Gå til innhold

Dere som har jenter, hva tenker dere om at de må gjøre førstegangstjeneste?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, mirakela skrev:

Hm. Spesielt å ikke oppfatte argumentene: 

1. Leirene hvor militærtjenesten utføres er ikke tilpasset to kjønn. 

2. Jentene er ikke tilstrekkelig beskyttet mot seksuelle tilnærmelser. 

3. Eventuelle seksuelle tilnærmelser står i fare for å bli "dysset" ned pga det ikke finnes gode, kvalitetssikrede linjer for å melde i fra. 

4. Særlig (jenter modnes fortere) gutter i denne alderen har underutviklet frontal cortex, som påvirker konsekvenstenkingen. Den er vanligvis ikke fullt modnet før i 22-23 års alderen. 

 

Hmm, spesielt å ikke oppfatte at føkkings arbeiderpartiet, og jeg NEKTER ikke er så saklig. 

1. Jenter i forsvaret får egne brakker. 

2 og 3 er dine skjønnsmessige vurderinger, de orker jeg ikke å diskutere på. 

4. Du har rett når det gjelder nevral modning, men all den tid gutter får kjøre bil, de får bære våpen i forsvaret (når drepte sist en vernepliktig en annen vernepliktig?) og de får drikke alkohol, ser jeg ikke at det er relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke  greit at jenter blir sett ned på som billige, horete feltmadrasser og det svake kjønn som skal utnyttes for det eneste de er gode for? Jeg synes ikke det, men noen barn lærer det av foreldre som skriver så nedlatende om det motsatte kjønn: 

 

Du er en dårlig ambassadør når det gjelder respekt for motsatt kjønn. Det er helt riktig at det ikke gis opplæring i respekt for det motsatte kjønn. Det skal man ha fått hjemmefra. Der stiller du rimelig svakt. Å ha så mangel på respekt for gutter som er 18 år gamle og forvente at din datter skal få det sjokkerer meg. Jeg avtjente verneplikten på Værnes. 4 jenter der  delte rom og hadde egen dusj. De misstrivdes like mye som meg som ikke var motivert. Ikke synd på dem heller. Kvinnelig løytnant som skrek i overkant mye kanskje for å hevde seg i et mannsdominert miljø.

Anonymkode: f167b...265

Du trekker slutningene dine på feil grunnlag når det gjelder meg. Jeg snakker ikke likedan her inne som til min datter. Riktignok har jeg disse tankene i bakhodet og passer på at hun beskytter seg tilstrekkelig. Det går an nemlig, å være frekk på et anonymforum men likevel ha en anstendig holdning "IRL". 

Du er for øvrig en dårlig ambassadør for militærtjenesten. Fikk ikke nevneverdig mer lyst til at min datter skal innom 😜 Men der var vel sikkert ikke meningen din heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to jenter som begge er over 18. De bare skrev på innkalling/søknaden at de ikke var motivert (man kunne krysse av for sånt), og ingen av dem måtte avtjene verneplikten. Så man kan altså slippe hvis man ikke vil - det er ikke veldig strengt.

Anonymkode: 1e206...47a

Skal det virkelig ikke mer til? Jeg trodde det var strengere enn som så. Håper det er like enkelt for både gutter og jenter da. Selv angrer jeg på at jeg ikke dro, men kjærligheten vant den gang og jeg ble samboer og student i stedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jenta mi blir som meg kommer hun til å klare seg utmerket i militæret. Hun skal sendes hjemmefra med gode verdier og være trygg nok på seg selv til å rive gutta i to om de prøver seg på noe snusk. Som sin mor gjorde i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Iiiiik skrev:

Hmm, spesielt å ikke oppfatte at føkkings arbeiderpartiet, og jeg NEKTER ikke er så saklig. 

1. Jenter i forsvaret får egne brakker. 

2 og 3 er dine skjønnsmessige vurderinger, de orker jeg ikke å diskutere på. 

4. Du har rett når det gjelder nevral modning, men all den tid gutter får kjøre bil, de får bære våpen i forsvaret (når drepte sist en vernepliktig en annen vernepliktig?) og de får drikke alkohol, ser jeg ikke at det er relevant. 

Egne brakker er en grei start. Ikke godt nok for min del all den tid mine bekymringer  ikke blir tatt på alvor, av dem som har myndighet til å gjøre noe med det. 

Jeg ser du syns det virker trygt, så du kan jo sende dine døtre inn i dette eksperimentet og håpe hun kommer tilbake med gode erfaringer. 

Oppmuntrer deg likevel til å lese forskning fra militæret i Israel, som har militærplikt for jenter og gutter. Ikke så lystig lesning i et kjønnsperspektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror min jente er tøff nok, så det blir ikke et problem. Jeg tenker vel heller på dette med å skulle gå i krig og evt drepe mennesker som et problem, at hun kanskje ikke vil være "rustet" for det... Og da er det vel strengt tatt ikke noe poeng i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vårt tilfelle så er ikke militærtjeneste en aktuell problemstilling, i forhold til diagnosene hennes. Men ellers så er det helt greit at både jenter og gutter er i militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, mirakela skrev:

Egne brakker er en grei start. Ikke godt nok for min del all den tid mine bekymringer  ikke blir tatt på alvor, av dem som har myndighet til å gjøre noe med det. 

Jeg ser du syns det virker trygt, så du kan jo sende dine døtre inn i dette eksperimentet og håpe hun kommer tilbake med gode erfaringer. 

Oppmuntrer deg likevel til å lese forskning fra militæret i Israel, som har militærplikt for jenter og gutter. Ikke så lystig lesning i et kjønnsperspektiv. 

Jeg har bare en datter, hun er pasifist, og har akkurat krysset av på at hun ikke ønsker å avtjene verneplikt, og fått beskjed om at hun slipper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Iiiiik skrev:

Hmm, spesielt å ikke oppfatte at føkkings arbeiderpartiet, og jeg NEKTER ikke er så saklig. 

1. Jenter i forsvaret får egne brakker. 

2 og 3 er dine skjønnsmessige vurderinger, de orker jeg ikke å diskutere på. 

4. Du har rett når det gjelder nevral modning, men all den tid gutter får kjøre bil, de får bære våpen i forsvaret (når drepte sist en vernepliktig en annen vernepliktig?) og de får drikke alkohol, ser jeg ikke at det er relevant. 

Nå er det jo slik at gutter mellom 18 og 25 er overrepresentert når det gjelder dødsfall på veiene og skader påført av motorvogn. Det er også flest gutter i den alderen som begår alvorlig kriminalitet under alkoholpåvirkning. Så det at 18 år gamle gutter får drikke alkohol er ikke bevis for at de er modne i hodet. I enkelte små militærleire er det ikke plass til egne brakker for kvinner. Og hva mener du om den saken der kvinnelig menig ble tvunget til å kle av seg og vaske underlivet sitt mens 30 menn stod og så på? Da hun tok opp saken, var det flere i media som uttalte seg om at hun var en dramaqueen og burde tåle såpass. Holdninger i dag, også på dette forumet, er at de fleste voldtektsofre er i større eller mindre grad er medskyldige i voldtekter fordi de var: for fulle, kledd i for kort skjørt, gikk alene i mørket, snakket for flørtende eller latt en gutt spandere drink på seg. Det snakkes mye mindre om at ansvaret faktisk ene og alene ligger hos voldtektsmannen.

Mange fnyser av sovevoldtekter og seksuell trakassering. Jenter må visst være mer hardhudet og tåle litt mer, ikke være så touchy. Så joda, holdninger til kvinnens verdi i dag er ikke akkurat likestillingsvennlige. Og det verste er at mange KVINNER mener at andre kvinner kan ha skylda for å ha blitt voldtatt. Bare les hvordan kvinner blir omtalt av enkelte brukere her inne: flaggermus/ikke kontroll på musa fordi du har barn med 2 menn eller har barn og giftet deg på nytt. Har du hatt flere partnere? Hore/løstøs/hvem vil ha ei som puler på alle/felleshøl og så videre. Liker du sex? Nymfoman/sexfiksert. Får du deg ny kjæreste og presenterer ham for barna 1 år etter dere er blitt sammen? Ikke så nøye med barn, bare den egoistiske mora får pult. Og så videre.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Salla skrev:

Skal det virkelig ikke mer til? Jeg trodde det var strengere enn som så. Håper det er like enkelt for både gutter og jenter da. Selv angrer jeg på at jeg ikke dro, men kjærligheten vant den gang og jeg ble samboer og student i stedet..

Jeg synes det er fornuftig - en soldat som overhode ikke er motivert til å drepe fienden og forsvare landet sitt, lære om bruk av våpen, strategi og lignende er et unyttig element i forsvaret. Det er bedre å ha færre supermotiverte soldater, enn en stor gjeng med døgenikter som sitter og drikker kaffe halve vernepliktstiden. Da er det mer samfunnstjenlig at disse folkene studerer eller kommer seg ut i arbeid.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mirakela skrev:

Når man ikke har andre argumenter så peker man gjerne på de som også var medskyldige, i stedet for å møte aurgumentene. 

Men, som flere sier her, er at det er veldig mange som slipper fordi de ikke er motivert. Det er bra. Da kan jeg jo nekte. For jeg har faktisk innflytelse på min datters valg, selv om hun er myndig. Ikke fordi jeg tvinger, men fordi hun hører på meg. 

Men hva hvis din mor påvirker deg til at hun bør inn i førstegangstjeneste (eller er det bare din datter som skal være underdanig og følge mors gode råd slavisk)? Ja, 18-åringer er ikke voksne, men de er for søren selvstendige individer som må få tenke selv uten hysterisk mor hengende over skulderen. Ser du virkelig alle 18-årige gutter som potensielle voldtektsmenn? Da har du et riktig mørkt syn på de med Y-kromosom.

Anonymkode: 7d182...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva hvis din mor påvirker deg til at hun bør inn i førstegangstjeneste (eller er det bare din datter som skal være underdanig og følge mors gode råd slavisk)? Ja, 18-åringer er ikke voksne, men de er for søren selvstendige individer som må få tenke selv uten hysterisk mor hengende over skulderen. Ser du virkelig alle 18-årige gutter som potensielle voldtektsmenn? Da har du et riktig mørkt syn på de med Y-kromosom.

Anonymkode: 7d182...8e2

Det er ikke snakk om hvem som ser hva som hva. Det er snakk om at det klart er flest gutter som voldtar jenter, og ikke omvendt. Det er også en kjensgjerning at mange unge gutter i alkoholrus mister fullstendig bakkekontakt og begår handlinger som de ikke ville ha begått hvis de var edru. Det er også tilfeller over hele landet der russ plukker opp jenter under seksuell lavalder og har sex med dem/får dem til å strippe eller utføre andre seksuelle handlinger. Antall voldtekter blant ungdom er statistisk sett høyest i "russesesongen". Det er også en kjensgjerning at kvinnens verdi i 2017 fortsatt måles i hvor få partnere hun har hatt, hvor dydig hun er og hvor anstendig hun går kledd.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke snakk om hvem som ser hva som hva. Det er snakk om at det klart er flest gutter som voldtar jenter, og ikke omvendt. Det er også en kjensgjerning at mange unge gutter i alkoholrus mister fullstendig bakkekontakt og begår handlinger som de ikke ville ha begått hvis de var edru. Det er også tilfeller over hele landet der russ plukker opp jenter under seksuell lavalder og har sex med dem/får dem til å strippe eller utføre andre seksuelle handlinger. Antall voldtekter blant ungdom er statistisk sett høyest i "russesesongen". Det er også en kjensgjerning at kvinnens verdi i 2017 fortsatt måles i hvor få partnere hun har hatt, hvor dydig hun er og hvor anstendig hun går kledd.

Anonymkode: b112a...507

Men det kan hun vel utsettes for om hun er på by'n eller hvor som helst ellers i verden? Det er vel ikke på brakka i Forsvaret du finner størst tetthet av drita gutter? Hvis du skal se slik på gutter må du også anta at alle 18-årige jenter er baksnakkende bimbonek (for det er flest jenter som oppfører seg slik).

Anonymkode: 7d182...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan hun vel utsettes for om hun er på by'n eller hvor som helst ellers i verden? Det er vel ikke på brakka i Forsvaret du finner størst tetthet av drita gutter? Hvis du skal se slik på gutter må du også anta at alle 18-årige jenter er baksnakkende bimbonek (for det er flest jenter som oppfører seg slik).

Anonymkode: 7d182...8e2

Å være baksnakkende bimbonek (som dessverre mange av jenter i den alderen er, i tillegg til å være selvsentrert) er ikke straffbart og ødelegger ikke livet til andre. Å begå seksuelle overgrep mot noen som ikke blir trodd, der overgrepet blir bagatellisert i ettertid, gjør det. Og som en over her skrev - les om forskning på forsvaret i Israel der de har hatt verneplikt for begge kjønn i en årrekke. Les forskning om forsvaret i USA og så videre. Det er ingen solskinnshistorier.

Og så har vi forskning fra Norge:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/hver-fjerde-jente-i-forsvaret-blir-sex-trakassert/a/23227701/

http://www.aftenposten.no/norge/Flere-opplever-seksuell-trakassering-i-Forsvaret-104493b.html

https://www.nrk.no/norge/seksuell-trakassering-i-forsvaret-1.6706539

https://www.nrk.no/norge/seksuell-trakassering-i-forsvaret-1.6706539

Der finner du blant annet at risikoen for seksuell trakassering i forsvaret er tre ganger høyere enn i andre yrker, og at det er en tendens til økning. Det er ikke noe rart, når man under førstegangstjenesten blir satt i stemning der testosteronen blir rådende hormon i kroppen. Det er vel og bra når man skal håndtere fienden, men ikke så bra når man skal omgås unge kvinner på avgrenset territorium. Du må også huske på at man i tillegg til 18 år gamle gutter finner også flere voksne befaler.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1394345&page=20

Og her kan du lese kommentarer til saken der ei ung jente måtte stå naken og vaske seg i underlivet foran øyne på 30 menn. Ikke mange som tar jentas side for å si det slik.

Jeg er helt enig at forsvaret er viktig og at kjønnsnøytral verneplikt bidrar til mer likestilling. Men at man som mor OVERHODE ikke er bekymret for seksuell trakassering i lys av forskningen, er for meg uforståelig.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Er sikker på at de fleste som retter pekefingeren mot militæret og  snakker om drittholdninger der, ikke blunker to ganger for å la datteren være russ selv om militæret er uaktuelt...

At flere jenter velger førstegangstjeneste vil jo bidra til en holdningsendring. Jeg tror faren for voldtekt, kvinnefiendtlige holdninger og upassende oppførsel er langt høyere i russetiden. 

Anonymkode: 08032...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva hvis din mor påvirker deg til at hun bør inn i førstegangstjeneste (eller er det bare din datter som skal være underdanig og følge mors gode råd slavisk)? Ja, 18-åringer er ikke voksne, men de er for søren selvstendige individer som må få tenke selv uten hysterisk mor hengende over skulderen. Ser du virkelig alle 18-årige gutter som potensielle voldtektsmenn? Da har du et riktig mørkt syn på de med Y-kromosom.

Anonymkode: 7d182...8e2

Jeg merker du har vanskelig for å forstå noe som kalles "nyanser". Det betyr i denne sammenheng at selv om man sier én ting, betyr ikke dette at det er direkte overførbart til alle andre lignende settinger. Her i mitt innlegg betyr dette for eksempel at selv om jeg sier min datter hører på meg, betyr ikke dette at jeg mener at alle mine generasjoner før meg hørte på si mor. Det betyr bare at MIN datter velger å høre på meg, sannsynligvis fordi vi har et godt forhold og hun syns mine meninger er ok. 

Og, at 30-50% prosent av alle jenter i 13-25 år (ifølge ungdata), blir utsatt for uønsket seksuell kontakt, betyr det ikke at jeg tror at ALLE menn er potensielle voldtektsmenn. 

Derimot mener jeg at dersom staten tvinger kvinner å delta på noe i statens regi, skal de beskytte utsatte på en tilstrekkelig måte, noe jeg mener de ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan hun vel utsettes for om hun er på by'n eller hvor som helst ellers i verden? Det er vel ikke på brakka i Forsvaret du finner størst tetthet av drita gutter? Hvis du skal se slik på gutter må du også anta at alle 18-årige jenter er baksnakkende bimbonek (for det er flest jenter som oppfører seg slik).

Anonymkode: 7d182...8e2

Kanskje i din verden (at flest jenter oppfører seg slik). 

Det er ingen fra staten som tvinger kvinner å gå på byen, derfor har de heller ikke noe ansvar for å beskytte dem der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, mange her mener at overnatting hos fast kjæreste ikke er OK, men å sove i telt sammen med 20 19-åringer er greit... Dessverre, blir overgrep ofte dysset ned, og jenta får skylda. Gutteklubben grei forsvarer hverandre og saken er plutselig ute av verden. Den norske drikkekulturen blant ungdom gjør det ikke noe særlig bedre heller, selv om de aller fleste tenåringsgutter ikke begår overgrep.

Anonymkode: b112a...507

Forskjell på en 15-åring med kjæreste (som gjerne er eldre og ikke har planer om bare å sove), og en myndig person som skal sove på samme sted som motsatt kjønn med klærne på. 

Anonymkode: 08032...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mirakela skrev:

Kanskje i din verden (at flest jenter oppfører seg slik). 

Det er ingen fra staten som tvinger kvinner å gå på byen, derfor har de heller ikke noe ansvar for å beskytte dem der. 

Jeg tror det var hennes poeng. Dersom de fleste gutter ikke er til å stole på rundt jente, så er de fleste jenter bimboer. Ingen av delene er sant.

Er det slik at det å utsette seg selv for fare i byen med mye alkohol på begge kjønn, på et utested eller fest der ikke alle vet hvem som er tilstede er ok fordi det er selvvalgt? Dersom det er et lukket område der alle hoder telles, det er forbudt med alkohol og det er bestemt av staten at man skal avtjene verneplikt i 9 måneder, så er dette ikke greit? Mulig jeg ikke forstod argumentet. 

Staten har bare ansvar for at du er der. Staten tar ikke ansvar for en eventuell voldtekt. Det er ganske mye voldtekt i krig. Å ha et forsvar er faktisk viktigere om det skulle skje en voldtekt. Forsvaret avvikles ikke av den grunn heller.

Skal kvinner kvoteres inn i topplederstillinger, bør kvinner også kvoteres inn i bunnen av samfunnet. Det er utelukkende menn som dør på arbeidsplassen og av de som har tjenestegjort. Vil man ha lik lønn for likt arbeid skal kvinner jaggu meg kvoteres inn i døden i likestillingens navn. (les: ikke kvinnekamp) Hipp hipp Hurra!

Anonymkode: f167b...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, mirakela skrev:

Kanskje i din verden (at flest jenter oppfører seg slik). 

Det er ingen fra staten som tvinger kvinner å gå på byen, derfor har de heller ikke noe ansvar for å beskytte dem der. 

Nei, ikke slik i min verden, men i min verden er ikke alle menn voldtektsmenn heller.

Anonymkode: 7d182...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, mirakela skrev:

Jeg merker du har vanskelig for å forstå noe som kalles "nyanser". Det betyr i denne sammenheng at selv om man sier én ting, betyr ikke dette at det er direkte overførbart til alle andre lignende settinger. Her i mitt innlegg betyr dette for eksempel at selv om jeg sier min datter hører på meg, betyr ikke dette at jeg mener at alle mine generasjoner før meg hørte på si mor. Det betyr bare at MIN datter velger å høre på meg, sannsynligvis fordi vi har et godt forhold og hun syns mine meninger er ok. 

Og, at 30-50% prosent av alle jenter i 13-25 år (ifølge ungdata), blir utsatt for uønsket seksuell kontakt, betyr det ikke at jeg tror at ALLE menn er potensielle voldtektsmenn. 

Derimot mener jeg at dersom staten tvinger kvinner å delta på noe i statens regi, skal de beskytte utsatte på en tilstrekkelig måte, noe jeg mener de ikke gjør. 

Med ditt mannesyn ville jeg vel uttale meg forsiktig om andres evne til nyansering. Jeg håper mine døtre diskuterer saker med meg og gjør opp sin egen mening (uten at jeg på død og liv ønsker at det er min mening de velger). Og jepp og ja, jeg har et tett og godt forhold til alle mine døtre.

Anonymkode: 7d182...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, mirakela skrev:

Hm. Spesielt å ikke oppfatte argumentene: 

1. Leirene hvor militærtjenesten utføres er ikke tilpasset to kjønn. 

2. Jentene er ikke tilstrekkelig beskyttet mot seksuelle tilnærmelser. 

3. Eventuelle seksuelle tilnærmelser står i fare for å bli "dysset" ned pga det ikke finnes gode, kvalitetssikrede linjer for å melde i fra. 

4. Særlig (jenter modnes fortere) gutter i denne alderen har underutviklet frontal cortex, som påvirker konsekvenstenkingen. Den er vanligvis ikke fullt modnet før i 22-23 års alderen. 

 

1. Leirene fungerer greit nok og ikke minst fungerer de jentene som er inne helt utmerket.

2. Hvilket århundre lever du i og hvor lav er din aktelse for gutter?

3. Dette er bare sprøyt.

4. Og hva var det et argument for eller mot?

 

Anonymkode: 31dd0...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feminist og tror faktisk dette kan bli negativt for guttene på sikt. Det er fordi jentene modnes fortere og er i overtall på universiteter og høgskoler. Nyere forskning viser at gutter tar igjen, men at det ikke skjer før de er nærere 30. At gutter nå mister det ekstra året de fikk før (for nå er det svært få som gjennomfører førstegangstjeneste), tror jeg man  vil kunne se på statistikken om noen år. 

 

Men sånn prinsipielt sett tenker jeg at kvinner har like mye å gjøre i forsvaret som menn og at en innkalling av kun unge menn er arkaisk. 

Anonymkode: fb066...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...