Gå til innhold

Ikke delta på dugnad, redd for hva andre tenker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er redd for å bli uglesett rett og slett. I morgen er det dugnad i barnehagen, men jeg har ikke mulighet til å være med. Skal innrømme at jeg gruer meg til å hente barnet og dra midt i dugnaden!

Anonymkode: 48319...6ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre at du sier i fra i dag at du ikke kan. Gjør du ikke det vil de nok både tenke div om deg og snakke om folk(deg) som sluntrer unna

Anonymkode: 62a76...556

Skrevet

Har sagt ifra til barnehagen og de hadde forståelse for det (jeg er alene og jobber såpass sent at jeg ikke henter i barnehagen før 10 minutter før de stenger, og vi har en hund som ikke kan være alene fra jeg drar kl. 8.30 på morgenen - 18-18.30 som dugnaden pleier å være til). Tenker mer på hva foreldrene tenker jeg da :P

Skrevet

Det er ikke alltid det passer for alle , sånn er det bare . 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har sagt ifra til barnehagen og de hadde forståelse for det (jeg er alene og jobber såpass sent at jeg ikke henter i barnehagen før 10 minutter før de stenger, og vi har en hund som ikke kan være alene fra jeg drar kl. 8.30 på morgenen - 18-18.30 som dugnaden pleier å være til). Tenker mer på hva foreldrene tenker jeg da :P

Med den grunn skjønner jeg at du føler deg jævlig, for det var tynn grunn. Alle har travle dager, ikke du noe verre enn gjennomsnittet.

Hunden henter du først og tar med på dugnaden. Da kan du gjøre ting ute, mens du har hunden bundet ved siden av deg. Problem løst.

Anonymkode: 94f6b...15c

Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg tenkte mitt igår, da unge etter unge ble hentet midt under dugnaden og de bare dro. Noen av de har nok "godkjent" grunn, men jeg nekter å tro at flertallet er så viktig at de ikke hadde mulighet til å delta.

Anonymkode: a6382...c7f

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal innrømme at jeg tenkte mitt igår, da unge etter unge ble hentet midt under dugnaden og de bare dro. Noen av de har nok "godkjent" grunn, men jeg nekter å tro at flertallet er så viktig at de ikke hadde mulighet til å delta.

Man betaler tusenvis av kr for barnehageplass. (Jeg betaler 5000 kr for to stk) og i tillegg skal man jobbe gratis for barnehagen? Hvorfor I alle dager skal ikke kommunen betale vedlikehold? Sist jeg var på dugnad skulle vi lage pynt. Altså ikke noe viktig, ikke vedlikehold. Føltes så bortkasta ass 

Skjønner at enkelte ikke gidder å være med på sånt 

Anonymkode: 76165...017

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man betaler tusenvis av kr for barnehageplass. (Jeg betaler 5000 kr for to stk) og i tillegg skal man jobbe gratis for barnehagen? Hvorfor I alle dager skal ikke kommunen betale vedlikehold? Sist jeg var på dugnad skulle vi lage pynt. Altså ikke noe viktig, ikke vedlikehold. Føltes så bortkasta ass 

Helt enig! Dugnad i barnehager er en helt merkelig greie! Med mindre det er i vedtektene til barnehagen at man betaler mindre og pga har dugnadsplikt (mot evt ekstra betaling om man ikke møter opp) skjønner ikke at folk i det hele tatt gidder å stille på sånt. Gir jo ingen mening! Kommunen eller eier av private bhg skal stå for vedlikhold ol, ikke foreldre.

Anonymkode: c6366...f8d

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe om det var foreldre som ikke deltok på dugnaden. :) Jeg vet så lite om de andre foreldrenes liv og leven at jeg ikke kan "dømme" om de har en god grunn eller ikke. Mange stiller opp, så jeg teller ikke på hvem andre som evt ikke er der! 

Anonymkode: 4bab0...ca5

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Dugnad i barnehager er en helt merkelig greie! Med mindre det er i vedtektene til barnehagen at man betaler mindre og pga har dugnadsplikt (mot evt ekstra betaling om man ikke møter opp) skjønner ikke at folk i det hele tatt gidder å stille på sånt. Gir jo ingen mening! Kommunen eller eier av private bhg skal stå for vedlikhold ol, ikke foreldre.

Vi har to barnehager rett ved oss. En med og en uten dugnader. De får begge to en like stor pott til utearealet. Der vi hadde barna våre ble pengene brukt til materialer mens foreldrene gjorde det meste av jobben. Det er helt utrolig hvilken forskjell det gjorde for barnas lekeområde. Kommunen betalte for det mest nødvendige, men ved at barnehagen slapp å betale for arbeidet fikk de mye mer for pengene.

I tillegg til at dugnadene betydde mye for barnas hverdag gjorde de at vi foreldre ble godt kjent. Det er som oftest både morsomt og hyggelig når du kommer i gang.

Anonymkode: 03de4...e0c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er redd for å bli uglesett rett og slett. I morgen er det dugnad i barnehagen, men jeg har ikke mulighet til å være med. Skal innrømme at jeg gruer meg til å hente barnet og dra midt i dugnaden!

Kan du ikke tilby deg å gjøre noe annet da? Ta med en kake til dugnaden som du legger igjen før du går f.eks. Eller ta med noen leker hjem og reparer eller ta med planter til bhg som du planter ut en annen dag eller noe? Tilby litt hjelp som du kan gjøre på dine egne premisser.

Anonymkode: 9aae0...7af

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler like mye som deg jeg! Og om du tror det dekker opp plassene får du tro om igjen. Jeg gjør det ikke for bhg eller kommunen, men for BARNA MINE! Slik at de skal ha det fint i bhg...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Med den grunn skjønner jeg at du føler deg jævlig, for det var tynn grunn. Alle har travle dager, ikke du noe verre enn gjennomsnittet.

Hunden henter du først og tar med på dugnaden. Da kan du gjøre ting ute, mens du har hunden bundet ved siden av deg. Problem løst.

Synes det er god grunn jeg. Vi har to hunder og den ene kunne aldri verden stått i bånd rundt masse ukjente folk/barn. De fleste hunder trenger en god tur etter å ha vært hjemme så mange timer. 

Anonymkode: 9889a...bca

Skrevet

Å ta med hunden er helt uaktuelt. Han er veldig usikker og vi er midt i en treningsperiode. Å ta han med hvor det er mange unger som skal komme bort konstant osv. kommer til å ødelegge mye av dette. For tiden er det forbud for han å hilse på andre så å ta med i bhg. gjør han nok ikke til en tryggere hund :)

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler like mye som deg jeg! Og om du tror det dekker opp plassene får du tro om igjen. Jeg gjør det ikke for bhg eller kommunen, men for BARNA MINE! Slik at de skal ha det fint i bhg...

Nei, oi! Sier du det? Så saklig! 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har to barnehager rett ved oss. En med og en uten dugnader. De får begge to en like stor pott til utearealet. Der vi hadde barna våre ble pengene brukt til materialer mens foreldrene gjorde det meste av jobben. Det er helt utrolig hvilken forskjell det gjorde for barnas lekeområde. Kommunen betalte for det mest nødvendige, men ved at barnehagen slapp å betale for arbeidet fikk de mye mer for pengene.

I tillegg til at dugnadene betydde mye for barnas hverdag gjorde de at vi foreldre ble godt kjent. Det er som oftest både morsomt og hyggelig når du kommer i gang.

Anonymkode: 03de4...e0c

Helt ærlig: Dugnadene her gjør ikke at uteområdet til barna blir bedre. Det er bra fra før av! Å sitte og male på hobbygreier.. neitakk.. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da mener vi det samme. Kommunen skal i kommunale barnehager sørge for et riktig og godt nok uteareal til barna. 

De skal ikke belage seg på at foreldrene skal gjøre alt gratis, for utearealet. Vel, i vår barnehage er det ikke sånn engang. Det er tradisjon med dugnad, virker ikke som de vet hva de skal bruke dagen til, så de sysselsetter foreldrene med tullegreier..

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, oi! Sier du det? Så saklig! 

Usaklig at jeg vil at ungene mine skal ha ett fint uteområde i bhg? Det er vel det dugnader dreier seg om. Mulig jeg har misforstått...

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan man ikke gjøre hvis det er inne, ofte så er det en del som skal gjøres der og, og der kan ikke hunden være med. Ikke sikkert at barnehagen tillater hunden inn på uteområdet heller.

Anonymkode: 0557d...96e

Skrevet

Sist vi hjalp til på dugnad (har bare hatt en de 3årene min har gått der), så tenkte ikke jeg på hvem som deltok og ikke. 

Det er sikkert noen surmaga som "holder telling", men for min egen del så la jeg ikke merke til det -i det hele tatt. :-) De av oss som var med gjorde det vi kunne, noen dro før, noen var igjen til sist, noen hadde med mat, andre ikke... Så jeg tror ikke du skal føle så veldig på det, muligheten kommer sikkert der du kan få klinke til med bidrag på en annen arena :-) 

Skrevet

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på det hi. Jeg jobber i en stor barnehage med rundt 200 foreldre, og vi har dugnad en gang i året. Er vi heldige, så er det 10-15 av de som gidder å stille opp

Skrevet

I våre barnehage hadde det blitt et problem hvis alle plutselig dukket opp på dugnad☺ Med 90 barn ville det ikke vært oppgaver nok til alle foreldrene og det ville blitt et vanvittig kaos og ikke mer gjort enn når 30 kommer. Noen kommer hver gang, noen kommer av og til og noen kommer aldri, noen sitter i FAU og slipper pga det. Jeg holder ikke telling på hvorfor. Men hvis du hvert år skylder på hunden, syns jeg det er en rar prioritering. 

Dugnad er gøy. Man blir kjent med de andre foreldrene, man går gjort ting i barnehagen som enten ikke blir gjort eller barnehagen må bruke penger på å få gjort. Barnehagen har uansett en pott penger de kan bruke (det gjelder i alle fall de private), så hvis jeg er med og maler uteområdet,har barnehagen mer penger til vikarer og tegneark.

Anonymkode: e3214...3b0

Skrevet

Orker jeg ikke tenke på. Vi bidro når ungene gikk i barnehage og i idrettslaget. Men å male, snekre og koste skolegården... det orker jeg ikke. Hva har de vaktmestre til?

Anonymkode: f3879...406

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Orker jeg ikke tenke på. Vi bidro når ungene gikk i barnehage og i idrettslaget. Men å male, snekre og koste skolegården... det orker jeg ikke. Hva har de vaktmestre til?

Tror du det er vanlig med vaktmester i barnehage??

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du det er vanlig med vaktmester i barnehage??

Det er det, men det var en liten privat barnehage, viktigere å bidra der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...