Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Jeg er i forhold med en herlig mann men som ikke er oppvokst i Norge men har oppholdstillatelse.. jeg er gravid med han og han ønsker at vi reiser til hjemlandet hans for å introdusere meg til familien, og han ønsker at vi gifter oss noe jeg vil også men jeg er litt nervøs for å reise til landet hans som er i Afrika. Noen som har reist dit før eller har mann derfra? Hvordan er det å måte familien osv. Anonymkode: e272b...ff8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 Hvor "dit"? Afrika er stort! Det består av veldig (!!) forskjellige land, slik som Europa. Kunnskap er viktig, prøv å lese deg opp. Anonymkode: 1d683...996
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Hvorfor har han oppholdstillatelse her om han kan reise hjem? Er du hans kort til et evig langt liv i Norge og ellers ikke brukandes til annet? Anonymkode: 2b45d...e41
Dalia Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Som hun over skriver, så er det jo litt vanskelig å svare deg noe konkret når du er så lite spesifikk. Er han fra en veldig muslimsk familie i urolige Somalia eller er han fra en katolsk familie på Elfenbenskysten? Eller kanskje fra Egypt? Hvordan det blir spørs nok veldig på hvor han er fra, hvordan kulturen er i det landet, hvilken religion de tilhører osv. Er de en velstående familie som bor i en villa i en storby eller er de en fattig familie som bor i en jordhytte i en landsby? Jeg har selv en mann fra Elfenbenskysten. Vi giftet oss både her i Europa og i hjemlandet hans. Det var veldig koselig å møte familien hans og de vet jo ikke hva godt de kan gjøre for deg. Jeg ble dårlig i magen da jeg var der, så da innstallerte svogeren hans som er rørlegger vanlig toalett i huset til moren hans for min skyld, siden det var litt kjipt med et hull i gulvet akkurat da :-P Da vi først kom til landet kom fetteren hans og hentet oss og hadde ordnet hotell til oss. Så han betalte for to netter på hotell for oss før vi reiste videre til der moren hans bor. En ting som var litt vanskelig for meg er at de snakker fransk og jeg ikke er noe god i fransk. Men mannen oversatte en del til meg. Du kan jo alltids sende meg pm dersom du har spørsmål, så kan jeg prøve å svare deg.
Dalia Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har han oppholdstillatelse her om han kan reise hjem? Er du hans kort til et evig langt liv i Norge og ellers ikke brukandes til annet? Anonymkode: 2b45d...e41 Du er visst ikke så smart... Det har aldri slått deg at det ikke bare er flyktninger som kan ha oppholdstillatelse i Norge? Jeg har flere kamerater fra Afrika som kom hit som studenter og nå jobber her og har oppholdstillatelse her. Et par av de har tatt doktorgrad og en av de har en master, godt betalt jobb og har kjøpt seg eget hus.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er i forhold med en herlig mann men som ikke er oppvokst i Norge men har oppholdstillatelse.. jeg er gravid med han og han ønsker at vi reiser til hjemlandet hans for å introdusere meg til familien, og han ønsker at vi gifter oss noe jeg vil også men jeg er litt nervøs for å reise til landet hans som er i Afrika. Noen som har reist dit før eller har mann derfra? Hvordan er det å måte familien osv. Anonymkode: e272b...ff8 Jeg håper virkelig ikke du er gravid med han, men med barnet hans Hvilket land er du fra? Anonymkode: 1d90b...cae
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #7 Skrevet 18. mai 2017 12 minutter siden, Dalia skrev: Du er visst ikke så smart... Det har aldri slått deg at det ikke bare er flyktninger som kan ha oppholdstillatelse i Norge? Jeg har flere kamerater fra Afrika som kom hit som studenter og nå jobber her og har oppholdstillatelse her. Et par av de har tatt doktorgrad og en av de har en master, godt betalt jobb og har kjøpt seg eget hus. Så du antar jeg ikke vet det fordi jeg stiller et spørsmål og det gjør deg til den smarte av oss to 😂 Jeg stilte spørsmålet fordi jeg finner det vesentlig i tillegg til det over som spør hvor han er fra! Anonymkode: 2b45d...e41
Dalia Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du antar jeg ikke vet det fordi jeg stiller et spørsmål og det gjør deg til den smarte av oss to 😂 Jeg stilte spørsmålet fordi jeg finner det vesentlig i tillegg til det over som spør hvor han er fra! Anonymkode: 2b45d...e41 Hvorfor i all verden er det relevant hvorfor han har oppholdstillatelse her når han kan reise hjem? Du spør som om man ikke burde kunne reise hjem når man har oppholdstillatelse her. Hadde du visst det, hadde du ikke stilt dumme spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 Akkurat nå, Dalia skrev: Hvorfor i all verden er det relevant hvorfor han har oppholdstillatelse her når han kan reise hjem? Du spør som om man ikke burde kunne reise hjem når man har oppholdstillatelse her. Hadde du visst det, hadde du ikke stilt dumme spørsmål. Det finnes de som faker en alvorlig historie som gir de opphold her og likevel reiser hjem altså. Står i avisa innimellom, bare å lese 👍 Anonymkode: 2b45d...e41
Dalia Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det finnes de som faker en alvorlig historie som gir de opphold her og likevel reiser hjem altså. Står i avisa innimellom, bare å lese 👍 Anonymkode: 2b45d...e41 Men hvorfor i all verden er det relevant her?? Så hva om noen gjør det? Hva har det å si for at hun skal treffe familien hans og gifte seg med han?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #11 Skrevet 18. mai 2017 Ikke reis. Kanskje de holder deg der til barnet er født også får du ikke ta babyen din med deg hjem til Norge. Hans sanne jeg kommer frem. Mishandling og store kultur og religion forskjeller Anonymkode: 82df5...ab5
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #12 Skrevet 18. mai 2017 Litt ironisk med alle fordommene her, for alt vi vet kan det være en hvit fra Sør-Afrika og da hadde vel alt vært greit? Anonymkode: 410d4...9bb
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 Det er helt umulig å svare på, hi, ettersom du ikke opplyser om hvilket land det gjelder. Jeg tror det er ganske trygt å skrive hvilket land det er, eller i alle fall litt mer om din kommende svigerfamilie (religion, hvordan de bor, om forloveden din har søsken og om de har partnere fra andre land osv.). Anonymkode: 0dca8...7e1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 Det er til Senegal hi Anonymkode: e272b...ff8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 Jeg ville ikke dratt til Afrika som gravid pga sykdommer. Anonymkode: 24ab6...adc
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #16 Skrevet 18. mai 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke reis. Kanskje de holder deg der til barnet er født også får du ikke ta babyen din med deg hjem til Norge. Hans sanne jeg kommer frem. Mishandling og store kultur og religion forskjeller Anonymkode: 82df5...ab5 Dette var min tanke og....... Første som slo meg når jeg åpnet og leste hi. Hadde ventet til barnet var født(her hjemme i Norge), og så evt reist. Hvor lenge har dere vært sammen? Hvilken religion tilhører han? Anonymkode: 2c06b...fa9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #17 Skrevet 19. mai 2017 16 timer siden, Dalia skrev: Men hvorfor i all verden er det relevant her?? Så hva om noen gjør det? Hva har det å si for at hun skal treffe familien hans og gifte seg med han? Da hadde ikke jeg ønsket henne god tur, men heller bedt henne bli hjemme. Herrefred og innigranskauen tungnemme enkelte er... Anonymkode: 2b45d...e41
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #18 Skrevet 19. mai 2017 Hehe, for noen svar du får her! Regner med at mannen og familien hans er oppegående siden du har valgt nettopp han. Senegal er vel som de fleste Afrikanske land i den forstand at det er ekstrem forskjell på fattig og rik. Hvis han er fra en familie med litt penger, så er det sikkert greit - ellers kan forholdene bli kummerlige. Dakar er vel blitt kåret til en av verdens farligste byer med tanke på kriminalitet for noen år siden også. Personlig hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot å reise hvis jeg ikke hadde vært gravid, du reiser jo med noen som er kjent. Siden du er gravid ville jeg sjekket om det er trygt å ta malariamedisin og de nødvendige vaksinene med graviditeten. Sykehusforholdene der er nok ikke som i Norge... Anonymkode: 52be9...be7
