LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. mai 2017 #26 Skrevet 14. mai 2017 I min bok er det ikke normalt å ikke vise interesse for barn og barnebarn, nei. Endel gamle sitter og sutrer over at ingen besøker dem eller hjelper dem- vel, dersom så mange er slik svarene her skisserer, er det jammen ikke rart. Man høster det man sår.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #27 Skrevet 14. mai 2017 Det som slår meg er at man velger å jobbe slik mannen din gjør når han er far til 4 barn... Man har selv ansvaret for barna man setter til verden. Om man får hjelp så er det kun en bonus. En bonus man ikke skal forvente å få... Anonymkode: 103ab...08e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #28 Skrevet 14. mai 2017 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som slår meg er at man velger å jobbe slik mannen din gjør når han er far til 4 barn... Man har selv ansvaret for barna man setter til verden. Om man får hjelp så er det kun en bonus. En bonus man ikke skal forvente å få... Anonymkode: 103ab...08e Enig! Mannen må se etter en ny jobb. Du trenger åpenbart mer hjelp og det er ikke rart når du er alenemor 50% av tiden... Anonymkode: ed2ef...730
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #29 Skrevet 14. mai 2017 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som slår meg er at man velger å jobbe slik mannen din gjør når han er far til 4 barn... Man har selv ansvaret for barna man setter til verden. Om man får hjelp så er det kun en bonus. En bonus man ikke skal forvente å få... Anonymkode: 103ab...08e Tja, vet ikke om dere har fått med dere oljekrisen? De fleste oljearbeidere skal være glad for å være i jobb, det er ikke "bare" å få ny! Anonymkode: 466bb...4b4
Pobie Skrevet 14. mai 2017 #30 Skrevet 14. mai 2017 Jeg kan ikke forestille meg å ikke ha lyst til å treffe barnebarna mine. Da er det nok noe annet som spiller inn. Jobber de heltid? Er de syke? Eldre og skrøpelige? Er barna veldig ville og bråkete når dere får besøk? Osv.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #31 Skrevet 14. mai 2017 Jeg har som sagt 3 barn. Min far kommer ALDRI på besøk, kun når han blir invitert i bursdag . Samme gjelder hans foreldre, altså barnas oldeforeldre. Mine barn kjenner de ikke engang. Når pappa leverer gaver her til jul står han på trappa. Kommer aldri inn. Ringer aldri eller sender en sms. Mamma bor rett borti gata og digger seg sjæl. Passer alltids hvis jeg spør, men tar aldri iniativ til å ha ungene, hente de i bhg eller ta de med på noe gøy bare fordi hun vil tilbringe tid med de. Svigers ordner fri fra jobb og reiser 70 mil for å passe en helg/uke hvis vi trenger det. De tar også ferie for å passe ungene våre når vi ikke får ferien til å gå opp. De er gull verdt! Jeg har full forståelse for at besteforeldre idag lever sitt eget liv, men jeg sliter med å forstå at de aldri kan prioritere barnebarn. Det kommer jeg til å gjøre! Anonymkode: 0cb1f...ae5
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #32 Skrevet 14. mai 2017 Pappa har alltid sagt at når vi blir 18, så får vi klare oss selv... Jeg syns det er så dårlig. Jeg ble ufør pga ulykke etter at jeg fikk barn. Bare jeg spør om hjelp ett par dager i året. Helga hans er hellig. Da skal han se på gullrekka på tvn. Det er 52 helger å ta av. Man dør ikke av å hjelpe til 1 dag altså. Jeg skal ihvertfall gjøre det motsatte mot mine barn. Selvom jeg har smerter 24/7. Anonymkode: 2167d...bad
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #33 Skrevet 14. mai 2017 Dette er faktisk et interessant tema. Før i tiden stilte man opp..da var det ikke bare besteforeldre men øvrig familie også. Da kunne atpåtil besteforeldre velge å flytte nært eller i samme hus for å hjelpe til med barna(barnebarna). Og det omså om mor i huset var hjemmeværende eller ikke. Nå til dags er alle opptatt med sitt, kan fint bo på andre siden av landet og se barn og barnebarn noen få ganger i året. Jeg mener at får man barn er man selv ansvarlig for det, men jeg mener absolutt også at får man barn bør man engasjere seg som foreldrer når de er små som stor. Og som stor innebærer det barnebarn og. At besteforeldre skal ha et ønske om å stille opp og være engasjerte synes jeg bør være en selvfølge selv om det ikke skal bety at de skal oppdra barnebarn. Anonymkode: a01ac...2a4
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #34 Skrevet 14. mai 2017 Forstår veldig godt at du er skuffet HI og klarer heller ikke å forstå at man ikke er mer interessert i sine barnebarn. Ser hvor tussete jeg selv blir over min lille niese og går det mer enn to uker mellom hver gang vi møtes er der Savn, både hos meg og de to kusinene (mine barn) Mine foreldre er travle, mor pensjonist fra i år, faren min jobber 80%. Mye venner, weekendturer og hytte de drar på ofte. Hjelper oss ikke så mye i hverdagen pga avstand/ kø i rushtrafikk, stiller opp om krise. Men må ha de minst hver annen måned på overnatting, enten fordi vi er bedt bort på fest eller bare for å gi oss 24 timers barnefri. Og å se forholdet dem imellom er herlig, jentene mine elsker bestemor og bestefar og kan ikke få nok og jeg ser gleden det gir mine foreldre også. Svigerforeldrene mine er døde så kun et sett for oss. Anonymkode: 6d98d...248
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #35 Skrevet 15. mai 2017 Jeg synes dette blir vanskelig jeg.. når mine barn blir store jobber jeg nok fortsatt fullt. Jeg gleder meg til å reise, til å være litt "meg" igjen. Mine 3 barn skal få hjelp såklart, men ikke hele tiden nei.. Anonymkode: 39b5d...ea6
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #36 Skrevet 15. mai 2017 22 timer siden, Anonym bruker skrev: I min omgangskrets er det IKKE normalt det du skisserer, her er besteforeldre interessert og tilstede. Dette på tross av at de er i jobb, og i "krysspress" mellom barn, barnebarn og egne, pleietrengende foreldre. Når det gjelder hjelp forventer jeg lite, når det gjelder interesser forventer jeg mer. Jeg står nå i svangerskap nr tre, med hyperemese, og er alene med de andre to annenhver uke. Ja, vi valgte selv å få nr tre, men vi valgte ikke hyperemese. Og nei, vi visste ikke at mannen ville bli pålagt å ukependle på jobb. Han er ikke i posisjon til å si nei. Så disse "dere valgte det selv-argumentene" syns jeg blir dumme, man kan ikke ta høyde for alt. Heldigvis kommer min nydelige mor her en dag i uken, og hjelper med middag og fritidsaktiviter. Min søster, som ikke har familie selv, overnatter her en annen dag i uken, og tar morgenstell og levering. Ikke noe jeg forventer, men jeg er dypt takknemlig. Anonymkode: 466bb...4b4 Så fantastisk familie du har 💙 Anonymkode: 2ad6f...fd4
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #37 Skrevet 15. mai 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja, vet ikke om dere har fått med dere oljekrisen? De fleste oljearbeidere skal være glad for å være i jobb, det er ikke "bare" å få ny! Anonymkode: 466bb...4b4 Joda, har da fått ned meg det kan du skjønne! Har også fått med meg at folk har mistet jobbene sine og funnet seg nye i andre yrker 😉 Anonymkode: 103ab...08e
Iiiiik Skrevet 15. mai 2017 #38 Skrevet 15. mai 2017 Jeg skjønner på et vis at du er skuffet, men jeg skjønner ikke helt at dere valgte å få fire barn når du har en mann som ukependler, og dere helt sikkert visste hva dere (ikke) kunne forvente av besteforeldrene. Dessuten ville jeg nok spurt meg selv om hva det var som kunne være forklaringen på at ingen av de fire besteforeldrene ønsker å delta i hverdagen deres. Har det kun med dem å gjøre, eller er det noe dere gjør? Det kan hende de også tenker "Når de har valgt å få så mange barn, så har de sikkert tenkt over selv om dette er noe de klarer" eller det kan til og med hende de tenker at "Nå er det på tide at de blir voksne, de har en måte å forvente hjelp på som er provoserende. Det er tross alt ikke vi som har valgt at de skal ha så stor familie". Jeg vet ikke jeg altså, men jeg har kolleger som forteller at nesten hver eneste helg kunne fylles med barnebarn fordi barna forventer veldig mye hjelp. Har besteforeldrene flere sett med barnebarn, fylles det lett opp. Selv håper jeg å bli en bestemor som deltar i barnebarnas liv, og som har krefter og kapasitet til å stille opp. Samtidig håper jeg at barna mine ikke tar meg som en selvfølge, og at det skal være greit å si at denne helgen passer det ikke.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #40 Skrevet 15. mai 2017 Jeg synes det er merkelig at de fleste svarer her at om du har valgt å få fire barn, så får du klare deg selv. Virker nesten som om det er mer ok å få hjelp ofte når du har to barn, for da trenger du egentlig ikke hjelpen i samme forstand, men har du fått fire så får du ikke lov til å ønske at du fikk litt hjelp? Anonymkode: 901df...32e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #41 Skrevet 15. mai 2017 På 14.5.2017 den 8.21, Anonym bruker skrev: Eg forstår deg godt hi, hadde vore veldig skuffa om mine foreldre ikkje var interessert i borna mine. Mine foreldre hjelper meg mykje, eg tenkjer eg skal hjelpe dei mykje når dei blir gamle, og at mine born skal få hjelp av meg når dei får born. Eg synst det er ein del av det å vere familie. Då reknar eg famile som i storfamilien. Kjernefamilien blir ein veldig liten og skjør organisasjon igrunn, ein står sterkare om ein har gode sterke band utanom mor far og (små) born. Men eg veit eg er heldig som har det sånn. Eg har en far som seier at han ikkje kan forstå andre besteforeldre som ikkje vil passe barnebarn meir enn høgst nødvendig. Anonymkode: bc757...e4b Jeg er like heldig som deg heldigvis. Mine foreldre viser stor interesse for mine barn, og de tilbyr seg ofte å passe. Å tilbringe tid med barnebarna er ikke en plage eller et ork for mine foreldre, det er kvalitetstid som de setter stor pris på. Har de ikke sett barna på noen dager så kommer de på døren - det har da i deres øyne gått for lang tid siden de har sett barnebarna. I tillegg tilbyr de seg ofte å ha de på overnatting fordi de synes det er så kjekt. Jeg var selv veldig heldig med engasjerte besteforeldre. De viste stor interesse i alle barnebarna, og vi var alle like viktige. Dette gjorde selvfølgelig at alle var like flinke til å besøke besta og besten også etter vi ble voksne og fikk egne barn. Å få besøk av barnebarn og "støyende" oldebarn var like stor stas selv sengeliggende med alvorlig sykdom og til slutt på dødsleiet. De siste ukene før besta døde, var storfamilien samlet rundt henne døgnet rundt. Jeg hjalp henne på toalettet så lenge hun klarte å komme seg opp, matet henne når hun var sulten og ga henne drikke når hun var tørst. Hun var så takknemlig for alt jeg gjorde, men for meg var det det minste jeg kunne gjøre for å gi noe tilbake. Poenget er hvertfall at man kan kanskje ikke forvente at besteforeldre stiller opp, men da kan man heller ikke klage over å være ensom når man sitter der gammel og grå. Om man ikke skaper en god relasjon med barnebarna når de er små, så vil ikke den plutselig oppstå når de har blitt travle tenåringer eller hektiske småbarnsforeldre selv. Anonymkode: ff8f6...268
Iiiiik Skrevet 15. mai 2017 #42 Skrevet 15. mai 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er merkelig at de fleste svarer her at om du har valgt å få fire barn, så får du klare deg selv. Virker nesten som om det er mer ok å få hjelp ofte når du har to barn, for da trenger du egentlig ikke hjelpen i samme forstand, men har du fått fire så får du ikke lov til å ønske at du fikk litt hjelp? Anonymkode: 901df...32e Det var i hvert fall ikke mitt budskap, men jeg regner med at besteforeldrene i hovedinnleggers liv har vært like lite aktive siden de fikk første barnet. Det er da jeg tenker at det er rart å opprettholde en jobb som innebærer mye fravær fra familien, og i tillegg få fire barn. Det var neppe kun etter barn nummer fire at alle fire besteforeldre "meldte seg ut". Når man planlegger familieforøkelse, må man faktisk ta hensyn til egen kapasitet og egne behov for hjelp og støtte. Vi har fått tre barn, og i regnskapet ligger helt klart at de i hovedsak er vårt ansvar. Vi har nå én besteforelder som er tilgjengelig og kan stille opp i hverdagen, og ingen av oss har søsken som kan eller vil bidra. Da må vi anrette livene våre etter de betingelsene. Så enkelt og så vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #43 Skrevet 15. mai 2017 46 minutter siden, sug lut skrev: Men fire barn skal du ha? Så det er ikke spesielt at de ikke ønsker å se barna? Ringer ikke. Spør ikke etter bilder etc.. Mine foreldre er ikke så gale som svigers, vell å merke Hi Anonymkode: 2ad6f...fd4
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #44 Skrevet 15. mai 2017 Dette er da helt selvpåført og så klager du. Du visste vel nøyaktig hvor lite besteforeldrene stilte opp da dere hadde 3 barn og valgte å få nr.4. Du kan be om og ønske den hjelper du vil ha og du må ta det du får. Det er det samme som å arve penger. Fint om man får, men du kan ikke regne med det. Besteforeldrene har vel også blitt 10 år eldre siden dere startet familien. Det er lurt å forvente mindre desto eldre de blir. Om det er manglende lyst eller evne til å bidra spiller ingen rolle og du kan mene hva du vil om det. Ansvaret ligger hos dere, men du poster din misnøye om besteforeldrene. Det var ikke de som skapte tidsklemma. Anonymkode: 40cb4...5ed
sug lut Skrevet 15. mai 2017 #45 Skrevet 15. mai 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så det er ikke spesielt at de ikke ønsker å se barna? Ringer ikke. Spør ikke etter bilder etc.. Mine foreldre er ikke så gale som svigers, vell å merke Hi Anonymkode: 2ad6f...fd4 Det er jo i bunn og grunn ikke samme nyhetsverdi på nr fire.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #46 Skrevet 16. mai 2017 På 15.5.2017 den 10.05, Iiiiik skrev: Det var i hvert fall ikke mitt budskap, men jeg regner med at besteforeldrene i hovedinnleggers liv har vært like lite aktive siden de fikk første barnet. Det er da jeg tenker at det er rart å opprettholde en jobb som innebærer mye fravær fra familien, og i tillegg få fire barn. Det var neppe kun etter barn nummer fire at alle fire besteforeldre "meldte seg ut". Når man planlegger familieforøkelse, må man faktisk ta hensyn til egen kapasitet og egne behov for hjelp og støtte. Vi har fått tre barn, og i regnskapet ligger helt klart at de i hovedsak er vårt ansvar. Vi har nå én besteforelder som er tilgjengelig og kan stille opp i hverdagen, og ingen av oss har søsken som kan eller vil bidra. Da må vi anrette livene våre etter de betingelsene. Så enkelt og så vanskelig. jeg får ikke inntrykket av at hun ikke klarer seg selv, men ønsker at det hadde vært litt støtte å hente hos familie, det i seg selv er jo ikke så rart da uansett hvor få eller mange barn man har? Selvfølgelig bør man vurdere antall barn etter evne og arbeidssituasjon, men jeg synes at det virker som om mange mener at de med flere barn enn 2 må bare klare seg selv for de har valgt å få så mange barn, mens de med "bare" to barn gjerne kan ha barnevakt hvor ofte som helst uten at andre rynker på nesa og snakker om at de burde planlagt bedre og fått færre barn. Anonymkode: 901df...32e
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #47 Skrevet 16. mai 2017 Hadde det vært mannen som var alene med barna en måned av gangen, kan jeg garantere at både foreldre og svigerforeldre hadde stilt opp. Anonymkode: fc61b...f44
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #48 Skrevet 16. mai 2017 Jeg har en venninne hvor besteforeldrene stiller opp annenhver helg fordi hun og mannen jobber. De har begge jobber hvor de i turnusen har fast annenhver helg. For å få tid sammen og muligheter for helgeturer har de valgt å få vaktplan lagt opp slik at de har samme jobbhelger. Jeg skulle ønske min familie stilte like mye opp... Anonymkode: 0670c...c40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå