Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #1 Skrevet 8. mai 2017 Her arrangerer foreldrene til alle 4. klassingene. Trinnkontaktene planlegger og selve dagen forventes det at nær alle 4.trinnsforeldre stiller opp. Det blir sendt ut vaktlister og hvis foreldrene ikke møter opp, da blir arrangementet amputert. Jeg synes det utføres en fantastisk jobb hvert år, alt gjøres frivillig og det er kun fau som tjener penger. Foreldrene som jobber belønnes kun med en takk. I år er jeg en av de som planlegger og jeg får litt dårlig samvittighet når det forventes at alle foreldrene skal jobbe denne dagen. Samtidig er vi avhengig av at folk stiller. Likevel, alle kan ikke jobbe og noen gidder ikke. Hvert år er det noen som ikke møter opp uten å melde fra. Det går igjen utover de som jobber, fau sine inntekter og alle som gleder seg til å feire dagen på den lokale skolen. Hvordan gjøres det på deres skole? Anonymkode: 69e12...18d
moota m storebror&lillebror Skrevet 8. mai 2017 #2 Skrevet 8. mai 2017 (endret) Her er det foreldrene til 6. og 7. klasse. Det er kjipt for meg (og andre) som har barn med 2 år mellom, men men 😩😃 Det settes opp en egen komité til fordeling av oppgaver ol. Endret 8. mai 2017 av moota m storebror&lillebror
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #3 Skrevet 8. mai 2017 Her er 3., 4 .og 5.klasse. Så jeg er stuck syv år på rad. Anonymkode: 317ee...c2c
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #4 Skrevet 8. mai 2017 Tror det er 4.trinn. Så slipper unna med 2 ganger 😊 Med 4 års mellomrom 😛 Anonymkode: a5bbc...5d6
Lolitalolita Skrevet 8. mai 2017 #5 Skrevet 8. mai 2017 10. årig skole med ca 300 elever. Feiringen gjennomføres som hos dere, hos oss er det 5.klasse som er ansvarlige. En andel av det som kommer inn blir brukt til klassetur i 7.klasse. Viktig at mange bidrar da det koster ca 60K å arrangere 17mai feiring slik det har sett ut de siste årene.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #6 Skrevet 8. mai 2017 Her er det 7.klasse som arrangerer. Inntektene går til leirskole. Det er et supert opplegg og jeg har ikke hørt noe negativt. For oss blir det to ganger. Her forventes det at alle stiller, både før og etter og selvsagt på selve dagen. Mannen og jeg stiller selvsagt opp med godt mot, vi har jo vært på så mange feiringer uten å hjelpe til. Anonymkode: c0f2e...3b6
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #7 Skrevet 8. mai 2017 3. klasse foreldrene. Jeg har tre barn. Skjønner ikke at det skal være så negativt å stille opp til dugnad. Jeg orker ikke negativitet, så jeg stiller gledelig. Norge er i ferd med å overbefolkes av bortskjemte folk, med fokus på hva de har krav på og hva de kan betale seg ut av. Anonymkode: 9b3a7...a95
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #8 Skrevet 8. mai 2017 3.klasse arrangerer (2.klasse arrangerer lignende aktiviteter på høsten) så det blir 3×3 dager, men det er fint :-) mellomste går i 4.klasse nå og minste begynner ikke på skolen før om 2 år så har noen år med fri nå :-) Syns det er helt topp! Anonymkode: 7343a...2aa
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #9 Skrevet 8. mai 2017 Her er det 8.klasse som har ansvaret, veldig greit for da er jo ungene gamle nok til å bidra en del selv. Pengene som kommer inn går til tur i 10.klasse. Altså går alle pengene som tjenes inn denne dagen til klassekassen og det gjør det litt letter for folk å faktisk stille tror jeg. Det er den største dugnaden til 10.klasseturen og der får vi inn såpass mye penger at det blir mindre kakelotteri utenfor rema og dorullsalg senere. Det er 8.klassingene selv som selger is, lodd, står i kiosken, arrangerer sekkeløp osv mens vi foreldrene planlegger arrangementet, handler inn, er tilstede "bak" vår unge og passer på pengene de får inn osv. Skole med ca 700 elever, kombinert barne- og ungdomsskole. Anonymkode: 5a4ab...05e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #10 Skrevet 8. mai 2017 Her har vi ikke noe slikt arrangement på 17. mai. Har aldri hatt det, og er egentlig glad for det, at vi kan styre 17. mai selv. Vet at noen barnehager pleier å ha tilstelninger her på 17. mai, men vi har heldigvis ikke hatt barn i de barnehagene. Idrettslagene pleier å ha kafeer rundt omkring på 17. mai. På det vi tilhørte var det 5. klasse foreldre som står i kafe, og de andre foreldre baker kaker. Har ingenting forpliktelser nå på 17. mai, da det idrettslaget vi tilhører nå ikke bruker denne dagen på å tjene penger. Anonymkode: 34b71...f69
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #11 Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det 8.klasse som har ansvaret, veldig greit for da er jo ungene gamle nok til å bidra en del selv. Pengene som kommer inn går til tur i 10.klasse. Altså går alle pengene som tjenes inn denne dagen til klassekassen og det gjør det litt letter for folk å faktisk stille tror jeg. Det er den største dugnaden til 10.klasseturen og der får vi inn såpass mye penger at det blir mindre kakelotteri utenfor rema og dorullsalg senere. Det er 8.klassingene selv som selger is, lodd, står i kiosken, arrangerer sekkeløp osv mens vi foreldrene planlegger arrangementet, handler inn, er tilstede "bak" vår unge og passer på pengene de får inn osv. Skole med ca 700 elever, kombinert barne- og ungdomsskole. Anonymkode: 5a4ab...05e Dette er den beste måten. Da slipper foreldre å binde seg hele dagen når ungene er små. Og ungdommen jobber selv for turen sin. Skulle ønske vår skole byttet til denne ordningen. Hilsen alenemor med 3 barn hvor det er 3., 4. og 5.klasse som arrangere. (Stor skole og mange hus og leiligheter i området). Anonymkode: 317ee...c2c
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #12 Skrevet 8. mai 2017 Her er det 2 og 5klasse som skal hjelpe til. Hvilket beryr oss i år.. min mann må stå dovakt?! Anonymkode: 7a228...1ce
sotosmor Skrevet 8. mai 2017 #13 Skrevet 8. mai 2017 På barneskolen er det 5 trinn som arrangerer 17 mai på skolen . På ungdomsskolen vet jeg ikke hvordan de gjør det.
tvkrus Skrevet 8. mai 2017 #14 Skrevet 8. mai 2017 Hær er det skolekorpset som har alt og tjener penger.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #15 Skrevet 8. mai 2017 0-10 år. Foreldre i både barnehage og på skole.. Slipper ikke unna ett eneste år Anonymkode: 25970...b92
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #16 Skrevet 8. mai 2017 Her er det idrettslaget som arrangerer hvert år og de gjør en kjempejobb! Noen foreldre har vært med i åresvis da de har flere unger som driver med idrett i mange år. Vi har ikke hatt unger som har vært aktive i organisert idrett og har aldri jobbet en 17 mai. Men jeg leverer alltid minst en kake til kafeen, så vi bidrar i hvertfall bittelitt. Og så bruker vi mye penger og bidrar på den måten også. Anonymkode: f6fdf...393
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #17 Skrevet 8. mai 2017 14 minutter siden, tvkrus skrev: Hær er det skolekorpset som har alt og tjener penger. Samme her. Slik hi beskriver det høres det ikke mye frivillig ut som hun skriver det er. Anonymkode: 2ab5f...708
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #18 Skrevet 8. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her arrangerer foreldrene til alle 4. klassingene. Trinnkontaktene planlegger og selve dagen forventes det at nær alle 4.trinnsforeldre stiller opp. Det blir sendt ut vaktlister og hvis foreldrene ikke møter opp, da blir arrangementet amputert. Jeg synes det utføres en fantastisk jobb hvert år, alt gjøres frivillig og det er kun fau som tjener penger. Foreldrene som jobber belønnes kun med en takk. I år er jeg en av de som planlegger og jeg får litt dårlig samvittighet når det forventes at alle foreldrene skal jobbe denne dagen. Samtidig er vi avhengig av at folk stiller. Likevel, alle kan ikke jobbe og noen gidder ikke. Hvert år er det noen som ikke møter opp uten å melde fra. Det går igjen utover de som jobber, fau sine inntekter og alle som gleder seg til å feire dagen på den lokale skolen. Hvordan gjøres det på deres skole? Anonymkode: 69e12...18d Høres ikke frivillig ut og hva bruker fau pengene på? Anonymkode: 2ab5f...708
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #20 Skrevet 8. mai 2017 5. trinn arrangerer og har ansvar for rigging, leker, café, lotteri og rydding på grendehuset, men har også ansvar for utstyret og oppstilling i toget. Alle 7 trinn må levere 8 kaker hver til cafeen. Overskuddet går til klassen. Trakk det korteste strået i år, og må være med å arrangere samt bake 3 kaker (har tre unger på skolen). Anonymkode: a8a74...818
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #21 Skrevet 8. mai 2017 Her er det 3. og 5. trinn. De har en hovedkommite som fordeler oppgavene på foreldrene. Her er 17. Mai store greier og det drar inn en god sum, som går til FAU, som sparer penger til å lage nytt uteområde sammen med idrettslaget. (Leirskole dekker kommunen her). Skolen har 1. -7. Trinn og ca 250 elever. Forbruk hvert år er 40 000 og inntekten har vært ca 45 000 etter at forbruk er trukket fra. Anonymkode: 03389...6aa
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #22 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Her er det 3. og 5. trinn. De har en hovedkommite som fordeler oppgavene på foreldrene. Her er 17. Mai store greier og det drar inn en god sum, som går til FAU, som sparer penger til å lage nytt uteområde sammen med idrettslaget. (Leirskole dekker kommunen her). Skolen har 1. -7. Trinn og ca 250 elever. Forbruk hvert år er 40 000 og inntekten har vært ca 45 000 etter at forbruk er trukket fra. Anonymkode: 03389...6aa Det er lovbestemt at leirskolen på barneskolen skal være gratis for foreldrene, den må skolen/kommunen betale. Men mange steder reiser klassen en tur også på ungdomsskolen, da gjerne i 10.klasse, f.eks med Hvite busser til Polen. Den må betales selv, og da må man ha en fet klassekasse altså. Anonymkode: 5a4ab...05e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #23 Skrevet 8. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er lovbestemt at leirskolen på barneskolen skal være gratis for foreldrene, den må skolen/kommunen betale. Men mange steder reiser klassen en tur også på ungdomsskolen, da gjerne i 10.klasse, f.eks med Hvite busser til Polen. Den må betales selv, og da må man ha en fet klassekasse altså. Anonymkode: 5a4ab...05e Ja, men her er ungdomsskolen og barneskolen to forskjellige deler av skolegangen. De går ikke på samme skole og klassekassen blir brukt opp i 7. trinn. Hvite busser reiste de med, men det visste de om allerede i 8. klasse og begynte med loddsalg og salg av dopapir og førstehjelpspakke til bil og kakebokser til jul og påske. Da ble det også en felles pott som gikk til de som hadde dårlig råd dersom de ikke samlet inn nok. De kunne da søke om å få det dekket av felleskassen. Hos oss dekket de alt og litt til, så de gikk ut og spiste for resterende etter de fikk vitnemålet i 10. Anonymkode: 03389...6aa
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #24 Skrevet 8. mai 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres ikke frivillig ut og hva bruker fau pengene på? Anonymkode: 2ab5f...708 FAU bruker penger på elevene. Det er det som er en av hensiktene med FAU. Anonymkode: 4e9f0...b66
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #25 Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: FAU bruker penger på elevene. Det er det som er en av hensiktene med FAU. Anonymkode: 4e9f0...b66 Men hva bruker de det på? Virker ofte som pengene blir brukt på ting som kommunene er pliktige å betale for. Ikke at foreldrene skal betale for det og FAU ta æren Anonymkode: 2ab5f...708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå