Gå til innhold

dere som jobber i butikk...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har begynt å jobbe i butikk for 2 måneder siden. Butikken er starta opp av privat person, så da er det hun som betaler ut lønn. Butikken åpner 10.00 og stenger 15.00, og det tar ca. 15-25min for å telle i kassen, vaske osv... Så det jeg lurte på om var, får dere som jobber i butikken lønn for den ekstra tiden som tar? For eksempel: får dere lønn for å jobbe fra 10.00-15.00(eventuelt deres arbeidstid) eller får dere lønn fra 10.00-15.00 + den ekstra tiden du bruke?

 

Blir veldig glad for svar:D

Anonymkode: 3068a...cb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde betalt for en halvtime før åpning og etter. 

Skrevet

Takk for svaret,flere ?

Anonymkode: 3068a...cb4

Skrevet

Den som stenger får betalt til kvart over.

Vi stenger 20 da, så senvakten får betalt til 20.15

Anonymkode: a0cd3...a6c

Skrevet

Vi får betalt til det stenger men rekker fint å telle opp kassa og gjøre det meste litt før stengetid så er ikke lenger enn ca fem minutt over. 

Anonymkode: 510e0...6a7

Skrevet

Får betalt for den tida det tar å stenge og telle kassa. Jeg jobber da ikke gratis. Selv om butikken stenger kl15 er jo ikke din arbeidstid over før du er ferdig å stenge. 

Anonymkode: 9bb1c...b5f

Skrevet

Får ikke en eneste krone for den jobben med å telle kassa, rydde dyrere varer inn i safen, osv. Får betalt ekstra kun hvis det feks er en travel dag og jeg har kunder langt over tida sånn at jeg ikke får tatt ned porten før halvtime ++ etter jeg skulle stengt.. 

Vi er også pålagt å komme minst 10 min før åpningstid (porten skal opp ved åpningstid og før det må vi ha ryddet ut varene og kassa fra safen etc), og vi får ikke under noen omstendigheter begynne stenging eller oppgjør før stengetid er passert og porten nede. 

Kan sies at sjefen min er en gjøk på mange områder, hjelper ikke diskutere, og alternativet mitt pr nå er å gå uten jobb.. Skikkelige sjefer betaler for tiden man arbeider, og det er MER enn bare åpningstidene.  

Anonymkode: 531e8...4c0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Får ikke en eneste krone for den jobben med å telle kassa, rydde dyrere varer inn i safen, osv. Får betalt ekstra kun hvis det feks er en travel dag og jeg har kunder langt over tida sånn at jeg ikke får tatt ned porten før halvtime ++ etter jeg skulle stengt.. 

Vi er også pålagt å komme minst 10 min før åpningstid (porten skal opp ved åpningstid og før det må vi ha ryddet ut varene og kassa fra safen etc), og vi får ikke under noen omstendigheter begynne stenging eller oppgjør før stengetid er passert og porten nede. 

Kan sies at sjefen min er en gjøk på mange områder, hjelper ikke diskutere, og alternativet mitt pr nå er å gå uten jobb.. Skikkelige sjefer betaler for tiden man arbeider, og det er MER enn bare åpningstidene.  

Anonymkode: 531e8...4c0

Det er dessverre dette som er det vanlige rundt omkring.

Jeg betaler mine ansatte for 15 min etter stenging, på denne tiden bør de klare alt og ha tid til overs. Men har selv aldri opplevd å få betalt et sekund etter stengetid på noen steder jeg har jobbet tidligere.

Skrevet
4 minutter siden, +++ skrev:

Det er dessverre dette som er det vanlige rundt omkring.

Jeg betaler mine ansatte for 15 min etter stenging, på denne tiden bør de klare alt og ha tid til overs. Men har selv aldri opplevd å få betalt et sekund etter stengetid på noen steder jeg har jobbet tidligere.

15 min etter stenging bør holde, så det er jeg enig i :) vi har mer å gjøre etter stenging enn de fleste andre butikkene på senteret og er somregel ferdig med å låse 10-15min etter stenging. Vi har 8t åpningstid så vi både åpner og stenger samme dag, så det føles vel bare litt feil å være pålagt å jobbe en halvtime gratis hver dag. 

 

Har forøvrig ikke inntrykk av at andre ansatte på senteret får betalt utover stengetid heller, med unntak av de som jobber i de større kjedebutikkene. 

Anonymkode: 531e8...4c0

Skrevet

Vi fikk lønn for tiden vi brukte før åpning og etter stenging. Begge ca ett kvarter hver. 

Anonymkode: a1af1...8e3

Skrevet

Mine ansatte får betalt 30 min etter stenging, her inngår også renhold i stengerutine. 

Anonymkode: 38199...280

Skrevet

Vi får lønn for den tiden vi er på jobb, selv etter at butikken er stengt. Det burde jo være en selvfølge. 

Skrevet

Vi får betalt til 20:00. Så mine ansatte må rydde, feie og telle kassen før det. Selve oppgjøret tar Max 5 min. Hadde jeg eid butikken hadde jeg betalt de til 20:15. Innsparing på alt hele tiden. Butikkyrket blir bare tøffere for hvert år. Kravene til de ansatte blir mer og mer, godene mindre og mindre.

Anonymkode: a0494...c60

Skrevet

Jeg har aldri jobbet i butikk, og blir egentlig ganske sjokkert av å lese her at det er vanlig at det forventes at man jobber gratis hver vakt. Jeg jobber i barnehage, og det hadde blitt ramaskrik og styr med forbundene hvis det ble prøvd på her. Og det skulle jo bare mangle og.

Anonymkode: 81626...d22

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri jobbet i butikk, og blir egentlig ganske sjokkert av å lese her at det er vanlig at det forventes at man jobber gratis hver vakt. Jeg jobber i barnehage, og det hadde blitt ramaskrik og styr med forbundene hvis det ble prøvd på her. Og det skulle jo bare mangle og.

Anonymkode: 81626...d22

Veldig mange små butikker som bare såvidt får det til å gå rundt, og lønnsbudsjettene er gjerne en av de tingene det spares inn på. Samtidig er veldig få av du ansatte organisert, derfor får de ikke tarifflønn en gang... 

Jeg jobber i en stor kjede hvor mange er organisert og vi følger tariff, men ser mange andre som jobber på senteret her får langt under tariff, ingen tillegg på kveld/helg og må jobbe gratis. Gjelder særlig små butikker og unge ansatte. 

Anonymkode: a0cd3...a6c

Skrevet

Det er ganske vanlig å ikke være organisert i denne bransjen, dessverre. 

Skrevet
38 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Det er ganske vanlig å ikke være organisert i denne bransjen, dessverre. 

Butikkbransjen som vi ser den i dag kommer nok ikke til å bestå mange tiår til, folk er ikke villig til å betale det det koster ekstra for små butikker med bransjekunnskap 

Det blir nok mer av stormarkeder som obs o.l for de er billigere i drift en kjøpesentere med mange småbutikker. 

Hadde en kunde innom som jeg brukte ganske mye tid på, finne akkurat rett størrelse, lære henne å tilpasse og bruke produktet. Da hun var fornøyd gav hun meg produktet og sa helt ærlig at hun ville bestille det på nett nå som hun visste akkurat hva slags størrelse hun måtte ha... Produktet koster 698 på nett og 749 hos meg, tiden jeg brukte på henne var ikke verdt 50 kr. 

Da overlever ikke nisjebutikkene etterhvert. 

Anonymkode: a0cd3...a6c

Skrevet (endret)
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Butikkbransjen som vi ser den i dag kommer nok ikke til å bestå mange tiår til, folk er ikke villig til å betale det det koster ekstra for små butikker med bransjekunnskap 

Det blir nok mer av stormarkeder som obs o.l for de er billigere i drift en kjøpesentere med mange småbutikker. 

Hadde en kunde innom som jeg brukte ganske mye tid på, finne akkurat rett størrelse, lære henne å tilpasse og bruke produktet. Da hun var fornøyd gav hun meg produktet og sa helt ærlig at hun ville bestille det på nett nå som hun visste akkurat hva slags størrelse hun måtte ha... Produktet koster 698 på nett og 749 hos meg, tiden jeg brukte på henne var ikke verdt 50 kr. 

Da overlever ikke nisjebutikkene etterhvert. 

Anonymkode: a0cd3...a6c

Det er bare trist🙁!!

 

Endret av Annanym
Skrevet

Alle dere som jobber der bør melde dere inn i lo. Da får dere i det minste lønn etter tariff og dere får flere rettigheter og der går hjelp om sjefen deres prøver seg på noe tull.

Skrevet
9 minutter siden, 3 i april skrev:

Alle dere som jobber der bør melde dere inn i lo. Da får dere i det minste lønn etter tariff og dere får flere rettigheter og der går hjelp om sjefen deres prøver seg på noe tull.

Jeg er med i LO for å ha mulighet til juridisk hjelp hvis sjefen min fortsetter som nå. Men medlemsskap i LO gir ikke automatisk tarifflønn. Først må over et visst antall ansatte være organisert og fylle ut A-skjema, så kan fagforeningen (i mitt tilfelle Handel og kontor) sende krav om tariffavtale til arbeidsgiver. Og deretter kan det gå evigheter (år...) med purringer, klager og anker før det eventuelt blir noe av. Hvis en arbeidsgiver ikke VIL er det mye som kan gjøres for å stoppe en tariffavtale.. 

 

Det ironiske er at en slik avtale er til arbeidsgivers fordel i høysesonger (før jul feks) da h*n lettere kan sette folk på overtid, droppe ukefridag, søndagsjobbing 2-3 uker på rad etc..  Ikke alle arbeidsgivere vet at disse rettighetene har de ikke uten tariffavtale. 

Anonymkode: 531e8...4c0

Skrevet
17 minutter siden, 3 i april skrev:

Alle dere som jobber der bør melde dere inn i lo. Da får dere i det minste lønn etter tariff og dere får flere rettigheter og der går hjelp om sjefen deres prøver seg på noe tull.

Det er ikke så lett i en bransje hvor mange ville gått konkurs om alle i butikken skulle hatt tarifflønn, man tjener ikke nok penger på en dag til å dekke opp alle utgiftene pluss tarifflønn. Da blir det mange tomme lokaler i kjøpesenterne etterhvert. Med 10-11 timers åpningstid som skal dekkes opp blir det rett og slett for dyrt. Når det da i tillegg er mange søkere på deltidsstillinger og ekstrahjelpstillinger man kan ha ved siden av skolegang, og de er villig til å jobbe for lavere lønn enn tariff kommer man ingen vei.

Som sagt, jeg tror dette er en bransje i stor endring, det kommer til å skje veldig mye de neste par tiårene med butikkbransjen. Det er ikke liv laga som det er i dag med mange små butikker som har altfor høye utgifter i forhold til inntjening. 

Anonymkode: a0cd3...a6c

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Butikkbransjen som vi ser den i dag kommer nok ikke til å bestå mange tiår til, folk er ikke villig til å betale det det koster ekstra for små butikker med bransjekunnskap 

Det blir nok mer av stormarkeder som obs o.l for de er billigere i drift en kjøpesentere med mange småbutikker. 

Hadde en kunde innom som jeg brukte ganske mye tid på, finne akkurat rett størrelse, lære henne å tilpasse og bruke produktet. Da hun var fornøyd gav hun meg produktet og sa helt ærlig at hun ville bestille det på nett nå som hun visste akkurat hva slags størrelse hun måtte ha... Produktet koster 698 på nett og 749 hos meg, tiden jeg brukte på henne var ikke verdt 50 kr. 

Da overlever ikke nisjebutikkene etterhvert. 

Anonymkode: a0cd3...a6c

I slike og lignende situasjoner sa jeg alltid at da skal du få de for 748,- hos meg.

En taper da 51,-, men en taper mer på å miste salget. Når det ikke er større beløp går det an.

Skrevet
25 minutter siden, +++ skrev:

I slike og lignende situasjoner sa jeg alltid at da skal du få de for 748,- hos meg.

En taper da 51,-, men en taper mer på å miste salget. Når det ikke er større beløp går det an.

Det går ikke ann om man ikke eier sjappa selv! Men er helt enig i tankegangen. Det er dyrere å ikke selge det, enn å selge det med litt rabatt.

Uansett hvor man jobber skal man ikke jobbe gratis. Om du ikke får betalt før etter stengetid, gjør du alt av stengetid før kl 15. Ingen kan bestemme at du skal jobbe gratis.

Anonymkode: f688f...aea

Skrevet

Hei igjen! Tusen takk for så mange svar, ble veldig glad for at dere orket å bruke tiden deres. Der jeg jobber får jeg ikke noe for å jobbe etter butikkens stenge tid, så lurte på hvordan det var hos dere. Lure nå om jeg skal ta det opp med sjefen eller om jeg bare skal drite i det. 

Som vanlig tar jeg buss til jobb(rett etter studiene), og et par dager siden kom bussen 2min forseint, altså jeg skulle være på jobb 13.30, men på grunn av buss var jeg der 13.32. På timelisten skrev jeg 13.30(sjefen ba om at jeg  skulle la  den ligge på jobb, sånn at hun kunne se det). Jeg skrev 13.30 for det er jo bare 2 min senere og i tillegg jeg jobber minst 10 ekstra etter stengetid uten å få lønn! Så da tenkte jeg at det var greit, men NEI.... Neste dag da jeg var på jobb såg jeg at hun hadde tatt vekk 13.30 og skreve 13.40 istedet. Herre Gud så teit hun må være, jeg blei faktisk litt lei og irritert. Det er ikke første gang hun har gjort det, og jeg tenker at det IKKE er GREIT! Lure på om jeg skal ta det opp med henne, hva tror dere?

Anonymkode: 3068a...cb4

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen! Tusen takk for så mange svar, ble veldig glad for at dere orket å bruke tiden deres. Der jeg jobber får jeg ikke noe for å jobbe etter butikkens stenge tid, så lurte på hvordan det var hos dere. Lure nå om jeg skal ta det opp med sjefen eller om jeg bare skal drite i det. 

Som vanlig tar jeg buss til jobb(rett etter studiene), og et par dager siden kom bussen 2min forseint, altså jeg skulle være på jobb 13.30, men på grunn av buss var jeg der 13.32. På timelisten skrev jeg 13.30(sjefen ba om at jeg  skulle la  den ligge på jobb, sånn at hun kunne se det). Jeg skrev 13.30 for det er jo bare 2 min senere og i tillegg jeg jobber minst 10 ekstra etter stengetid uten å få lønn! Så da tenkte jeg at det var greit, men NEI.... Neste dag da jeg var på jobb såg jeg at hun hadde tatt vekk 13.30 og skreve 13.40 istedet. Herre Gud så teit hun må være, jeg blei faktisk litt lei og irritert. Det er ikke første gang hun har gjort det, og jeg tenker at det IKKE er GREIT! Lure på om jeg skal ta det opp med henne, hva tror dere?

Anonymkode: 3068a...cb4

 

Hva? Du lurer på om du skal ta det opp eller ikke? Selvfølgelig skal du gjør det, du er jo ikke slaven hennes da!

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...