Gå til innhold

Mine kommende svigerforeldre blander seg i bryllupet vårt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ville i utgangspunktet kun vie oss på tinghuset og ta forlovere med ut på en middag, vi vil ikke ha et stort og formelt bryllup! Vi vil bare bli gift, men så tenkte vi at spesielt hans mor ikke hadde sittet pris på det, så vi valgte å invitere foreldre, søsken og besteforeldre også. Vi har lånt et lokale, vi skal lage koldtbord og skal ha kaker og kaffe. Vi blir 18 stk, kun nærmeste familie.

Nå sier de at vi må få noen venner til å hjelpe i bryllupet med å servere, rydde av og slikt, men vi vil ikke det. I min familie har vi ofte slike tilstelninger, og det er naturlig for dem å hjelpe til å rydde av, sette i maskinen, sette på kaffe og den slags, så de tingene har aldri vært et problem eller et tema i det hele tatt. Svigerforeldrene mine derimot syns det er uhørt at brudepar og gjester skal gjøre det..De insisterer på at vi må få tak i noen til å hjelpe med det. Ingen av oss vil det, vi syns det virker kleint å skulle få venner til å gjøre de tingene, det er ingen venner som er invitert en gang.

Anonymkode: 854de...94e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller ikke kommet i bryllup i finklærne og så måttet servere, rydde og vaske.

Dere får skrive i invitasjonen at dere og foreldrene dine gjør dette :)

Anonymkode: 0b2f3...d13

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi ville i utgangspunktet kun vie oss på tinghuset og ta forlovere med ut på en middag, vi vil ikke ha et stort og formelt bryllup! Vi vil bare bli gift, men så tenkte vi at spesielt hans mor ikke hadde sittet pris på det, så vi valgte å invitere foreldre, søsken og besteforeldre også. Vi har lånt et lokale, vi skal lage koldtbord og skal ha kaker og kaffe. Vi blir 18 stk, kun nærmeste familie.

Nå sier de at vi må få noen venner til å hjelpe i bryllupet med å servere, rydde av og slikt, men vi vil ikke det. I min familie har vi ofte slike tilstelninger, og det er naturlig for dem å hjelpe til å rydde av, sette i maskinen, sette på kaffe og den slags, så de tingene har aldri vært et problem eller et tema i det hele tatt. Svigerforeldrene mine derimot syns det er uhørt at brudepar og gjester skal gjøre det..De insisterer på at vi må få tak i noen til å hjelpe med det. Ingen av oss vil det, vi syns det virker kleint å skulle få venner til å gjøre de tingene, det er ingen venner som er invitert en gang.

Gjestene skal vel få slippe å rydde og servere? Får da være måte på gjerrighet. Går fint an å leie inn et par personer til dette. 

Anonymkode: e88ca...db8

Skrevet

Man trenger overhodet ikke det når det bare er 18 stykker rundt bordet altså.

Det blir ikke mye rydding og sånt når det er et såpass lite og intimt selskap.

Vi gjorde det samme da vi giftet oss, var 16 stykker rundt bordet. Hadde bare blitt kleint å leie inn noen. Vi hadde også koldtbord som vi hadde laget og satt frem selv, etterpå hadde vi kaffe og kaker. Helt uformelt.

Dere bestemmer selv hvordan deres bryllup skal være, skal dere ha et uformelt selskap med middag og kake hvor kleskoden bare er pent antrekk kan dere fint ta jobben selv. Ingen kommer i gallakjole i et slikt selskap, ingen i min familie ihvertfall ;)

Anonymkode: d9b35...60b

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjestene skal vel få slippe å rydde og servere? Får da være måte på gjerrighet. Går fint an å leie inn et par personer til dette. 

Anonymkode: e88ca...db8

Det handler ikke om gjerrighet, hvordan tolket du det slik når jeg skriver at det skal være uformelt med kun nærmeste familie? 

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville heller ikke kommet i bryllup i finklærne og så måttet servere, rydde og vaske.

Dere får skrive i invitasjonen at dere og foreldrene dine gjør dette :)

Anonymkode: 0b2f3...d13

Jeg forventer ikke at de skal rydde, jeg vet at mine foreldre, besteforeldre og søsken gjør det helt naturlig, det er slik vi alltid har gjort det😊Vi trengte vel ikke å skrive det i invitasjonen, som sagt nærmeste familie og vi snakker med de fleste daglig😊

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger overhodet ikke det når det bare er 18 stykker rundt bordet altså.

Det blir ikke mye rydding og sånt når det er et såpass lite og intimt selskap.

Vi gjorde det samme da vi giftet oss, var 16 stykker rundt bordet. Hadde bare blitt kleint å leie inn noen. Vi hadde også koldtbord som vi hadde laget og satt frem selv, etterpå hadde vi kaffe og kaker. Helt uformelt.

Dere bestemmer selv hvordan deres bryllup skal være, skal dere ha et uformelt selskap med middag og kake hvor kleskoden bare er pent antrekk kan dere fint ta jobben selv. Ingen kommer i gallakjole i et slikt selskap, ingen i min familie ihvertfall ;)

Det er akkurat slik vi skal ha det også, det er slik begge vil ha det😊

Skrevet

Det er deres bryllup og dere bestemmer. 

Jeg reagerer negativt på at svigermoren din pålegger deg og din kommende mann oppgaver/utgifter.  Hvis hun hadde tilbudt seg å leie inn noen ville saken vært annerledes.  

Hvis jeg forstår dere riktig så ønsket dere faktisk ikke noe stort bryllup i det hele tatt.  Middagen for 18 er et kompromiss til ære for svigermoren?  Og nå er ikke middagen fin nok for henne?  

Siden dere bare blir 18 regner jeg med at alle gjestene er informert om at dette faktisk er en uformell middag der det forventes at alle skal hjelpe til?  Folk  har ulike forventninger, og det er dumt hvis noen forventer galla og får uformell familiekos.  

Lykke til med bryllupet.  Jeg synes det er fornuftig at folk velger bryllup etter både ønsker og lommebok.  Bryllupet er en dag, ekteskapet skal forhåpentligvis vare evig. 

Anonymkode: 57b39...134

Skrevet

Dette koker kanskje ned til at én familie er vant til, og har overhodet ingen problemer med å ta med seg kopper og tallerkener og putte dem i oppvaskmaskinen, dette er en slags form for dugnad alle alltid har gjortfor hverandre, mens den andre familien er opptatt av at er det selskap, så skal man kun være gjest. Jeg er hundre prosent sikker på at jeg ville trivdes best med dugnadsfamilien. 

Glem svigermors mas og gjør ting slik dere selv ønsker.

Anonymkode: bfd52...b2f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette koker kanskje ned til at én familie er vant til, og har overhodet ingen problemer med å ta med seg kopper og tallerkener og putte dem i oppvaskmaskinen, dette er en slags form for dugnad alle alltid har gjortfor hverandre, mens den andre familien er opptatt av at er det selskap, så skal man kun være gjest. Jeg er hundre prosent sikker på at jeg ville trivdes best med dugnadsfamilien. 

Her har heldigvis to dugnadsfamilier funnet hverandre...

Vi har hatt både bryllup, barnedåp og nå konfirmasjon hjemme, uten en eneste ryddehjelp. Det har gått helt supert, den minglingen man har på kjøkkenet er også koselig :)

Ikke noe problem å rydde av noen asjetter og sette i oppvaskmaskinen om man har kjole eller bunad på seg heller, det går helt fint.

Skrevet

Bare å leie inn kjøkkenhjelp det. Da kan alle bare slappe av og nyte festen.

Selvfølgelig deres valg, men når dere først arrangerer fest er det vel ikke noen big deal å leie inn kjøkkenhjelp? Jeg har vært i store selskap i leid lokale der alle "barna" (selv de som er voksne) er de som har endt opp med å rydde. Det er faktisk kjipt å bli stående og rydde etter andre mens de "voksne" bare slapper av og prater.

Blir noe annet hvis det kun er 18 person og alle rydder etter seg selv, men det høres ut som mannens side av familien forventer at noen andre skal rydde etter dem? I så fall ville jeg leid inn noen.

Skrevet

Svigermor meiner det nok godt, for at de skal få slappe litt meir av på dagen.  Vi var 20 stk til dåp som vi feira heime, og ei tante hjelpte til på kjøkkenet med å rydde, koke kaffe osv.  Det same gjorde eg då dei hadde konfirmasjon med koldtbord, samt har hjelpt veninner i dåp.  Kostar berre ei lita gåve til den som hjelper, og eg syntes berre det var koseleg å få vere litt med på festen.  (fekk kaker og kaffi etter utført arbeid)  Syntes det var veldig greit å sleppe å tenkje på dei tinga, sjølv om familien min og er slike som hjelper til.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke akkurat noe mindre kleint at gjestene må rydde. Ja noen er vent til det og "liker" det, men denne ene gangen er det greit å la de slippe.

Ja det er deres dag og dere liker at gjestene jobber for maten, men det ser faktisk ganske stusselig ut.

En nabojente med venninne blir garantert glad for litt lettjente penger, 500,- pr pers for litt rydding bør dere ta dere råd til en slik dag.

Anonymkode: 99b92...274

Skrevet

Herregud. Folk skjønner virkelig ikke poenget. Er ikke gjerrighet det kommer ann på. Det er et familieselskap som tilfeldigvis denne gangen er en markering av giftemål.

Vi hadde grilling i hagen - sånn til sammenligning.

Anonymkode: 466bf...cbc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Folk skjønner virkelig ikke poenget. Er ikke gjerrighet det kommer ann på. Det er et familieselskap som tilfeldigvis denne gangen er en markering av giftemål.

Vi hadde grilling i hagen - sånn til sammenligning.

Anonymkode: 466bf...cbc

Takk! Vi vurderte også grilling, men det hadde blitt trangt og været er ustabilt, derfor har vi lånt lokalet i borettslaget. Så det er svært uformelt og uhøytidelig😊Vi vurderte også å ha det i stuen hos foreldrene mine, men det blir for trangt. Vi vil begge ha det slik og det føles litt trist at vi skal gjøre dette på andres premisser, spesielt siden det allerede er blitt "mer" enn vi ville allerede😏

Foreldrene hans trenger ikke å gjøre noe annet enn å komme og kose seg, vi ordner resten. 

Skrevet

Jeg synes også gjestene bør slippe å ta oppvasken på en sånn dag. Og selvsagt brudeparet. Dere bør leie inn noen, men venner blir litt klein ja. Få tak i noen ukjente/profesjonelle, eller be din svigermor ordne med noen som kan hjelpe.

Skrevet
1 minutt siden, TPK skrev:

Jeg synes også gjestene bør slippe å ta oppvasken på en sånn dag. Og selvsagt brudeparet. Dere bør leie inn noen, men venner blir litt klein ja. Få tak i noen ukjente/profesjonelle, eller be din svigermor ordne med noen som kan hjelpe.

Greia er jo at det ikke er "en sånn dag"

Vi er mange som ikke ønsker et høytidelig bryllup, men synes det holdet med et helt vanlig og avslappet familieselskap.

Vi hadde som sagt også det, vi hadde det hjemme da. Det er ikke noe overdådig dekket bord, ikke noen overdådig kjole, ingen taler eller dans, det er rett og slett ikke et tradisjonelt bryllup og det er slett ikke stort og flott.

Det er laid-back, det er lave skuldre, en rimelig sommerkjole fra kjedebutikken og et helt vanlig familieselskap.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Greia er jo at det ikke er "en sånn dag"

Vi er mange som ikke ønsker et høytidelig bryllup, men synes det holdet med et helt vanlig og avslappet familieselskap.

Vi hadde som sagt også det, vi hadde det hjemme da. Det er ikke noe overdådig dekket bord, ikke noen overdådig kjole, ingen taler eller dans, det er rett og slett ikke et tradisjonelt bryllup og det er slett ikke stort og flott.

Det er laid-back, det er lave skuldre, en rimelig sommerkjole fra kjedebutikken og et helt vanlig familieselskap.

Bruker dere å forlange at gjester tar oppvasken i familieselskaper? Altså bursdager, dåp, konfirmasjon osv? Meget spesielt i så fall. Jeg personlig hadde nektet å stå i oppvasken i bunaden til 30 000 kroner. Og nei, det er ikke slik at det er null risiko for å få skitt og vann på klærne når man står i oppvaska. Når man inviterer gjester i familieselskap, så er det gjester de er, ikke hjelpere. I tilfelle må man presisere at bryllupet er spleiselag der alle bidrar og kan gå i dongeri og andre klær som det ikke er så farlig å få litt skitt på.

Skrevet
3 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Bruker dere å forlange at gjester tar oppvasken i familieselskaper? Altså bursdager, dåp, konfirmasjon osv? Meget spesielt i så fall. Jeg personlig hadde nektet å stå i oppvasken i bunaden til 30 000 kroner. Og nei, det er ikke slik at det er null risiko for å få skitt og vann på klærne når man står i oppvaska. Når man inviterer gjester i familieselskap, så er det gjester de er, ikke hjelpere. I tilfelle må man presisere at bryllupet er spleiselag der alle bidrar og kan gå i dongeri og andre klær som det ikke er så farlig å få litt skitt på.

Tar oppvasken etter at gjestene har gått hjem jeg....

Som regel bærer vi bare asjettene ut på kjøkkenet og setter på benken, så pakker jeg vekk maten og mer enn det blir ikke gjort av hverken meg selv eller gjester så lenge selskapet varer.

Er det vanlig å ta oppvasken og rydde kjøkkenet mens man har gjester? Det har aldri jeg gjort, det gjør jeg når gjestene har gått hjem.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar oppvasken etter at gjestene har gått hjem jeg....

Som regel bærer vi bare asjettene ut på kjøkkenet og setter på benken, så pakker jeg vekk maten og mer enn det blir ikke gjort av hverken meg selv eller gjester så lenge selskapet varer.

Er det vanlig å ta oppvasken og rydde kjøkkenet mens man har gjester? Det har aldri jeg gjort, det gjør jeg når gjestene har gått hjem.

Det spørs jo hvor lite kjøkkenet er. Hvis man først skal ha koldtbord/middag og så kaker, så blir det jo en del oppvask, ikke alt man kan stable oppå hverandre og la stå på benken. Og ja, jeg setter oppvasken i oppvaskmaskinen med en gang etter gjestene er ferdig med en rett, før neste rett serveres. Vi har åpen løsning med kjøkken/stue, ikke koselig å ha selskap i stua når kjøkkenet ser bomba ut.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du treffer spikeren på hodet her. Jeg kommer fra en dugnadsfamilie. Vi ordner konfirmasjoner, runde dager og uhøytidlige sammenkomster sammen, også i bunad. Alle hjelper til, og ingen gjør noe nummer ut av det. Det er heller ikke mye for hver enkelt å gjøre når alle drar lasset, og langt fra noen som "står på kjøkkenet". Min manns familie er ikke sånn. Når de er gjester så løfter de ikke en finger og blunker ikke en gang når min 7 år gamle nevø rydder bort tallerkenene for dem etter maten. Det er ulike familiekulturer. For meg hadde det vært helt naturlig å gjøre det som HI ønsker. For min svigermor ville det vært utenkelig. HI: Si tusen takk for tipset til svigermor, og gjør det på din egen måte. 

Skrevet

Jeg tror du og mannen skal være veldig tydelig med svigermor. Ikke for å sette henne på plass, men få henne til å tenke. Fortell henne at måten dere opprinnelig ønsket å gifte dere på var å bare dra sammen med forloverne til Tinghuset og ha en rolig middag bare med forloverne i etterkant. Men fordi dere trodde at svigermor og annen familie kanskje ville sette pris på å dele dagen med dere, så har dere valgt å invitere. Så alternativet står mellom ingen familie eller det familielaget dere har bestemt dere for, at dere ikke ønsker noe høytidelig lag med servering og innleide folk.

Det er likevel deres dag og dere ønsker å gjøre det på deres måte, og det må dere si at hun må respektere. Om det var hun som skulle gifte seg så kunne hun bestemt, men nå er det dere som skal gifte dere og dere ønsker å gjøre det på deres måte. Fortell henne at His familie har tradisjoner med å hjelpe til ved familiefester, og at ingen av dem reagerer på det. Fortell henne også at det meste av oppryddingen vil bli gjort etter selskapet av dere selv - fordi dere selv ønsker det på denne måten! Si til henne at dere har bestemt dere for hvordan dere vil ha eget bryllup, at dere kan forstå hennes forslag hvis dere skulle hatt et mer formelt bryllup og flere gjester, men slik dere vil ha det så blir det kun familie, ingen andre, og at dere ikke ønsker mer diskusjon rundt temaet. Fortell henne at dere vil at hun skal slappe av og bare kose seg den dagen, det er ingen som krever at hun skal gjøre noe.

Lykke til med bryllupet :)

Anonymkode: 1234f...fc9

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er deres bryllup og dere bestemmer. 

Jeg reagerer negativt på at svigermoren din pålegger deg og din kommende mann oppgaver/utgifter.  Hvis hun hadde tilbudt seg å leie inn noen ville saken vært annerledes.  

Hvis jeg forstår dere riktig så ønsket dere faktisk ikke noe stort bryllup i det hele tatt.  Middagen for 18 er et kompromiss til ære for svigermoren?  Og nå er ikke middagen fin nok for henne?  

Siden dere bare blir 18 regner jeg med at alle gjestene er informert om at dette faktisk er en uformell middag der det forventes at alle skal hjelpe til?  Folk  har ulike forventninger, og det er dumt hvis noen forventer galla og får uformell familiekos.  

Lykke til med bryllupet.  Jeg synes det er fornuftig at folk velger bryllup etter både ønsker og lommebok.  Bryllupet er en dag, ekteskapet skal forhåpentligvis vare evig. 

Anonymkode: 57b39...134

Enig!!!

Anonymkode: fa003...4d5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke akkurat noe mindre kleint at gjestene må rydde. Ja noen er vent til det og "liker" det, men denne ene gangen er det greit å la de slippe.

Ja det er deres dag og dere liker at gjestene jobber for maten, men det ser faktisk ganske stusselig ut.

En nabojente med venninne blir garantert glad for litt lettjente penger, 500,- pr pers for litt rydding bør dere ta dere råd til en slik dag.

Anonymkode: 99b92...274

Hvis HI ikke engang ønsket en fest, så er "innleid hjelp" over langt over grensen.

Anonymkode: fa003...4d5

Skrevet

Hva om vi hadde hatt en middag hjemme, med de samme gjestene, hadde det da også vært naturlig med kjøkkenhjelp? 

Skrevet

Jeg tenker du hadde gjort det behagelig for deg selv med litt hjelp. Det tenker sikkert svigermor og. Er jo temmelig vanlig at slikt er vennetjenester, så hvorfor ikke spørre en bekjent samtidig som du tilbyr vedkommende din hjelp når hun/han trenger det.

Skrevet
2 minutter siden, prekæs skrev:

Jeg tenker du hadde gjort det behagelig for deg selv med litt hjelp. Det tenker sikkert svigermor og. Er jo temmelig vanlig at slikt er vennetjenester, så hvorfor ikke spørre en bekjent samtidig som du tilbyr vedkommende din hjelp når hun/han trenger det.

Hvorfor skal hun det hvis hun ikke ønsker det?

Anonymkode: 7528e...ea5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...