Gå til innhold

Er ikke dette veldig frekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her skal alle foreldre (som hvert eneste år) stå for arrangementet av 17. mai. Alle må stille opp med en kake og 25 rundstykker per barn man har på skolen. Nå fikk vi beskjed om at det ikke er nok å ta med langpannekake, Brownies, muffins osv, men man MÅ bake bløtkake med pynt, suksessterte eller lignende PYNTET kake. Jeg er ræva på pynting og det blir stygt uansett. Ikke har jeg tid til å stå i flere timer og pynte kake slik at det blir fint. Synes dere det er helt OK å kreve at man stiller opp med en bestemt type kake? For øvrig så spiser ikke barn disse bløtkakene og andre pyntede kaker, så hvis alle skal bare bake det, vil mesteparten stå igjen etter selskapet er ferdig. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 9c348...904

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg hadde fått denne beskjeden hadde jeg svart følgende:

Nå er det slik at jeg har flere ting å drive med enn å bake og pynte kake til 17. mai arrangementet på skolen. I god dugnadsånd bidrar jeg likevel etter ønske og evne. Dersom det er slik at bidraget ikke er "godt nok" på grunn av manglende pynt får komiteen stå for all baking fra nå og fremover. Jeg kommer ikke med kake flere ganger og har mistet lysten til å bidra til dette. arrangementet.

Med vennlig hilsen xxx

Anonymkode: 7614e...d9a

Skrevet

Jeg fikk i oppdrag å bake boller engang. Det baker jeg aldri hjemme så skrev pent tilbake at pga xxx baker jeg ikke boller, men stiller med langpannesjokoladekake istedenfor. Hørte ikke noe mer og sjokoladekaka gikk unna.

Skrevet

Hvem er det som har bestemt dette?! Og akkurat hvordan var det de formulerte at ikke langpannekake er bra nok? Dette er jo helt sykt, hadde aldri gått med på. Er dette i en liten bygd?

Anonymkode: f66a1...cf8

Skrevet

Enig med deg, hi. Sjokoladekake, brownies, muffins og lignende går alltid unna. Vanskelig å balansere pyntete kremkaker på vaklende papptallerkner, og barna foretrekker det enkle. Får Bad Moms-vibber av denne 17. mai-kommitéen. 

Skrevet

Det er det teiteste jeg jeg har hørt, hadde jeg aldri godtatt 

Anonymkode: 2cc6a...62e

Skrevet

Datror jeg jeg hadde kommet med en kjøpekake, bare på ren trass, og da mener jeg ikke kjøpekake fra bakeri, men sånn som man får i dagligvarebutikken.

Men nå lurer jeg veldig på hvor mange som ikke har barn på skolen som dukker opp til dette 17. mai arrangementet? Er det ikke stort sett skolebarna med familier som kommer på slikt?, Barn, foreldre, eventuelt besteforeldre, liksom. Detmå da bli uhorvelige mengder mat hvis alle skal stille med en kake og 25 rundstykker per barn????

Anonymkode: 75858...461

Skrevet (endret)
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datror jeg jeg hadde kommet med en kjøpekake, bare på ren trass, og da mener jeg ikke kjøpekake fra bakeri, men sånn som man får i dagligvarebutikken.

Men nå lurer jeg veldig på hvor mange som ikke har barn på skolen som dukker opp til dette 17. mai arrangementet? Er det ikke stort sett skolebarna med familier som kommer på slikt?, Barn, foreldre, eventuelt besteforeldre, liksom. Detmå da bli uhorvelige mengder mat hvis alle skal stille med en kake og 25 rundstykker per barn????

Endret av MrsRiddick
Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er samme person som har skrevet om dette før, så er det en bygd der alle møter opp på feiringen på skolen. I en del små bygder er det gjerne ikke andre alternativer, ingen kaféer åpne el.l, og det som skjer, det skjer på skolen.

Anonymkode: 88361...98a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er samme person som har skrevet om dette før, så er det en bygd der alle møter opp på feiringen på skolen. I en del små bygder er det gjerne ikke andre alternativer, ingen kaféer åpne el.l, og det som skjer, det skjer på skolen.

Anonymkode: 88361...98a

Nettopp. Her skjer alt på skolen. Og kjøpekake er jo svindyrt til og med på Rema - en liten suksessterte koster rundt 170 kroner, så jeg tror at jeg baker noe enkelt. Blir det sure miner, så får det bare bli det.