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #19 Skrevet 19. mai 2017 Mange snodige svar her ja, men alt bunner ned til om du er villig til å risikere ditt eget og ditt ufødte barns liv. Her er noen av tingene du må være obs på: 1) Malaria 2) Zika 3) Toxoplasma og helt annen bakterieflora. 4) Hvis du får komplikasjoner er ikke helsevesenet der like kapabelt på premature og svangerskapsforgiftning (+andre komplikasjoner). 5) Større fare for blodpropp ved lengre flyreiser. 6) Det er mange med HIV/Aids i Senegal. Du og/eller barnet har større sjanse til å bli smittet ved en eventuell sykehusinnleggelse. Her må du og barnet få første prio- ikke en reise. Les litt her du: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Healthcare_in_Senegal Valget av mann regner jeg som det minste av dine problemer så lenge han er snill, arbeidssom og ikke har smittsomme sykdommer. Anonymkode: 4a15e...439
Luksusdyret Skrevet 19. mai 2017 #20 Skrevet 19. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Da hadde ikke jeg ønsket henne god tur, men heller bedt henne bli hjemme. Herrefred og innigranskauen tungnemme enkelte er... Anonymkode: 2b45d...e41 Det har ingenting med å være tungnem å gjøre, men mange er lei fordommer som enkelte har mot ALLE utlendinger og at enkelte alltid tenker det verste om utenlandske menn. Newsflash: det finnes gode menn og kvinner også i andre land enn Norge. Newsflash 2: ikke alle norske kvinner og menn er tvers gjennom gode. Kryp ut av bobla deres og reis helst ut av deres lille bygd med 200 folk en gang i blant for å se hva som rører seg i landet og verden ellers. Jeg reagerer også på at flere mener norsk medisin og sykehus er enestående i verden. Statistisk sett så er det flere land som har bedre helsevesen enn Norge, selv om det norske helsevesenet er bra sammenlignet med svært mange land. Mange norske sykehus er nedslitte, med muggsopp i veggene, gammelt utstyr osv, selv om det finnes mange nye gode sykehus også. Men som sagt, hvis man sitter i sin lille bygd dag ut og dag inn hele året og aldri har sett annet enn sentralsykehuset de to gangene man har født barn, er det ikke rart at man tenker slik.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #21 Skrevet 19. mai 2017 15 minutter siden, MrsRiddick skrev: Det har ingenting med å være tungnem å gjøre, men mange er lei fordommer som enkelte har mot ALLE utlendinger og at enkelte alltid tenker det verste om utenlandske menn. Det er ikke alltid snakk om å ha fordommer mot ALLE, men å være føre var. Det er snakk om å sjekke opp rundt vaner, religion og kulturforskjeller i andre land. For selv om ikke alt gjelder alle er det smart å være obs. Hadde alle gjort dette hadde det vært færre som var låst i andre land fordi en ikke vist at fedre der automatisk får all rettighet til barna, eller en slipper diskusjon om omskjæring fordi en ikke viste at det var rutine i kjærestens hjemland. Eller det kan være greit å vite at det er vanlig å tukte kone og barn etter at en er gift osv osv. Dette er bare ekstreme eksempler, jeg vet lite om Senegal. Alle er ikke slik, det er fåtallet, men når det er forskjellige kulturer som forenes kan en unngå mye tull ved å ikke være godtroen, men heller få frem fakta på forhånd. Akkurat som at kjæresten fra Senegal bør sjekke rundt norske skikker for å være sikker på at det ikke er noe som strider mot hans overbevisning senere. Anonymkode: b3de8...133
Luksusdyret Skrevet 19. mai 2017 #22 Skrevet 19. mai 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke alltid snakk om å ha fordommer mot ALLE, men å være føre var. Det er snakk om å sjekke opp rundt vaner, religion og kulturforskjeller i andre land. For selv om ikke alt gjelder alle er det smart å være obs. Hadde alle gjort dette hadde det vært færre som var låst i andre land fordi en ikke vist at fedre der automatisk får all rettighet til barna, eller en slipper diskusjon om omskjæring fordi en ikke viste at det var rutine i kjærestens hjemland. Eller det kan være greit å vite at det er vanlig å tukte kone og barn etter at en er gift osv osv. Dette er bare ekstreme eksempler, jeg vet lite om Senegal. Alle er ikke slik, det er fåtallet, men når det er forskjellige kulturer som forenes kan en unngå mye tull ved å ikke være godtroen, men heller få frem fakta på forhånd. Akkurat som at kjæresten fra Senegal bør sjekke rundt norske skikker for å være sikker på at det ikke er noe som strider mot hans overbevisning senere. Anonymkode: b3de8...133 Gjelder det også norske menn når man blir sammen med dem? Før man plutselig finner ut at mannen egentlig er psykopat, religiøs fanatiker, utpreget mammadalt, voldsmann osv? Det florerer jo av tråder om vanlige norske menn her inne som slår, kjefter, utøver psykisk vold, manipulerer, puler rundt, tar opp kreditt bak ryggen på dama, driter i unger og husarbeid osv. Du skriver selv at du vet lite om Senegal, så hvorfor male fanden på veggen? Hva med å Google og lese om skikkene i dette landet før man i det hele tatt kommer med hele røkla om at kona blir mishandlet, barna blir tatt fra henne, hun dør av AIDS på sykehus og verden går under? Sånn fremmedfrykt uten at man vet noe som helst om landet man diskuterer er bare teit. Jeg vet heller ikke så mye om det landet, og det kan hende noen av forholdene som er nevnt i tråden er realitet. Men jeg vedder på at 90 % av dem som svarer i tråden heller ikke vet noen ting.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #23 Skrevet 19. mai 2017 2 minutter siden, MrsRiddick skrev: Gjelder det også norske menn når man blir sammen med dem? Før man plutselig finner ut at mannen egentlig er psykopat, religiøs fanatiker, utpreget mammadalt, voldsmann osv? Det florerer jo av tråder om vanlige norske menn her inne som slår, kjefter, utøver psykisk vold, manipulerer, puler rundt, tar opp kreditt bak ryggen på dama, driter i unger og husarbeid osv. Du skriver selv at du vet lite om Senegal, så hvorfor male fanden på veggen? Hva med å Google og lese om skikkene i dette landet før man i det hele tatt kommer med hele røkla om at kona blir mishandlet, barna blir tatt fra henne, hun dør av AIDS på sykehus og verden går under? Sånn fremmedfrykt uten at man vet noe som helst om landet man diskuterer er bare teit. Jeg vet heller ikke så mye om det landet, og det kan hende noen av forholdene som er nevnt i tråden er realitet. Men jeg vedder på at 90 % av dem som svarer i tråden heller ikke vet noen ting. Nå skrev jeg at det bare var ekstreme eksempler. Jeg vet lite om Senegal, det gjør tydeligvis HI også. Og som med alle andre land og kulturer gjelder det da å finne ut hva som gjelder og hva som er vanlig. Da kunne mye dritt vært unngått. Ja det er mye skjult hos mennesker i Norge også, men fordi en ikke kan sikre seg mot alt, betyr ikke at en skal lukke øyna og håpe på det beste ellers også. Det er snakk om å være realistisk og ikke naiv. Skulle en være uheldig og velge feil i Norge har en helt andre muligheter enn om en stuck i et fremmed land. Det er derfor en bør sette seg inn i hva det landets skikker og regler sier om foreldreansvar, tukting og andre ritualer. Ikke bare automatisk tro det beste om alle fordi de virker jo såååå snille med en gang. Det er mye skjult grums. Som jeg sier, jeg vet lite om Senegal, men det er derfor jeg ikke kommer med noe annet enn eksempler og sier sjekk sjekk sjekk nå og ikke når det er for sent. For er Senegal for eksempel et av landene hvor faren automatisk har hele forelderansvaret til barn som er føtt der hadde jeg aldri satt mine bein der med barn i magen. Og det er slike ting en bør finne ut FØR en reiser. Er ikke snakk om å snakke landet ned, bare være føre var. For kulturkræsj skjer hele tiden, uansett hvor politisk korrekt en ønsker å være. Anonymkode: b3de8...133
