Gå til innhold

Ferie med svigerforeldre. Hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er ok å være med foreldre/svigerforeldre max et par dager. Er nok inviduelt hva folk svarer her. For alle er forskjellige. Men er det vanlig å være sammen med foreldre/svigerforeldre når man har barn i mange dager på sommeren? Vi har kun tre uker ferie, og synes liksom det er vår tid sammen. For meg blir det litt tett å være sammen med svigerforeldre mange dager..blir veldig sliten. Mannen min synes dette er helt fint.. men føler at han slapper av og koser seg, mens jeg er den som tar meg mest av barna. Når man har fylt 30, kan vel dette umulig være vanlig; D ? Jeg synes vi kan finne vår egen greie snart. Dagsturer er helt ok.: )

Anonymkode: 07925...1ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal være en uke sammen mine foreldre i sommer. Er nok for oss😊 4 dager i påska er også nok, men da er vi som regel kun på hytta.

Anonymkode: f350b...3f8

Skrevet

Jeg har ikke vært på ferie med mine egne foreldre siden jeg flyttet hjemmefra, og det har ikke mannen med sine heller. Vi har nå vært sammen i 19 år og aldri vært på ferie med hverken hans eller mine foreldre.

Jeg er veldig glad i både mine og mannens foreldre jeg altså, men et ettermiddagsbesøk på verandaen holder i massevis. Bruke sommerferien min sammen med dem eller dra på ferie sammen med dem er ikke noe jeg kunne tenke meg. Ferie er tid sammen med kjernefamilien for vår del, så vi reiser ikke med venner eller annen familie heller. Men vi pleier gjerne besøke søsteren min en helg innimellom da, vi bor 4 timer i bil unna hverandre og har like gamle barn som liker veldig godt å være sammen.

Anonymkode: 7bb6c...e70

Skrevet

Vi er alltid en uke hos svigers hver sommer og en uke hos mine foreldre. Tredje uka reiser vi kun oss 4. 

Vi er også hos svigers en uke hver jul. Samt langhelg med røde dager. Jeg synes det er aaaaaltfor mye men samboer synes dette er viktig. Svigermor er storfornøyd med at vi kommer så får hun vært med barnebarna. Vi bor 2 timer unna så de får ikke vært der i hverdagen. 

Anonymkode: 91aa3...39a

Skrevet

Vi skal være med svigers 2 uker i sommer og 1 uke med mine foreldre. Det blir bra!

Vi har tre barn og omtrent aldri barnefri, så vi benytter muligheten når vi er på ferie. Vi er også selvstendige og gjør egne ting uten å tråkke i beina på hverandre. 

Forøvrig er vi i 40-åra, så vi er ferdig med ungdomsopposisjonen mot foreldrene våre. 

Anonymkode: 57b87...4f1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke vært på ferie med mine egne foreldre siden jeg flyttet hjemmefra, og det har ikke mannen med sine heller. Vi har nå vært sammen i 19 år og aldri vært på ferie med hverken hans eller mine foreldre.

Jeg er veldig glad i både mine og mannens foreldre jeg altså, men et ettermiddagsbesøk på verandaen holder i massevis. Bruke sommerferien min sammen med dem eller dra på ferie sammen med dem er ikke noe jeg kunne tenke meg. Ferie er tid sammen med kjernefamilien for vår del, så vi reiser ikke med venner eller annen familie heller. Men vi pleier gjerne besøke søsteren min en helg innimellom da, vi bor 4 timer i bil unna hverandre og har like gamle barn som liker veldig godt å være sammen.

Anonymkode: 7bb6c...e70

Tenk, om noen år er det dine egne barn, de du nå anser som kjernefamilien, som tenker slik om deg! At de ikke anser deg som del av sin kjernefamilie, at de ikke ønsker å være mer sammen med deg enn en ettermiddag på verandaen. Jeg synes vi skal tenke litt på det av og til, og se om det hjelper oss å bli litt mer generøse med egne foreldre/svigers.

Og ja, det er helt vanlig å tilbringe noen uker i året med foreldre/svigers. Særlig om man bor et stykke fra dem, er dette noe man skylder både besteforeldre og barnebarn.

Anonymkode: 1da9d...d97

Skrevet

Jeg tror jeg tenker litt anderledes en deg hi. Om vi skulle dra på ferie i et typisk syden land, som vi har gjort 2 ganger. Så vil jeg ha med meg svigers eller mine foreldre. Syns det er koselig å omgås, og at barna kan väre sammen med besteforeldre. En annen årsak er at jeg har kreft, og trenger en del hvile. Og kunne gå ut med min mann på kvelden av og til. Og siden jeg ble syk, så syns jeg tid med familie og venner er viktig!

Skrevet

Vi reiser på ferie med svigerforeldre+noen av mannens søsken med samboere hver sommer/annenhver sommer. Leier et stort hus med basseng og koser oss sammen i to uker :) De hjelper til med barna og er gjerne barnevakt et par kvelder om vi vil gå ut og spise. Aldri noe surmuling og dårlig stemning, vi trives godt sammen og samarbeider fint om matlaging og rydding (vi pleier å ha hver sin dag med 'kjøkkentjeneste').

Anonymkode: 12bdb...70f

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er ok å være med foreldre/svigerforeldre max et par dager. Er nok inviduelt hva folk svarer her. For alle er forskjellige. Men er det vanlig å være sammen med foreldre/svigerforeldre når man har barn i mange dager på sommeren? Vi har kun tre uker ferie, og synes liksom det er vår tid sammen. For meg blir det litt tett å være sammen med svigerforeldre mange dager..blir veldig sliten. Mannen min synes dette er helt fint.. men føler at han slapper av og koser seg, mens jeg er den som tar meg mest av barna. Når man har fylt 30, kan vel dette umulig være vanlig; D ? Jeg synes vi kan finne vår egen greie snart. Dagsturer er helt ok.: )

Overlat mer til mannen, få ham til å bidra mer. Ikke rart om han synes det er en flott ordning når han kan komme hjem til mamma og pappa og slippe alle plikter, også med egne barn.

Hvor mye tid med familien som er greit er avhengig av hvordan man går sammen, hvor mye alle bidrar og individuelle hensyn som ev. må tas.

Anonymkode: 48c2c...ebf

Skrevet

Vi tilbringer mye av helgene våre med min mor og min mormor. Ungene elsker å få tid med dem. Feriene blir som oftest brukt til å reise til hans foreldre som bor 60 mil unna. Opplever masse mens vi er der uten dem, men bruker også store deler av tiden der sammen med dem. Ungene gleder seg stort til å være der og vi syns det er viktig at de får gode barndomsminner med besteforeldrene sine.

Håper at våre barn også bruker tid på oss slik at vi får tid med våre barnebarn når den tid kommer. (Vis vi er så heldige å få barnebarn) Blir litt trist av å se hvor mange som ikke føler at foreldrene sine ikke er viktig lengre. 

Anonymkode: 69748...dde

Skrevet

Vi er sammen med de hele tiden ellers i året..hadde vært noe annet om vi sjelden så hverandre.. men synes det er viktig å ha et godt forhold til de, så derfor har jeg blitt med på ferie noen dager på sommeren. Men ei uke blir alt for mye for mitt vedkommende iallefall..er så mye regler. Ikke spise middag til barnetv osv.. jeg er mer fri på det der. Stuet sammen hele familien er ikke noe for meg.over flere dager..

Skrevet

Vi har feriert en del med våre foreldre på begge sider. I år skal vi f.eks til syden i 10 dager med mine foreldre. Men da har vi hver sin leilighet,  et stykke fra hverandre (de eier leilighet der nede, som ikke har plass til alle). Så vi møtes nok hver dag, men gjør egne ting også. Å være gjest hjemme hos dem er noe annet, da går vi litt på nåler føler jeg. Også på hytta (deres). Da må man være enige på forhånd, spesielt du og mannen! Om fordeling av barnepass, f.eks sove lenger annenhver dag. Hvis han skal oppføre seg som.en tenåring hos mor og far mens du bare er mamma er det klart det ikke blir noen avslappende ferie for deg.

Anonymkode: ceb99...faf

Skrevet

Vi ser foreldre nok som det er, har ingen interesse av å tilbringe ferien sammen med dem. 

Anonymkode: 53cdf...858

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi ser foreldre nok som det er, har ingen interesse av å tilbringe ferien sammen med dem. 

Anonymkode: 53cdf...858

Den dagen kommer når dine barn sier sånn om deg....Karma!!

Anonymkode: 104b1...861

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den dagen kommer når dine barn sier sånn om deg....Karma!!

Anonymkode: 104b1...861

Og så? Jeg håper inderlig at vi beholder det gode forholdet til ungene når de blir voksne. Men jeg forventer da ikke at de skal bruke feriene sammen med oss. Flytter de langt unna, er det jo fint om de kommer "hjem" i løpet av ferien for å være litt sammen med oss, men ellers må de da sannelig få ha ferien for seg selv. Året har flere uker enn de 3-5 ferieukene. 

Vi har vært på ferie med foreldrene våre, men det var unntak, ikke regelen. Akkurat det året passet det sånn av forskjellige grunne, men selv om vi hadde det bra, er det ikke noe vi kommer til å fortsette å gjøre. Da vi bodde i utlandet, var det naturlig å bruke ferien til å besøke familien, så da dro vi "hjem" - ikke fordi det var det vi mest av alt ville gjøre i ferien, men fordi det var den tiden vi hadde til å besøke dem og sørge for at ungene ble kjent med Norge også. Men nå som vi bor her, har vi ikke noe behov for å dra på ferie med dem, og de har ikke noe behov for å dra med oss heller. 

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenk, om noen år er det dine egne barn, de du nå anser som kjernefamilien, som tenker slik om deg! At de ikke anser deg som del av sin kjernefamilie, at de ikke ønsker å være mer sammen med deg enn en ettermiddag på verandaen. Jeg synes vi skal tenke litt på det av og til, og se om det hjelper oss å bli litt mer generøse med egne foreldre/svigers.

Og ja, det er helt vanlig å tilbringe noen uker i året med foreldre/svigers. Særlig om man bor et stykke fra dem, er dette noe man skylder både besteforeldre og barnebarn.

Familie eller ikke: man "skylder" ALDRI noen å være på ferie med dem! ALDRI!

Anonymkode: 0b90e...11e

Skrevet

Folk er forskjellig!

Barna og jeg drar på hytta med min mor en uke og mannen kommer ned i helgen. Det passer fin for oss. Min far kunne vi aldri reist på ferie med. Hans mor besøker vi noen helger i året. Alle foreldre/svigerforeldre er velkommne til oss (innenfor avtalt tid og med våre regler).

La mannen ta med seg barna til svigersønn, så kan du være hjemme - alene! 😉👍

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har feriert en del med våre foreldre på begge sider. I år skal vi f.eks til syden i 10 dager med mine foreldre. Men da har vi hver sin leilighet,  et stykke fra hverandre (de eier leilighet der nede, som ikke har plass til alle). Så vi møtes nok hver dag, men gjør egne ting også. Å være gjest hjemme hos dem er noe annet, da går vi litt på nåler føler jeg. Også på hytta (deres). Da må man være enige på forhånd, spesielt du og mannen! Om fordeling av barnepass, f.eks sove lenger annenhver dag. Hvis han skal oppføre seg som.en tenåring hos mor og far mens du bare er mamma er det klart det ikke blir noen avslappende ferie for deg.

Anonymkode: ceb99...faf

Enig. Føler at man går litt på nåler..selv om det også er koselig å være sammen med de. Alle har liksom sin greie. Barna her får lov å se barne tv til kveldsmaten. Men når vi er der, slår f.eks bestefar av tv når brna sitter å ser barnetv fordi vi skal spise. De sier vi bare må slappe av og kose oss.. men tror jeg har et problem der..jeg klarer ikke kaste meg ned i salongen dems. Har barna spilt ballspill e.l får de kjeft om de ikke rydder opp med en gang osv. Jeg blir veldig sliten. 

Skrevet

Svigersønn = svigers

Skrevet

Vi er nok mer enn normalt med mine foreldre, men alle jeg kjenner som har flyttet langt hjemmefra reiser "hjem" på ferie minst en gang i året, og bor da hos foreldrene mens de er der, gjerne rundt en uke.

Vi bor i samme by som mine foreldre og drar på ferie med dem og noen av mine søsken 1-2 uker hvert år. Vi trives kjempegodt sammen og synes det er hyggelig. :) Vi gjør selvsagt ting hver for oss mens vi er på ferie, men er mye sammen også. I tillegg er vi mye sammen ellers i året også.

Svigers bor langt unna, og dit drar vi en gang i året og er der ca 10 dager. De er en annen type igjen som liker å være litt for seg selv, så de farter litt rundt mens vi er der, tar gjerne en liten tur på hytta osv. Det er også helt greit, da treffer vi øvrig familie og mannen treffer sine barndomsvenner, samt vi benytter oss av ting i nærheten som vi ikke har hjemme (fornøyelsespark og svømmehall f.eks.)

Anonymkode: 6d3c1...672

Skrevet

Begge familiene våre bor innen 15 min kjøring med bil. Dette resulterer i at vi treffes litt her og litt der. Aldri vært på ferie med svigers men vi har vært på ferie med min familie. 

Skrevet

For meg er det normalt å omgås familie. Også i ferier. Men man er forskjellig.

Skrevet

For oss er det naturlig. Camping med min familie, kort bobil tur med hans og være litt hjemme hos dem før vi drar hjem å er alene litt. Blir fort 2 uker hos svigers. Syntes det er kjempe koselig! Men jeg er nokk litt over gjennomsnittet heldig med mine svigerforeldre + at vi har eneste barnet i familien så de inviterer ofte på besøk

Anonymkode: 5da85...450

Skrevet

Vi har vært på ferie med både svigers og mine foreldre.

Det er ikke noe vi foretrekker for å si det sånn. Ingen av våre foreldre er selvstendige nok til å finne på noe selv eller å forelå å være barnevakt slik at mannen og jeg kan få litt tid sammen. Det resulterer i at vi er guider, kokker, de som må planlegge osv og vi tråkker oppå hverandre konstant. Helt utrolig slitsomt!!

Hadde de enda tatt litt initiativ til egne aktiviteter, tatt med barnebarna på noe, kommet opp med egne ideer osv....... Vi var i syden i vinterferien og vi fikk ikke engang gått en kveldstur alene......

Anonymkode: 23bda...7b1

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

HELT uenig. Selvsagt skal ikke mine voksne barn klenge rundt beina mine i ukesvis. 

(Og i alle fall ikke hvis mine sønner faller tilbake i smågutte-rollen og bare slapper av og kroer seg, mens svigerdøtrene løper etter barnebarna og aldri får "fri".) 

Anonymkode: f088e...6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...