Gå til innhold

dere som jobber i butikk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg jobbet på 7-Eleven for endel år siden, fikk vi kun betalt til stengetid. Men hvis vi var litt raske og effektive, klarte vi å gjøre unna det meste før stenging, og brukte maks 5-10 minutter på å telle kassa og gjøre de siste tingene. Kjipt, men tror det er slik mange steder i den bransjen.

Angående å komme for sent, skriver du "Det er ikke første gang hun har gjort det", betyr det at du ofte kommer for sent? I så fall burde du kanskje begynne å ta en tidligere buss? Det er jo kjedelig for de som er på jobb å måtte dekke for deg selv om det "bare" er snakk om 2 minutter. Hvis du skal kverulere på det, får du be henne endre til 13.32, i stedet for 13.40, da, men hun la kanskje på de 8 minuttene fordi du brukte litt tid på å gjøre deg klar også?

Anonymkode: 30794...68d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg jobbet på 7-Eleven for endel år siden, fikk vi kun betalt til stengetid. Men hvis vi var litt raske og effektive, klarte vi å gjøre unna det meste før stenging, og brukte maks 5-10 minutter på å telle kassa og gjøre de siste tingene. Kjipt, men tror det er slik mange steder i den bransjen.

Angående å komme for sent, skriver du "Det er ikke første gang hun har gjort det", betyr det at du ofte kommer for sent? I så fall burde du kanskje begynne å ta en tidligere buss? Det er jo kjedelig for de som er på jobb å måtte dekke for deg selv om det "bare" er snakk om 2 minutter. Hvis du skal kverulere på det, får du be henne endre til 13.32, i stedet for 13.40, da, men hun la kanskje på de 8 minuttene fordi du brukte litt tid på å gjøre deg klar også?

Anonymkode: 30794...68d

Jeg har ikke mulgihet til å ta tidligere buss, her jeg bor går bussene ikke så ofte. Så det at bussen har kommt to min forseint to- tre ganger, som maks er 10 min forseint, betyr det ikke at hun skal ta vekk 25min? Hun går med engang jeg kommer inn i butikken, så det eneste vi samtalen vi har er hei-hade.

Anonymkode: 3068a...cb4

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke mulgihet til å ta tidligere buss, her jeg bor går bussene ikke så ofte. Så det at bussen har kommt to min forseint to- tre ganger, som maks er 10 min forseint, betyr det ikke at hun skal ta vekk 25min? Hun går med engang jeg kommer inn i butikken, så det eneste vi samtalen vi har er hei-hade.

Du skulle jo begynne 13.30 og hun skrev 13.40, det er jo 10 minutter. Atdu ikke har mulighet til å ta tidligere buss er jo ikke arbeidsgiver sitt problem

Anonymkode: 81626...d22

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Butikkbransjen som vi ser den i dag kommer nok ikke til å bestå mange tiår til, folk er ikke villig til å betale det det koster ekstra for små butikker med bransjekunnskap 

Det blir nok mer av stormarkeder som obs o.l for de er billigere i drift en kjøpesentere med mange småbutikker. 

Hadde en kunde innom som jeg brukte ganske mye tid på, finne akkurat rett størrelse, lære henne å tilpasse og bruke produktet. Da hun var fornøyd gav hun meg produktet og sa helt ærlig at hun ville bestille det på nett nå som hun visste akkurat hva slags størrelse hun måtte ha... Produktet koster 698 på nett og 749 hos meg, tiden jeg brukte på henne var ikke verdt 50 kr. 

Da overlever ikke nisjebutikkene etterhvert. 

Anonymkode: a0cd3...a6c

Jeg er ikke sikker på at du har rett i det. La meg ta hjembygda mi som eksempel. Der var sentrum nærmest dødt, og alle handlet på senteret istedenfor. 

Nå har det poppet opp flere små nisjebutikker, både innen klær og interiør, noen er til og med ganske store, med stor varebeholdning. Felles for dem alle er at de i tillegg har nettbutikk. 

Så på den måten er det kanskje enklere å være nisjebutikk enn det var før, fordi kundegrunnlaget er blitt mye større enn bare de fra bygda vår som har fri på dagtid og kommer innom. 

En bedrift som ikke kan betale sine ansatte for den tida de jobber uten å gå konkurs - jeg er ikke sikker på om jeg synes at den har livets rett...

Skrevet

- og i denne sammenhengen her er det vel snakk om å betale for tjue minutter ekstra pga stenging, det blir lønn for én time og førti minutter i uka - sikkert ikke veldig høy lønn heller. 

I bytte får du en ansatt som føler seg anstendig behandlet, og dermed kanskje gidder å yte bittelitt mer for å få det ekstra salget. Det er dårlig butikk å ha ansatte som føler seg litt snytt hver eneste dag. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle jo begynne 13.30 og hun skrev 13.40, det er jo 10 minutter. Atdu ikke har mulighet til å ta tidligere buss er jo ikke arbeidsgiver sitt problem

Anonymkode: 81626...d22

Tror du har missforstått det jeg mene, jeg skulle begynne 13.30, men pga buss var jeg to min forsein. Selvfølgelig er det ikke arbeidsgiveren sin problem at bussen var sein, men heller ikke min. Jeg tar den første bussen som jeg kan, mange ganger har den kommet tidlig også, og da har jeg gått rett inn til jobb, men da har jeg ikke skreve opp det 2-3 minuttene jeg har kommet tidlig. Det er bare to min det er snakk om, hvis jeg hadde kommet 4-5 min forseint hadde det vært greit for meg at hun skrev 13.40. Faktisk, så er det ikke egentlig det det handler om heller, jeg lurte på om folk fikk lønn for å jobbe etter butikkens stenge tid. Selv om jeg stenge butikken, er jo jeg på jobb. Jeg skal jo vaske, telle kassen og rydde litt i butikken. 

Skrevet

Jobbeti klesbutikk mens jeg studerte, og vi begynte på jobb en time før vi åpnet og sluttet ca en halvtime etter stengetid. Fikk selvsagt betalt for den tiden vi var på jobb. Du gjør jo en jobb for arbeidsgiver selv om butikken ikke er åpen, og så lenge dette er noe du er pålagt å gjøre, skal du selvsagt ha betalt for den tiden det tar.

Skrevet

Men tror dere jeg bør ta det opp med henne?

HI

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å krangle på de to eller ti minuttene som du ble trukket fordi du kom for seint. Du kan evt avklare om det er greit om du av og til ikke rekker jobben fordi bussen er forsinka, men hvis jeg var arbeidsgiver eller kollega, ville jeg ha irritert meg litt over at noen stadig kom for seint, selv om det bare var noen få minutter. Si at du kommer to minutter over, så skal du kanskje skifte osv. To minutter blir til ti, og jeg har kanskje andre ting å gjøre enn å vente på deg. Og om busstidene ikke passer, det har jo ikke akkurat arbeidsgiver noe med. Jeg tror at det eneste du vinner på å krangle på dette, er at arbeidsgiver blir minnet på at du av og til kommer for seint.

Men du bør få betalt for det du jobber etter stengetid, DET ville jeg ha tatt opp. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men tror dere jeg bør ta det opp med henne?

HI

JA!!! Du jobber jo gratis!! Hvis det er 15-20 minutter gratisjobb hver gang du er der, så blir det fort noen timer det!!

Anonymkode: b6251...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...