Gå til innhold

Hvilke bunader har du tilknytning til og kunne valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og nei, det er ikke en tråd for nepeskrell som mener man kan ta hva man vil.

Jeg kunne valgt øvre Hallingdal, Buskerud, Vestfold eller Oslo. Men ingen tvil om at det måtte bli Vestfold.

Anonymkode: f14da...c0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aust-agder, nord og sør-trøndelag og det er uten tvil aust agder jeg ville valgt. 

Anonymkode: 80dc6...0e0

Skrevet

Romerike, Gudbrandsdalen og Sogn. Blir Romerike hvis jeg skal skaffe meg en.

Anonymkode: 7f3e1...0aa

Skrevet

Vest-Agder eller kilt 🤣

Ble Vest-Agder .

Skrevet

Har nordlandsbunad. Kunne hatt Ofoten, Sunnmøre, kystdrakt, finnmark 

Anonymkode: b297e...494

Skrevet

Trønderbunad, (øst?-)-Finnmark bunad, kystdrakten eller en drakt fra hjembygda mi. Hadde valgt den.

Anonymkode: 09095...2b6

Skrevet

Østfold, Vestfold, Telemark eller Oslo. Har Vestfold.

Skrevet

Nordlandsbunad, sparer til nordnorsk festdrakt.

Anonymkode: f61c2...b2c

Skrevet

Valdres, Kristiansund og Oslo.

Kommer til å kjøpe meg den gamle Valdresbunaden 😍

Skrevet

Nordlandsbunad, Ofotenbunad, Bardu og Målselvbunad, Sør-Trønder, Troms og Østerdalen 😁

Har ingen av disse dessverre, kun kystdrakt. Men skal ha meg bunad etterhvert.

Anonymkode: 1ef38...633

Skrevet

Har hele farsslekten min i Harstad så jeg kunne hatt Nordlandsbunad

Mormor er født i telemark men flyttet som ungjente til hedmarken, så jeg kunne vel strengt tatt hatt bunad fra begge de steder.

Jeg er født og oppvokst i romeriksbunadland, så det er den jeg har. For meg er det viktigst å vise hvor jeg kommer fra, ikke hvor besteforeldre kommer fra.

Anonymkode: c9fb7...339

Skrevet

Sunnmøre, øst-telemark eller Hedmark. Hadde jeg kjøpt selv, eller fått ny så hadde jeg valgt Hedmarksbunad siden det er der jeg er oppvokst. Men arvet min mors fra øst-telemark, og er veldig glad i den :)

Anonymkode: 583b3...819

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne valgt øvre Hallingdal, Buskerud, Vestfold eller Oslo. Men ingen tvil om at det måtte bli Vestfold.

Vestfold er nydelig.

Jeg har tilknytning til Nord-Norge, så derfra er Lofotbunaden og Nordlandsbunaden aktuell. Har også bodd i Troms, og da er det Tromsbunaden og Målselvbunaden jeg tenker på. 

I tillegg Vest-Telemark (som også har Smekkebunaden, og Stakk og liv) og Hardanger- eller Nordhordlandsbunaden. Og til slutt har jeg noen gener fra Rogaland og Vestfold, så der kunne det også bli noe.

Anonymkode: 2aa37...637

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nordlandsbunad, sparer til nordnorsk festdrakt.

Anonymkode: f61c2...b2c

Den er veldig flott, og har masse flotte varianter! Har faktisk vurdert den jeg også. 

Anonymkode: 2aa37...637

Skrevet

Jeg kunne hatt Lofoten, Nordlandsbunad, rørosdrakt, trønderband, Buskerud, Ringerike og Lier.

Leg valgte Lier fordi det er stedet jeg er mest knyttet til.

Anonymkode: c0cd3...30e

Skrevet

Jeg kan velge fra nordland, telemark og vestfold. Har ingen god relasjon til tilknytingene mine fra Telemark selvom bunaden derfra er nyyyyyyydelig. Er oppvokst i Vestfold og burde ha valgt den, men fordi alle gode minnene mine fra barndommen utelukkende er tilknyttet bestemor (fra nordnorge) og jeg har vært i nordnorge hver sommer i mange mange år så har jeg valgt nordlandsbunaden :)

Anonymkode: 5564c...39a

Skrevet
2 timer siden, skjotta skrev:

Vest-Agder eller kilt 🤣

Ble Vest-Agder .

Kilt er jo kulest på menn, blir lett bare som et vanlig skjørt ellers, vil jeg tro? Eller er det annet stilig tilbehør?

Skrevet

Øst, og Vest-Telemark, samt Vest-Agder, har tilgang til alle tre og må etterhvert velge én. 🤔

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har ingenting med å være nepeskrell om man mener at man kan velge bunad fritt. Det finnes faktisk ingen lov som forbyr folk å velge den bunaden man selv ønsker. Så enkelt er det faktisk selvom du nok lever I villfarelsen av å tro at din mening er den eneste korrekte.

Anonymkode: f7858...4aa

Skrevet

Sogn, Nordland og Sotra. Valgte Sognebunad, men kunne like gjerne valgt blå Nordlandsbunad, den syns jeg er nydelig.

Skrevet

Bergen, Fana, Telemark, Rogaland, Nordhordland, Karmøy. Valgte Bergen. 

Anonymkode: 3d3b7...e64

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Kilt er jo kulest på menn, blir lett bare som et vanlig skjørt ellers, vil jeg tro? Eller er det annet stilig tilbehør?

På jenter er det bare et plisse skjørt og et sjal i et bestemt rutemønster som tilhører klanen din. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har ingenting med å være nepeskrell om man mener at man kan velge bunad fritt. Det finnes faktisk ingen lov som forbyr folk å velge den bunaden man selv ønsker. Så enkelt er det faktisk selvom du nok lever I villfarelsen av å tro at din mening er den eneste korrekte.

Anonymkode: f7858...4aa

Enig, det er ikke det selvoppnevnte bunadspolitiet som bestemmer hva hver enkelt definerer som nok tilknytning til å skaffe seg bunad fra et sted.

Anonymkode: ac0cc...bc6

Skrevet

Jeg kan iflg tilknytning velge blant Trønderbunaden, Nordtrønderbunaden, Namdalsbunaden og Kystdrakten. Vet sannelig ikke hvilken jeg ville valgt. Mer lyst på f.eks grafferdrakt.

Skrevet

Jeg kunne hatt Nordfjord, men valgte Bergen. Føler det blir riktigst siden JEG er bergenser. 

Anonymkode: 67084...222

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...