Gå til innhold

Svarte i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt på det samme hi

og jeg må ærlig innrømme når jeg ser type ghetto folk på TV, får jeg grøssninger, men ikke nødvendigvis kun de svarte, bare så det er sagt!

Anonymkode: 951e5...953

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær oppmerksom på at det er en annen navnekultur. Ikke mange Olaf og Emrik der. Et navn som for dere høres sinnsykt "amerikansk" ut trenger ikke å være stigmatiserende i det hele tatt på den andre siden av Atlanterhavet. Det er også en litt større takhøyde for variasjon i navn enn det vi er vant med her. Sikkert fordi folk der uansett kommer fra så mange kulturer at det ikke er en uniform navnetradisjon i utgangspunktet. 

Skrevet

Jeg hadde en elev som kom til Norge som innvandrer da han var 4 år. Gutten bodde sammen med familien sin i en typisk bygd med dialekt på Østlandet, noe som førte til at denne gutten også snakket ren dialekt. Når han begynte på vgs flyttet han til en større by hvor han havnet sammen med andre fra samme hjemland og bare etter et par mnd var dialekten byttet ut med "kebab norsk". 

En barndomsvenninne flyttet som 8 åring til en annen landsdel. Hun snakker i dag dialekten hvor hun bor når hun omgås sine der, men slår om til "min" dialekt når hun snakker med meg. 

Jeg tror nok at vi som barn velger den dialekten som er rundt oss for å unngå å skille oss ut, samt for å skli bedre inn i omgivelsene. Så ønsker vi at barna skal få annen dialekt må vi nok flytte dei vekk fra stedet...

I forhold til navn så er vel det også mye tradisjon. Tror nok at familien min hadde stusset hvis jeg hadde døpt sønnen min Ali eller Quasim. Det samme hadde vel vært hvis mine muslimske naboer døpte sønnen sin Per eller Kåre. Vi velger oftest navn som passer inn med familie og omgivelsene våre. 

Anonymkode: 21087...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...