Gå til innhold

Er dere blitt skeptisk til vaksine til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet er absolutt ikke ment for å provosere men er bare nygjerrig hva dere tenker ettersom jeg selv har ett barn som skal utredes for autisme nå.

Dere som har barn med autisme eller Asperger er dere blitt mer skeptisk til å følge vaksineprogrammet? Tenker med tanke på at noen mener at det er en sammenheng mellom vaksinene barn får og utvikling av autisme/asperger.

Anonymkode: f0c6d...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette spørsmålet er absolutt ikke ment for å provosere men er bare nygjerrig hva dere tenker ettersom jeg selv har ett barn som skal utredes for autisme nå.

Dere som har barn med autisme eller Asperger er dere blitt mer skeptisk til å følge vaksineprogrammet? Tenker med tanke på at noen mener at det er en sammenheng mellom vaksinene barn får og utvikling av autisme/asperger.

Det har blitt tilbakevist flere ganger av seriøse forskere at det bare er svada. 

Anbefaler deg å lese på andre sider enn antivaksernes. 

Vaksiner redder liv. 

Anonymkode: 38026...c4b

Skrevet

Jeg har selv ikke barn med autisme, så akkurat den biten kan jeg ikke uttale meg om.. 

MEN, generelt sett så mener jeg at de som velger å ikke vaksinere barna sine på grunnlag av redsel for bivirkninger, har alt for liten kunnskap om hva dette faktisk dreier seg om! Hvis man veier fordeler og ulemper opp mot hverandre, så vil en evt konsekvens av å ikke ta en vaksine kunne være MYE mer alvorlig, enn en evt bivirkning av en vaksine. Dette er statistikk. Det er mye større sjanse for alvorlig sykdom og i verste fall død ved f.eks hjernehinnebetennelse eller meslinger, enn det er ved å ta en vaksine. Vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet i Norge er godt utprøvd og alvorlige bivirkninger hender ytterst sjelden. Det er også et faktum at flere sykdommer som tidligere har vært nærmest utryddet, har kommet tilbake igjen fordi flere foreldre ikke vil vaksinere barna sine. Flere barn har dødd av sykdommer som kunne vært unngått hvis de var vaksinerte.

Nå er det jo klart at det finnes alltid unntak, men jeg tror som sagt at fordelene veier opp for ulempene her! Synes at alle foreldre bør tenke seg nøye om før de evt velger å avstå fra å vaksinere barna sine! 

Skrevet

Det er jo ikke flere barn med autisme i gruppen som er vaksinerte. Så nei, det tenker jeg veldig lite på. Priser meg lykkelig for sykdommene jeg kan beskytte dem mot. 

Anonymkode: 2c6b6...50f

Skrevet

Nei, har satt meg inn i emnet og sjekket hva vitenskaplige studier sier og føler meg sikker på at vaksiner er mye tryggere enn sykdommene man vaksinerer mot. Det finnes heller ingen sammenheng mellom autisme og vaksiner. Dette er bevist gang på gang.

Og hvis det skulle være en sammeheng mellom vaksiner og autisme (noe det ikke er), er risikoen ved å ikke vaksinere fremdeles større enn risikoen for at barnet skal være autistisk. Dvs hvis man slutter å vaksinere, vil mange flere barn dø eller bli permanent handikappet av sykdommene vi vaksinerer mot, enn barna som "reddes" fra autisme.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke "noen" som mener det. Det er et gammelt rykte som henger igjen etter den famøse svindleren Wakefields plantede "bevis" i en falsk studie fra rundt 2001. At folk fortsatt hører på dette våset uten å faktasjekke kildene sine, beviser bare at de som ligger under for konspirasjonsteorier alltid vil holde menneskeheten tilbake med sitt middelalderske verdensbilde.

Anonymkode: e2758...ea7

Skrevet

IMG_4636.PNG

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Noen mener" - nei: Ingen seriøse forskere "mener" det. 

Skrevet (endret)

Nei. Jeg er ikke skeptisk til vaksine. Men akkurat svineinfluensavaksinen tok jeg ikke. 

Endret av Lagertha
Skrevet

Det er visst flere seriøse forskere som har brukt tid av sin karriere og forskningsmidler på å forske på dette. Det er da ikke et så opplagt svar, for de hadde ikke brukt tid på det om det var helt klart. 

Anonymkode: 43136...8e1

Skrevet

Et barn i nær familie fikk tarmvaginasjon etter rotavirusvaksinen. Har allikevel ikke falt meg inn å ikke følge barnevaksinasjonsprogrammet selv om.

Risikoen for sykdom vil alltid være større enn risikoen for bivirkninger, og sykdommene vi vaksinerer mot er mye farligere enn bivirkningene. Om de hadde kommet frem til at MMR-vaksinen kunne føre til autisme (noe de ikke har) ville jeg allikevel vaksinert mine barn med den, heller en risiko for autisme enn meslinger. 

Staten bruker ikke millioner på å vaksinere oss fordi de ikke har noe bedre å bruke pengene på..

Anonymkode: dc593...bc4

Skrevet

Andrew Wakefield, legen som stod bak denne studien som "viste" sammenhengen mellom autisme og vaksine var beviselig korrupt (betalt av advokater), hadde egeninteresser (drev samtidig utvikling av en egen, ny vaksine) og ble i ettertid fratatt legelisensen sin. Han var helt klart en juksemaker med skandaløs forskning. Allikevel (og selv om "forskningen" hans er dementert flere ganger av seriøse forskere) blir han fortsatt trykket til brystet av antivaxere verden over. De velger altså å tro på en korrupt skurk fremfor den "store, stygge" legemiddelindustrien. 

Det er ingen tvil om at Wakefield har barneliv på samvittigheten. Hvordan folk fortsatt kan dra frem feilaktig forskning, som tar livet av de svakeste, som argument for ikke å beskytte barna sine er ubegripelig for meg. 

Skrevet

Nei. Ikke skeptisk til det vanlige vaksine programmet. 

Men er skeptisk til HPV vaksinen. En stund til min datter er aktuell for den. 

Jeg tok heller ikke svineinfluensa vaksinen. Av den enkle grunn at INGEN leger på sykehuset der mamma jobber tok den, argumentet var at den var for lite utprøvd så bivirkninger var ikke kartlagt. 

Anonymkode: 473fd...77c

Skrevet

Seriøst, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si. Hvem er det som "mener" dette?

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er visst flere seriøse forskere som har brukt tid av sin karriere og forskningsmidler på å forske på dette. Det er da ikke et så opplagt svar, for de hadde ikke brukt tid på det om det var helt klart. 

Anonymkode: 43136...8e1

Jo, én drittsekk av en "forsker" publiserte en "studie" om sammenheng mellom autisme og mmr-vaksinen. Dette var rent oppspinn har det vist seg. "Studien" fikk massiv oppmerksomhet og medførte vaksineskepsis med alvorlige konsekvenser. Det er forsket masse på dette fordi man må tilbakevis én "forskers" makkverk og skikkelig forskning skal utføres korrekt. "Forskeren" bak studien burde fått livstid i fengsel for å skape unødig angst, redusert immunitet i befolkningen og en sløsing av ressurser for å tilbakevise hans påstand.

Anonymkode: e3110...53f

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Ikke skeptisk til det vanlige vaksine programmet. 

Men er skeptisk til HPV vaksinen. En stund til min datter er aktuell for den. 

Jeg tok heller ikke svineinfluensa vaksinen. Av den enkle grunn at INGEN leger på sykehuset der mamma jobber tok den, argumentet var at den var for lite utprøvd så bivirkninger var ikke kartlagt. 

Jeg jobber med livmorhalskreft. Jeg har lest mye om HPV-vaksinen. Mine døtre SKAL ha HPV-vaksinen.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med livmorhalskreft. Jeg har lest mye om HPV-vaksinen. Mine døtre SKAL ha HPV-vaksinen.

Jeg var blant de første som fikk den her, mens det enda var en studie (over 10år siden). Viste seg at jeg var i placebo gruppen, men fikk tilbud om (og tok) vaksinen etter studien var over. 

Leste mye om den den gang, og har så klart fulgt med videre, og er fortsatt 100% trygg på at den er så utprøvd at mine eventuelle døtre skal ha den ja 😊👍 

Skrevet

Jeg har ikke barn med autisme, men har en autismespekterforstyrrelse selv. Det er bedre enn å være død. Bare til info.

Anonymkode: 0e739...618

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et barn i nær familie fikk tarmvaginasjon etter rotavirusvaksinen. Har allikevel ikke falt meg inn å ikke følge barnevaksinasjonsprogrammet selv om.

Risikoen for sykdom vil alltid være større enn risikoen for bivirkninger, og sykdommene vi vaksinerer mot er mye farligere enn bivirkningene. Om de hadde kommet frem til at MMR-vaksinen kunne føre til autisme (noe de ikke har) ville jeg allikevel vaksinert mine barn med den, heller en risiko for autisme enn meslinger. 

Staten bruker ikke millioner på å vaksinere oss fordi de ikke har noe bedre å bruke pengene på..

Hva hadde tarmvaginasjon med rotavisus-vaksinen å gjøre!? Ville skjedd uansett. 

Anonymkode: 8729e...3d1

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge foreldrene fikk de beskjed på sykehuset at det var en svært sjelden bivirkning av rotavirus-vaksinen. 

Fra helsenorge.no

''Tarminvaginasjon er også sett i tilknytting til at barn får rotavirusvaksine, men risikoen for dette er svært liten (1–5 av 100 000 barn). Studier viser at de fleste tilfellene har oppstått når barnet har fått sin første dose etter 12-ukers alder. For å unngå økt risiko for tarminvaginasjon ved rotavirusvaksinasjon, skal første dose gis før barnet er 12 uker gammelt.''

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk beskjed om at dette var en mulig bivirkning av vaksinen. 

Skrevet

Jeg er ikke skeptisk til barnevaksinasjonsprogrammet, men vi takket nei til å delta i en vaksinasjonsstudie av svineinfluensavaksine til nyfødte. Fikk tilbud som én av ca 100 i verden. Vi ble etter min mening presset ganske hardt, og fikk beskjed på sykehuset om at det var "uansvarlig" å ikke vaksinere babyen på 6 uker. Heldigvis stod vi på vårt, for flere av spedbarna fikk narkolepsi senere. Så JA til velutprøvde vaksiner, NEI til utprøving her. 

Anonymkode: 51726...603

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge de vektlegger kostnader mest i valg av vaksine er jeg skeptisk. Selvsagt er en HPV vaksine positivt. Jeg synes derimot ikke pris på vaksinen bør være det mest avgjørende. 

Siden du jobber med dette er jeg forundret over at du ikke har et nyansert syn på dette. 

Kreftforeningen har jo ytret at valg av vaksine IKKE bør skje på grunnlag av kostnad. 

Skrevet

Just sayn... Her er hva som skjer når folk ikke forstår at vaksinering faktisk er et kollektivt ansvar. 

Liker slik Australia har gjort det,forresten -Er du uvaksinert får du ikke gå på offentlig skole 👍 

http://www.tv2.no/nyheter/9111840/ (meslingutbrudd i Europa. Frarådes reisemål med små barn)

Skrevet

Jeg har en bekjent som er overbevist om at sønnen fikk autisme av vaksine.

Denne sønnen var klart avvikende ved 1 år før vaksinen... Helt uinteressert i blikkontakt ol. Så dette var medfødt.

Tror moren ødelegger for seg selv og sønnen med å værr bitter og sint på staten..

Anonymkode: 329ad...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...