Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Hei! Jeg har en venninne med et barn på 2 år. I går ettermiddag kom de innom og jeg laget kveldsmat til barna. (Jeg har to barn på 3 og 5 år) Hos oss sitter de ved bordet når de spiser og jeg lar de ikke springe rundt med mat i hånden. Da to-åringen begynnte å løpe rundt med brødskiven i hånden og moren ikke reagerte på det, førte jeg han bare rolig bort til bordet og ga han beskjed om at han måtte spise ved bordet. Moren surnet totalt og mente det var umulig for en 2-åring å sitte ved et bord. Jeg mener at det er fullstendig mulig og jeg orker ikke vaske hele huset fordi hun ikke orker å oppdra sin egen unge. Er jeg fullstendig på jordet? Anonymkode: 9f70a...90b
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 Nei det er du ikke. Vil hun ha ungen springende rundt i huset med mat får hun holde seg hjemme. Anonymkode: f10ce...dfd
MerraSomGår Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 Hahah, nei det er du ikke. Men hun tok det nok som kritikk mot sin egen oppdragelse. Ikke alle som er like god på å ta i mot kritikk
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Min 2-åring får ikke lov til det...har ikke unntrykk av at det er vanlig å gå rundt med mat. De får ikke lov til det i barnehagen heller Anonymkode: 500fb...e05
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 Å be moren om at hun holder ham ved bordet mens dere spiser er ok, men det er helt naturlig å bli sur om du sier at hun ikke oppdrar ungen sin. Anonymkode: cdafc...433
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 Man sitter ved bordet og spiser. Anonymkode: 9989c...a55
Pobie Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 Å løpe rundt mens man spiser mat gir økt risiko for kvelning. Barn skal alltid sitte stille mens de spiser. De fleste barnehager og skoler tillater ikke at barna løper rundt med mat, og dette er en del av grunnen. Selvfølgelig kan en toåring sitte stille mens han spiser. Hvis han ikke vil, bare tar man vekk maten, og gir den tilbake når han sitter stille igjen. Er ikke komplisert. Men jeg skjønner jo at enkelte kan bli sure hvis andre tar over oppdragelsen av barnet deres. Jeg ville hvertfall satt pris på at du sa ifra hva regelen var og ga meg sjansen til å oppdra mitt eget barn. Og hvis hun spesifikt vil at barnet skal få løpe rundt mens han spiser, så er det vel strengt tatt hennes valg?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #8 Skrevet 6. mai 2017 Hvorfor sa du ikke i fra til moren om at hun skulle ta i dra barnet maten da? Jeg hadde også blitt sur om noen oppdro mitt barn uten å si i fra til meg først. Du høres forresten litt kjip ut som lager tråd om det her inne. Venninna di har små barn, kanskje hun er her inne. Tenker venninneforholdet surner litt også da. 😊 Anonymkode: 0e85b...9c0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 Hi her. Må bare presisere at hun kjenner regelen om å spise ved bordet, og jeg sa ikke at hun ikke oppdra sitt barn. Jeg bare reagerte naturlig når hun ikke gjorde noe. Hva hun velger å tillate i sitt hjem har jeg ikke noe med, men jeg mener hun bør forholde seg til mine regler i mitt hus. Anonymkode: 9f70a...90b
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 32 minutter siden, Pobie skrev: Å løpe rundt mens man spiser mat gir økt risiko for kvelning. Barn skal alltid sitte stille mens de spiser. De fleste barnehager og skoler tillater ikke at barna løper rundt med mat, og dette er en del av grunnen. Selvfølgelig kan en toåring sitte stille mens han spiser. Hvis han ikke vil, bare tar man vekk maten, og gir den tilbake når han sitter stille igjen. Er ikke komplisert. Men jeg skjønner jo at enkelte kan bli sure hvis andre tar over oppdragelsen av barnet deres. Jeg ville hvertfall satt pris på at du sa ifra hva regelen var og ga meg sjansen til å oppdra mitt eget barn. Og hvis hun spesifikt vil at barnet skal få løpe rundt mens han spiser, så er det vel strengt tatt hennes valg? "Og hvis hun spesifikt vil at barnet skal få løpe rundt mens han spiser, så er det vel strengt tatt hennes valg? " Jeg synes ikke det kan være hennes valg når de er hos andre. Men hjemme kan hun jo gjøre hva hun vil. Anonymkode: 5433f...13d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #11 Skrevet 6. mai 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde også blitt sur om noen oppdro mitt barn uten å si i fra til meg først. Da får du oppdra barnet ditt slik at det ikke er nødvendig at andre gir det tilsnakk. Anonymkode: f10ce...dfd
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 Enig, i mitt hus er det mine regler som gjelder. Mine barn har aldri fått lov til å springe rundt med mat i hånden eller i munnen. Vi spiser maten med bordet og når vi er ferdigtygget kan vi gå i fra. Jeg har derimot ikke vært så streng på at ungene MÅ sitte med matbodet til alle er ferdig (som jeg vet at enkelte familie gjør), men det er en annen diskusjon Anonymkode: cbad0...b05
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #13 Skrevet 6. mai 2017 42 minutter siden, Pobie skrev: Og hvis hun spesifikt vil at barnet skal få løpe rundt mens han spiser, så er det vel strengt tatt hennes valg? Nei ikke hjemme hos andre. da må hun holde seg hjemme i eget hus. Anonymkode: f10ce...dfd
It's all about me Skrevet 6. mai 2017 #14 Skrevet 6. mai 2017 57 minutter siden, Pobie skrev: Og hvis hun spesifikt vil at barnet skal få løpe rundt mens han spiser, så er det vel strengt tatt hennes valg? Så hvis jeg spesifikt vil at ungene mine skal få turne i sofaen og henge i gardinene er det mitt valg, selv hjemme hos deg? Hos HI er det ikke snakk om hva mamman til besøkende synes er greit, det har ingenting å si, det er kun snakk om respekt for andres hjem og ting.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #15 Skrevet 6. mai 2017 Det hadde tatt seg ut i barnehagen hvis alle under tre år fikk løpe rundt med maten fordi det er umulig å lære barn å sitte ved bordet... Vi har en regel om at ingen barn kan gå fra bordet før alle barn har spist opp. Litt rart kanskje siden vi har enebarn😉 Men datteren har allerede fra toårsalder skjønt den regelen godt når vi har besøk av andre barn. Anonymkode: c2293...f49
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #16 Skrevet 6. mai 2017 Jeg hadde ikke brydd med nevneverdig var jeg deg... når jeg har venner med barn på besøk har jeg faktisk mer lyst å sitte å prate med dem enn å på død og liv oppdra unger på den korte tiden. Hadde ikke gjort meg noe at ungen gikk fra. Anonymkode: 81a59...a7c
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #17 Skrevet 6. mai 2017 Ungen gikk ikke fra . Hun løp rundt og spiste. Det gjøres vel ikke hos de fleste og jeg skal like å høre hva veninna di da mener de mener om bhg og ungen, blir hun furten på dem også som ikke lar hennes englebarn få bestemme . Anonymkode: acd9f...ba6
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #18 Skrevet 6. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor sa du ikke i fra til moren om at hun skulle ta i dra barnet maten da? Jeg hadde også blitt sur om noen oppdro mitt barn uten å si i fra til meg først. Du høres forresten litt kjip ut som lager tråd om det her inne. Venninna di har små barn, kanskje hun er her inne. Tenker venninneforholdet surner litt også da. 😊 Anonymkode: 0e85b...9c0 Og der var venninna di hi! Anonymkode: 30715...7ab
Yellow Brick Road Skrevet 6. mai 2017 #19 Skrevet 6. mai 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor sa du ikke i fra til moren om at hun skulle ta i dra barnet maten da? Jeg hadde også blitt sur om noen oppdro mitt barn uten å si i fra til meg først. Du høres forresten litt kjip ut som lager tråd om det her inne. Venninna di har små barn, kanskje hun er her inne. Tenker venninneforholdet surner litt også da. 😊 Anonymkode: 0e85b...9c0 Hvorfor i alle dager trenger man si i fra? Er man sammen med andre, får man tåle at andre snakker til barna. Jeg ville ha trodd at min venninne hadde røyka noe om hun hadde bedt meg om å si i fra til mitt barn at hun/han ikke får lov til å løpe rundt i huset med mat i hånda. Er jeg så dum / sløv / likegyldig at jeg ikke sier i fra selv, så må jammen meg vennene mine bare ta grep. Og blir jeg fornærma, så er det meg som har et problem.
Helene Harepus Skrevet 6. mai 2017 #20 Skrevet 6. mai 2017 Synes det er naturlig at barn som er på besøk må forholde seg til samme regler som barn som bor i huset. Ellers blir det fort misnøye... Din venninne kjenner til dine regler og burde selvfølgelig huket tak i barnet før du måtte trå til.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #21 Skrevet 6. mai 2017 Slikt har jeg også opplevd både på den ene og andre måten. Til ett barn måtte jeg tilslutt si: om du skal spise mat, sitter du ved bordet. Om ikke lar du maten ligge og du går fra bordet. Først da reagerte foreldrene. Her spiser vi ved bordet, ungene rydder vekk sine ting når de er ferrdig og kan gå ifra. Fikk en overhaling av en bekjent som var innom her når ungene var ferdig, de tok med seg sine ting og takket for maten. Det var helt uhørt at de gikk fra bordet før alle var ferdige. Da sa jeg helt rolig at her i huset gjelder våre regler, om du ikke kan innstille deg så får du heller la vær å komme hit. Hennes unger oppførte seg som apekatter rundt bordet. Jeg see ingen grunn til at ungene skal sitt lenge ved bordet, de spiser seg mette, rydder opp og kan gjøre andre ting. De som vil kan kose seg i fred og ro ved bordet. Anonymkode: 049e4...d68
Pobie Skrevet 7. mai 2017 #22 Skrevet 7. mai 2017 12 timer siden, +++ skrev: Så hvis jeg spesifikt vil at ungene mine skal få turne i sofaen og henge i gardinene er det mitt valg, selv hjemme hos deg? Hos HI er det ikke snakk om hva mamman til besøkende synes er greit, det har ingenting å si, det er kun snakk om respekt for andres hjem og ting. Nei, gjelder jo selvsagt ikke alt. Men hva om de du er hos tillater dette og du ikke tillater det hjemme. Lar du da barnet turne i sofaen fordi verten tillater det? Eller hvis verten har mye tidligere eller senere leggetid for sine barn enn dine, følger du da deres leggetid hvis dere skal overnatte? Kan ikke skjønne at det er et krav at reglene folk har for sine barn gjelder for alle besøkende barn og. Enkelte ting gjelder selvsagt, f eks at de ikke får hive leker veggimellom, fordi det er noe som påvirker mer enn bare dem selv. Men hvis det er noe som ikke har noe å si for verten, har de virkelig noe de skulle ha sagt? Bestemmer de over mine barn bare fordi vi er på besøk?
Snøfnugget Skrevet 7. mai 2017 #23 Skrevet 7. mai 2017 Nei helt ok. Barnet får nok ikke løpe rundt i barnehagen med mat heller så da er det nok bare foreldrene som ikke tar kampen om dette hjemme. En toåring klarer fint å sitte ved bordet, samme som at en ettåring klarer sitte ved bordet akkurat mens man spiser.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #24 Skrevet 7. mai 2017 4 timer siden, Pobie skrev: Nei, gjelder jo selvsagt ikke alt. Men hva om de du er hos tillater dette og du ikke tillater det hjemme. Lar du da barnet turne i sofaen fordi verten tillater det? Eller hvis verten har mye tidligere eller senere leggetid for sine barn enn dine, følger du da deres leggetid hvis dere skal overnatte? Kan ikke skjønne at det er et krav at reglene folk har for sine barn gjelder for alle besøkende barn og. Enkelte ting gjelder selvsagt, f eks at de ikke får hive leker veggimellom, fordi det er noe som påvirker mer enn bare dem selv. Men hvis det er noe som ikke har noe å si for verten, har de virkelig noe de skulle ha sagt? Bestemmer de over mine barn bare fordi vi er på besøk? Det har da virkelig noe å si for verten om en 2-åring løper rundt i huset hennes med maten i hånda. Jeg hadde heller ikke tillatt det. Ikke fordi jeg legger meg borti hvordan 2-åringen blir oppdratt, men fordi jeg ikke vil ha mat over alt i mitt hus. Dessuten påvirker det de andre barna som fortsatt må bli sittende ved bordet. Det er selvsagt ikke sånn at besøkende barn må få lov til det samme som barna som bor der (hvis foreldrene er uenige), men at de følger de samme basic reglene er en selvfølge. Barn som ikke følger reglene her i huset om at man spiser ved bordet og blir sittende til alle barna er ferdige, de trenger ikke spise her. (Gjelder selvsagt ikke babyer, men en 2-åring er ingen baby.) Anonymkode: d3565...293
TinaK 1990 Skrevet 7. mai 2017 #25 Skrevet 7. mai 2017 5 timer siden, Pobie skrev: Nei, gjelder jo selvsagt ikke alt. Men hva om de du er hos tillater dette og du ikke tillater det hjemme. Lar du da barnet turne i sofaen fordi verten tillater det? Eller hvis verten har mye tidligere eller senere leggetid for sine barn enn dine, følger du da deres leggetid hvis dere skal overnatte? Kan ikke skjønne at det er et krav at reglene folk har for sine barn gjelder for alle besøkende barn og. Enkelte ting gjelder selvsagt, f eks at de ikke får hive leker veggimellom, fordi det er noe som påvirker mer enn bare dem selv. Men hvis det er noe som ikke har noe å si for verten, har de virkelig noe de skulle ha sagt? Bestemmer de over mine barn bare fordi vi er på besøk? Hos meg får ikke egne unger eller andres unger løpe rundt med mat. Her spiser alle ved bordet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå