Gå til innhold

Hvem arrangerer 17. mai på din skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det foreldre til 4. og 7. klasse.

Anonymkode: 18a4d...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle 7 trinn må levere 8 kaker hver til cafeen.

Anonymkode: a8a74...818

8 kaker hver???????

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

8 kaker hver???????

Ja. 56 kaker til sammen, og vi er byens minste skole med 230 elever :-) 

Har bra oppslutning på 17. mai. Her kommer småsøsken, besteforeldre, tanter og onkler, naboer, ungdomsskoleelever osv. 

Anonymkode: a8a74...818

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva bruker de det på? Virker ofte som pengene blir brukt på ting som kommunene er pliktige å betale for. Ikke at foreldrene skal betale for det og FAU ta æren 

Anonymkode: 2ab5f...708

Her sponser FAU blant annet pizzafest for 7. klasse som takk for innsatsen med skolepatruljen. De sponser med 2000kr per trinn hvert år til arrangement i regi klassekontaktene. De organiserer nyttårsball for 5-7 trinn. I tillegg så kjøper de inn ekstra leker til barna. Pluss mye, mye mer...

Anonymkode: 4e9f0...b66

Skrevet

Her er det mareritt. FAU arrangerer. 1.-6 klasse har forskjellige oppgaver HVERT år. Dvs vi har aldri ett år fri, og nå har jeg to barn på skolen. I år skal jeg bake kake OG selge lodd. FAU mener det er umulig å tildele arrangementet til ett eller to trinn.. de er ikke villig til å prøve engang.

Anonymkode: 4cbb6...0de

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det mareritt. FAU arrangerer. 1.-6 klasse har forskjellige oppgaver HVERT år. Dvs vi har aldri ett år fri, og nå har jeg to barn på skolen. I år skal jeg bake kake OG selge lodd. FAU mener det er umulig å tildele arrangementet til ett eller to trinn.. de er ikke villig til å prøve engang.

Det kommer jo an på hvor stor skole det er, og hvor mange som kommer fra nærmiljøet som ikke har barn på skolen..

Her klarer et klassetrinn fint å arrangere det, da er det mellom 45 og 60 elever på trinnet, og 6-700 elever totalt på skolen (1.til 10.trinn). Det kommer selvfølgelig noen som ikke har barn på skolen, men ikke veldig mange.

Er det en liten bygdeskole og alle i bygda kommer til skolen for å feire skjønner jeg at det blir vanskelig å la bare ett trinn ha ansvaret... Leste vel om det her tidligere, en barneskole med 50-60 elever og hele nærmiljøet fra minste toddler til eldste oldeforeldre kommer til skolen for å feire, da må alle dra lasset sammen for å få stor nok fest.

Anonymkode: 5a4ab...05e

Skrevet

Fau bruker pengene til nye lekeaparater, sosiale tiltak ellers i året o.l. De gjør en fantastisk jobb, men det hadde vært bedre å overlate arbeidet til de eldste elevene, som jeg ser at en annen skole gjør. Her går de eldste elevene i 7. klasse og de bør klare mye av det som foreldrene gjør.

hi.

Anonymkode: 69e12...18d

Skrevet

Her er det fjerdeklasseforeldrene som arrangerer og overskuddet går til klassene. Førsteklasseforeldrene baker. 1-7 klasseskole med tre paralleller. Jeg har inntrykk av at alle stiller opp med det de kan. 

Jeg kommer fra et lite sted med ca tusen innbyggere. Der blir alle satt opp i diverse komiteer, men ikke hvert år, og man tar hensyn til at ikke alle kan stille. Jeg var med i en komité før jeg flyttet hjemmefra, og da var jeg på gruppe med folk i alle aldre og smurte smørbrød. Det funker bra, og folk stiller opp.

Anonymkode: cc9a4...77c

Skrevet

6. og 8. trinn. Jeg skal være med og servere frokost til korpsene klokka 0700. Men da er jeg ferdig med min del klokka 0900 og kan ha resten av dagen med familien.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo an på hvor stor skole det er, og hvor mange som kommer fra nærmiljøet som ikke har barn på skolen..

Her klarer et klassetrinn fint å arrangere det, da er det mellom 45 og 60 elever på trinnet, og 6-700 elever totalt på skolen (1.til 10.trinn). Det kommer selvfølgelig noen som ikke har barn på skolen, men ikke veldig mange.

Er det en liten bygdeskole og alle i bygda kommer til skolen for å feire skjønner jeg at det blir vanskelig å la bare ett trinn ha ansvaret... Leste vel om det her tidligere, en barneskole med 50-60 elever og hele nærmiljøet fra minste toddler til eldste oldeforeldre kommer til skolen for å feire, da må alle dra lasset sammen for å få stor nok fest.

Det er ca 40-50 elever pr trinn, 1-7. Skulle ikke være umulig å ha feks 4 og 5 som arrangører...

Skrevet

Her er det slik at 1.-5. klasse har plikter hvert år. Alle 1. klasse-foreldre baker kaker, 2. klasse betjener leker og aktiviteter, 3. klasse  betjener kafe, 4. klasse pynter osv. Synes det går helt fint,  jeg. Vi er jo på skolen i det tidsrommet uansett.

Anonymkode: 24285...82a

Skrevet

Her er det slik at 1.-5. klasse har plikter hvert år. Alle 1. klasse-foreldre baker kaker, 2. klasse betjener leker og aktiviteter, 3. klasse  betjener kafe, 4. klasse pynter osv. Synes det går helt fint,  jeg. Vi er jo på skolen i det tidsrommet uansett.

Anonymkode: 24285...82a

6 og 7 "slipper"? Vi er også på skolen noe av tiden. Men det å feks invitere gjester hjem er nesten umulig. Med 3 skolebarn snart hadde det vært godt med ett år der vi bare kunne kose oss med barna😊 Bake i forkant kunne jeg bidratt med hvert år om nødvendig.

Skrevet

3. og 4. klasse her, men feiringen går på omgang med naboskolen annethvert år. Så vi som foreldre trenger bare å stille én 17. mai pr barn. Altså i 3. eller 4. klasse det året det er arrangement på vår skole. 

Anonymkode: 194cc...145

Skrevet

Her er det 5.-klassetrinnet. Vi er satt opp på å stå på leker fra toget er ferdig og til feiringen er ferdig, og så nedrigging, rydding og kjøre utstyr tilbake som er lånt hos skolen etterpå. Dvs vi må ha barnevakt for de minste barna og får ikke deltatt på noe feiring selv. Utrolig kjedelig. Misunner de som bare er satt opp på pynting dagen før!

Anonymkode: 18f03...329

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva bruker de det på? Virker ofte som pengene blir brukt på ting som kommunene er pliktige å betale for. Ikke at foreldrene skal betale for det og FAU ta æren 

Anonymkode: 2ab5f...708

FAU tar æren? FAU ned utallige gratistimer i organisering av dugnader, åpen dag osv. Det er da vel ingen som bryr seg om hvem som "tar æren", så lenge ungene får reparert ballbingen, får nytt klatrestativ, pusset opp biblioteket eller nye uteleker? Selv om dette er ring kommunen egentlig burde betale, men som vi vet kommunen ikke har råd til. Da får kommunen heller prioritere lovpålagte oppgaver som støtteundervisning, økt lærertetthet osv. 

Skrevet

Barna har gått på tre skoler til sammen, og det har vært hhv 3. 5. og 6.klasse som har arrangert. I år slipper jeg unna pga jeg er alene med barna, og det ene barnet har autisme og hater 17.mai. Da kan jeg ikke binde meg til å måtte være på skolen. Tidligere har vi også måttet ha spesialbehandling, da 3.klasse arrangerte og en av oss ikke kunne ha ansvar for begge barna alene. Vi har altså absolutt ikke noe glede eller nytte av disse skolearrangementene, men hadde jeg hatt «normale» barn så tror jeg det hadde vært hyggelig å skulle være med å arrangere. 

Anonymkode: 074ca...ddf

Skrevet

Egen 17 mai komité. Alle foreldre fra 1-7 klasse får 1 oppgave hver hvert år...Enten stå i kiosken,levere en kake eller en lodd premie. Håper vært år på oppgave å levere loddpremie😅  I år har jeg gevinst og kiosk. (2 barn i ulike klasse = 2 oppgaver). Men alt går. Passer det ikke må vi bytte med andre,går ikke det så er det ingen som tvinger en vil jeg tro.

Anonymkode: ceb3a...1af

Skrevet

Hos oss er det også fjerde klasse sm arrangerer. Vi har ikke kommet lenger enn andre klasse, så jeg kjenner ikke til alle detaljer, men jeg tror alle foreldrene på trinnet blir med og jobber.

Helt greit for min del, man skal jo dit uansett, og om vi må jobbe litt to av årene, gjør vi gjerne det for fellesskapet. :)

Anonymkode: f9ac7...ca7

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er det også fjerde klasse sm arrangerer. Vi har ikke kommet lenger enn andre klasse, så jeg kjenner ikke til alle detaljer, men jeg tror alle foreldrene på trinnet blir med og jobber.

Helt greit for min del, man skal jo dit uansett, og om vi må jobbe litt to av årene, gjør vi gjerne det for fellesskapet. :)

Anonymkode: f9ac7...ca7

Tror de fleste som har et klassetrinn som arrangør synes det er helt greit, da jobber man ganske mye akkurat det året du har barn på det klassetrinnet også har du fri de årene du ikke har det.

Tror de som er veldig misfornøyd med dugnad på 17.mai er de som må jobbe hver eneste år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...