HI

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt! 17. mai er da barnas dag først og fremst, og da kna det jo være greit at de også kan kose seg med kaker og muffins som de liker, for de fleste unger foretrekker nok en langpannesjokoladekake fremfor en pynta bløtkake... Hadde tatt med en langpannekake på trass, og sagt at om det ikke er godt nok, har de å bake kakene selv!

Anonymkode: 631a9...2d3

Skrevet

Vet du, da hadde jeg svart at siden vi lever i et fritt land, og det nettopp er denne friheten vi feirer 17. mai, så tar jeg meg den friheten det er å bake en kake jeg ønsker å bake til feiringen, og ikke noe som noen bestemmer for meg. 

Anonymkode: 75af8...15f

Skrevet

Hehe, noen av disse komitédamene tar litt av noen ganger. Har en venninne som bor på et sånt sted og holdt på å le meg ihjel når hun sendte meg en snap av skrivet med arbeidsoppgaver. Der sto det ikke smørbrød engang, det sto "høye snitter" 😁

Jeg skjønner at det blir kjipt når 8 av 10 kaker som blir levert inn er toro langpannekake, men det går an å gjøre det på en helt annen måte enn å forlange pent pyntede bløtkaker. De kunne f.eks bare skrevet "Av erfaring vet vi at det ofte blir litt vel stor overvekt av sjokoladekaker så vi setter stor pris på også andre typer kaker" Da kunne de som evner, har tid og lyst finne på noe annet 

Men bløtkake er veldig lett da, lettere enn sjokoladekake i langpannen. Om du ikke vil bake sukkerbrød selv i dag kjøper du et. Kjøp også ferdig piano vaniljekrem, en kartong fløte og en kurv jordbær. I morgen tidlig har du vaniljekrem (og kanskje jordbærsyltetøy) inni, pisker kremen og dekker utsiden før du masse jordbær på toppen. Ser veldig bra ut, smaker godt og er veldig lett å lage. 

Anonymkode: 8937f...554

Skrevet

Her hvor jeg bor er det kakesalg innendørs og enormt langbord med nydelige og ordentlige kaker. Må si det er nettopp det som gjør det såpass staselig altså. Jeg syns når vi feirer nasjonaldagen så er det kremkaker/ostekaker/marsipankaker osv som er bra. Men vi er forskjellige alle sammen så jeg syns jo at det skal være langpannekaker også. Det ene skal jo ikke utelukke det andre, så når du føler mest for å ordne det så gjør du jo det. Vil tro at komiteen oppfordrer, ikke krever.

Skrevet

Det høyres voldsom ut, men er vel eit resultat av Toro trenden. Kake no til dags = Toro langpanne sjokoladekake eller lyse muffinsar. Dørgande kjedeleg kakebord!  Suksesskake treng ikkje pyntast så voldsomt, kanskje i beste fall risle over smelta sjokolade, eller berre lage mønster i kremen med ein gaffel.  På pavlova og liknande kaker drysser ein bær utover,  Ostakake kan byntast med oppskårne bær eller frukt.  Det er nok ikkje meininga at du må til med krem i sprøytepose eller  kjevle ut fondant, og tek ikkje timesvis. (men ein bråte smurte(?) rundstykke i tillegg er eit anna kapittel, de har fått mykje arbeid)

- men ei og anna sjokoladekake må nok til, ellers hadde iallefall ungane her i huset vorte skuffa!

Skrevet

Hva med ostekake? Pynt med jordbær og blåbær 😊 

Anonymkode: 034dd...c5f

Skrevet

Detsoteliv.no har mange gode kaker, eg skal lage denne i dag: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/swissrull-marengs-med-baer

Ein hit hjå oss er svigermors riz/valnøttkake, som pyntast med krem og bær (hulter til bulter)  Jordbær og blåbær er jo staseleg til 17. mai.  Denne kan gjerast glutenfri med glutenfrie kjeks. Her er oppskrifta på den:

3 eggekviter piskast stive

250 g sukker og 1 ts vaniljesukker blandast i og piskast litt vidare.

100g valnøtter og 100g rizkjeks grovhakkast og rørast i marengsen.

Steik på 150 grader i 35 min, i rund form med bakepapir. Kvelv på rist og dra av bakepapiret før den vert kald.  Pynt med krem, evt iblanda vaniljekrem, og bær.

Skrevet

For å si det sånn kommer nok ungene til å løpe rundt med kakene i hånden og det er 100 ganger mindre søl på penklærne med en toro muffins enn et bløtkakestykke

Anonymkode: 09ae6...9a7

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å si det sånn kommer nok ungene til å løpe rundt med kakene i hånden og det er 100 ganger mindre søl på penklærne med en toro muffins enn et bløtkakestykke

Men på en sånn bygdefest som HI skisserer at det er snakk om her er det jo langt fra bare barn som skal ha kake. Det er ungdommer, det er voksne, det er gamle, det er et arrangement for hele bygda og ikke bare barnefamiliene... Da er det stusselig med et kakebort som består av bare toro muffins og langpannekake.

Hva med denne da?

Du kan lage bunnen i kveld, dynke den og ha på krem og bær i morgen tidlig. Blir knapt enklere..

http://www.bakelyst.no/oppskrift/kaker/sukkerbrod-i-langpanne/

Skrevet

Bare vent! Snart kommer lavkarbofolket inn i 17. mai-komiteen, og da blir det bare sukkerfrie kaker på 17. Mai... 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men på en sånn bygdefest som HI skisserer at det er snakk om her er det jo langt fra bare barn som skal ha kake. Det er ungdommer, det er voksne, det er gamle, det er et arrangement for hele bygda og ikke bare barnefamiliene... Da er det stusselig med et kakebort som består av bare toro muffins og langpannekake.

Hva med denne da?

Du kan lage bunnen i kveld, dynke den og ha på krem og bær i morgen tidlig. Blir knapt enklere..

http://www.bakelyst.no/oppskrift/kaker/sukkerbrod-i-langpanne/

Men det blir jo aldri bare Toro, det er alltid noen som liker å bake og dermed tar med penere kake ( som de som skrev reglene på hvilken kake en tar med). Toro er forresten glutenfritt, og må ikke ekskluderes helt.

Men det de kunne gjort var å skrive at en ønsker så allsidig kakebord som mulig og da oppfordret folk til å tenke alternative kaker enn langpannekake. Det høres bedre ut enn "Vi FORBYR muffins, bare kirsebærterter og likørfylte vannbakkels er godt nok for vår feiring"

Skrevet
32 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Bare vent! Snart kommer lavkarbofolket inn i 17. mai-komiteen, og da blir det bare sukkerfrie kaker på 17. Mai... 

Ikke det dummeste for mange diabetikere det ;)

Anonymkode: 5f505...04b

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke det dummeste for mange diabetikere det ;)

Anonymkode: 5f505...04b

Bortsett fra at sukkerfrie kaker smaker dritt. Kjenner flere diabetikere som heller spiser fruktspyd og lignende enn disse grusomme lavkarbokakene med sukkererstatninger. Har landet på blåbærrullade her. Så får de heller hyle og syte over at jeg har for dårlig kake.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, noen av disse komitédamene tar litt av noen ganger. Har en venninne som bor på et sånt sted og holdt på å le meg ihjel når hun sendte meg en snap av skrivet med arbeidsoppgaver. Der sto det ikke smørbrød engang, det sto "høye snitter" 😁

Jeg skjønner at det blir kjipt når 8 av 10 kaker som blir levert inn er toro langpannekake, men det går an å gjøre det på en helt annen måte enn å forlange pent pyntede bløtkaker. De kunne f.eks bare skrevet "Av erfaring vet vi at det ofte blir litt vel stor overvekt av sjokoladekaker så vi setter stor pris på også andre typer kaker" Da kunne de som evner, har tid og lyst finne på noe annet 

Men bløtkake er veldig lett da, lettere enn sjokoladekake i langpannen. Om du ikke vil bake sukkerbrød selv i dag kjøper du et. Kjøp også ferdig piano vaniljekrem, en kartong fløte og en kurv jordbær. I morgen tidlig har du vaniljekrem (og kanskje jordbærsyltetøy) inni, pisker kremen og dekker utsiden før du masse jordbær på toppen. Ser veldig bra ut, smaker godt og er veldig lett å lage. 

Haha, hva er en en høy snitt?

Anonymkode: d13a0...08b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...