluensavaksine til nyfødte. Fikk tilbud som én av ca 100 i verden. Vi ble etter min mening presset ganske hardt, og fikk beskjed på sykehuset om at det var "uansvarlig" å ikke vaksinere babyen på 6 uker. Heldigvis stod vi på vårt, for flere av spedbarna fikk narkolepsi senere. Så JA til velutprøvde vaksiner, NEI til utprøving her. Anonymkode: 51726...603 Ja til velutprøvde vaksiner, nei til utprøving HER? Hva mener du, er det greit at vaksiner prøves ut på andre barn/barn i andre land, men ikke på dine barn/her i landet? Sikkert ikke det du mente, men det kunne høres slik ut. Edit: ser nå at flere over har kommentert det samme. Fikk dessverre ikke til å slette. Endret 21. mai 2017 av aanonym
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #40 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: "Nyansert syn", hva legger du i det 77c? 53f skriver at hun jobber med livmorhalskreft, at hun har lest mye om vaksinen, og at hun har bestemt at døtrene skal få den. Hun har tenkt gjennom dette, reflektert, funnet informasjon – og bestemt seg. Hvorfor mener du hun ikke er nyansert? Anonymkode: f3893...233 Når en stor del eksperter og leger kritiserer valg av vaksinen så synes jeg det er rart at hun ikke sier noe om dette. At denne vaksinen ikke er bra sier jeg ikke, men jeg har også lest mye om den og har lest mye om kritikken i valg av vaksine, der pris er vektlagt for mye. Anonymkode: 473fd...77c
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #41 Skrevet 21. mai 2017 27 minutter siden, aanonym skrev: Ja til velutprøvde vaksiner, nei til utprøving HER? Hva mener du, er det greit at vaksiner prøves ut på andre barn/barn i andre land, men ikke på dine barn/her i landet? Sikkert ikke det du mente, men det kunne høres slik ut. Edit: ser nå at flere over har kommentert det samme. Fikk dessverre ikke til å slette. Nei, jeg mente "herfra blir det et nei til utprøving". Jeg syns selvsagt ikke det er greit med forhastet utprøving på noen nyfødte. Jeg er ikke forsker eller helsepersonell, og vet ikke hvordan man går frem for å utvikle en vaksine. Likevel var det rimelig åpenbart at utprøvingen på de aller, aller minste i 2009 bar preg av å være nettopp forhastet. Anonymkode: 51726...603
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #42 Skrevet 21. mai 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette stemmer ikke, det er påvist klar sammenheng mellom vaksine og narkolepsi, selv om det også var tilfeller blant uvaksinerte. Og jeg mener fortsatt at utprøving på spedbarn var uetisk, det gis ingen andre vaksiner til barn under 3 måneder. https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2017/03/22/195288858/norsk-studie-svineinfluensavaksine-ga-okt-risiko-narkolepsi Anonymkode: 51726...603 Prøv igjen. Det var selve viruset som ga økt risiko for narkolepsi. Siden vaksinen inneholdt bestanddeler av viruset (det er slik vaksiner fungerer) så fikk den også økt risiko. Hadde ingen vaksinert seg er det ikke utenkelig at viruset hadde blitt mer utbredt og like mange mennesker hadde blitt utsatt for de faktorene som ga økt risiko. Altså like mange som ville få narkolepsi. Bare en annen "smittevei". Det var altså ikke kvikksølvet, skvalenen eller noen av de andre innholdsstoffene som det ble skreket opp om som ih og åh så farlige som var problemet. Tror de som fikk narkolepsi av å bli smittet med viruset driter i at de kanskje også kunne ha fått det av vaksinen. At selve viruset ikke var sjekket for bivirkninger som narkolepsi kan man si var dumt men med slike virus har man faktisk ikke tid til det. Det var ren uflaks og veldig usedvanlig at vaksinen gav økt risiko for narkolepsi. Altså ingen slemminger som konspirerte for å gjøre folk syke slik at medisinalfirmaene kunne tjene ekstra penger på dem slik det ofte framstilles. Anonymkode: a98c9...de9
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #43 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når en stor del eksperter og leger kritiserer valg av vaksinen så synes jeg det er rart at hun ikke sier noe om dette. At denne vaksinen ikke er bra sier jeg ikke, men jeg har også lest mye om den og har lest mye om kritikken i valg av vaksine, der pris er vektlagt for mye. Anonymkode: 473fd...77c Selvfølgelig må man vektlegge pris. Ingen land er rike nok til at man velge fra øverste hylle for alt. Helsevesenet må forsøke å gi best mulig helsehjelp til flest mulig mennesker, ikke det ypperste av det ypperste til noen, eller det ypperste av det ypperste innen noen felt, mens andre felt ikke får noen midler. Man trenger ikke alltid liste opp alle fordeler og ulemper. 53f har bestemt seg, så vi vet jo hva hun har landet på – etter å ha lest mye om denne vaksinen. Anonymkode: f3893...233
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #44 Skrevet 21. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hepatitt-B vaksinen er blitt en del av barnevaksinasjonsprogrammet nå. https://www.fhi.no/nyheter/2016/hepatitt/ Anonymkode: dc593...bc4 Så bra! Ser det står på en annen side: "Alle barn som er født 1. november 2016 og senere vil få tilbud om hepatitt B-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet." Barnet vårt ble født før denne datoen, men det er veldig fint å vite at andre barn nå får det samme tilbudet. Anonymkode: f3893...233
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #45 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har en kollega som i ramme alvor mener at det er "sunt" for barn å lide gjennom disse sykdommene vi vaksinerer mot. At barn "har godt av" å få meslinger, kusma osv. Det stemmer ikke at å gjennomgå disse sykdommene gjør immunforsvaret sterkere, snarere tvert imot. Barn som er syke får dårlige immunforsvar, og får oftere andre følgesykdommer. De blir heller ikke mer motstandsdyktige når de er blitt friske igjen av sykdommen. Disse sykdommene er farlige, og det er det mange som har glemt nå, for man kjenner ingen som har gått gjennom det. Jeg tror at hvis man tar seg tid til å spørre ens oldeforelde eller besteforeldre så vil man få noen andre historier! Mormoren min mistet flere barndomsvenninner til sykdommer man nå kan vaksinere barna sine mot. Hun fatter ikke at min generasjon er så uvitende og slepphendte med våre barns framtid. Hvis man har sett en barndomsvenninne få polio, så vaksinerer man. Anonymkode: f3893...233
Gjest Antarctica Skrevet 21. mai 2017 #47 Skrevet 21. mai 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en kollega som i ramme alvor mener at det er "sunt" for barn å lide gjennom disse sykdommene vi vaksinerer mot. At barn "har godt av" å få meslinger, kusma osv. Det stemmer ikke at å gjennomgå disse sykdommene gjør immunforsvaret sterkere, snarere tvert imot. Barn som er syke får dårlige immunforsvar, og får oftere andre følgesykdommer. De blir heller ikke mer motstandsdyktige når de er blitt friske igjen av sykdommen. Disse sykdommene er farlige, og det er det mange som har glemt nå, for man kjenner ingen som har gått gjennom det. Jeg tror at hvis man tar seg tid til å spørre ens oldeforelde eller besteforeldre så vil man få noen andre historier! Mormoren min mistet flere barndomsvenninner til sykdommer man nå kan vaksinere barna sine mot. Hun fatter ikke at min generasjon er så uvitende og slepphendte med våre barns framtid. Hvis man har sett en barndomsvenninne få polio, så vaksinerer man. Anonymkode: f3893...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå