Gå til innhold

Dra tul hjemlandet hans...

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Problemet er jo at forskningen måler på forskjellige måter. I en rapport kan Norge være en av fire beste, i en annen kan Norge være best i verden, og i en tredje er Norge plutselig nr. 15. For eksempel, er mye av kreftforskningen i Norge utdatert, det samme gjelder også stoffskiftesykdommer, som hver 3.-4. nordmann har, samtidig som de fleste leger ikke har peiling på det i det hele tatt. På andre områder igjen er Norge et foregangsland sammenlignet med de fleste andre land i verden. Men å automatisk anta at man blir smittet av HIV og feilbehandlet på utenlandsk sykehus fordi det ikke er i Norge, tyder på liten intelligens og fordommer. Jeg har møtt på verdens beste leger her i Norge, men har også mottatt slett behandling og manglende forståelse. Jeg har også vært i møte med helsevesenet i andre land, der jeg både fikk god og dårlig oppfølging. Når det gjelder fødselsomsorg, så har jeg hørt fra veldig mange at svenske og finske jordmødre er de beste å ha når man føder på norske sykehus. Har også samme erfaring med to finske og ei svensk jordmor. Har negativ erfaring med en norsk jordmor, og positiv erfaring med ei annen. Men generelt opplevde jeg at de finske jordmødrene var mer lydhør, mindre besserwissere og mer profesjonelle under fødslene. Jeg fikk for eksempel ikke BS-forklaring fra de finske jordmødrene om at det er "for sent med epidural" (alle mine fødsler har vært lange, så det er ikke et problem at jeg føder for fort), ble heller ikke bedt om å skjerpe meg og slutte å lage lyd eller beskjed om at det virkelig ikke kunne være sååå vondt å føde, ble oftere spurt hva jeg har behov for og, det som jeg satt mest pris på, fikk mye klarere instruksjoner under fødselen for å unngå rifter, presse mest mulig effektivt osv. Så ja, helsevesenet er bra i Norge, men alt er ikke 100 % perfekt, og det finnes også bra helsepersonell og sykehus i utlandet.

Det stemmer selvfølgelig. Jeg har bodd i utlandet i mange år - ulike land og har fått god oppfølging overalt. Mye såklart fordi jeg har penger til det. Blir bare så lei av de som svartmaler norsk helsevesen og sier at det er helt forferdelig, for det er det beviselig ikke (selv om ikke alt er perfekt heller)

Anonymkode: 52be9...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer selvfølgelig. Jeg har bodd i utlandet i mange år - ulike land og har fått god oppfølging overalt. Mye såklart fordi jeg har penger til det. Blir bare så lei av de som svartmaler norsk helsevesen og sier at det er helt forferdelig, for det er det beviselig ikke (selv om ikke alt er perfekt heller)

Anonymkode: 52be9...be7

Nå handler ikke denne tråden om norsk helsevesen, men om at folk skriver at man automatisk blir dårlig behandlet og får AIDS av å havne på sykehus i utlandet. Norge hadde også sitt tilfelle med smitte via blodoverføring, så det kan skje her også. Det kan skje overalt, men betyr ikke at det skjer hele tiden. Jeg har heller aldri sagt at norsk helsevesen i sin helhet er helt forferdelig. Jeg bare reagerer på at mange mener alle utenlandske sykehus og leger er crap. Flere andre land, også utenfor Vest-Europa har for øvrig mye av helsevesenet gratis. I mange land har man offentlige tannklinikker som ikke er forbeholdt skoleelever og gamle - med noe lavere standard på utstyr og lengre ventetid, men tilnærmet gratis. Det er jo en grunn til at mange studenter i Norge går rundt med vondt i tennene, og at mange nordmenn reiser til andre land for å fikse tenner. Det er rett og slett blitt alt for dyrt med tannlege, uten at behandlingen er markant bedre enn i for eksempel Litauen, Ungarn eller Finland.

http://forskning.no/forebyggende-helse-sykdommer-virus-stub/2008/02/myndighetene-sviktet-hepatittsmittede

Her er forresten lenken til hepatitt C-smitte ved blodoverføring i Norge. Så ja, det kan skje hvor som helst i verden, også her.

Endret av MrsRiddick
Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke reis. Kanskje de holder deg der til barnet er født også får du ikke ta babyen din med deg hjem til Norge. Hans sanne jeg kommer frem. Mishandling og store kultur og religion forskjeller

Anonymkode: 82df5...ab5

Snakk om å generalisere utenlandske menn!

Det kan ikke tenkes at han er en helt normal mann som naturligvis ønsker at kvinnen som bærer barnet hans skal treffe familien hans før barnet er født?

Jeg kjenner jeg blir dårlig av hva slags egenskaper du tillegger andre mennesker kun basert på at de bor i "Afrika".

Senegal er ett fantastisk land med svært åpne og gjestefrie mennesker...og fantastisk mat. Jeg har reist masse i Afrika og i Senegal opplevde jeg langt derfra at det var mye kriminalitet osv men man skal, som i alle andre land, vite hvor man ikke bør bevege seg.

Du blir garantert allerede sett på som familien deres og de gleder seg nok stort til å treffe deg. Tipper de ikke vet hva godt de skal gjøre for deg der.

Sjekk med helsestasjon når det kommer til vaksiner osv.

Forøvrig vil jeg tipse deg om en gruppe på Facebook som heter "Norsk-Afrikansk Forening". 

Der er det flere som har reist masse i Vest-Afrika, også med små barn og de kan sikkert gi deg mye mer konstruktive råd enn noen av de du får her :-)

Skrevet

Jøss mange svar her, for det første var jeg nervøs for å treffe familien og ikke veldig bekymret for sykehusene osv, det e snakk om å reise bort der tre uker i sommer på ferie, han har et hus der med familien (villa) og jeg har sett flere bilder. Det finnes også private sykehus, leger i Senegal. Jeg har alt møtt noen fra familien og de virker veldig hyggelig, avslappet og har lite fordommer mot meg som er "hvit" .. han er muslim men tidligere vært gift med en norsk kristen uten at hun konverterte, dessuten har han et norsk barn han skulle aldri tenkt seg å kidnappe til Afrika! Mye fordommer her, og tenker på alle disse gravide som reiser til Thailand det e greit det? Google Senegal så ser dere at det e et fint sted med nydelige strender og flere turister strømmer dit hvert år! Jeg har lyst å møte familien fordi vi planlegger også å gifte oss (i Norge da!) men kunne vært kjekt å møtt og blitt bedre kjent med hans kultur og familie... jeg håper virkelig ikke jeg går aids eller blir kidnappet på turen da 😂

Anonymkode: e272b...ff8

Skrevet

Du kommer nok til å få en fantastisk ferie :-D

Skrevet

Tusen takk :D

Skrevet
51 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Problemet er jo at forskningen måler på forskjellige måter. I en rapport kan Norge være en av fire beste, i en annen kan Norge være best i verden, og i en tredje er Norge plutselig nr. 15. For eksempel, er mye av kreftforskningen i Norge utdatert, det samme gjelder også stoffskiftesykdommer, som hver 3.-4. nordmann har, samtidig som de fleste leger ikke har peiling på det i det hele tatt. På andre områder igjen er Norge et foregangsland sammenlignet med de fleste andre land i verden. Men å automatisk anta at man blir smittet av HIV og feilbehandlet på utenlandsk sykehus fordi det ikke er i Norge, tyder på liten intelligens og fordommer. Jeg har møtt på verdens beste leger her i Norge, men har også mottatt slett behandling og manglende forståelse. Jeg har også vært i møte med helsevesenet i andre land, der jeg både fikk god og dårlig oppfølging. Når det gjelder fødselsomsorg, så har jeg hørt fra veldig mange at svenske og finske jordmødre er de beste å ha når man føder på norske sykehus. Har også samme erfaring med to finske og ei svensk jordmor. Har negativ erfaring med en norsk jordmor, og positiv erfaring med ei annen. Men generelt opplevde jeg at de finske jordmødrene var mer lydhør, mindre besserwissere og mer profesjonelle under fødslene. Jeg fikk for eksempel ikke BS-forklaring fra de finske jordmødrene om at det er "for sent med epidural" (alle mine fødsler har vært lange, så det er ikke et problem at jeg føder for fort), ble heller ikke bedt om å skjerpe meg og slutte å lage lyd eller beskjed om at det virkelig ikke kunne være sååå vondt å føde, ble oftere spurt hva jeg har behov for og, det som jeg satt mest pris på, fikk mye klarere instruksjoner under fødselen for å unngå rifter, presse mest mulig effektivt osv. Så ja, helsevesenet er bra i Norge, men alt er ikke 100 % perfekt, og det finnes også bra helsepersonell og sykehus i utlandet.

Duameg, du er slitsom!!!

Anonymkode: d8a55...6bd

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye fordommer her, og tenker på alle disse gravide som reiser til Thailand det e greit det? 

Bare litt info: Samboer var på sykehus i Phuket Thailand. Majoriteten av de ansatte vi snakket med hadde snakket Cockney Engelsk. Sterk aksent etter mange år i England. Reneste og peneste sykehuset jeg har vært på.

Er du så uheldig som meg og må på sykehus i Sharm El Sheikh, Egypt, risikerer du å møte en svett, cigarrøykende lege med stetoskop som spiller poker med gutta på venterommet. Ingen spøk. Jeg trengte en EKG og de satte på meg klyper med ledninger på håndledd og rundt anklene. Det minnet mest om scenen der de vekket Frankensteins monster til live.

Anonymkode: 49890...908

Skrevet
5 timer siden, MrsRiddick skrev:

Nå handler ikke denne tråden om norsk helsevesen, men om at folk skriver at man automatisk blir dårlig behandlet og får AIDS av å havne på sykehus i utlandet. Norge hadde også sitt tilfelle med smitte via blodoverføring, så det kan skje her også. Det kan skje overalt, men betyr ikke at det skjer hele tiden. Jeg har heller aldri sagt at norsk helsevesen i sin helhet er helt forferdelig. Jeg bare reagerer på at mange mener alle utenlandske sykehus og leger er crap. Flere andre land, også utenfor Vest-Europa har for øvrig mye av helsevesenet gratis. I mange land har man offentlige tannklinikker som ikke er forbeholdt skoleelever og gamle - med noe lavere standard på utstyr og lengre ventetid, men tilnærmet gratis. Det er jo en grunn til at mange studenter i Norge går rundt med vondt i tennene, og at mange nordmenn reiser til andre land for å fikse tenner. Det er rett og slett blitt alt for dyrt med tannlege, uten at behandlingen er markant bedre enn i for eksempel Litauen, Ungarn eller Finland.

http://forskning.no/forebyggende-helse-sykdommer-virus-stub/2008/02/myndighetene-sviktet-hepatittsmittede

Her er forresten lenken til hepatitt C-smitte ved blodoverføring i Norge. Så ja, det kan skje hvor som helst i verden, også her.

Hvem har skrevet at man automatisk får hiv ved utenlandske sykehus? Det har jeg ikke sett. Jeg har derimot sett noen anbefalt hi å sjekke ut både helsevesen, vaksiner, hvordan familien til kjæresten bor og hvordan ting stiller seg om hun skulle bli syk og ev føde barnet der. 

Veldig fornuftige råd, syns jeg.

Og så hadde det vært deilig om du kunne svare i en tråd uten å trekke inn utro og late slabbedasker av noen norske menn (bare et lite hjertesukk herfra). 

Skrevet

Jeg har jobbet i helsevesenet i 20 år. Har aldri blitt truet av norske menn. Utenlandske/innvandrere flere ganger. Tilfeldig? Neppe. Og ja- jeg vet at det finnes plenty av norske drittsekker også. Men det er store kulturelle forskjeller mellom Norge og en del andre land.  I tillegg, om du havner på sykehus dere nede, kommer vi til å behandle deg som en "spedalsk" hvis du havner her på sykehus etterpå. Med smitteregime og isolasjon. Ikke artig. Det florerer av MRSA og ESBL feks. Så jeg ville aldri dratt dit som gravid. 

Anonymkode: a8a7a...cd9

Skrevet

Jeg ville ikke dratt pga graviditet. 

Anonymkode: dc433...4c7

Skrevet

Jeg hadde IKKE reist til Senegal verken som gravid eller med småbarn. 

Det er da fullt mulig for hans familie å besøke dere? 

Anonymkode: 5fa32...078

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde IKKE reist til Senegal verken som gravid eller med småbarn. 

Det er da fullt mulig for hans familie å besøke dere? 

Anonymkode: 5fa32...078

Det er jo ikke bare bare for hans familie å komme på besøk. Det skal litt til å få visum til Norge når du bor i Vest-Afrika. I tillegg har de antakelig ikke penger til å reise til Norge, så dersom de skulle være så heldige å få visum (da må de vel bevise at de har jobb, eiendom etc i hjemlandet slik at det ikke er sannsynlig at de kommer til å prøve å søke asyl i Norge), så må vel HI regne med å betale flybilletter, reiseforsikring etc for hele familien. I tillegg får hun vel da truffet kun et lite utvalg av familien. Så det er jo absolutt det enkleste for de å reise nedover! Vi har vel snakket om å få besøk av noe av familien til mannen min, men da kun mora hans som kan få foreldrevisum. 

Jeg har selv vært i Nigeria som gravid. Var kun 3 mnd på vei da. Men det var absolutt ikke noe problem. Barna har ikke vært nedover enda, men det har mest å gjøre med økonomi, at det koster ganske mye dersom man skal velge den minst kronglete reiseruta, så koster det en del. Men jeg har ingen motforestillinger mot å reise nedover med små barn. De kommer til å elske å være der når vi reiser nedover. Passer man på at man drikker rent vann osv også, så skal det nok gå fint helsemessig også. Jeg kjenner mange som har vært nedover med småbarn uten noe problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...