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #24 Skrevet 19. mai 2017 1 time siden, MrsRiddick skrev: Det har ingenting med å være tungnem å gjøre, men mange er lei fordommer som enkelte har mot ALLE utlendinger og at enkelte alltid tenker det verste om utenlandske menn. Newsflash: det finnes gode menn og kvinner også i andre land enn Norge. Newsflash 2: ikke alle norske kvinner og menn er tvers gjennom gode. Kryp ut av bobla deres og reis helst ut av deres lille bygd med 200 folk en gang i blant for å se hva som rører seg i landet og verden ellers. Jeg reagerer også på at flere mener norsk medisin og sykehus er enestående i verden. Statistisk sett så er det flere land som har bedre helsevesen enn Norge, selv om det norske helsevesenet er bra sammenlignet med svært mange land. Mange norske sykehus er nedslitte, med muggsopp i veggene, gammelt utstyr osv, selv om det finnes mange nye gode sykehus også. Men som sagt, hvis man sitter i sin lille bygd dag ut og dag inn hele året og aldri har sett annet enn sentralsykehuset de to gangene man har født barn, er det ikke rart at man tenker slik. Enig med mye av det du sier, utenom helsevesenet. Statistisk sett, er det fire land i verden som har bedre helsevesen enn Norge; Andorra, Sveits, Island og Sverige. Nå tror jeg ikke at man dør hvis man reiser til andre land enn disse fire altså, men helsevesenet i Norge ER bra - selv om vi elsker å klage på det. https://www.nrk.no/urix/norge-pa-femteplass-pa-helseranking-1.13522953 Anonymkode: 52be9...be7
Luksusdyret Skrevet 19. mai 2017 #25 Skrevet 19. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig med mye av det du sier, utenom helsevesenet. Statistisk sett, er det fire land i verden som har bedre helsevesen enn Norge; Andorra, Sveits, Island og Sverige. Nå tror jeg ikke at man dør hvis man reiser til andre land enn disse fire altså, men helsevesenet i Norge ER bra - selv om vi elsker å klage på det. https://www.nrk.no/urix/norge-pa-femteplass-pa-helseranking-1.13522953 Anonymkode: 52be9...be7 Problemet er jo at forskningen måler på forskjellige måter. I en rapport kan Norge være en av fire beste, i en annen kan Norge være best i verden, og i en tredje er Norge plutselig nr. 15. For eksempel, er mye av kreftforskningen i Norge utdatert, det samme gjelder også stoffskiftesykdommer, som hver 3.-4. nordmann har, samtidig som de fleste leger ikke har peiling på det i det hele tatt. På andre områder igjen er Norge et foregangsland sammenlignet med de fleste andre land i verden. Men å automatisk anta at man blir smittet av HIV og feilbehandlet på utenlandsk sykehus fordi det ikke er i Norge, tyder på liten intelligens og fordommer. Jeg har møtt på verdens beste leger her i Norge, men har også mottatt slett behandling og manglende forståelse. Jeg har også vært i møte med helsevesenet i andre land, der jeg både fikk god og dårlig oppfølging. Når det gjelder fødselsomsorg, så har jeg hørt fra veldig mange at svenske og finske jordmødre er de beste å ha når man føder på norske sykehus. Har også samme erfaring med to finske og ei svensk jordmor. Har negativ erfaring med en norsk jordmor, og positiv erfaring med ei annen. Men generelt opplevde jeg at de finske jordmødrene var mer lydhør, mindre besserwissere og mer profesjonelle under fødslene. Jeg fikk for eksempel ikke BS-forklaring fra de finske jordmødrene om at det er "for sent med epidural" (alle mine fødsler har vært lange, så det er ikke et problem at jeg føder for fort), ble heller ikke bedt om å skjerpe meg og slutte å lage lyd eller beskjed om at det virkelig ikke kunne være sååå vondt å føde, ble oftere spurt hva jeg har behov for og, det som jeg satt mest pris på, fikk mye klarere instruksjoner under fødselen for å unngå rifter, presse mest mulig effektivt osv. Så ja, helsevesenet er bra i Norge, men alt er ikke 100 % perfekt, og det finnes også bra helsepersonell og sykehus i utlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå