Gå til innhold

Dere som har jenter, hva tenker dere om at de må gjøre førstegangstjeneste?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg er imot hele systemet med verneplikt og mener at det er et levn fra feudaltiden ønsker jeg det like lite for min jente og min gutt.

Men ettersom de til den tid er myndige vil det ikke være opp til meg hva de velger.

Anonymkode: 4b8e2...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv vært over 10 år i forsvaret. Startet som vernepliktig og jobbet meg oppover til offisersgrad etterhvert. 

Og jeg hadde ikke hatt en eneste motforestilling mot å sende sønn eller datter inn til førstegangstjeneste. 

 

Vi må slutte å behandle barna som skjøre blomster. En 18-19 åring har særdeles godt av å være et år på egenhånd på denne måten. Og dersom de er i marinen og ombord på fartøy, får de reise og oppleve mye samtidig.  

Det smarteste er å ta utdanning gjennom forsvaret. God (og betalt) utdannelse (som i de fleste tilfeller også kan brukes sivilt) og en sikker jobb etterpå.  

 

Anonymkode: 481cb...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er idiotisk. Jenter har ingenting i militæret å gjøre.

Anonymkode: 45bbd...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er idiotisk. Jenter har ingenting i militæret å gjøre.

Anonymkode: 45bbd...c02

Men gutter har det?

Anonymkode: 481cb...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har selv vært over 10 år i forsvaret. Startet som vernepliktig og jobbet meg oppover til offisersgrad etterhvert. 

Og jeg hadde ikke hatt en eneste motforestilling mot å sende sønn eller datter inn til førstegangstjeneste. 

 

Vi må slutte å behandle barna som skjøre blomster. En 18-19 åring har særdeles godt av å være et år på egenhånd på denne måten. Og dersom de er i marinen og ombord på fartøy, får de reise og oppleve mye samtidig.  

Det smarteste er å ta utdanning gjennom forsvaret. God (og betalt) utdannelse (som i de fleste tilfeller også kan brukes sivilt) og en sikker jobb etterpå.  

 

Anonymkode: 481cb...0bc

Hvor det er smartest å ta utdanning avhenger da virkelig av hvilke evner og interesser man har, og ikke minst hvilket yrke man ønsker å jobbe i etter utdanning.

Anonymkode: 4b8e2...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor det er smartest å ta utdanning avhenger da virkelig av hvilke evner og interesser man har, og ikke minst hvilket yrke man ønsker å jobbe i etter utdanning.

Anonymkode: 4b8e2...799

Ok greit, jeg korrigerer : De er smart å ta utdanning gjennom forsvaret, dersom en av de utallige valgmulighetene svarer til det man ønsker å drive med i fremtiden. Betalt utdanning, som også leder mot en sikker jobb. 

Anonymkode: 481cb...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men gutter har det?

Anonymkode: 481cb...0bc

Ja, de må selvsagt forsvare landet sitt.

Anonymkode: 45bbd...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fullført førstegangtjenesten frivillig og begge jentene planlegger å søk lærlingplass i forsvaret. Syns det er egentlig synd så mange slipper er en del som hadde trengt å ha vært bort fra mamma sin litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tvkrus skrev:

Jeg har selv fullført førstegangtjenesten frivillig og begge jentene planlegger å søk lærlingplass i forsvaret. Syns det er egentlig synd så mange slipper er en del som hadde trengt å ha vært bort fra mamma sin litt.

Det er jo ikke den eneste måten ungdommene kan komme seg vekk fra mamma (og pappa, nå vi skal være så likestilte...) på. 

Jeg har aldri vært i militæret. Men jeg kom meg da hjemmefra likevel og jammen ble jeg selvstendig og lærte å ta ansvar for egne handlinger også.

Anonymkode: 4b8e2...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de må selvsagt forsvare landet sitt.

Anonymkode: 45bbd...c02

Mens jentene kan sitte hjemme og strikke og lage mat. 

Anonymkode: 7d182...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper både gutten min og jenta mi har evne og vilje til å gjennomføre førstegangstjeneste. Om de også tar urdanningen sin i Forsvaret er det ren bonus. En utdanning fra Forsvaret er gull verdt.

Og nei. Jeg tror ikke dattera mi vil bli overfalt av en gjeng pubertale gutter uten evne til å tenke konsekvenser. Er det noe sted jenter er godt beskytta så er det i militæret.

Anonymkode: f720a...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor det er smartest å ta utdanning avhenger da virkelig av hvilke evner og interesser man har, og ikke minst hvilket yrke man ønsker å jobbe i etter utdanning.

Anonymkode: 4b8e2...799

Så ikke bare "standard" offiser, men også de som på forsvarets kvote og regning har studert til ingeniør, IKT-utdannet, sykepleier, lege, veterinær, prest og en masse annet er heeeelt utelukket som yrkesvei? Du er visst ikke klar over at Forsvaret har en masse yrker ansatt?

Anonymkode: 31dd0...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det å være i militæret en kjempeflott opplevelse. Jeg mener selv jeg kom ut som en enda mer selvstendig og sterkere person. Opplevde ikke seksuell trakassering eller overgrep. Guttene respekterte meg, og jeg følte meg som en av dem. 

Jeg fikk utfordret meg selv. Har rappellert ned bygninger, sittet i tanks og kan håndtere et våpen, for å nevne noe. Alle som ikke har gode grunner, burde absolutt fullføre minimum førstegangstjeneste.

Anonymkode: 9cda8...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det jo slik at gutter mellom 18 og 25 er overrepresentert når det gjelder dødsfall på veiene og skader påført av motorvogn. Det er også flest gutter i den alderen som begår alvorlig kriminalitet under alkoholpåvirkning. Så det at 18 år gamle gutter får drikke alkohol er ikke bevis for at de er modne i hodet. I enkelte små militærleire er det ikke plass til egne brakker for kvinner. Og hva mener du om den saken der kvinnelig menig ble tvunget til å kle av seg og vaske underlivet sitt mens 30 menn stod og så på? Da hun tok opp saken, var det flere i media som uttalte seg om at hun var en dramaqueen og burde tåle såpass. Holdninger i dag, også på dette forumet, er at de fleste voldtektsofre er i større eller mindre grad er medskyldige i voldtekter fordi de var: for fulle, kledd i for kort skjørt, gikk alene i mørket, snakket for flørtende eller latt en gutt spandere drink på seg. Det snakkes mye mindre om at ansvaret faktisk ene og alene ligger hos voldtektsmannen.

Mange fnyser av sovevoldtekter og seksuell trakassering. Jenter må visst være mer hardhudet og tåle litt mer, ikke være så touchy. Så joda, holdninger til kvinnens verdi i dag er ikke akkurat likestillingsvennlige. Og det verste er at mange KVINNER mener at andre kvinner kan ha skylda for å ha blitt voldtatt. Bare les hvordan kvinner blir omtalt av enkelte brukere her inne: flaggermus/ikke kontroll på musa fordi du har barn med 2 menn eller har barn og giftet deg på nytt. Har du hatt flere partnere? Hore/løstøs/hvem vil ha ei som puler på alle/felleshøl og så videre. Liker du sex? Nymfoman/sexfiksert. Får du deg ny kjæreste og presenterer ham for barna 1 år etter dere er blitt sammen? Ikke så nøye med barn, bare den egoistiske mora får pult. Og så videre.

Anonymkode: b112a...507

Og her er vi i gang i samme spor som vanlig. Sidespor, med andre ord. Eller kanskje heller avsporing.

Anonymkode: 31dd0...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så ikke bare "standard" offiser, men også de som på forsvarets kvote og regning har studert til ingeniør, IKT-utdannet, sykepleier, lege, veterinær, prest og en masse annet er heeeelt utelukket som yrkesvei? Du er visst ikke klar over at Forsvaret har en masse yrker ansatt?

Anonymkode: 31dd0...f86

Joda, men det er også mange yrker som ikke er representert. Er det så galt å mene at militæret ikke er rette vei for alle?

Anonymkode: 4b8e2...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner så mange fantastiske jenter som har vært militæret,  flotte sterke fine vakre jenter.  Min datter vil gjerne. Hun vil førstegangstjeneste,  hun vil ta utdanning i militæret,  hun vil i militæret.  Jeg er en sånn mamma som synes vannpistol er på kanten. Men min datter tar egne valg. Det er min jobb som mamma å la henne ta dem selv om det river skikkelig i navlestrengen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jo sesjon kjønnsnøytral og jentene kalles inn på lik linje. Blir dere mer engstelige for dem enn for guttene?

Anonymkode: 31dd0...f86

Er ikke aktuelt når den tid kommer ,da jeg har to jenter med Adhd diagnose.

Anonymkode: 8d2b4...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men det er også mange yrker som ikke er representert. Er det så galt å mene at militæret ikke er rette vei for alle?

Anonymkode: 4b8e2...799

Selvsagt ikke, det hørtes bare ikke ut som du så for deg bredden.

Forsvaret er jo også landets største lærlingbedrift, så det er mye å velge i.

Anonymkode: 31dd0...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt og en jente, førstegangstjeneste som det er. Får vi ikke gjort noe med. 

Trodde forresten de har forsøkt å avvikle hele greia det siste 10 året, kanskje til og med de to siste. 

Anonymkode: 22b96...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, mirakela skrev:

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder! 

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!! 

Enig i mye du sier. 

Men du er ikke i posisjon til å nekte en myndig jente å gjennomføre førstegangstjeneste. Hun kan få fritak gjennom legeattest. 

Og hva om datteren din vil dette selv? Du kan ikke bestemme over henne på det tidpunktet. Bare nysgjerrig på hvordan du har tenkt å løse det?

Anonymkode: 7195d...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjennomgikk førstegangstjeneste selv for 20+ år siden. Jeg ønsket det, var motivert, og opplevde ingen trakassering av noe slag. Det eneste som vi jenter var opptatte av, var at en av oss ble plassert i stabstroppen i stedet for geværtropp, bare fordi hun var jente, til tross for at hun hadde suverene fysiske ferdigheter. 

Det er mulig at vi bare hadde flaks, og det er selvfølgelig også mulig at det skjedde noe som vi ikke fikk vite om, men året i militæret er noe jeg virkelig ser tilbake på med glede. 

Jeg møtte utfordringer som jeg ikke nødvendigvis taklet så bra, men som jeg virkelig har lært av i ettertid. Jeg fikk mange nye venner, av begge kjønn, som jeg ikke ville ha møtt hvis jeg bare hadde fortsatt i mitt vante miljø, og jeg har hatt stor nytte av å ha det på CV en min, da det har gjort at jeg har skilt meg ut fra mengden og jeg har faktisk fått jobb på grunn av det. 

Så jeg har ingen problemer med allmen verneplikt. Jeg ønsker dem lykke til, og håper og tror at de ksn få samme gode opplevelser som jeg hadde i Nord-Norge i en leir, der det var 8 jenter blant de vernepliktige og 5 kvinnelige befal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i mye du sier. 

Men du er ikke i posisjon til å nekte en myndig jente å gjennomføre førstegangstjeneste. Hun kan få fritak gjennom legeattest. 

Og hva om datteren din vil dette selv? Du kan ikke bestemme over henne på det tidpunktet. Bare nysgjerrig på hvordan du har tenkt å løse det?

Anonymkode: 7195d...df5

Nei, altså. Jeg taler her på vegne av henne, so to speak. Hun har ikke lyst i det hele tatt. Så jeg trenger ikke bestemme det over henne. Min datter og jeg vi pleier å løse ting i fellesskap, ofte gjennom samtale. Du burde prøve det. Vi er begge relativt oppegående og bryr oss om hverande; da finner vi ofte løsninger begge kan enes om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, mirakela skrev:

Nei, altså. Jeg taler her på vegne av henne, so to speak. Hun har ikke lyst i det hele tatt. Så jeg trenger ikke bestemme det over henne. Min datter og jeg vi pleier å løse ting i fellesskap, ofte gjennom samtale. Du burde prøve det. Vi er begge relativt oppegående og bryr oss om hverande; da finner vi ofte løsninger begge kan enes om. 

Nå er verneplikt så godt som frivillig både for jenter og gutter, så hun slipper nok om hun ikke er motivert. Slik var det jo ikke for noen år siden når det gjaldt guttene, de skulle ha svært god grunn til å få fritak.

Og selv om det er pliktig sesjon (den må hun stille på ) er det nesten bare de som VIL videre til førstegangstjeneste som blir kalt inn. 

Det norske forsvaret trenger ikke puslete jenter (eller gutter) med vondt i viljen. 

Anonymkode: 481cb...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er verneplikt så godt som frivillig både for jenter og gutter, så hun slipper nok om hun ikke er motivert. Slik var det jo ikke for noen år siden når det gjaldt guttene, de skulle ha svært god grunn til å få fritak.

Og selv om det er pliktig sesjon (den må hun stille på ) er det nesten bare de som VIL videre til førstegangstjeneste som blir kalt inn. 

Det norske forsvaret trenger ikke puslete jenter (eller gutter) med vondt i viljen. 

Anonymkode: 481cb...0bc

Det er ikke engang plass til alle som vil! 

Anonymkode: f9155...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mirakela skrev:

Nei, altså. Jeg taler her på vegne av henne, so to speak. Hun har ikke lyst i det hele tatt. Så jeg trenger ikke bestemme det over henne. Min datter og jeg vi pleier å løse ting i fellesskap, ofte gjennom samtale. Du burde prøve det. Vi er begge relativt oppegående og bryr oss om hverande; da finner vi ofte løsninger begge kan enes om. 

Jeg tror at du kan være helt trygg på at mamma sin prinsesse slipper å stille i kongens klær. 

Forsvaret trenger selvstendige og trygge ungdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...