Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #26 Skrevet 15. mai 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: For et par måneder siden fortalte jeg i fortrolighet en av mine beste venninner at jeg har tatt botox og filler i leppene, noe jeg kun valgte å fortelle henne og en venninne til. Nå har det kommet frem at hun hadde fortalt dette til sin venninne, som jeg så vidt kjenner og det er tydelig at de to har sittet og pratet rundt temaet. Ble ganske paff når jeg skjønte hun hadde pratet rundt om noe jeg anser som svært personlig. Nå er jeg usikker på hvordan jeg skal si i fra på en pen måte at dette ikke er greit. Eller hvordan hadde dere reagert? Anonymkode: 20223...455 Drama Queen! Du fortalte at du hadde tatt botox og filler til et par venninner, og så er du overrasket over at de snakker videre om det til andre venninner? Klart din erfaring diskuteres når de skal vurdere om de ønsker å gjøre det samme. Eller barr fo å vurdere om resultat er bra. Hun plaprer ikke, du har alt for lav terskel for å si sånt. Det var helt naturlig, og du burde forventet det. Ikke så veldig personlig må jeg si. Anonymkode: b486d...b2f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #27 Skrevet 15. mai 2017 15 timer siden, mirakela skrev: Ja, det er du som ikke er riktig klok. Så hvem skal bestemme om hemmeligheten er verdt å holde, mener du? Har man blitt betrodd en hemmelig og sagt at man skal holde den, skal man ikke i etterkant tenke at "nei, pokker heller, det er ikke en hemmelighet jeg syns er verdt hemmelig status, så den sier jeg villig vekk!" Det er den som betror deg hemmeligheten som eier om det skal deles eller ikke Det kloke svaret i ditt eksempel er: "jeg vet ikke. Jeg syns hun ser fin/bra/normal ut". Dersom det mot formodning virkelig er så synlig, burde man heller si til venninnen med hemmeligheten at "du, det er veldig lett å se det du har gjort, så det er ikke sikkert du trenger å holde det hemmelig". Men men, jeg taler vel for døve ører til dere sladrekjærringer her inne. Du er på bærtur. Man kan altså ikke forvente at andre lyver for en. Anonymkode: 7f216...34f
*Miss Marple* Skrevet 15. mai 2017 #28 Skrevet 15. mai 2017 Man tar da ikke inngrep for at ingen skal merke det?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #29 Skrevet 15. mai 2017 Hvis en venninne ber en om å ikke fortelle noe videre, skal man selvføgelig lyve, eller i hvertfall unngå spørsmålet. Man er jo ikke flink til å holde på en hemmelighet dersom man plaprer med en gang noen spør en direkte om noe. Hvis man er nær nok venninne til å bli betrodd hemmeligheter, er man også nær nok venninne til at man er såpass lojal at man ikke sprer det videre selv om man blir spurt direkte. I HIs tilfelle var det noe som ikke var så farlig med, men hva om det var noe som det faktisk var viktig å holde hemmelig? F eks at noen er på rømmen fra en voldelig eksmann. Er det da greit å si det rett ut dersom eksmannen spør "bor hun i x bygd?" For man kan jo ikke lyve måvite. Anonymkode: f7857...74c
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #30 Skrevet 15. mai 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Å ikke lyve sammen dekkhistorier på andres vegne er én ting. Å holde på hemmeligheter er en annen. Den siste kan jeg fint, den første er mine venner for dannet til å be meg om. Og det er gjensidig. Anonymkode: 8caf4...eae Dine venner velger nok å ikke dele spesielt mye med deg. Handler nok ikke om hvor dannet de er. De er hvertfall smarte nok til å skjønne at du plaprer ☺ Anonymkode: 6ed4d...e9f
MerraSomGår Skrevet 15. mai 2017 #31 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du er på bærtur. Man kan altså ikke forvente at andre lyver for en. Anonymkode: 7f216...34f Seriøst? Da må du i alle fall påpeke det dersom noen i fortrolighet forteller deg noe, fordi du har faktisk helt grunnleggende misforstått et begrep. For håpe dine venninner vet om at deres hemmeligheter sitter så løst hos deg, at dersom noen diskuterer temaet så slipper du alt. For meg er det helt ufattelig at du syns det er helt ok å fortelle en hemmelighet og svikte venninnen din på bakgrunn at du ikke vil dra en liten hvit løgn når noen har lyst til å sladre om venninnen din. Merkelige verdier du har.
MerraSomGår Skrevet 15. mai 2017 #32 Skrevet 15. mai 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Trenger jeg ikke. Jeg omgås kun med mennesker av over gjennomsnittlig intelligens. De kunne aldri finne på å ta et skjønnhetsinngrep i ansiktet for deretter å be folk de respekterer om å lyve om det på deres vegne. Anonymkode: 8caf4...eae Så en liten hvit løgn for å bevare din venninnes hemmelighet (og integritet) er ikke greit, men åpenlys sladring og baksnakking er helt ok, med andre ord. Godt å vite hvor de "over gjennomsnittlig intelligente" står, moralsk sett.
Iiiiik Skrevet 15. mai 2017 #33 Skrevet 15. mai 2017 6 minutter siden, mirakela skrev: Seriøst? Da må du i alle fall påpeke det dersom noen i fortrolighet forteller deg noe, fordi du har faktisk helt grunnleggende misforstått et begrep. For håpe dine venninner vet om at deres hemmeligheter sitter så løst hos deg, at dersom noen diskuterer temaet så slipper du alt. For meg er det helt ufattelig at du syns det er helt ok å fortelle en hemmelighet og svikte venninnen din på bakgrunn at du ikke vil dra en liten hvit løgn når noen har lyst til å sladre om venninnen din. Merkelige verdier du har. Men det må da være forskjell på hvilke hemmeligheter det er snakk om? For meg ville sannheten om en venninne på hemmelig adresse hatt en helt annen valør enn sannheten om en utseendejusterende operasjon. At de to tingene settes opp mot hverandre er ubegripelig for meg. Noen ting er det verdt å lyve om, andre ikke. I det tilfellet som diskuteres i denne tråden ville jeg sagt fra til venninnen min om at dette er det for dumt å lyve om.
MerraSomGår Skrevet 15. mai 2017 #34 Skrevet 15. mai 2017 5 minutter siden, Iiiiik skrev: Men det må da være forskjell på hvilke hemmeligheter det er snakk om? For meg ville sannheten om en venninne på hemmelig adresse hatt en helt annen valør enn sannheten om en utseendejusterende operasjon. At de to tingene settes opp mot hverandre er ubegripelig for meg. Noen ting er det verdt å lyve om, andre ikke. I det tilfellet som diskuteres i denne tråden ville jeg sagt fra til venninnen min om at dette er det for dumt å lyve om. Ja men dersom du sier i fra til din venninne i dét hun forteller det, har du jo sagt i fra. Det er faktisk noe helt annet enn å ikke si i fra og la venninnen være i den tro at dette er en hemmelighet mellom dere (som i HIs historie). Og jeg er enig i deg at noe ikke er verdt å lyve om, men samtidig er det en vanskelig vurdering (tydeligvis, ut fra denne tråden), for hvem skal bestemme hvilke hemmeligheter er "gode nok" for å holdes hemmelig? Jeg mener det er den som forteller hemmeligheten som bestemmer det. Da er prinsippet mye lettere. Min verdi er i alle fall at dersom min venninne opplever at noe hun sier skal holdes hemmelig, så holder jeg det hemmelig. Dersom jeg syns det er en tåpelig ting å holde hemmmelig, kan jeg heller si det til henne. Men uansett, det SISTE jeg ville ha gjort var å være med på sladring/baksnakking om det. Men jeg hadde faktisk heller sagt det til tredjepersonen; "at jeg syns ikke noe om å snakke om folks utseende, dersom ikke vedkommende er til stede og spør om bår mening", dersom min første "hvite løgn" ikke gjorde at hun stoppet å snakke om det.
Merdee Skrevet 15. mai 2017 #35 Skrevet 15. mai 2017 (endret) Her inne er det full baluba om ektemannen fra tid til annen kommer med små løgner, men HI tar tydeligvis svært lett på løgn når det gjelder henne selv, og forventer i tillegg at andre på direkte spørsmål skal lyve på hennes vegne (om noe så bagatellmessig som at hun har tatt Botox eller fylt leppene eller hva det nå enn er). Nei, vet du hva! Endret 15. mai 2017 av Winterlady.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #36 Skrevet 15. mai 2017 Av en eller annen grunn forteller både, familie, venner og mer perifere mennesker meg veldig mye. Jeg kjenner til veldig mange menneskers hemmeligheter. Det som går igjen er at de ikke gir noen advarsel før de begynner å betro seg. Jeg får sjelden mulighet til å si at jeg ikke ønsker å holde på flere hemmeligheter og jeg er rett og slett elendig på å holde på hemmeligheter. Ting blir så mye enklere hvis folk bare sier ting som de er og ikke er så opptatte av å fremstå som "perfekte" hele tiden. Noen ganger røper jeg meg uten å tenke på At jeg har gjort noe galt og noen ganger forteller jeg noe fordi jeg mener det er best. Så får jeg heller tåle at noen blir sure. Anonymkode: 8991f...9cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå