Gå til innhold

Mitt hus, mine regler? Sur venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, Pobie skrev:

Nei, gjelder jo selvsagt ikke alt. Men hva om de du er hos tillater dette og du ikke tillater det hjemme. Lar du da barnet turne i sofaen fordi verten tillater det? Eller hvis verten har mye tidligere eller senere leggetid for sine barn enn dine, følger du da deres leggetid hvis dere skal overnatte?

Kan ikke skjønne at det er et krav at reglene folk har for sine barn gjelder for alle besøkende barn og. Enkelte ting gjelder selvsagt, f eks at de ikke får hive leker veggimellom,  fordi det er noe som påvirker mer enn bare dem selv. Men hvis det er noe som ikke har noe å si for verten, har de virkelig noe de skulle ha sagt? Bestemmer de over mine barn bare fordi vi er på besøk?

Skjønner du virkelig ikke at å løpe rundt med mat betyr gris både her og der?

Det påvirker da virkelig andre, og spesielt verten som er den som må vaske etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du håndterte situasjonen på en fantastisk måte. Jeg ville sannsynligvis gjort noe lignende selv. Jeg har ingen problemer med at de vi er på besøk hos veileder mitt barn, men jeg ville nok gjort det selv før de fikk anledning å gjøre det.
Jeg sender f.eks alle barna på badet og vasker hender etter måltider. Har opplevd at barna har sagt at men vi bruker ikke å vaske hendene etter vi har spist, eller jeg er ikke klissete. Svarer da at det er helt greit, men her i huset vasker vi hender etter måltider.

Anonymkode: 89121...7ee

Skrevet
2 timer siden, +++ skrev:

Skjønner du virkelig ikke at å løpe rundt med mat betyr gris både her og der?

Det påvirker da virkelig andre, og spesielt verten som er den som må vaske etterpå.

Vel... min baby på 10 mnd griser med maten når han sitter stille og. Jeg tørker over gulvet under der han sitter når han er ferdig, både hjemme og på besøk.

Men når vi har andres barn på besøk skjer det jo titt og ofte at de får kjeks og andre snacks mens de er her, og det blir jo gjerne litt rot og smuler når man har barn på besøk. Jeg forventer ikke at besøkende skal støvsuge gulvet mens de er her, og jeg synes man må regne med litt rot. Det skjer jo faktisk at det blir smuler på gulvet når vi har voksne på besøk og. Ikke verdens undergang, og noe man må regne med hvis man vil ha besøk. 

Hvis det er VELDIG mye søl, vil en person med normal folkeskikk tørke opp etter seg og barna sine.

Skrevet
49 minutter siden, Pobie skrev:

Vel... min baby på 10 mnd griser med maten når han sitter stille og. Jeg tørker over gulvet under der han sitter når han er ferdig, både hjemme og på besøk.

Men når vi har andres barn på besøk skjer det jo titt og ofte at de får kjeks og andre snacks mens de er her, og det blir jo gjerne litt rot og smuler når man har barn på besøk. Jeg forventer ikke at besøkende skal støvsuge gulvet mens de er her, og jeg synes man må regne med litt rot. Det skjer jo faktisk at det blir smuler på gulvet når vi har voksne på besøk og. Ikke verdens undergang, og noe man må regne med hvis man vil ha besøk. 

Hvis det er VELDIG mye søl, vil en person med normal folkeskikk tørke opp etter seg og barna sine.

Det er en ting å vaske på og rundt matbordet. noe helt annet å måtte vaske hele huset. Unger tar på alt i nærheten med skittne fingre.

Har aldri sett voksne som springer rundt i huset i hos med mat. 

Anonymkode: f10ce...dfd

Skrevet
På 6. mai 2017 den 11.28, Anonym bruker skrev:

Nei det er du ikke. Vil hun ha ungen springende rundt i huset med mat får hun holde seg hjemme.

Anonymkode: f10ce...dfd

Enig. Dette er no-go hjemme hos meg også.

Anonymkode: b418c...5ed

Skrevet
15 timer siden, Pobie skrev:

Nei, gjelder jo selvsagt ikke alt. Men hva om de du er hos tillater dette og du ikke tillater det hjemme. Lar du da barnet turne i sofaen fordi verten tillater det? Eller hvis verten har mye tidligere eller senere leggetid for sine barn enn dine, følger du da deres leggetid hvis dere skal overnatte?

Kan ikke skjønne at det er et krav at reglene folk har for sine barn gjelder for alle besøkende barn og. Enkelte ting gjelder selvsagt, f eks at de ikke får hive leker veggimellom,  fordi det er noe som påvirker mer enn bare dem selv. Men hvis det er noe som ikke har noe å si for verten, har de virkelig noe de skulle ha sagt? Bestemmer de over mine barn bare fordi vi er på besøk?

Eh, ja. De bestemmer faktisk over DEG også. De kan fint nekte deg å vasse rundt i stua med brødskiver, laks, reker og sjokoladekaker. (Men hvis du er uenig i hva de har slags regler, er det jo fritt fram å gå hjem.) 

Anonymkode: b418c...5ed

Skrevet

Det kommer kanskje an på hvordan man gir beskjed også, ikke bare at en beskjed gis? Hos meg er det en selvfølge at alle sitter stille og spiser. Jeg hadde en månedslang "konflikt" med min midterste da han var gammel nok til å spise selv, han simpelthen nektet å sitte ved bordet. Vi ga oss selvfølgelig ikke, men det kostet en del å få det i orden. For meg er det en selvfølge at man skjønner at ikke alle ønsker smør og syltetøy overalt, og at barna må sitte stille mens de spiser. Jeg hadde sagt fra til andres barn også, men i en mildere tone enn overfor mine egne. 

Skrevet

Venninnen til HI kjenner til reglene hjemme hos henne, barna til HI sitter og spiser ved bordet, er det noen stor sak å be det besøkende barnet følge de samme reglene? Barn må lære at man følger vertens regler når man er på besøk og tar hensyn, det er grunnleggende sosial kunnskap. Synes du gjorde helt riktig HI, herligheten folk diskuterer jo dette som om du ba barnet gjøre noe helt sært og umulig...

Anonymkode: 90a54...aa4

Skrevet
17 timer siden, Pobie skrev:

Ja, dersom det er regelen i huset der, så får mine barn turne i sofaen også. Og legger vertens barn seg tidlig, tar jeg også mine barn med meg til sengs tidlig. Kanskje bruker vi litt ekstra tid på å lese eller drive litt rolig lek / samtale på rommet (om vi har egne rom), men ja, i seng med dem. Det er da helt vanlig at folk har forskjellige regler rundt omkring, og det har ungene (og tydeligvis en del voksne også), godt av å lære seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...