Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 http://www.tv2.no/nyheter/9116749/ Nå har det gått som mange fryktet. Ungdom (barn) tar livet av seg etter å ha sett serien. Den er jo helt forferdelig. Og så hørte jeg at de planlegger en sesong til??? Denne serien burde være forbudt!! De får mange liv på samvittigheten de som har laget den. Anonymkode: 90adb...712
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Det er jo verdens simpleste og mest forenklete forklaring. Selvmord og selvmordsforsøk blant unge ungdommer er så sjeldent forekommende, at selv en liten økning gir store prosentvise utslag. Her jeg bor var det tre ungdommer som tok livet sitt våren for to år siden, helt uten denne netflixserien. At rektorer i en kommune tyr til en så enkel forklaringsmodell er litt skremmende synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Akkurat som Marilyn Manson var inspirasjon for en skolemassakre. Elvis oppfordret til prostitusjon på 50tallet og en netflixserie forherliger selvmord. Har du sett serien hi? Anonymkode: 5db64...1cc
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat som Marilyn Manson var inspirasjon for en skolemassakre. Elvis oppfordret til prostitusjon på 50tallet og en netflixserie forherliger selvmord. Har du sett serien hi? Anonymkode: 5db64...1cc Har sett serien ja, dessverre. Ille... Om så det er bare ett barn som tar livet av seg pga serien så er det ett for mye. Anonymkode: 90adb...712
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 Her vi bor (Trøndelag) skrev 4 av 12 jenter på 9.trinn om denne serien på tentamen. Det er en farsott, tar helt av. 5 unge jenter under 18 år har tatt selvmord i Trondheimsområdet i 2017. Ikke normalt og forferdelig trist. Anonymkode: a27b2...dfa
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 45 minutter siden, Iiiiik skrev: Det er jo verdens simpleste og mest forenklete forklaring. Selvmord og selvmordsforsøk blant unge ungdommer er så sjeldent forekommende, at selv en liten økning gir store prosentvise utslag. Her jeg bor var det tre ungdommer som tok livet sitt våren for to år siden, helt uten denne netflixserien. At rektorer i en kommune tyr til en så enkel forklaringsmodell er litt skremmende synes jeg. Det er jo ikke å ty til en enkel forklaring når de tar selvmord etter mønter fra en tv serie? Anonymkode: 90adb...712
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 Jeg har fått mailen denne uken og syns det er veldig bra at rektorene involverer seg og når ut til alle foreldrene med denne informasjonen. Anonymkode: 0069a...a68
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #8 Skrevet 10. mai 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke å ty til en enkel forklaring når de tar selvmord etter mønter fra en tv serie? Anonymkode: 90adb...712 Det er jo å ty til en enkel forklaring hvis de tror at noen tar selvmord fordi de har sett en TV-serie. Det er alltid mange forklaringer til suicidalitet, og å tilskrive det en TV-serie gjør kanskje at man ikke jobber med de mer nære forklaringene.
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fått mailen denne uken og syns det er veldig bra at rektorene involverer seg og når ut til alle foreldrene med denne informasjonen. Anonymkode: 0069a...a68 Det er jeg enig i! Jeg synes bare ikke noe om å trekke inn TV-serien. Ser jo også i denne tråden at noen tenker at det er TV-serien i seg selv som er problemet.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #10 Skrevet 10. mai 2017 Det er ikke denne serien sin feil, at ungdommer tar livet av seg. Skulle det så lite til, så hadde vi hatt et mye større problem. Har selv en tenåring, som for 1 år siden var suicidal, og hun syntes denne serien var veldig bra. Og det fikk henne ikke mer deprimert, eller fikk henne til å ønske å ta livet av seg. Anonymkode: 6d450...f1a
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #11 Skrevet 10. mai 2017 25 minutter siden, Iiiiik skrev: Det er jo å ty til en enkel forklaring hvis de tror at noen tar selvmord fordi de har sett en TV-serie. Det er alltid mange forklaringer til suicidalitet, og å tilskrive det en TV-serie gjør kanskje at man ikke jobber med de mer nære forklaringene. Du har litt lite greie på dette skjønner jeg. Du har hørt om smitteeffekt? Anonymkode: 90adb...712
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #12 Skrevet 10. mai 2017 25 minutter siden, Iiiiik skrev: Det er jeg enig i! Jeg synes bare ikke noe om å trekke inn TV-serien. Ser jo også i denne tråden at noen tenker at det er TV-serien i seg selv som er problemet. Den ER jo problemet om det er pga den noen bestemmer seg for å gjøre det. Og det er jo det som har skjedd. Anonymkode: 90adb...712
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #13 Skrevet 10. mai 2017 Jeg fikk også denne mailen idag. Itillegg jobber jeg på en av de aktuelle skolene. Hadde dere sett hva dette gjør med ungdommer i det miljøet, hadde dere nok skjønt hva det er snakk om... Anonymkode: 9edcb...dff
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #14 Skrevet 10. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har litt lite greie på dette skjønner jeg. Du har hørt om smitteeffekt? Anonymkode: 90adb...712 Jeg har faktisk ganske mye greie på dette, det er derfor jeg reagerer på at noen her i tråden tror at selvmord i Trøndelag skyldes en TV-serie. Så vidt jeg vet har serien stor utbredelse, og så vidt jeg vet har man ikke sett en slik forhøyet selvmordsrate noe annet sted. Altså kan man ikke konkludere med at serien i seg selv er utløsende. Anbefaler statistikk og informasjon på RVTS sine sider eller på Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. mai 2017 #15 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, Iiiiik skrev: Det er jo å ty til en enkel forklaring hvis de tror at noen tar selvmord fordi de har sett en TV-serie. Det er alltid mange forklaringer til suicidalitet, og å tilskrive det en TV-serie gjør kanskje at man ikke jobber med de mer nære forklaringene. På en måte gjør de jo det samme som noen av de voksne i serien gjør - fraskriver seg ansvar.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #16 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, Iiiiik skrev: Jeg har faktisk ganske mye greie på dette, det er derfor jeg reagerer på at noen her i tråden tror at selvmord i Trøndelag skyldes en TV-serie. Så vidt jeg vet har serien stor utbredelse, og så vidt jeg vet har man ikke sett en slik forhøyet selvmordsrate noe annet sted. Altså kan man ikke konkludere med at serien i seg selv er utløsende. Anbefaler statistikk og informasjon på RVTS sine sider eller på Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging! Hvis du vet hvor viktig denne serien er i området det gjelder og hvor hekta de er på den. Hvor mye effekt den har på dem og littegrann kunnskap om emnet så hadde du nok sett sammenhengen. Anonymkode: 90adb...712
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #17 Skrevet 10. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du vet hvor viktig denne serien er i området det gjelder og hvor hekta de er på den. Hvor mye effekt den har på dem og littegrann kunnskap om emnet så hadde du nok sett sammenhengen. Anonymkode: 90adb...712 Du må gjerne mistro min kunnskap om utløsende årsaker til suicidalitet, det kan jeg ikke styre. Hvis det er sånn at et ungdomsmiljø er hekta på serien, så er jo rådet fra rektorene veldig godt. Da må foreldre snakke med barna sine. Det er et godt råd uansett.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #18 Skrevet 10. mai 2017 Akkurat nå, Iiiiik skrev: Du må gjerne mistro min kunnskap om utløsende årsaker til suicidalitet, det kan jeg ikke styre. Hvis det er sånn at et ungdomsmiljø er hekta på serien, så er jo rådet fra rektorene veldig godt. Da må foreldre snakke med barna sine. Det er et godt råd uansett. Det er jo sånn at selvmord har smitteeffekt, skremmende at du ikke vet det om du påstår å ha kunnskap om dette. Anonymkode: 90adb...712
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #19 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er jo sånn at selvmord har smitteeffekt, skremmende at du ikke vet det om du påstår å ha kunnskap om dette. Anonymkode: 90adb...712 Ja, men den smitteeffekten kommer jo ikke av serien. Skremmende at du ikke skjønner det når du er så opptatt av dette. Hvis smitteeffekten kom av serien, ville det jo vært en forhøyet selvmordsrate i alle de landene hvor serien vises.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #20 Skrevet 10. mai 2017 Unnskyld, unnskyld, unnskyld, men jeg kan ikke la være😬 Det heter ikke å ta selvmord. Det heter å begå selvmord. Eventuelt å ta livet av seg. Unnskyld igjen. Anonymkode: ef356...01d
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #21 Skrevet 10. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld, unnskyld, unnskyld, men jeg kan ikke la være😬 Det heter ikke å ta selvmord. Det heter å begå selvmord. Eventuelt å ta livet av seg. Unnskyld igjen. Anonymkode: ef356...01d Passer utmerket inn i en tråd der innholdet er helt på siden av det alvorlige i unge menneskers suicidalitet. Når vi snakker om en TV-serie som forklaring, er det minst like greit å snakke om språk. Ser jeg har begått feilen, påminnelsen er tatt til etterretning
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #22 Skrevet 10. mai 2017 Ringte RVTS tidligere i dag og der var det ikke mye hjelp å få. De jobber ikke med enkeltsaker fikk jeg vite😒 Anonymkode: a27b2...dfa
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #23 Skrevet 10. mai 2017 36 minutter siden, Iiiiik skrev: Ja, men den smitteeffekten kommer jo ikke av serien. Skremmende at du ikke skjønner det når du er så opptatt av dette. Hvis smitteeffekten kom av serien, ville det jo vært en forhøyet selvmordsrate i alle de landene hvor serien vises. Oh my... i denne regionen så har serien særlig sterk påvirkning.. ser du ikke det heller? De har jo hermet etter serien i noen tilfeller. Men det er kanskje tilfeldig? 🙄 Anonymkode: 90adb...712
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #24 Skrevet 10. mai 2017 Jeg er i utgangspunktet enig med Iiiik i at hvis serien i seg selv er så "farlig" at den får unge mennesker til å begå selvmord, så ville man også sett økning i antall selvmord andre steder. Og likevel så mener jeg at man ikke skal se bort fra at slike serier i enkelte miljøer kan bli lagt større vekt på enn i andre, og at den derfor - når det er flere uheldige faktorer tilstede (som det alltid vil være når noen er så fortvilt at de går til det skritt å ta sitt eget liv) - kan bli en medvirkende faktor som kan bli den berømte dråpen. Det som er viktig nå er å ikke ukritisk gi serien eneskylden. Selvmordene som ev. har skjedd nå kommer ikke pga. serien, men serien kan ha vært utløsende faktor for enkelte. Årsaken til selvmordene må man gå lenger bak i personenes liv for å finne. Men når til og med lærer i denne tråden som jobber i det berørte området forteller hvor ekstremt opptatt ungdommene akkurat der er av denne serien, da tror jeg at man ikke bare skal avfeie at det kan være en sammenheng med det tragiske som er skjedd der, og heller ikke at dette i det miljøet har ført til en viss smitteeffekt. Men disse ungdommene ville jo ikke tatt livet av seg hvis de ikke hadde hatt problemer allerede før de så serien - og det er det samfunnet rundt hovedsaklig må ta tak i! Jeg greier heller ikke å se at det brevet skolen har sendt ut gir serien skylden. Men skolen gjør foreldre oppmerksom på hvor stort fokus ungdommene - barn helt ned i 4. klasse! - har på denne serien, og de oppfordrer foreldre til å være oppmerksomme og ta kontakt med hjelpeapparatet om de har barn de er bekymret for. Men før skolen tar opp denne serien tar de jo først opp helt andre årsaker til at sårbare unge kan trenge ekstra hjelp og oppfølging av foreldrene (og de nevner heller ikke årsaker som f.eks. vanskeligheter i hjemmet). Slik jeg leser brevet er det bare en oppfordring til foreldre om å følge opp barna litt bedre, være oppmerksom på hva barna fokuserer på i øyeblikket, kanskje selv se serien barna er så opptatt av og snakke med barna om det (selv om det ikke står direkte), og om å ikke vente med å søke hjelp hvis de er bekymret for barna sine. Til media utdyper imidlertid kommunalsjef for barne- og familietjenesten i Trondheim, Hilde Vikan, at noen av tilfellene med selvmord kan knyttes til serien. Da må vi nesten ta for gitt at hun sitter på informasjon hvor dette er bevist, selv om de selvfølgelig ikke går ut med detaljer rundt dette. Hun forteller også at også ungdom uten kjente psykiske risikoer har begått selvmord, at de kan være vanskelig å fange opp på forhånd og at serien kan være en trigger for slike ungdommer. Hun forteller også at de ønsker å signalisere at ungdommer kan snakke om alt og søke hjelp, at hjelp finnes. Anonymkode: 622fe...7ec
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #25 Skrevet 10. mai 2017 36 minutter siden, Iiiiik skrev: Ja, men den smitteeffekten kommer jo ikke av serien. Skremmende at du ikke skjønner det når du er så opptatt av dette. Hvis smitteeffekten kom av serien, ville det jo vært en forhøyet selvmordsrate i alle de landene hvor serien vises. Oh my... i denne regionen så har serien særlig sterk påvirkning.. ser du ikke det heller? De har jo hermet etter serien i noen tilfeller. Men det er kanskje tilfeldig? 🙄 Anonymkode: 90adb...712
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå